لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

17 مواد غذایی ضد پیری پوست را بشناسید!

تاریخ انتشار : 1401/04/30نویسنده: ثمین آقا بالاییزمان مطالعه: 10 دقیقهنظر: 0بازدید: 204

اگر چشم‌ها پنجره‌ای به روح شما هستند، پس پوست پنجره‌ای به‌سوی سلامتی شماست. پوست شما منعکس‌کننده چیزی است که می‌خورید، به همین دلیل است که کرم‌ها و لوسیون های موضعی فقط می‌توانند برای ظاهر پوست شما بسیار مفید باشند. ازآنجایی‌که پیری از درون به بیرون شروع می‌شود، منطقی است که مراقبت از پوست خود را از درون به بیرون با تغذیه صحیح شروع کنید. در بیزاپ ما در مورد مفیدترین مواد غذایی برای پوست شما تحقیق کرده‌ایم و می‌خواهیم یافته‌های خود را با شما به اشتراک بگذاریم.

بیشتر بخوانید:  مراقبت از پوست با 8 ماده عجیب

ماهی چرب

ماهی چرب 

ماهی‌هایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند (سالمون، ماهی خال مخالی، شاه‌ماهی، ساردین، ماهی تن) برای داشتن پوستی سالم و درخشان ضروری هستند. اسیدهای چرب امگا 3 پوست را نرم و مرطوب نگه می‌دارند و التهاب را کاهش می‌دهند. این ماهی‌ها همچنین منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان ویتامین E و روی هستند، یک ماده معدنی ترمیم کننده زخم که به خلاص شدن از شر آکنه و تحریک کمک می‌کند.

آجیل

آجیل 

آجیل نیز مانند ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، روی و ویتامین E است. علاوه بر این، آن‌ها حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های دیگری هستند که به جوان ماندن و درخشندگی پوست شما کمک می‌کنند، مانند چندین ویتامین گروه B ازجمله فولیک اسید که به شما کمک می‌کند تا پوست شما جوان و درخشان شود و از درماتیت جلوگیری می‌کند، سلنیوم که یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های خوب برای پوست است و ویتامین C که خاصیت ضد پیری دارد. به‌ویژه گردو و مغزهایی مانند بادام و بادام‌هندی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

آووکادو

آووکادو 

آووکادو یکی دیگر از مواد غذایی پر از چربی‌های سالم است که به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک کرده و باعث رطوبت پوست شما می‌شود. آن‌ها همچنین سرشار از کاروتنوئیدها هستند که از پوست در برابر آسیب‌های خورشید محافظت می‌کنند. بااین‌حال، چیزی که آووکادو را متمایز می‌کند این است که حاوی ماننوهپتولوز یک ماده شیمیایی گیاهی منحصربه‌فرد است که تولید کلاژن را تحریک می‌کند.

چای سبز

چای سبز 

نوشیدنی موردعلاقه بسیاری از مردم، چای سبز نه‌تنها خوشمزه است، بلکه برای سلامت پوست شما نیز بسیار مفید است. سرشار از پلی فنول ها و کاتچین ها است، آنتی‌اکسیدان‌هایی که از پوست شما در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت می‌کنند (اگرچه همچنان باید از ضد آفتاب استفاده کنید) و قرمزی پوست را در مبارزه با التهاب کاهش می‌دهند.

ماست و کفیر

ماست و کفیر 

ماست و کفیر مملو از پروبیوتیک های زنده هستند که با کاهش قرمزی، تحریک و آکنه به پوست شما کمک می‌کنند جوان به نظر برسد. باکتری‌های خوب با التهاب روده مبارزه می‌کنند، جایی که بسیاری از مشکلات پوستی از آن ریشه می‌گیرند. همچنین می‌توانید ماست را به‌صورت موضعی برای جوان‌سازی پوست خود بمالید. اسیدلاکتیک موجود در ماست دارای خواص ضد پیری و لایه‌برداری است که خطوط ریز را کاهش می‌دهد و به‌صورت شما درخشندگی سالم می‌بخشد.

عسل

عسل 

عسل به‌طور طبیعی آنتی باکتریال، آنتی‌اکسیدان و مرطوب‌کننده است، بنابراین جای تعجب نیست که برای پوست بسیار مفید است. اگرچه معمولاً در ماسک‌های صورت دست‌ساز استفاده می‌شود و به‌صورت موضعی برای کاهش التهاب، درمان آکنه و مرطوب کردن پوست خشک استفاده می‌شود، خوردن عسل نیز ایده خوبی است، به‌خصوص اگر شیرینی‌های دیگر را با آن جایگزین کنید.

زغال‌اخته

زغال‌ اخته 

اکثر انواع توت‌ها برای پوست و به‌طورکلی سلامتی شما عالی هستند، اما زغال‌اخته به‌طور ویژه مفید است. آن‌ها که اغلب یک سوپر غذا نامیده می‌شوند، منبع غنی آنتی‌اکسیدان هستند که به پوست شما کمک می‌کند تا با آسیب رادیکال‌های آزاد مبارزه کند و آن را از درون ترمیم کند. آنتوسیانین موجود در زغال‌اخته کلاژن را تثبیت می‌کند و باعث می‌شود پوست شما برای مدت طولانی‌تری جوان و سالم بماند

پرتغال

پرتغال 

دو دلیل اصلی وجود دارد که چرا پرتقال برای پوست شما مفید است: سرشار از ویتامین C و همچنین مملو از آب است. آب از داخل پوست را آب‌رسانی می‌کند و از ایجاد جوش جلوگیری می‌کند و ویتامین C در عین اینکه یک آنتی‌اکسیدان است، نقش زیادی در تولید کلاژن دارد. کلاژن پوست شما را انعطاف‌پذیر و محکم نگه می‌دارد و از افتادگی و چین‌وچروک جلوگیری می‌کند.

انار

انار 

درست مانند پرتقال، این میوه سرشار از ویتامین C دوستدار پوست است. علاوه بر این، انار حاوی اسید الاژیک و پونیکالاژین است. اعتقاد بر این است که پونیکالاجین ظرفیت بدن شما را برای حفظ کلاژن افزایش می‌دهد و الاژیک اسید با آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و همچنین تجزیه کلاژن را کند می‌کند. آن را با قدرت تقویت کلاژن ویتامین C ترکیب کنید و یک معجزه‌گر واقعی برای پوست خود خواهید داشت.

گوجه‌فرنگی

گوجه‌ فرنگی 

گوجه‌فرنگی علاوه بر اینکه یکی دیگر از منابع خوب ویتامین C است، حاوی کاروتنوئیدهای اصلی مانند لیکوپن، لوتئین، آلفاکاروتن و بتاکاروتن است. کاروتنوئیدهای آنتی‌اکسیدانی برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید و جلوگیری از چین‌وچروک شناخته‌شده‌اند. آن‌ها همچنین به‌طور طبیعی ضدالتهاب هستند. برای بهره‌مندی از فواید کامل گوجه‌فرنگی، بهتر است آن‌ها را با استفاده از چربی‌های سالم مانند روغن‌زیتون بپزید تا اینکه آن‌ها را خام مصرف کنید. خوردن آن‌ها به‌صورت پخته به بدن شما کمک می‌کند لیکوپن بیشتری جذب کند.

اسفناج و کلم پیچ

اسفناج و کلم پیچ 

سبزی‌ها برگ سبز مانند اسفناج و کلم پیچ سرشار از ویتامین‌هایی هستند که پوست آن‌ها را دوست دارد، ازجمله ویتامین‌های A، C و. E ویتامین A تولید سموم را کنترل می‌کند، ویتامین C کلاژن را تقویت می‌کند و ویتامین E از آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند. آن‌ها با هم به پوست شما کمک می‌کنند تا مرطوب، حجیم، بدون چین‌وچروک و بدون لک بماند. اسفناج و کلم پیچ نیز ضدالتهاب هستند و با مشکلات روده و درنتیجه پوست شما مبارزه می‌کنند.

فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ ای 

از بین همه میوه‌ها و سبزی‌ها، فلفل دلمه‌ای قرمز و زرد حاوی بیشترین ویتامین سی هستند. همچنین سرشار از ویتامین‌های ب6 و ب9 برای پوست و همچنین کاروتنوئیدها هستند. ویتامین ب6 برای پیشگیری یا مبارزه با بیماری‌های پوستی مانند درماتیت، اگزما و آکنه هورمونی شناخته‌شده است و ب9 استحکام پوست شما را بهبود می‌بخشد. شما می‌توانید مواد مغذی را از فلفل دلمه‌ای در همه رنگ‌ها دریافت کنید، نه فقط قرمز و زرد، بلکه فلفل‌های قرمز و زرد حاوی مقدار بیشتری از آن‌ها هستند.

غذاهای تخمیرشده

غذاهای تخمیرشده 

ماست و کفیر تنها غذاهای تخمیری نیستند که برای پوست و سلامت شما مفید هستند. همه غذاهای تخمیر شده حاوی پروبیوتیک هستند. باکتری‌های مفیدی که نه‌تنها باکتری‌های بد روده شما را متعادل می‌کند، التهابی را که روی پوست شما ظاهر می‌شود را آرام می‌کنند و از چین‌وچروک جلوگیری کرده و با بهینه‌سازی جذب مواد مغذی از همه چیز، چهره‌ای درخشان به شما می‌بخشند. آن‌ها همچنین حاوی اسیدلاکتیک ضد پیری هستند.

زردچوبه

زردچوبه 

این ادویه شهرت یک غذای فوق‌العاده را به دست آورده است و دلیل خوبی هم دارد. ضدالتهاب است، بنابراین به درمان آکنه و آرام کردن قرمزی کمک می‌کند، از آسیب اکسیداتیو به پوست جلوگیری می‌کند، آسیب‌های ناشی از نور خورشید را اگر قبلاً اتفاق افتاده باشد، ترمیم می‌کند و حتی از سرطان پوست جلوگیری می‌کند.

کاکائو خام

کاکائو خام 

دلیل اینکه کاکائو خام بسیار خوب است این است که حاوی رسوراترول است، یک آنتی‌اکسیدان واقعاً قوی؛ مانند سایر آنتی‌اکسیدان‌ها، از پوست آسیب‌دیده در برابر نور خورشید محافظت و ترمیم می‌کند و از علائم پیری زودرس جلوگیری می‌کند. کاکائو همچنین یکی از بزرگ‌ترین منابع منیزیم در غذا است. یک ماده معدنی آرام‌بخش که به کاهش تحریکات پوستی کمک می‌کند. کاکائو (که کاکائو برشته‌شده است) و شکلات تلخ (که با کاکائو درست می‌شود) نیز مقداری رسوراترول دارند، اما به‌اندازه کاکائو خام نیست، بنابراین بهتر است کاکائو خام را با افزودن آن به اسموتی ها یا ماست مصرف کنید تا بیشترین بهره را ببرید.

جو دوسر

جو دوسر 

جو پر از منگنز است، ماده معدنی که معمولاً با سلامت پوست مرتبط نیست. بااین‌حال، منگنز به بدن شما کمک می‌کند تا ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری پوست مانند کولین، بیوتین و ویتامین سی را جذب کند. آن‌ها با هم به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست شما و مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. جو همچنین حاوی روی شفابخش پوست و آنتی‌اکسیدان سلنیوم است.

روغن‌زیتون

روغن‌ زیتون 

یکی از مفیدترین روغن‌ها برای سلامت کلی شما، روغن‌زیتون برای پوست شما نیز مفید است. حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و پلی فنول است. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، امگا 3 پوست شما را نرم و مرطوب نگه می‌دارد، درحالی‌که پلی فنول‌ها از آن در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کنند و با التهاب مبارزه می‌کنند.

وقتی سعی می‌کنید غذاهای سالم بخورید، تغییرات مثبتی در ظاهر خود مشاهده می‌کنید؟ غذاهای زیبایی موردعلاقه شما چیست؟ در نظرات با ما در میان بگذارید!

 


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است