لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

تمیز کردن گوش با این روش قطعا آسیب زاست!

دسته بندی :سلامتی و پزشکی
تاریخ انتشار : 1401/04/05نویسنده: صادق مالکیزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 696

پزشکان مشاهده کرده‌­اند که بیماران به‌غیر از گوش‌پاکن، از سنجاق‌سر، موچین، خودکار و حتی نی برای تمیز کردن گوش‌های خود استفاده می‌کنند. بااین‌حال، هیچ‌کدام از این ابزارها مؤثر نیستند، و به‌ویژه گوش‌پاکن ممکن است بیش از آنکه مفید باشد، ضرر داشته باشد. ممکن است پس از استفاده از گوش‌پاکن احساس رضایت و تمیزی کنید، اما در واقعیت، حس شما اشتباه می‌کند. این مقاله را ادامه دهید و تمام آسیب‌هایی را که ممکن است به گوش‌هایتان وارد کنند، خواهید شناخت.

در این مقاله از سایت بیزاپ، آسیب‌های گوش‌پاکن به گوش داخلی شما معرفی خواهد شد و سپس با روش‌­های جایگزین برای تمیز کردن گوشتان آشنا خواهید شد.

بیشتر بخوانید:   چندوقت یک بار مو ها را بشوییم؟

گوش‌پاکن ممکن است باعث آسیب شود

گوش‌ پاکن ممکن است باعث آسیب شود 

شاید باورنکردنی به نظر برسد، اما گوش‌پاکن ممکن است به گوش میانی آسیب وارد کند و به طور خاص، باعث پارگی پرده گوش شود. طبق مطالعه‌ای که آسیب‌های گوش مربوط به گوش‌پاکن را بررسی کرده است، مشخص شد که حدود ۷۳ درصد از این آسیب‌ها با تمیز کردن گوش مرتبط هستند. باتوجه‌به اینکه این مطالعه در بازه زمانی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ انجام شده و جامعه مطالعاتی آن بیش از ۲۶۳۰۰۰ کودک بوده است، این درصد بسیار بزرگ است.

گوش‌پاکن‌ها ممکن است جرم گوش را بیشتر به داخل گوش فشار دهند

گوش‌ پاک‌ کن‌ ها ممکن است جرم گوش را بیشتر به داخل گوش فشار دهند 

بسیاری از مردم علاقه دارند جرم گوش خود را با گوش‌پاکن در بیاورند. بااین‌حال، گوش‌پاکن فقط  جرم را به عمق کانال گوش فشار می‌دهد و در نتیجه، به‌جای اینکه جابه‌جا شود، در همان جا فشرده می‌شود. در این صورت، تنها راه‌حل، مراجعه به دکتری است که می‌تواند جرم گوش را با استفاده از روش‌های حرفه‌ای و گهگاه ناخوشایند خارج کند.

ممکن است گوش‌پاکن‌ها باعث عفونت شوند

ممکن است گوش‌ پاکن‌ ها باعث عفونت شوند 

یکی از مفیدترین خواص جرم گوش، به دام انداختن و مهارِ رشد باکتری‌هایی است که وارد گوش ما می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر، جرم گوش شبیه یک سپرِ ایمنی عمل می‌کند که مانع از آسیب‌های جدی باکتری‌ها می‌شود. بااین‌حال، وقتی از گوش‌پاکن استفاده می‌کنیم و جرم گوش و باکتری‌ها را به عمق گوش فشار می‌دهیم، در حقیقت شرایط را برای آسیب رساندن باکتری‌ها فراهم می‌کنیم. در این شرایط این امکان وجود دارد که دچار عفونت گوش شویم.

چرا به جرم گوش نیاز داریم؟ 

چرا به جرم گوش نیاز داریم؟

همان‌طور که در بالا ذکر کردیم، علاوه بر محدوده کردن باکتری‌ها و خلاص شدن از آنها، جرم گوش از ورود چیزهای دیگر مانند حشرات و گردوخاک به داخل گوش نیز جلوگیری می‌کند. همچنین جرم گوش بهترین روان‌کننده طبیعی است که از خشک‌شدن گوش و ایجاد خارش جلوگیری می‌کند. بعلاوه جرم گوش به شکلی طراحی شده است که به‌خودی‌خود و در هنگام فعالیت‌های فیزیکی از گوش خارج شود. در واقع جرم گوش، خود را به داخل مجرای گوش خارجی می­رساند و به‌راحتی با یک دوش ساده خارج می‌شود.

اگر گوش‌پاکن باعث درد شد، چه ­کار کنیم؟ 

اگر گوش‌ پاکن باعث درد شد، چه ­کار کنیم؟ 

اگر در ابتدا، دچار درد شدیدی نیستید، و احساس می‌کنید که قابل‌تحمل است، می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کنید و ببینید چطور پیش می‌رود. بااین‌حال، اگر درد مزمن شد و بعداً باعث کاهش شنوایی شد یا در گوشتان صدای زنگ شنیدید، باید با پزشک تماس بگیرید. شاید آسیب جدی­تری به گوشتان رسیده باشد که نیاز به مشاوره و توجه متخصص داشته باشد.

چگونه گوش‌های خود را با خیال راحت تمیز کنید؟

چگونه گوش‌ های خود را با خیال راحت تمیز کنید؟ 

ثابت شده است که این ۲ روش مؤثرترین و ایمن‌ترین روش برای  پاک‌کردن گوش در خانه هستند:

از قطره گوش استفاده کنید این قطره می‌تواند روغن بچه، روغن معدنی یا گلیسیرین باشد که بااحتیاط درون گوش خود می‌ریزید. این روغن‌ها، جرم گوشتان را نرم می‌کنند. ۲ روز بعد، می‌توانید از یک سرنگ برای ریختن مقداری آب گرم در گوشتان استفاده کنید و سرتان را به سمت پایین بکشید تا آب از آن خارج شود. سپس با یک حوله تمیز، بخش بیرونی گوش خود را تمیز کنید.

از یک دستمال تمیز استفاده کنید: هر بار که زیر دوش می‌روید، جرم گوش شسته می‌شود، اما می‌توانید از این طریق  آخرین تکه‌های آن را خارج کنید.  می‌توانید یک دستمال خشک بردارید، آن را نمناک کنید و سپس قسمت بیرونی گوش را تمیز کنید.

بااین‌حال، چند روش تمیز کردن بدون نسخه وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید:

شمع گوش

 این روش در شبکه‌های اجتماعی بسیار پرطرفدار است، اما به نظر دکترها به‌هیچ‌وجه مؤثر نیست. به عبارت دیگر، شمع گوش می‌تواند خطرناک باشد و حتی باعث سوختن موهای شما شود.

اشیای مختلف

همان‌طور که در بالا ذکر شد، بسیاری از افراد از کلاهک خودکار، کلید و سنجاق برای تمیز کردن گوش‌های خود استفاده می‌کنند. بااین‌حال، این اشیا ممکن است در گوش‌های شما گیرکرده و باعث آسیب جدی شوند، مثلا سوراخ کردن پرده گوش.

آیا تابه‌حال از صدمات مربوط به گوش‌پاکن رنج برده‌اید؟ اگر پاسختان مثبت است، دچار چه آسیبی شدید و چگونه آن را درمان کردید؟

 


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است