لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

آموزش زدن پلی اورتان یا روغن جلا روی کف در 9 مرحله

تاریخ انتشار : 1400/09/04نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 8 دقیقهنظر: 0بازدید: 585

حتماً برای شما هم براق بودن پارکت‌های کف و جلای آنها اهمیت زیادی دارد. یکی از روش‌های بازگرداندن جلوه و جذابیت به خانه‌تان استفاده از پوشش پلی‌اورتان برای براق کردن کف‌پوش‌ها است که به سرعت و سادگی جواب می‌دهد. این پوشش علاوه بر این که جلوه زیبایی به کف‌پوش می‌بخشد، می‌تواند ویژگی‌هایی مانند ضد آب بودن، مقاومت بالا در برابر ضربه و دوام بسیار زیاد نیز داشته باشند. در این مقاله شما را با پوشش پلی‌اورتان و نحوه اعمال کردن آن روی کف آشنا می‌کنیم.

پوشش پلی‌اورتان چیست و جلوه نهایی آن به چه صورت است؟

روکش پلی‌اورتان نوعی رزین مایع است که برای پوشش‌های کف چوبی و سایر سطوح چوبی مانند کابینت و مبلمان استفاده می‌شود. پلی‌اورتان یکی از مشتقات نفت خام است. روکش پلی‌اورتان در دو نوع ارائه می‌شود که یکی بر پایه آب و دیگری بر پایه روغن است. کار با پلی‌اورتان بر پایه آب ساده‌تر است و سریع‌تر خشک می‌شود اما نسبت به پلی‌اورتان روغنی، سریع‌تر دچار فرسودگی می‌شود. پوشش پلی‌اورتان روغنی در عین سختی و دوام، هنگام استفاده خطرناک است و خشک شدن آن حداقل دو برابر پلی‌اورتان بر پایه آب طول می‌کشد.

مضرات پوشش پلی‌اورتان بر پایه روغن بیشتر در حین و بلافاصله پس از آن اثر دارد؛ اما این امر با بالا بودن دوام و نیاز کمتر به نگهداری متعادل می‌شود. علاوه بر این پلی‌اورتان بر پایه آب در ابتدا زحمت کمتری دارد اما تقریباً هر دو سال یک بار نیاز به تمدید دارد. دفعات تمدید پوشش به مواردی مانند میزان تردد در سطح، وجود حیوانات خانگی، وجود اشعه ماوراء بنفش و ... بستگی دارد.

پوشش پلی‌اورتان شفاف است و انواع وسیعی از جلوه تخت تا براق را دارد. به خوبی در برابر قارچ، کپک و آلودگی‌های مشابه مقاوم است و یکی از بهترین ویژگی‌های آن ضد آب بودن این پوشش است. از آنجا که این پوشش جلوه نهایی سختی دارد، نسبت به خط و خش بسیار مقاوم است.

زدن روغن جلا روی چوب

مقایسه پوشش پلی‌اورتان روغنی و آبی

بر پایه روغن بر پایه آب
آهسته خشک شدن سریع خشک شدن
تمیز شدن با رقیق کننده رنگ تمیز شدن با آب
سطح بسیار سخت سطح سخت اما نه به سختی پلی‌اورتان روغنی
بوی تند بوی کم
هر گالن، حدود 46 الی 55 متر مربع از سطح را پوشش می‌دهد. هر گالن تقریباً 24.2 الی 29.7 متر مربع از سطح را پوشش می‌دهد.
مناسب برای همه مناطق از جمله اماکنی که فشار و تردد زیادی دارند. مناسب برای مناطقی با ترافیک کم یا متوسط
شفاف با ته رنگ کهربایی کاملاً شفاف

اکثر تولیدکنندگان روکش پلی‌اورتان حداقل دو لایه را برای رسیدن به جلوه نهایی مطلوب و براق توصیه می‌کنند.


زمان خشک شدن پلی‌اورتان

پوشش پلی‌اورتان کف بر پایه آب در حدود 2 ساعت خشک می‌شود و پس از حدود 4 ساعت می‌توان لایه دوم را زد. در حالی که برای خشک شدن پلی‌اورتان بر پایه روغن این زمان تقریباً دو برابر است. برای دست یافتن به پوشش نهایی، باید به قدری صبر کنید که سطح کف آماده قدم زدن باشد؛ این به آن معنا است که باید در حدود 48 ساعت صبر کنید. همچنین یک هفته زمان بدهید تا سطح کاملاً خشک و محکم شود.

دما، رطوبت و تهویه مناسب بر زمان خشک شدن تأثیر زیادی دارد. قرار دادن اتاق در دمای 12 الی 32 درجه سانتی‌گراد و حفظ رطوبت نسبی هوا در حدود 50 درصد، به خشک شدن سریع‌تر پوشش پلی‌اورتان کمک می‌کند. در صورت لزوم، رطوبت فضا را به کمک دستگاه بخور یا مرطوب کننده هوا افزایش دهید یا در صورت زیاد بودن رطوبت هوا، آن را با یک رطوبت‌گیر کاهش دهید. برای ایجاد تهویه در اتاق نیز می‌توانید از یک فن کمک بگیرید.

جایگزین‌های پلی‌اورتان کف

اگرچه پلی‌اورتان محبوب‌ترین نوع پوشش و جلای کف‌پوش است، اما به دلیل معایبی که دارد بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از جایگزین‌های این پوشش استفاده کنند. در ادامه به برخی از جایگزین‌های این ماده اشاره می‌کنیم:

  • روغن نافذ: روغن نافذ قابلیت نفوذ به چوب و بخشیدن جلا و درخشش به آن را دارد؛ اما به دلیل نفوذ به چوب لازم است چندین لایه اعمال شود. این پوشش ضد آب است اما در برابر خط و خش مقاومتی ندارد و بسیار ضعیف است.
  • وارنیش یا لاک: این ماده از الکل و شیره چوب ساخته شده است و پیش از پلی‌اورتان به عنوان پوشش کف استفاده می‌شد. وارنیش نسبت به پلی‌اورتان ضخامت بیشتری دارد.
  • موم: برای استفاده از موم، لازم است آن را در چند لایه روی سطح کف اعمال کنید تا سطح به جلای مطلوب برسد. گرچه موم یک پوشش ارزان است اما از معایب آن می‌توان به نیاز به تمدید مجدد اشاره کرد.
  • آلومینیوم اکسید: آلومینیوم اکسید پوششی بسیار سخت است و یکی از رقبای اصلی پلی‌اورتان روغنی است. یکی از نکات منفی درمورد این پوشش این است که نمی‌توان آن را روی سطح اعمال کرد بلکه باید توسط کارخانه روی پوشش کف اعمال شود، سپس مصالح کف نصب شود.

قلمو روی سطح چوبی نیمه براق

ملاحظات ایمنی در کار با پلی‌اورتان

در صورتی که رنگ سطح حاوی سرب باشد، سنباده زنی، خراش یا حذف رنگ قدیمی کف می‌تواند خطرناک باشد. سرب یک ماده سمی است و می‌تواند باعث بروز بیماری و حتی آسیب مغزی در کودکان شود! هنگام کار حتماً از ماسک یا دستگاه تنفسی NIOSH استفاده کنید. همچنین با استفاده از جاروبرقی دارای فیلتر هپا (HEPA) و دستمال مرطوب سطح را تمیز کنید. علاوه بر این، چسب‌ها ممکن است دارای آزبست باشند. آزبست یا پنبه نسوز نوعی ماده معدنی سرطان‌زا است که در صنایع بسیاری کاربرد دارد. اگر فکر می‌کنید ممکن است سطح حاوی آزبست باشد، پیش از سنباده زنی آن را آزمایش کنید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای کار با پلی‌اورتان

ابزار و تجهیزات:

  • سنباده کف
  • اپلیکاتور دسته‌دار پوشش کف
  • پارچه قدیمی تمیز
  • ماسک تنفسی و عینک محافظ
  • جارو
  • کاور کفش یا جوراب قدیمی
  • نوار مدرج یا متر
  • برس رنگ
  • نوار نقاشی
  • سینی رنگ و آستر

مواد مورد نیاز:

  • 2 گالن پوشش پلی‌اورتان کف
  • حلال معدنی

مراحل زدن پلی اورتان روی کف

  • انجام محاسبات

ابتدا مساحت فضای مورد نظر را اندازه‌گیری کنید. اگر فضای شما مربع یا مستطیل است می‌توانید با اندازه‌گیری طول و عرض و سپس ضرب در 2 کردن آن مساحت را محاسبه کنید. با توجه به اطلاعاتی که قبل‌تر ارائه کردیم، میزان پلی‌اورتان مورد نیاز را محاسبه کنید و 15 درصد به این مقدار اضافه کنید تا در صورت اتلاف مواد مصرفی، پلی‌اورتان کم نیاورید. همچنین در محاسبات خود مطمئن شوید که پلی‌اورتان محاسبه شده را برای حداقل دو لایه محاسبه کرده‌اید.

  • مبلمان و وسایل خانه را جابجا کنید

مبلمان و سایر اشیاء روی زمین مانند فرش را بردارید و به اتاق دیگری منتقل کنید. اگر خرده زباله روی سطح وجود دارد، آن را تمیز کنید یا جاروبرقی بکشید. دقت کنید که سطح کاملاً تمیز و خالی باشد.

  • سنباده کشی کف

در صورتی که کف در وضعیتی نامناسب قرار دارد، با استفاده از یک دستگاه سنباده کش یا کف‌ساب، سطح را سنباده بزنید. از استفاده از پشم فولاد خودداری کنید زیرا ممکن است باعث ایجاد یا باقی ماندن زنگار در سطح شود. کف‌هایی که در شرایط نامناسبی قرار دارند باید با استفاده از سنباده درام سندر و سنباده کاغذی با درجه سختی 100 الی 150 سنباده زده شوند. همچنین می‌توانید از سنباده کاغذی دانه درشت با درجه سختی 220 نیز استفاده کنید.

نکته: به خاطر داشته باشید که اگر در کف از چوب مهندسی شده استفاده شده است، سطح روکش بالایی آن بسیار نازک است و به احتمال زیاد نمی‌توان آن را با سنباده درام سندر یا کاغذ دانه درشت زیر درجه سختی 220 سنباده زد. اگر قبلاً یک یا دو بار کف را سنباده زده‌اید، ممکن است دیگر نتوانید چنین کفی را سنباده بزنید.

  • از بین بردن گرد و غبار

از یک جارو برقی با فیلتر هپا برای حذف تمام گرد و غبار حاصل از سنباده زدن استفاده کنید. همچنین با پوشیدن یک جفت دستکش لاتکس، پارچه قدیمی را به حلال معدنی آغشته و مرطوب نمایید. سپس با استفاده از آن بقیه گرد و غبار باقی مانده را از بین ببرید. از این مرحله به بعد اگر قصد راه رفتن روی سطح را دارید از کاور پلاستیکی کفش یا جوراب تمیز استفاده کنید.

  • نوار نقاشی را در محل مناسب بچسبانید

نوارهای نقاشی را در محل درز دیوار‌ها و محل اتصال کف با وسایل بزرگی که قابل جابجایی نیستند (مانند شومینه، کمد دیواری و ...) بچسبانید تا از نفوذ پلی‌اورتان به این وسایل جلوگیری کنید.

  • از گوشه‌ها و لبه‌ها شروع کنید

پلی‌اورتان را به آرامی هم بزنید. آن را تکان ندهید. برس را در پلی‌اورتان فرو ببرید و از گوشه‌ها و لبه‌ها شروع کنید و روی سطح بزنید. تا لبه‌های نوار نقاشی نیز می‌توانید این کار را انجام دهید.

  • به کمک اپلیکاتور پوشش کف را بزنید

پوشش پلی‌اورتان را در یک سینی رنگ بریزید. پد اپلیکاتور را در اپلیکاتور فیت کنید. سپس اپلیکاتور را در پلی‌اورتان فرو ببرید. با استفاده از اپلیکاتور، پوشش پلی‌اورتان را به صورت W شکل روی کف بزنید تا همه جا پوشانده شود. دقت کنید که تنها از یک اپلیکاتور برای اتمام کار کف استفاده کنید. اپلیکاتور پنبه‌ای و سایر انواع اپلیکاتورها ممکن است دارای پرز باشند و پوشش سطح را خراب کنند.

  • پیش از پوشش مجدد یک بار دیگر سنباده بزنید

پس از استفاده از اپلیکاتور برای پوشش کف، اجازه دهید کف خشک شود تا زمانی که هنگام لمس خشک باشد. اگر لایه قبلی بیش از 3 روز باقی ماند، کف را با کاغذ سنباده‌ای با درجه سختی 220 سنباده بزنید و کاملاً تمیز کنید.

  • آخرین لایه را بزنید و کار را تمام کنید

با تکرار مراحل قبلی، لایه دوم را بزنید. اطمینان حاصل کنید که پوشش پلی‌اورتان را پیش از استفاده روی سطح اصلی رقیق می‌کنید.

زدن پلی اورتان روی کف

خلاصه مطالب

در این مقاله به معرفی پلی‌اورتان، انواع آن، مزایا، معایب و همچنین نحوه زدن آن روی کف اشاره کردیم که در ادامه می‌توانید خلاصه مطالب گفته شده را مطالعه کنید:

پوشش پلی‌اورتان نوعی جلادهنده سطوح است که اغلب برای کف ساختمان استفاده می‌شود. این ماده در دو نوع، بر پایه آب و بر پایه روغن تولید و عرضه می‌شود. هر یک از این پوشش‌ها مزایا و معایب مخصوص به خود را داشته و با توجه به میزان تردد و ترافیک کف، کاربرد هر یک متفاوت است. پلی‌اورتان جایگزین‌های دیگری نیز دارد که از جمله آنها می‌توان به موم، وارنیش، روغن نافذ و ... اشاره کرد؛ بنابراین هنگام انتخاب پوشش کف، لازم است اطلاعات لازم درمورد هر یک از انواع پوشش را به دست آورید، درمورد نحوه کاربرد ساختمان و کف به خوبی فکر کنید و با دقت تصمیم‌گیری کنید. در غیر این صورت ممکن است به دفعات مجبور به هزینه مجدد برای ترمیم یا تمدید پوشش کف شوید یا به کلی آن را عوض کنید.

هنگام کار با پلی‌اورتان لازم است از دستکش، ماسک تنفسی و عینک محافظ چشم استفاده کنید. همچنین اگر سطح کف حاوی سرب یا آزبست است، لازم است ملاحظات ایمنی لازم را رعایت کنید تا از آسیب‌های احتمالی این مواد پیشگیری کنید.

بیشتر بخوانید: این 9 قسمت را تغییر دهید تا یک خانه نو داشته باشید!


بهترین نصاب پارکت رو در بیزاَپ پیدا کن!


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است