لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

آیا کرم‌های ضد آفتاب طبیعی موٌثر هستند؟

تاریخ انتشار : 1401/02/28نویسنده: مومنیانزمان مطالعه: 7 دقیقهنظر: 0بازدید: 423

به خودی خود، کرم‌های ضدآفتاب طبیعی (از جمله مکمل‌های خوراکی و روغن‌های گیاهی) به تنهایی برای محافظت از پوست شما در برابر اثرات مضر خورشید موثر نیستند. برخی از آن‌ها را می‌توان با روش‌های اثبات شده محافظت در برابر آفتاب (کرم ضدآفتاب، لباس، کلاه، سایه) ترکیب کرد تا محافظت بیشتری در برابر آفتاب ارائه دهند. اما هیچ کدام نباید به عنوان جایگزینی برای ضدآفتاب استفاده شود.

صنعت مراقبت از پوست تنها در سال 2018 بیش از 5.6 میلیارد فروش داشته است. مارک‌هایی که به عنوان "طبیعی" و "بدون رنگ" به بازار عرضه می‌شوند، گروه اصلی را شامل می‌شوند و مهم‌ترین مشارکت‌کننده در رشد بازار هستند.

روغن‌های گیاهی، عصاره‌ها و مکمل‌ها به عنوان جایگزین‌های طبیعی بالقوه برای جای‌گذاری محصولات ضدآفتاب تجاری مورد توجه زیادی قرار گرفته‌اند؛ بنابراین آیا محصولی جدا از آن‌ها وجود دارد؟

ضد آفتاب بدون رنگ

آغازگر تابش اشعه ماوراء بنفش

قرار گرفتن بیش از حد در برابر اشعه خورشید بدون محافظت می‌تواند باعث پیری و سرطان پوست شود. طیف ماوراء بنفش (UV) بسیار خطرناک است که طول موج آن کوتاه‌تر از طول نور مرئی ، اما بیشتر از اشعه  X است.

طول موج تابش خورشید بر حسب نانومتر

عامل‌های اصلی اشعه UVA و UVB هستند . 95 درصد از اشعه ماوراء بنفش را یو وی ای تشکیل می دهد. که می‌تواند باعث آفتاب سوختگی، آسیب DNA و تسریع پیری پوست شود.
وقتی از کرم‌های ضدآفتاب به درستی و به طور مداوم استفاده می‌شود، می‌تواند آسیب‌های ناشی از آفتاب را کاهش دهد. به عنوان مثال، پیری پوست و خطر سرطان پوست را کم کند.

آیا روغن‌های گیاهی می‌توانند از پوست مراقبت کنند؟

به طور کلی، توصیه می‌شود از کرم‌های ضدآفتاب با طیف وسیع (یعنی محافظت در برابر (UVA  UVBبا ضریب محافظت در برابر آفتاب (SPF) حداقل 30 یا در صورت سوختگی از 40 استفاده کنید؛ بنابراین، آیا روغن‌های گیاهی طبیعی برای این چالش مناسب هستند؟

به طور خلاصه، کاملاً نه. حداقل به تنهایی مناسب نیستند.

هنگامی که برای محافظت در برابر اشعه UVB آزمایش می‌شود، بسیاری از روغن‌های گیاهی دارای SPF کمتر از 8 هستند. این روغن‌ها را می‌توان در محصولات ضدآفتاب تجاری استفاده کرد تا به SPF کلی کمک کند، اما به تنهایی آن‌ها برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش کافی نیستند.

اگر فرمول‌های گیاهی در خانه ساخته شوند، قابلیت اطمینان نیز می‌تواند یک مشکل باشد. کرم‌های ضد آفتاب با استفاده از مواد خاص در مقادیر مشخص و همچنین استفاده از روش‌ها و فرمول‌های مخصوص تولید شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که این مواد محافظ UV به طور مساوی در سراسر ضدآفتاب توزیع شده‌اند. تکرار این فرایند در خانه دشوار است.

نکته قابل توجه: برخی از این روغن‌های گیاهی می‌توانند واکنش‌های آلرژیک یا سوزش پوست را ایجاد کنند. این واکنش‌ها ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد.

 

بیشتر بخوانید: یک روتین ساده اما ضروری برای داشتن پوستی صاف و سالم

مقادیر فاکتور محافظت در برابر آفتاب  SPF (روغن‌های گیاهی)

توجه داشته باشید که نمودار فوق فقط حفاظت در برابر اشعه UVB را در نظر گرفته است. در برخی موارد، هنگامی که SPF در برابر UVB و UVA اندازه‌گیری می‌شود ، این مقادیر حتی کمتر می‌شوند. به عنوان مثال، روغن نارگیل SPF 7 فقط برای UVB ، اما SPF ≤ 1 در برابر UVA  UVB محافظت می‌کند.

روغن‌های گیاهی نباید به طور کامل و به تنهایی جایگزین کرم‌های ضدآفتاب شوند؛ زیرا محافظت کافی را انجام نمی‌دهند. با این حال، ممکن است به عنوان عنصری در برخی از کرم‌های ضدآفتاب برای افزایش میزان کلی SPF استفاده شود.

تاًثیر مکمل‌ها بر پوست چیست؟

کاکائو

هنگام استفاده از پودرهای کاکائو یا شکلات مخصوص، فلاوانول مخصوص فرآوری شده‌ی در آن توانسته بود محافظت خوبی در همه‌ی مصرف کنندگان داشته باشد.

نتایج امیدوارکننده و در آزمایشات موجود نسبتاً سازگار با پوست همه‌ی افراد است. اما، این مکمل خوراکی را فقط برای تاثیرات بیشتر کرم‌های محافظت کننده در نظر بگیرید.

مقیاس نوع پوست

آستاگزانتین

آستاگزانتین، یک آنتی اکسیدان قوی است که ممکن است به کاهش آسیب DNA ناشی از اشعه ماوراء بنفش کمک کند. با این حال، تحقیقات تا به امروز نقطه ای بوده و کیفیت بالایی ندارند. قبل از اینکه بتوان نتیجه گیری قطعی در مورد اثربخشی آن انجام داد، تحقیقات بهتری لازم است.

رزماری و عصاره گریپ فروت

دو آزمایش امیدوار‌کننده بر روی پوست انسان تاثیر ترکیبی از عصاره‌ی رزماری و گریپ فروت را برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش مورد بررسی قرار داده است.

اولین تست، آزمایشی کوچک روی 10 نفر بود و دومی یک مطالعه بود که پوست 90 نفر را تست کرد. در هر دو آزمایش، این ترکیب توانست تحمل UV را افزایش داده و  آسیب اکسیداتیو را در پوست کاهش دهد.

علیرغم نتایج امیدوار کننده، هنوز نمی‌توان بر روی چنین داده های محدود نتیجه گیری قطعی گرفت.

گریپ فروت و رزماری

ویتامین E

در حالی که مطالعات حیوانی و سلولی نشان داده است که ویتامین E یک مکمل محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش است، آزمایش‌های انسانی نتایج مختلف (اما امیدوار کننده) را برای هر دو کاربرد موضعی و هنگامی که به صورت خوراکی مصرف شده است، ارائه کرده است.

بسیاری از مطالعات ویتامین E را برای چین و چروک به عنوان بخشی از فرمول چند ماده‌ای مورد آزمایش قرار داده‌اند؛ بنابراین گفتن تأثیر این ویتامین به تنهایی بسیار دشوار است.

با این حال مکمل‌ها به تنهایی نباید به طور کامل جایگزین کرم ضدآفتاب شوند.

کرم‌های ضد آفتابی که برچسب "طبیعی" یا "بدون رنگ" دارند

در ایالات متحده، اصطلاحات بدون رنگ و طبیعی در مورد محصولات مراقبت از پوست تعریف یا تنظیم نمی‌شوند. درج این شرایط بر روی برچسب هیچ تضمینی در مورد ایمن تر بودن محصول برای مصرف کنندگان در مقایسه با محصولاتی که حاوی این برچسب‌ها نیستند، ارائه نمی‌دهد.

با این حال، دو ماده طبیعی ضد آفتاب وجود دارد که سابقه اثبات شده‌ای دارند (اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم).

توصیه‌ی آخر

اصطلاحات بدون رنگ و طبیعی هیچ مزیتی نسبت به محصولات سنتی ضدآفتاب ندارند. با این حال، اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم دو ترکیب قوی هستند که توانایی‌های محافظتی UV را اثبات کرده‌اند.

هیچ روغن گیاهی یا عصاره‌ای وجود ندارد که بتواند جایگزین کرم ضدآفتاب شود. روغن‌های گیاهی ممکن است با کرم‌های ضدآفتاب ترکیب شوند تا اثر کلی آن‌ها را افزایش دهند، اما مراقب باشید که آن‌ها همچنین ممکن است در برخی افراد با واکنش‌های آلرژیک یا سوزش پوست همراه باشند.

هیچ مکملی وجود ندارد که بتواند جایگزین کرم ضدآفتاب شود.

ضد آفتاب


نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است