لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

بهترین کشورها برای سرمایه‌گذاری 2022

دسته بندی :کسب و کارها
تاریخ انتشار : 1401/09/04نویسنده: ثمین آقابالاییزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 38

چهاردهمین رتبه‌بندی سالانه بهترین کشورها برای سرمایه‌گذاری، کشورهای برتر و مناطق مترو را ازنظر چشم‌اندازشان برای سرمایه‌گذاری شرکتی به نمایش می‌گذارد. نسخه امسال بر اساس یک شاخص به‌روز شده است که از سال‌های گذشته اصلاح‌شده است تا رتبه‌بندی را با منابع مرتبط از داده‌های جدید القا کند.

مطلب پیشنهادی:  راز ماندگاری یک کسب و کار چیست؟

بتدا، ما رتبه‌بندی کشورمان را بر اساس پنج منطقه جهان به‌صورت تجمعی و سرانه بر اساس منابع زیر ارائه می‌کنیم:

 داده‌های پروژه‌های داده کانوی 2017-2021
 شاخص فرصت‌های جهانی موسسه میلکن 2021 (رتبه ادراک کسب‌وکار و رتبه کلی)
 برنامه توسعه سازمان ملل متحد شاخص توسعه انسانی
 رتبه‌بندی رقابت جهانی IMD
 OECD Inward FDI 2020 (FDI)
 شاخص آمادگی فناوری مرزی 2021 (UNCTAD)

در نقل‌قول‌ها نام آژانس‌های تشویق سرمایه‌گذاری ملی (IPA) مربوطه وجود دارد. ما همچنین 10 کشور برتر جهانی را درمجموع فهرست می‌کنیم (که امسال ایرلند به پنج کشور برتر صعود کرده و استرالیا را به رتبه 6 رسانده است) و 10 کشور برتر جهانی سرانه که برای دومین سال متوالی توسط ایالات‌متحده، ایرلند رهبری می‌شود. کانادا، استرالیا و بریتانیا به‌این‌ترتیب.
در مرحله بعد، بهترین مناطق مترو برای سرمایه‌گذاری جهانی، با سازمان‌های توسعه اقتصادی منطقه‌ای و محلی مربوطه (یا IPA کشور خود به‌عنوان نماینده) ارائه می‌شوند. رتبه‌بندی امسال بر اساس شاخصی است که از سه منبع زیر بدست آمده است:

 داده‌های پروژه‌های داده کانوی 2017-2021
 گزارش شهرهای جهانی کرنی در سال 2021
 گزارش جهانی اکوسیستم استارتاپی 2021 (ژنوم استارتاپ)

دو نکته در مورد این رتبه‌بندی مناطق مترو: متروهای ایالات‌متحده و کانادا شامل نمی‌شوند، زیرا در سایر رتبه‌بندی‌های انتخاب سایت شناخته‌شده‌اند. رتبه‌بندی بهترین سرمایه‌گذاری جهانی بر ضرب‌المثل «بقیه کل جهان» متمرکز است. این رتبه‌بندی‌ها لزوماً بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده قبل از حمله غیرقانونی روسیه به اوکراین است. به‌این‌ترتیب، ما انتخاب کرده‌ایم که ستاره‌هایی را در جایی که روسیه و مسکو در رتبه‌بندی ظاهر می‌شوند، قرار دهیم و به ترتیب کشور و مترو رتبه بعدی را در این مورد استونی و بوداپست قرار دهیم.

بازتاب‌ها و رزونانس
داده‌های پشت این رتبه‌بندی‌ها و تعدادی از گزارش‌های اخیر مستقل از این رتبه‌بندی‌ها جای تأمل دارد. در میان نتایجی که از 10 کشور برتر به‌طورکلی و سرانه به دست می‌آید، ترجیح قطعی برای دولت-شهرها، اسکاندیناوی و منطقه بنلوکس است. در مورد کسانی که به دنبال آمریکای شمالی هستند، هنگامی‌که SelectUSA اجلاس سالانه سرمایه‌گذاری خود را در مریلند در تابستان امسال برگزار می‌کند، دلایلی برای اظهارنظر خواهد داشت، حتی زمانی که وزارت بازرگانی ایالات‌متحده و 13 آژانس تشکیل‌دهنده آن در تلاش برای بهبود فضای کسب‌وکار هستند. جینا رایموندو، وزیر بازرگانی ایالات‌متحده، در ماه مارس، هنگام ارائه سخنرانی یادبود اوگدن در مورد امور بین‌الملل در دانشگاه براون در ایالت خود در رود آیلند، گفت: برای اینکه آمریکا در قرن بیست و یکم رقابت‌پذیر باشد، باید متعهد به انجام سرمایه‌گذاری‌های لازم برای اقتصاد ما را رشد دهیم و رشد شامل مواردی مانند سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید، حمایت از تحقیق و توسعه و اصلاح آموزش کارگران است تا ما آمریکایی‌ها را برای انجام کارهای با کیفیت بالا که در محل زندگی‌شان در دسترس است، آموزش دهیم.

او گفت، تنها حوزه‌ای که ایالات‌متحده در آن کوتاهی می‌کند، تولید است، بخشی که برای رشد بلندمدت موردنیاز است اما در آن نزدیک به 9 میلیون شغل در سه دهه گذشته از بین رفته است. "آمریکا در ابداع ایده‌های پیشرفت عالی بوده است، اما وقتی نوبت به تولید آن‌ها در اینجا می‌رسد، ما کوتاهی می‌کنیم. در اینجا مشکلات این رویکرد وجود دارد: این بخش تولید است که برای کارگران بدون مدرک دانشگاهی مشاغل با دستمزد بالا ایجاد می‌کند. من استدلال می‌کنم که بسیاری از تفرقه در سیاست از این ناامنی اقتصادی ناشی می‌شود؛ و هر چه بیشتر به کشورهای دیگر تکیه کنیم تا چیزهایی را برای ما بسازند، در برابر اختلالات زنجیره تأمین آسیب‌پذیرتر می‌شویم که در دو سال گذشته شاهد آن بوده‌ایم.

تأیید و بینش
شاخص‌ها و گزارش‌های منابع معتبری مانند موسسه میلکن، کرنی و صندوق بین‌المللی پول ابعاد بیشتری را می‌افزایند و در برخی موارد یافته‌های بهترین سرمایه‌گذاری جهانی ما را تأیید می‌کنند.

شاخص فرصت جهانی موسسه Milken که در ژانویه منتشر شد، بخشی از شاخص خود ما است. این 126 کشور را در هفت منطقه جغرافیایی و 100 متغیر ارزیابی می‌کند تا جذابیت بالقوه آن‌ها برای سرمایه‌گذاران خارجی را اندازه‌گیری کند. ازجمله یافته‌های کلیدی در سال جاری:

سوئد رتبه 1 خود را از سال 2021 به‌عنوان کشوری با بیشترین پتانسیل برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی حفظ کرد و پس‌ازآن بریتانیا در رتبه 2 و دانمارک در رتبه 3 قرار گرفتند.
 مالزی، تایلند و اندونزی رتبه‌های برتر را در آسیای جنوب شرقی در حال ظهور به خود اختصاص دادند. مالزی به دلیل عملکرد قوی خود در تمام دسته‌های اندازه‌گیری شده بالاترین رتبه را در منطقه کسب کرد. ویتنام و فیلیپین به ترتیب پنج کشور برتر در آسیای جنوب شرقی نوظهور را جمع کردند.

در این گزارش آمده است: در سال جاری، شاخص فرصت‌های جهانی هفت متغیر محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) ازجمله انتشار CO2 و نسبت زنان در پست‌های دولتی را اضافه کرد. "این متغیرها برای انعکاس اشتهای رو به رشد سرمایه‌گذاران برای گنجاندن داده‌های ESG در تصمیمات تجاری گنجانده شده‌اند."

همین متغیرهای ESG در شاخص اعتماد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال 2022 که توسط کرنی در اوایل آوریل منتشر شد و با عنوان تلخ "خوش‌بینی شکسته شد" وجود دارد تا تضاد بین امیدهای زیاد در ابتدای امسال (زمانی که نظرسنجی در حال تکمیل بود) و واقعیت تراژدی پایدار در اوکراین را نشان دهد.

برخی از 25 کشور برتر در فهرست Kearney در رتبه‌بندی Site Selection ظاهر می‌شوند و برخی نه. درحالی‌که چند کشور یک یا دو پله از شاخص سال گذشته سقوط کردند، بزرگ‌ترین حرکت‌های صعودی چین (از شماره 12 به شماره 10) و کره جنوبی از رتبه 21 به شماره 16 بودند. "شوق سرمایه‌گذاران برای کره جنوبی ممکن است کرنی گزارش داد که با اظهارات قوی حمایت از تجارت و سرمایه‌گذاری رو به رشد هر دو نامزد ریاست جمهوری، درحالی‌که کشور برای انتخابات خود در اوایل مارس 2022 آماده می‌شد، تقویت شده است.

در اینجا چند نکته برجسته دیگر از گزارش Kearney آمده است:
بیش از سه‌چهارم (76٪) از رهبران کسب‌وکار مورد بررسی گفتند که قصد دارند سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی خود را در سه سال آینده از 67٪ در سال قبل افزایش دهند. این شاخص می‌گوید: به‌علاوه، 83 درصد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را برای سودآوری و رقابت شرکت‌هایشان در سه سال آینده مهم‌تر می‌کنند، ازجمله 50 درصد از سرمایه‌گذاران مستقر در قاره آمریکا که گفته‌اند سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به‌طور قابل‌توجهی اهمیت بیشتری خواهد یافت. به‌طور مشابه، دیدگاه سرمایه‌گذاران در مورد چشم‌انداز اقتصاد جهانی رو به بهبود بود، با خوش‌بینی بیشتر از بدبینی در میان تقریباً دوسوم سرمایه‌گذاران (63 درصد) و بالاترین میزان در قاره آمریکا با 69 درصد.

از 10 بازار برتر شاخص امسال، 9 بازار در سال گذشته در بین 10 بازار برتر قرار داشتند و هر یک از این 9 بازار یک بازار توسعه یافته هستند. ترکیب کلی این شاخص نسبت به سال گذشته تا حد زیادی تغییری نکرده است، به‌استثنای یک استثنا: قطر برای اولین بار از زمان تأسیس این شاخص در سال 1998 در این فهرست قرار می‌گیرد و فنلاند را از 25 کشور برتر جانشین کرده است. ایندکس حدس می‌زند که قطر احتمالاً از "شوق سرمایه‌گذاران در مورد کشور میزبان جام جهانی فوتبال 2022، اولین کشور عربی که تابه‌حال چنین کاری انجام می‌دهد" سود برده است.
بسیاری از کشورهایی که در رأس شاخص امسال قرار دارند، در شاخص ادراک فساد سازمان شفافیت بین‌الملل نیز امتیاز بالایی کسب کرده‌اند ازجمله آلمان، کانادا، ژاپن و بریتانیا و سایرین. به‌طور مشابه، پنج کشور برتر در فهرست جهانی نوآوری ۲۰۲۱ سازمان جهانی مالکیت معنوی عبارت‌اند از سوئیس، سوئد، ایالات‌متحده، بریتانیا و کره جنوبی. هر یک از این کشورها رتبه بالایی دارند و شاهد بهبود نمرات خود در شاخص اعتماد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال 2022 هستند.

فراتر از قیمت‌های بالاتر کالاها و افزایش ریسک ژئوپلیتیکی، سرمایه‌گذاران به «محیط نظارتی تجاری محدودتر در بازارهای نوظهور» به‌عنوان یک تحول کلیدی در سال 2022 اشاره می‌کنند. سرکوب‌های نظارتی در چین و مکزیک که واردات محصولات پالایش شده خصوصی را به نفع پمکس دولتی متوقف کرد، ازجمله تحولاتی است که کرنی به آن اشاره کرد.
 94 درصد از سرمایه‌گذاران می‌گویند که شرکت‌هایشان در حال حاضر یک استراتژی برای دستیابی به تعهدات ESG خود ایجاد کرده‌اند، 89 درصد تعهدات ESG شرکت خود را منبع مزیت رقابتی می‌دانند و 73 درصد معتقدند که تعهدات ESG آن‌ها در سه سال گذشته قوی‌تر شده اس. واضح است که این بیماری همه‌گیر به‌عنوان یک کاتالیزور برای سرمایه‌گذاران و همچنین کسب‌وکار و مصرف‌کنندگان عمل کرده است تا در مورد چالش‌های تأثیرگذار بر کره زمین بیشتر فکر کنند.


برای دیدن بیش از 10000

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است