لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

چرا بهتر لباس ها را با آب سرد بشوییم؟

تاریخ انتشار : 1401/04/09نویسنده: صادق مالکیزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 688

وقتی به خشک‌شویی می‌روید، دوست دارید با آب سرد لباس شما شسته شود یا آب گرم؟ هنگامی که آب، گرم یا داغ است، لکه بری آن قوی­تر و بیشتر است. بااین‌حال، در بسیاری از مواقع، آب سرد به همان اندازه مؤثر یا حتی بهتر است. در این مقاله بررسی می‌کنیم چه زمانی شستشو با آب سرد گزینه‌ای سازگارتر با محیط‌زیست و مقرون‌به‌صرفه است.

بیشتر بخوانید:  ملحفه هایی به سفیدی برف!

برخی مزایای شستن لباس در آب سرد به شرح زیر است:

سازگاری با محیط‌زیست

هنگامی که لباس‌های خود را در آب سرد می‌شویید، به محافظت از محیط‌زیست کمک می‌کنید. طبق یک مطالعه علمی، آب داغ (مثلاً ۴۰ درجه سانتی‌گراد) به آزاد شدن میکروفایبرها (الیاف فوق‌العاده ریز) در محیط‌زیست سرعت می‌بخشد. بعلاوه آب داغ رنگ بیشتری جذب می‌کند. رنگ، آلاینده­ی بالقوه محیط‌زیست است.

ذخیره انرژی

شستشو با آب سرد گزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری است زیرا به انرژی گرمایی کمتری نیاز دارد. اگر آب را گرم نکنید، ماشین لباسشویی شما ۷۵ تا ۹۰ درصد برق کمتری مصرف خواهد کرد. به‌این‌ترتیب می‌توانید قبض برق ماهانه خود را نیز کاهش دهید.

از لباس شما محافظت می‌کند

رنگ روی لباس‌های شما در طول شستشو با آب داغ با سرعت بیشتری محو می‌شود. همچنین برخی پارچه‌ها در دمای بالاتر، آب می‌روند. به‌جای آن از آب سرد استفاده کنید تا عمر لباس خود را افزایش دهید.

چه زمانی می‌توانم به‌جای آب سرد از آب گرم استفاده کنم؟

می‌توانید از آب گرم یا داغ در خشک‌شویی استفاده کنید اگر:

می‌خواهید لباس‌هایی را بشویید که لکه‌های  مقاومی دارند مثل لکه روغنی

هدف شما شستن و ازبین‌بردن هرگونه باکتری روی لباس است

قصد دارید لباس‌های سفید را بشورید

چه زمانی شستشو با آب سرد بهترین نتایج را برای شستن لباس به ارمغان می‌آورد؟

شستن در آب سرد در مواردی موثرتر است، مانند:

لباس های شما مناسب شتسشو با ماشین لباس­شویی هستند و لکه‌هایی دارند که  به‌راحتی پاک می‌شوند، مانند لکه چمن

قصد دارید لباس‌های تیره یا رنگی را بشورید

با ابریشم، توری یا دیگر پارچه‌های ظریف سروکار دارید

اگر لکه موردنظر را (مثلاً لکه خون یا عرق) با آب داغ بشویید، ممکن است به‌صورت عمقی وارد تاروپود پارچه شود

۳ نکته در مورد لباسشویی: زمانی که نباید از آب سرد استفاده کنید

آب سرد همیشه بهترین گزینه نیست. در ادامه مواردی مطرح می‌شود که باید  شستشوی با آب داغ را در نظر بگیرید:

وقتی آب گرم در تمیزکردن نوع خاص پارچه شما مؤثرتر است، برای مثال، آب گرم برای شستن پارچه‌های مصنوعی مانند نایلون عملکرد بهتری دارد.

آب سرد در ازبین‌بردن میکروب‌ها در هیچ نوع پارچه‌ای مؤثر نیست. وقتی می‌خواهید لباس یا ملافه یک فرد بیمار را بشورید، بهتر است برای ضدعفونی‌کردن از آب داغ استفاده کنید.

هنگامی که درجه حرارت منطقه شما، بسیار سرد می­شود، مانند ۴ درجه سانتی‌گراد؛ در این شرایط ممکن است مواد شوینده در آب لوله‌کشی تأثیر خود را از دست بدهند. اگر در چنین منطقه‌ای زندگی می‌کنید، شاید لازم باشد آب خود را گرم کنید تا نتایج بهتری در شستشوی لباس‌ها به دست آورید.

برای هر نوع لباسی، تنظیم دمای درستی  انتخاب کنید

برای شستن لباس‌ها، همیشه حرارت را درست تنظیم کنید. اکثر لباس‌ها دارای برچسبی هستند که محدوده دمای مناسب آب برای شستشو را نشان می‌دهد.

باتوجه‌به این مشخصات باید هرگونه ترجیحات شخصی را نادیده بگیرد زیرا علاوه بر شستشوی بهتر لباس، باید از البسه خود محافظت کنید. روی برخی برچسب‌های لباس، نقطه‌ها حداکثر دمای شستشو را نشان می‌دهند، مثلاً یک نقطه برای منفی ۱ درجه سانتی‌گراد یا دونقطه برای ۴٫۵ درجه سانتی‌گراد. برخی برچسب‌ها این مشخصات را با اعداد نشان می‌دهند.

آب سرد در مقابل آب گرم: کدام یک را باید استفاده کنید؟

لازم نیست همیشه لباس‌های خود را در آب داغ بشویید. آب سرد در بسیاری از مواقع عملکرد خوبی دارد و برای محیط‌زیست و بودجه شما عالی است. همیشه باتوجه‌به دمای مورد نیاز برای شستشوی لباس (که در برچسب تعیین شده است)، آن را بشویید.

 


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است