لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

همه چیز درمورد رتینول و تأثیر آن بر پوست

تاریخ انتشار : 1400/08/19نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 381

وقتی صحبت از مراقبت پوست می‌شود، افراد بین انجام یک روش مراقبتی ساده و داشتن یک روتین چند مرحله‌ای سردرگم می‌شوند.

جلوگیری از ایجاد چین و چروک در پوست یکی از دغدغه‌های افرادی است که به سلامت و زیبایی خود اهمیت می‌دهند. حتی اگر در یک روتین منظم پوستی، از شوینده، مرطوب‌کننده و ضدآفتاب استفاده کنید، باز هم عوامل بسیاری وجود دارد که باعث پیری و چین و چروک پوست شود؛ بنابراین باید دقت کنید که محصولات مورد استفاده شما حاوی یک ماده ضد چروک یا کلاژن‌ساز باشد. این ماده رتینول است.

شاید تاکنون نام رتینول را نشنیده باشید، شاید هم در استفاده از محصولات حاوی رتینول، تجربیاتی به دست آورده باشید؛ به هر حال استفاده از رتینول برای همه ضروری است. در این مقاله به شما می‌گوییم رتینول چیست، چگونه به پوست کمک می‌کند و چگونه می‌توانید آن را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

رتینول چیست؟

رتینول از ویتامین A گرفته می‌شود و اغلب در گوشت قرمز، ماهی و لبنیات وجود دارد. این ویتامین در محصولات آرایشی و بهداشتی زیادی وجود دارد. رتینول در دو نوع عرضه می‌شود؛ نوع اول را می‌توانید بدون نسخه از داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های محصولات آرایشی و بهداشتی تهیه کنید و نوع دوم که ترتینوئین نام دارد، نیازمند تجویز پزشک است.

تفاوت رتینول و ترتینوئین

رتینول و ترتینوئین هر دو از یک خانواده هستند، اما ساختار مولکولی متفاوتی دارند. ترتینوئین یا رتینA قوی‌تر بوده و میزان تحریک کنندگی آن بیشتر از رتینول است. متخصصین پوست اغلب ترتینوئین را برای نوجوان‌هایی که با آکنه دست و پنجه نرم می‌کنند تجویز کرده و رتینول را به بزرگسالان توصیه می‌کنند. برای جلوگیری از آسیب‌های پوستی باید یکی از محصولات حاوی رتینول یا رتینA که دارای غلظت مناسب است را انتخاب کنید. غلظت نامناسب رتینول و ترتینوئین باعث تحریک و لایه‌برداری شدید پوست می‌شود؛ بنابراین برای استفاده از محصولات حاوی رتینول حتماً با پزشک مشورت کنید.

محلول حاوی ترتینوئین

رتینول‌ها چه بلایی سر پوست می‌آورند؟

به جز افرادی که به اگزما، روزاسه یا سایر بیماری‌های پوستی مبتلا هستند، به بقیه افراد توصیه می‌شود حتماً از رتینول استفاده کنند. رتینول علاوه بر لایه‌برداری پوست به کلاژن‌سازی، از بین بردن چین و چروک‌ها، روشن شدن پوست، کاهش منافذ باز پوست و از بین بردن لک‌ها نیز کمک می‌کند.

در واقع رتینول از طریق افزایش کلاژن‌سازی، باعث کند کردن روند پیری پوست می‌شود. رتینA و رتینول هر دو باعث اثرگذاری بیشتر سایر روش‌های درمانی می‌شوند. به خصوص اگر پوست شما دارای آکنه و جوش سرسیاه است، رتینول به پاکسازی منافذ پوست، کاهش منافذ باز و درمان سریع‌تر آن‌ها کمک می‌کند.

در استفاده از رتینول به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • رتینول به دلیل لایه‌برداری پوست، ممکن است باعث قرمزی، التهاب و حساس شدن پوست برخی افراد نسبت به آفتاب شود؛ بنابراین بعد از استفاده از رتینول بدون ضدآفتاب از خانه خارج نشوید.
  • درصورت استفاده بیش از حد از رتینول ممکن است دچار خشکی پوست، خارش و لکه‌های پوستی شوید.
  • استفاده از رتینول در دوره بارداری توصیه نمی‌شود.
  • در روزهای ابتدایی استفاده از رتینول ممکن است پوست شما دچار قرمزی و پوسته پوسته شدن شود. نگران نباشید. این موارد واکنش طبیعی پوست نسبت به رتینول است. در صورتی که در این علائم پس از 10 روز بهبودی مشاهده نکردید، درمورد ادامه مصرف رتینول با پزشک مشورت کنید.

به خاطر داشته باشید که هیچ محصول پوستی معجزه نمی‌کند و برای مشاهده نتایج استفاده از آن باید صبور باشید. رتینول نیز از این قاعده مستثنا نیست.


رتینول حاوی ورقه طلا

نحوه استفاده از رتینول چگونه است؟

رتینول و رتینA در برابر نور خورشید پایدار نیستند. به همین دلیل در بسته‌بندی‌های مات یا تیره عرضه می‌شوند. با توجه به این مسئله بهترین زمان برای استفاده از رتینول یا ترتینوئین، شب است.

در ادامه مراحل استفاده صحیح از رتینول را مشاهده می‌کنید:

  1. ابتدا پوست خود را با شوینده مناسب شستشو داده و پوست را کاملاً تمیز نمایید.
  2. پوست خود را به طور کامل خشک کنید.
  3. مقدار کافی از محصول حاوی رتینول را روی پوست بمالید. دقت کنید که مقدار آن بیش از اندازه نباشد.
  4. بعد از استفاده از رتینول از یک مرطوب کننده و آبرسان مناسب روی پوست استفاده کنید تا از خشکی بیش از حد پوست جلوگیری شود.

توجه داشته باشید که اگر از رتینول استفاده می‌کنید، استفاده از سایر محصولاتی که باعث خشکی پوست می‌شوند را برای مدتی کنار بگذارید. همچنین از یک ضدآفتاب با SPF مناسب برای مراقبت از پوست در برابر آفتاب استفاده کنید. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، رتینول ممکن است باعث حساسیت پوست نسبت به آفتاب و افزایش احتمال آفتاب سوختگی شود؛ بنابراین استفاده روزانه از ضدآفتاب یک امر ضروری است. 


بهترین و نزدیک‌ترین داروخانه را در بیزاَپ پیدا کنید.


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است