صفر تا صد راه اندازی کامیون غذای سیار (فود تراک)
راهاندازی رستوران سیار (Food Truck)، جایگزین مناسبی به جای افتتاح رستوران است. در کامیون غذای سیار هزینههای اولیه به طور قابل توجهی کمتر از افتتاح یک رستوران است. امروزه محبوبیت فود تراک در بین مردم به شدت افزایش یافته است.
بسیاری از علاقمندان به آشپزی که بودجه کافی برای راهاندازی یک رستوران ندارند، معمولاً با هزینههای کمتری نسبت به افتتاح یک رستوران، کسب و کار کامیون غذای سیار خود را راهاندازی میکنند، اما گاهی اوقات این افراد نمیتوانند برای کسب و کار نوپا و محبوب خود یک طرح کسب و کار (business plan) مناسب بنویسند. در این مقاله از بیزاَپ قصد داریم نحوه نوشتن یک بیزنس پلن برای رستوران سیار را به شما آموزش دهیم.
کامیون غذای سیار چیست؟
کامیون غذا سیار (Food Truck)، یک وسیله نقلیه نسبتاً بزرگ و دارای آشپزخانه است که برای تهیه و سرو غذا تجهیز میشود و معمولاً در خیابانهای پررفت و آمد و شلوغ استقرار پیدا میکند. در کامیون غذای سیار بیشتر فست فودهایی مثل همبرگر، سیبزمینی سرخ کرده و دیگر خوراکیهای فوری تهیه میشود. بسیاری از کارآفرینان به دلیل این که هزینه راهاندازی فود تراک کمتر از افتتاح یک رستوران است، آن را انتخاب میکنند.
طرح کسب و کار برای ماشین غذای سیار
بیزنس پلن یا طرح کسب و کار، بخش مهمی در افتتاح یک رستوران سیار است. برای راهاندازی کامیون غذای سیار به یک طرح تجاری جامع نیاز دارید. یک طرح کسب و کار، از بودجه اولیه شروع کار تا فروش سالانه پیشبینی شده و همه چیز را به طور خلاصه بیان میکند. طرح کسب و کار کامیون غذای سیار همچنین بازار کار، تحلیل رقبا و مخاطبان هدف را مشخص میکند. نوشتن یک طرح کار برای کامیون غذای سیار، شاید مدتی وقت شما را بگیرد اما در پایان، این کار فقط به سود کسب و کار کامیون غذای سیار شما تمام خواهد شد و یک استراتژی مناسب برای موفقیت شما ارائه خواهد داد.
در این آموزش ما در مورد نحوه نوشتن طرح کسب و کار برای فود تراک، نحوه شکل دادن و سازماندهی طرح کسب و کار خود، موارد اصلی که باید به آن اضافه کنید و نحوه پوشش جنبههای مالی کسب و کار به شما آموزشهایی ارائه میدهیم. یک طرح کسب و کار کامیون غذای سیار باید شامل موارد زیر باشد:
1. چکیده اجرایی یا خلاصه مدیریتی
- توصیف کسب و کار
- تحلیل بازار
- سازماندهی و مدیریت
- مجموعه محصولات و خدمات
- بازاریابی و فروش
- درخواست بودجه
- پیشبینیهای مالی
2. خلاصه اجرایی یا مدیریتی
خلاصه اجرایی یا مدیریتی، مشخصکننده اهداف و دیدگاههای شماست و اولین قسمتی است که باید در طرح کسب و کار خود آن را لحاظ کنید. در خلاصه مدیریتی شما استراتژی کسب و کار را معرفی میکنید. در نوشتن طرح کسب و کار ماشین غذای سیار، اولین چیزی که باید بیاورید خلاصه اجرایی است. برای تهیه خلاصه اجرایی رستوران سیار موارد زیر را در نظر بگیرید:
در کامیون غذای سیار خود قصد دارید چه غذاها و خوراکیهایی را سرو کنید؟
در کدام نقطه از شهر قصد فروش غذای خود را دارید؟
چرا این نوع غذا در منطقهای که قصد فروش آن را دارید، موفق خواهد بود؟
هزینه و سود کسب و کار کامیون غذای سیار شما چقدر است؟
اهداف آینده شما برای این کار چیست؟
3. توصیف کسب و کار
بخش توصیف کسب و کار، همان بایو (Bio) است و این بخش در بیزینس پلن رستورن سیار، جایی است که شما جزئیات کار خود را توضیح میدهید. این بخش باید کسب و کار شما را توصیف کند. اگر چه هدف از نوشتن توصیف کسب و کار در بیزنس پلن، این است که اطلاعاتی پایه در مورد کسب و کارتان ارائه کنید، اما این فرصت خوبی است برای اینکه خودتان را ترویج کنید و توضیح دهید چرا ارزش آن را دارید که به شما توجه شود یا مردم از شما خرید کنند. مواردی که باید در توصیف کسب و کار کامیون غذای سیار رعایت کنید شامل موارد زیر هستند:
از چه نوع ماشینی برای راه اندازی این کار استفاده خواهید کرد؟
آیا غذایی که میخواهید برای مشتری سرو کنید، در خود ماشین تهیه میشود یا در آشپزخانه منزل؟
غذاهایی که تهیه میکنید چگونه با منوی سایر رستورانهای سیار موجود یا رستورانهای منطقه مورد نظر شما میخواهد رقابت کند؟
آیا میخواهید غذای خاصی را سرو کنید که متفاوت باشید؟
مزیت رقابتی شما (غذاهای منحصر به فرد، خدمات برجسته، بازاریابی خلاقانه و غیره) چیست؟
4. تحلیل بازار
یکی از اصلیترین کارهایی که پیش از نوشتن بیزینس پلن باید انجام دهید، تجزیه و تحلیل بازار است. این کار به شما کمک میکند بازار و مشتریان خود را بهتر بشناسید و فعالیتهای بازاریابیتان را طبق آنها پایهریزی کنید.
بخش تحلیل بازار در بیزنس پلن کامیون غذای سیار دقیقاً جایی است که شما نحوه قرار گرفتن در بازار موجود را توضیح و تشریح میکنید. قبل از نوشتن این بخش باید در مورد بازار کامیون غذای سیار تحقیقات گستردهای کنید. در تحلیل بازار خود موراد زیر را مد نظر قرار دهید.
غذاهای جدید و محبوبی که در بین برخی از اقشار و گروههای جامعه طرفدار دارند را شناسایی کنید.
گروههای سنی که ممکن است به شما مراجعه کنند، منطقه جغرافیایی که میخواهید در آن کسب و کارتان را راهاندازی کنید و وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سایر اطلاعات مهم جمعیتی که میتوانند به اوضاع کسب و کار شما کمک کنند را تحقیق و مشخص کنید.
نیازهای بازار هدف خود و همچنین غذاهای فصلی پرطرفدار که میتواند بر رونق کسب و کار شما تأثیر بگذارد را شناسایی کنید.
اندازه و پتانسیل رشد بازار هدف خود را مشخص کنید.
مشخص کنید که چگونه درصد زیادی از سهم بازار را در منطقه جغرافیایی که فعالیت میکنید به دست خواهید آورد.
ساختار قیمت گذاری و سایر اطلاعات مالی خود را مشخص کنید.
رقبای خود را شناسایی کنید و نشان دهید که چگونه رستوران یا کافه سیار شما به عنوان یک رقیب مناسب در بازارهای فعلی و آینده تبدیل خواهد شد.
قبل از شروع کار، موانعی که ممکن است با آن روبرو شوید را مشخص کنید.
5. سازماندهی و مدیریت
در گام بعدی، بیزنس پلن کافه سیار باید مختصری از برنامه سازماندهی و مدیریت خود را تهیه کنید. اگر به صورت شراکتی قرار است کار کنید، شرح وظایف، میزان حجم کاری و مسئولیتهای هر یک از افراد را مشخص کنید. برای سازماندهی و مدیریت بهتر کسب و کار خود، موارد زیر را در نظر بگیرید.
قبل از هر چیزی مالکان اصلی کسب و کار خود را تعین کنید.
سهم هر یک از مالکان از درآمد و سودهای به دست آمده را مشخص کنید.
اسم کسب و کار خود را مشخص کنید.
مسئولیتهای مالکان را مشخص کنید.
مهارتها و تجارب لازمی که برای بهبود کارتان نیاز است را تعیین کنید.
حقوق افراد را تعیین کنید.
6. مجموعه محصولات و خدمات
در این مرحله شما باید محصولات ( غذاها و خوراکیها) و خدماتی را که قرار است در این کسب و کار ارائه دهید، مشخص کنید. شما قرار است چه طعمهای منحصربفرد و ویژهای را به مشتریان خود ارائه دهید؟ چگونه محصولات فود تراک شما رهگذران را مجذوب میکند و از آنها مشتری پروپاقرص میسازد؟ این بخشی است که میتوانید ایدههای نوآورانه خود را با توصیف محصولات خود نمایش دهید. برای اینکار موارد زیر را بخاطر بسپارید:
در رستوران سیار خود قرار است چه غذاهایی را سرو کنید؟
دلیل علاقه خود به سرو یک نوع غذا چیست؟
چرا مشتریها باید غذای شما را بخرند؟
مزیت رقابتی شما در چه چیزی است؟
آیا شما غذایی کاملاً جدید را روانه بازار میکنید؟
آیا در حال حاضر با توجه به غذاهایی که سرو میکنید، نزد بازار هدف خود محبوبیت پیدا کردهاید؟
چه عاملی ممکن است باعث کاهش تقاضا برای غذای شما شود؟
اگر منو شما با گذشت زمان تغییر کند بهتر است یا خیر؟
7. بازاریابی و فروش
بخش بازاریابی و فروش برنامه کسب و کار ماشین غذای سیار شما باید بر ایجاد وفاداری مشتری متمرکز باشد. باید استراتژیهای کلی بازاریابی و فروش خود را مشخص کنید، اما نحوه انجام اینکار کاملا به خود شما بستگی دارد. یک نکته مهم که باید بخاطر بسپارید این است که مردم برای اصالت ارزش قائل هستند. در قسمت بازاریابی و فروش کامیون غذای سیار خود، موارد زیر را در نظر بگیرید.
چگونه قصد دارید در ابتدا وارد بازار کسب و کار کامیون غذای سیار شوید؟
آیا قیمتهای خود را کمتر از رقبا تعیین خواهید کرد؟
آیا قرار است غذایی را سرو کنید که قبلاً وجود نداشته است؟
چگونه میتوانید کسب و کار خود را رشد دهید؟
آیا نیازی به استخدام نیروی بیشتری دارید؟
آیا برای پیشرفت و رشد خود نیازی دارید که ماشینهای بیشتری بخرید و کسب و کارتان را گسترش دهید؟
چگونه میخواهید غذا را به دست مشتریان خود برسانید؟
آیا فقط میخواهید در ماشین غذای خود را بفروشید یا غذای بیرونبر هم دارید؟
آیا اگر چند کامیون غذای سیار در یک نقطه وجود داشته باشد، تمایلی دارید به آنجا بروید؟
آیا نیازی هست برای برندسازی بیشتر، کسب و کارتان را در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام و ... معرفی کنید؟
آیا پاداش یا تخفیف ویژهای برای بازگشت مشتری خواهید داشت؟
آیا برای جذب مشتریان احتمالی، نمونههای رایگان خوراکی میدهید؟
چه میزان فروش لازم است تا کامیون غذای سیار شما به سود برسد؟
8. درخواست بودجه
هیچ کسب و کاری تا به حال بدون بودجه کافی به طور کامل راهاندازی نشده است یا اگر هم راهاندازی شده، در میانه راه به دلیل نبود منابع مالی کافی، با شکست مواجه شده است.
اگر بودجهای در دست دارید یا قرار است برای راهاندازی این کسب و کار وامی بگیرید، قبل از اختصاص یافتن منابع مالی، موارد زیر را حتما در نظر بگیرید:
برای شروع این کار به چقدر سرمایه نیاز دارید؟
آیا پیشبینی میکنید در آینده به بودجه بیشتری نیاز داشته باشید؟
اگر برای راهاندازی این کسب و کار وامی گرفتهاید، چگونه میخواهید اقساط وام خود را پرداخت کنید؟
اگر کسب و کار شما موفق شود، چه مزایایی برای سرمایهگذار دارد؟
چگونه این بودجه فرصتهای جدیدی برای کامیون غذای سیار ایجاد میکند؟
8- پیشبینیهای مالی
پی بردن به اینکه پیشبینیهای مالی واقعبینانه هنگام شروع اینکار چقدر است، اندکی دشوار است اما برای تخصیص کارآمد بودجه، تجزیه و تحلیل بازار هدف و تعیین اهداف مالی مشخص از اهمیت زیادی برخوردار است.
اگر به تازگی کسب و کار خود را شروع کردهاید، باید محاسبه کنید که کسب و کار شما با استفاده از پیش فرضهای واقع بینانه در طی پنج سال آینده، به چه جایگاهی میرسد. اطمینان حاصل کنید که این پیشبینیها با بودجهای که دارید، همسو هستند.
چند توصیه مهم در رونق گرفتن کسب و کار غذای سیار
اگر کسب و کارتان رونق پیدا کرد و به اندازه کافی مشتری پیدا کردید، برای جلوگیری از سردرگمی در مسائل مالی، حتما یک حسابدار استخدام کنید.
برای دادن حق انتخاب بیشتر به مشتری، حتما منو متنوعی داشته باشید.
برای فروش بهتر، سعی کنید از قوانین محلی اطلاع پیدا کنید.
برای انتخاب محل استقرار ماشین غذای سیار، سعی کنید مناطقی را انتخاب کنید که در آن رفت و آمد بیشتری است و تردد مردم بیشتر است.
باید بازاریابی وسیعی داشته باشید تا رقبای خود را بشناسید و بدانید آنها از چه نوع لیست غذای استفاده میکنند و اینکه غذاهایی که شما ارائه میدهید در جای دیگری هست یا نه.
اگر میخواهید ماشین را در جای خاصی مستقر کنید، سعی کنید با کسبه محلی به توافق برسید تا اجازه حضور در محل را داشته باشید.
حتما بهروز باشید و برای بیشتر دیده شدن و معروفیت در شبکههای اجتماعی حضور آنلاین داشته باشید و برای کار خود اندکی تبلیغ کنید.
قبل از اینکه این کسب و کار را راهاندازی کنید اگر تجربهای در پخت و طبخ خوراکیها و غذاهای گوناگون را ندارید، مدتی به عنوان نیروی کمکی یا کارآموز با افراد سابقهدار در این حرفه کار کنید.
در اول راه نترسید و امیدوار باشید. به صورت جدی کار کنید و پیگیر بهتر شدنتان باشید.
جمع بندی
ممکن است در ابتدا شروع فعالیت کافه یا رستوران سیار اندکی طاقتفرسا به نظر برسد، اما یک طرح کسب و کار عالی میتواند مسیر را برای موفق شدن هموار کند. طرح کسب و کار به شما کمک میکند تا برای راهاندازی کار به نظم بهتری برسید و جزئیات مهم و ضروری را بدانید و آنها را در استراتژی خود لحاظ کنید. با نوشتن یک بیزینس پلن برای کافه سیار خود، میتوانید این کار را به موفقیت برسانید.
مطالب مرتبط: خطرات از دست دادن مشتری + راهکارهای جلوگیری از آن