لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

فواید و مضررات تن ماهی برای سگ

تاریخ انتشار : 1400/08/15نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 821

تن ماهی در اکثر خانه‌ها یک وعده غذایی سریع و مفید است اما آیا سگ‌ها هم می‌توانند آن را بخورند؟ در یک پاسخ کوتاه بله می‌توانند اما فقط در حد اعتدال. در حالی که تن ماهی یک ماده غذایی رایج در برنامه غذایی سگ‌ها است اما مقدار بالای جیوه آن می‌تواند برای توله سگ‌ها مضر باشد؛ بنابراین بهتر است مقدار مصرف آن بیش از حد نباشد.

فواید تن ماهی برای سگ

تن ماهی، ماهی آب شور است که سرشار از پروتئین، سلنیوم، منیزیم، پتاسیم و ویتامین‌های B6 ، B3 و B12 است. همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. همه این موارد تن ماهی را به یک ماده غذایی مقوی و سالم برای انسان تبدیل کرده است اما فواید آن برای سگ‌ها چیست؟

اگر تن ماهی در حد اعتدال به سگ داده شود، می‌تواند به تقویت مفاصل توله‌ها و سیستم ایمنی آنها کمک کند. همچنین می‌تواند باعث تقویت استخوان‌ها شده و انرژی لازم برای فعالیت روزانه سگ را تأمین کند. امگا 3 موجود در تن ماهی باعث براق و ضخیم شدن پوست سگ می‌شود و حتی ممکن است در کاهش التهاب بدن نیز مؤثر باشد. با این حال افراط در هر چیزی باعث ضرر است؛ بنابراین بهتر است از مضرات تن ماهی برای سگ‌ها نیز آگاه باشید. در ادامه به این موارد اشاره کرده‌ایم.

مضرات احتمالی تن ماهی برای سگ‌ها

در واقع تا زمانی که سگ شما انزجار یا واکنش منفی دیگری نسبت به تن ماهی از خود نشان ندهد، بعید است مضرات سلامتی خاصی برای سگتان داشته باشد. اما اگر در تغذیه سگتان، زیاد از تن ماهی استفاده می‌کنید ممکن است مشکلاتی در سلامت سگ به وجود آید. برخی از انواع تن ماهی حاوی مقدار زیادی جیوه هستند. این فلز سنگین در صورت مصرف زیاد می‌تواند باعث مسمومیت شود. گرچه سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها از مقدار کمی جیوه مسموم نخواهند شد اما تحمل بدنی آنها بسیار کمتر از انسان است. به عبارت دیگر حد مجاز مصرف تن ماهی برای سگ‌ها بسیار کمتر از حد مجاز مصرف برای انسان است.

برخی از علائم مسمومیت با جیوه که باید از آنها مطلع باشید عبارت‌اند از: ریزش مو، مشکلات بینایی، از دست دادن تعادل و لرزش. همچنین در برخی موارد اسهال و استفراغ نیز از دیگر علائم مسمومیت با جیوه تشخیص داده شده است. اگر سگ شما هر یک از این علائم را دارد فوراً به دامپزشک مراجعه کنید. برای حفظ ایمنی سگ خود مصرف تن ماهی را به حداقل برسانید و تنها گاهی اوقات از آن برای تغذیه سگتان استفاده کنید.

دادن تن ماهی به سگ

بهترین نوع تن ماهی برای سگ چیست؟

بهترین نوع تن ماهی که می‌توانید به سگتان بدهید انواع کنسرو شده آن بدون نمک و ادویه اضافی است. بهتر است از انواع ماهی تن که در آب کنسرو شده استفاده کنید. می‌توانید مقداری فیله ماهی تن را به سگتان بدهید به شرطی که در روغن یا کره پخته نشده باشد و فاقد نمک، فلفل و ادویه باشد. همچنین اگر گوشت ماهی تن را با پیاز یا سیر پخته‌اید از دادن ماهی به سگتان خودداری کنید، زیرا سیر و پیاز برای سگ سمی هستند. علاوه بر این اگر خود ماهی تن را تهیه کرده‌اید آن را بدون تیغ و استخوان به سگتان بدهید.

آیا ماهی تن خام برای سگ مضر است؟

گرچه نمی‌توان گفت که این ماده قطعاً مضر است یا نه اما بهتر است از دادن ماهی خام به سگتان خودداری کنید. ممکن است ماهی خام حاوی انگل‌های خطرناکی باشند؛ بنابراین ممکن است باعث مشکلات و بیماری‌های روده در سگ شوند. به خصوص اگر ماهی موجود در سوشی باشد خطر بیشتری سگتان را تهدید می‌کند زیرا سس سویا، واسابی و سس یونی موجود در سوشی برای سگ مضر است.

آیا سگ می‌تواند ساندویچ تن ماهی بخورد؟

ساندویچ‌های تن ماهی اغلب با سس مایونز درست می‌شوند که چربی زیادی دارد و هضم آن برای سگ دشوار است. همچنین ممکن است موادی مانند پیاز یا ادویه نیز در این غذا استفاده شود که برای سگ سمی است. اگر خودتان در خانه ساندویچ تن ماهی درست می‌کنید، قبل از افزودن سایر موادی که برای سگ مضر است، مقداری از آن را به سگتان بدهید.

چگونه از تن ماهی برای تغذیه سگ استفاده کنیم؟

اگر سگتان تن ماهی دوست دارد یا دوست داشته باشید مقدار زیادی از آن را به او بدهید، باید بدانید که این کار مضرات زیادی برای سگ خواهد داشت؛ به خصوص اگر تن ماهی در روغن کنسرو شده و حاوی ادویه باشد. حال سؤال این است که امن‌ترین راه برای تغذیه سگ با تن ماهی چیست؟

یکی از روش‌ها این است که تن ماهی را با آب بشویید و مقداری از آن را به عنوان وعده شام به سگ خود بدهید. همچنین می‌توانید به روش زیر یک وعده غذایی خوشمزه با تن ماهی برای سگتان درست کنید:

یک بسته تن ماهی کنسرو شده در آب را با سه‌چهارم فنجان آرد گندم کامل، نصف قاشق چایخوری زردچوبه، 1 عدد تخم مرغ و یک‌ چهارم فنجان پنیر پارمزان مخلوط کنید. مخلوط را روی کاغذ روغنی در سینی فر پهن کنید و به مدت 20 دقیقه در دمای 180 درجه سانتی‌گراد در فر قرار دهید. پس از آماده شدن، اجازه دهید خنک شود، سپس آن را برش دهید و برای تغذیه سگتان استفاده کنید. می‌توانید باقیمانده غذا را در فریزر نگهداری کنید.

بیشتر بخوانیدنان ذرت برای سگ؛ فواید و عوارض


برای پیدا کردن بهترین دامپزشک اطراف خودت به بیزاَپ سر بزن!


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است