لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

هنگام عصبانیت چه تغییراتی در بدن ما رخ می دهد؟

تاریخ انتشار : 1401/04/12نویسنده: صادق مالکیزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 516

طی یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۸،  ۲۲ درصد از شرکت‌کنندگان احساس عصبانیت داشتند، درحالی‌که ۳۹ درصد احساس نگرانی شدید داشتند. خشم حالتی از ذهن است که برای بقای ما ضروری است، اما با افزایش سطح استرس، گاهی از کنترل خارج می‌شود. این عدم کنترل خشم، علائم فیزیکی زیادی دارد که به‌ندرت متوجهشان می‌شویم، مگر اینکه پیشرفت زیادی کرده باشند.

سایت بیزاپ به شما روش‌هایی پیشنهاد می‌کند که بتوانید با آنها، خشم خود را کنترل کنید.

بیشتر بخوانید:  سلامت روان

1. ضربان قلب و فشارخون شما افزایش می‌یابد

 

ممکن است متوجه شده باشید که هر بار که صدای خود را بلند می‌کنید و بحث شدیدی دارید، ضربان قلب شما افزایش می‌یابد. این بدان معناست که فشارخون شما نیز بالا می‌رود، و به همین دلیل است که دستپاچه و سرگردان می‌شوید و گونه‌هایتان قرمز می‌شود و رگ‌هایتان بیرون می‌زند. نفستان سنگین‌تر و تندتر می‌شود، چیزی که اکسیژن و مواد مغذی را به اندام‌های اصلی شما منتقل می‌کند. در برخی موارد، ممکن است متوجه شوید که دست‌ها و پاهایتان سردتر از حد معمول هستند.

2. سیستم ایمنی‌تان به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

 محققان دریافته‌اند حتی زمانی که بحث شدیدی را به یاد می‌آورید، به مدت 6 ساعت سیستم ایمنی بدنتان ضعیف می‌شود و این موضوع مخصوصاً برای افرادی که معمولاً آرام هستند و به‌ندرت عصبانی می‌شوند، صادق است. افرادی که خیلی راحت عصبانی می‌شوند ممکن است متوجه شوند که بیشتر مریض می‌شوند و سیستم ایمنی آنها ضعیف‌تر است. این عصبانیت به همراه افزایش اضطراب، سلامت آنها را در خطر بزرگی قرار می‌دهد. با این حال، وقتی متوجه این موضوع می‌شوند که دیگر خیلی دیر شده است.

3. خشم منجر به عارضه‌های متعددی می‌شود

 

وقتی عصبانی می‌شویم، مواد شیمیایی استرس به مغز و بدن ما سرازیر می‌شوند و  متابولیسم ما را دستخوش تغییر می‌کنند. به همین دلیل است که افراد مبتلا به مشکلاتِ خشمِ درمان‌نشده، ممکن است از سردرد، اضطراب، بی‌خوابی و حتی مشکلات گوارشی رنج ببرند.  شاید در مواقع خشم شدید، عارضه‌های پوستی، مانند اگزما، نیز ظاهر شوند. در نتیجه، این افراد در خطر سکته مغزی یا حمله قلبی هستند.

4. ممکن است حافظه شما تحت‌تأثیر قرار گیرد

تنها ضربه فیزیکی به سر نیست که باعث مشکلات حافظه شود، بلکه موقعیت‌های استرس‌زا هم دخیل هستند. یکی از این موقعیت‌ها، مکالمه کلامی همراه با عصبانیت با فرد مقابل است که در آن هر دو طرف کلمات تند ردوبدل می‌کنند. پس از پایان مشاجره، ممکن است یکی یا هر دوی شما اتفاقات را به شکلی متفاوت به یاد بیاورید یا موارد خاصی را کاملاً فراموش کرده باشید.

5. فریاد زدن می‌تواند باعث درد مزمن شود

 

 فریاد زدن هم برای خود فرد و هم برای طرف مقابل که شنوند فریاد شماست، مضر است، و آسیب‌های آن از سنین کم آغاز می‌شود. فریاد زدن بر سر کودکان به شکل‌های مختلفی به آنها آسیب می‌رساند.

ممکن است مشکلات رفتاری آنها  بدتر شود. برخی تحقیقات نشان داد والدینی که زیاد سر فرزندان 13 ساله‌شان فریاد می‌زدند، رفتارهای به‌مراتب بدتری را در سال‌های بعد از آنها مشاهده کردند.

رشد مغز آنها تغییر می‌کند. به نظر می‌رسد افرادی که در دوران کودکی‌، دادوفریاد زیادی شنیده‌اند، ساختار مغزی متفاوتی برای پردازش صداها و کلام دارند.

ممکن است دچار درد مزمن شوند. مثلاً ممکن است تا آخر عمر دچار کمردرد و گردن درد، سردرد و حتی آرتریت (التهاب مفصل) باشند.

6. فریاد زدن، باعث پیروزی شما در بحث‌ها نمی‌شود

تحقیقات نشان می‌دهد ما به‌این‌علت در حین دعوا فریاد می‌زنیم که در مورد درست بودن منطق خود  اعتمادبه‌نفس بیش از حد  داریم. بااین‌حال، با فریاد زدن چیزی که شنیده می‌شود، کمبود اعتمادبه‌نفس است. با فریاد زدن، قطع کردن صحبت‌ها، و بی‌ارزش تلقی کردن ادعای طرف مقابل، به‌ندرت در بحث برنده می‌شوید. باید بادقت به حرف همدیگر گوش کنید، دیدگاه هم دیگر را درک کنید و مبنا را تفاوت‌های فردی قرار دهید. تنها با استدلال و حفظ آرامش می‌توانید باعث دیده‌شدن و شنیده‌شدن نظر خود شوید و در نهایت طرف مقابل را راضی کنید.

 

چگونه جلوی فریاد زدن خود را بگیرید

 گام‌های خاصی وجود دارد که شاید به شما کمک کند خشم خود را کنترل کرده و بدون فوران عصبی، مکالمه‌ای سالم با دیگران داشته باشید:

قبل از حرف‌زدن فکر کن.  گفتن حرف‌های آزاردهنده‌، کار ساده‌‌ای است. شاید در آینده از گفتن آنها پیشمان شوید اما حرفتان صدمه‌اش را وارد کرده و شاید طرف مقابل شما را نبخشد.

بعد از اینکه آرام شدید ناراحتی خود را بیان کنید. به‌این‌ترتیب، می‌توانید هر چیزی را که آزارتان می‌دهد به روشی سالم و منطقی بیان کنید. به این صورت، احتمال اینکه طرف مقابل به شما احترام بگذارد و حرف شما را بشنود، بیشتر است.

برای یافتن راه‌حل‌های احتمالی، کمی درنگ کنید. اگر غرق عصبانیت هستید، اجازه ندهید این حالت ذهنی شما را درگیر خودش کند و در عوض، کمی به خود فرصت دهید تا آرام شوید. در طول این مدت، سعی کنید منطقی فکر کنید و برای مشکلاتتان راه‌حل پیدا کنید. درصورتی‌که به مسائل فکر کنید، می‌توانید از پس هر چیزی بربیاید.

کینه به دل نگیرید. بخشش می‌تواند شما را از عصبانیت و استرسِ لحظات بد رها کند. به یاد داشته باشید که افراد ممکن است بدون قصد و نیت حرفی بزنند و کارهایی بکنند که باعث ناراحتی‌تان شود و سپس عذرخواهی کنند.

سعی کنید برخی مسائل را به شوخی بگیرید. شوخ‌طبعی به معنای نیش و کنایه نیست و باید در تشخیص این دو مراقب باشید. مواجهه با موقعیت‌های استرس‌زا با شوخ‌طبعی، به کاهش خشم شما کمک می‌کند و باعث می‌شود با مسائل به شکلی کارآمدتر برخورد کنید.

تکنیک‌های تمدد اعصاب را تمرین کنید. نفس عمیق، گوش‌دادن به موسیقی آرامش‌بخش، و تکرار کلمات آرام‌بخش می‌تواند خشم شما را  کاهش دهد. وقتی در خانه در حالت آرامش هستید یا وقتی اتفاق استرس‌زایی می‌افتد، می‌توانید این کارها را انجام دهید.

از درخواست کمک نترسید. اگر می‌بینید که هیچ‌چیز کمک نمی‌کند و نمی‌توانید به‌تنهایی خودتان را کنترل کنید، می‌توانید از متخصص کمک بخواهید. البته، باید تمام تلاش خود را بکنید، اما متخصص شما را به بهترین شکل ممکن برای رسیدن به هدفتان راهنمایی می‌کند.

 

آیا روش‌های موفقی برای خلاصی از خشم می‌شناسید؟ آیا تابه‌حال با فردی برخورد کرده‌اید که نتواند رفتار خود را کنترل کند و در نتیجه دچار مشکلات سلامتی شده باشد؟

                             


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است