لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

اندازه دور کمر با باکتری‌ های روده در ارتباط است!

تاریخ انتشار : 1401/05/19نویسنده: محمد اوجاقیزمان مطالعه: 5 دقیقهنظر: 0بازدید: 226

برخی از افراد همه راه‌های ممکن از ورزش گرفته تا جراحی پلاستیک را امتحان می‌کنند تا سایز دور کمر خود را کم کنند. با این حال، دانشمندان اخیراً کشف کرده‌اند که فلور روده نیز در تعیین اندازه‌گیری‌های این ناحیه از بدن اثر می‌گذارد، هرچند باورش کمی سخت است.

سایت بیزاّپ می‌خواهد برخی‌ یافته‌های علمی را در این زمینه با شما به اشتراک بگذارد مبنی بر این‌که که محیط زیست باکتری‌ها در روده به ظاهر شکم مرتبط است.

بیشتر بخوانید:   زمان رژیم در بدن ما چه اتفاقاتی می افتد؟

مجموعه باکتری‌هایی که در روده ما زندگی می‌کنند حدودا به 100 میلیارد می‌رسندکه تقریباً همه آنها در روده بزرگ ساکن هستند. آن‌ها از بدو تولد رشد می‌کنند و به طور معمول با حفظ تعادل بی‌ضرراند. اما زمانی که تعادل شکننده خود را از دست بدهند باعث ایجاد مشکل می‌شوند و تغییراتی مانند تکثیر یا ناپدید شدن ایجاد می‌کنند.

آن‌ها نوعی دی‌ان‌ای دوم تشکیل می‌دهند. از این‌رو هر یک از ما تقریباً 40 تریلیون سلول باکتریایی را حمل می‌کنیم، در حالی که بدن ما فقط از 30 تریلیون نوع سلول دیگر تشکیل شده است.

باکتری مفید 

از آنجایی که باکتری‌های روده بسیار فراوان هستند، به طور قابل توجهی به سلامت بدن انسان کمک می‌کنند، زیرا وظیفه اصلی آن‌ها جذب تمام مواد مغذی موجود در غذا است. علاوه بر این به طرق مختلف با عملکرد بدن ما نیز مرتبط هستند؛

- به تولید ویتامین ب ،کا، کمپلکس و اسیدهای آمینه مختلف کمک می‌کنند

- مواد معدنی لازم مانند منیزیم و آهن را جذب می‌کنند

- به بدن کمک می‌کنند از خود در برابر ویروس‌ها و سایر باکتری‌های خطرناک دفاع کند و به باکتری‌های روده «آموزش» می‌دهند که تشخیص دهند کدام گونه‌ها متعلق به بدن هستند

- کربوهیدرات‌های خاصی را متابولیزه کرده و آن‌ها را برای انسان قابل هضم می‌کنند. بعلاوه، مواردی را که نمی‌توانند متابولیزه کنند تخمیر می‌کنند و باعث دفع آسان آن‌ها می‌شوند

- باعث افزایش طول عمر انسان می‌شوند

باکتری مفید روده 

وظیفه اصلی باکتری‌ها محافظت از سلامت انسان است .در حالی‌که، اضافه وزن اثرات منفی بسیاری بر سلامتی دارد اما به نظر می‌رسد باکتری‌ها می‌توانند باعث چاقی مفرط هم شوند.

باکتری‌های روده مسئول استخراج انرژی از غذا هستند. طبق تحقیقات، ظرفیت جذب مواد مغذی به خاطر ترکیب فلور روده درافراد متفاوت است.

تاثیر باکتری روده بر چاقی 

مطالعاتی برای رمزگشایی ارتباط بین میکروبیوتای روده مختلف افراد، چاقی، و این‌که کدام عوامل بر ترکیب باکتری‌ها تأثیر می‌گذارند، انجام شد. مدفوع 393 جفت دوقلو برای تعیین اینکه آیا ژنتیک در این امر نقش داشته است یا خیر، با هم مقایسه شد و محققان از این نوع نمونه‌ها استفاده کردند زیرا ماده مدفوع حامل سلول‌هایی است که میکروبیوتای روده را در معرض دید قرار می‌دهد و به این نتیجه رسیدند که ژن‌ها تنها بر یک پنجم جریان دفع روده تأثیر می‌گذارند، در حالی که عوامل محیطی مسئول 68 درصد از تغییرات در اکوسیستم باکتری‌ها هستند.

فلور روده 

محققان با استفاده از این تجزیه و تحلیل‌ها‌‌ به‌ این‌ نتیجه رسیدند که فلور روده در فرآیند ذخیره‌سازی چربی در بدن مشارکت می‌کند. به طوری که نوع کارآمدتر میکروبیوتای روده که مواد مغذی را بهتر جذب می‌کند، می‌تواند باعث افزایش وزن و قد نیز شود.

علاوه بر این، مشخص شد که رژیم غذایی پرچرب می‌تواند میکروبیوم را تغییر داده و آن را مستعد ابتلا به چاقی کند. این باکتری‌ها همچنین 6 درصد بر تغییرات تری گلیسیرید و 4 درصد بر تغییرات کلسترول تأثیر دارند.

با این حال، اگرچه سطوح بالای چربی در بدن یکی از عوامل خطر اصلی برای مشکلات قلبی است، مطالعه دیگری نشان می‌دهد که ارتباط نزدیک‌تری بین فلور روده و رفتار سیستم قلبی عروقی وجود دارد.

ارتباط بین فلور روده و رفتار سیستم قلبی عروقی 

اگرچه این‌ها فقط مطالعات اولیه هستند، پزشکانی که آن‌ها را انجام داده‌اند فهمیده‌اند که شرایطی مانند فشار خون بالا می‌تواند با تنوع کم و تعداد کمی از اجتماع باکتریایی مرتبط باشد. آن‌ها این را با انتقال باکتری از افراد مبتلا به این بیماری به افراد سالم آزمایش کردند که منجر به فشار خون بالا شد.

فلور روده همچنین با رشد پلاک آترواسکلروتیک همراه است که شریان‌ها را در فرآیندی به نام  آترواسکلروز مسدود می‌کند و رشد و پارگی پلاک مذکور را تسهیل می‌کند. در نهایت، یک میکروبیوتای تغییر یافته می‌تواند بر توانایی عروق برای گشاد شدن و جریان خون تأثیر بگذارد و وضعیت را بدتر کند.

فلور روده 

اثرات عدم تعادل فلور روده بر بدن انسان در حد موضوع مطالعه می‌باشد و هنوز به سوالات زیادی در این زمینه پاسخ داده نشده است. خبر خوب این است که برخلاف سن و ژنتیک، عوامل خطر مرتبط با باکتری‌های روده قابل اصلاح هستند.

پزشکان اساساً توصیه می‌کنند که از هر نظر یک سبک زندگی سالم داشته باشید و در رژیم غذایی خود موارد زیر را رعایت کنید؛

- مصرف قند و چربی خود را با اجتناب از غذاهای فرآوری شده کاهش دهید، زیرا این مواد باعث رشد کلونی‌های باکتریایی مضر می‌شوند. به جای آن از میوه‌ها و سبزیجات (5 وعده در روز) و همچنین غذاهای غنی از فیبر استفاده کنید، زیرا حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده هستند که به رشد باکتری‌های مفید کمک می‌کنند

- مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن خود را از آلودگی‌ها دور نگه دارید

- حجم غذای خود را کم کرده و در عوض تعداد وعده‌ها را افزایش دهید و به مقدار کم بسنده کنید. روده‌ها تقریباً هر 2 ساعت یک‌بار تمیز می‌شوند و بهتر است از آن‌ها زیاد کار نکشید

- غذاهای حاوی پری بیوتیک مصرف کنید مانند: موز، سیر، کنگر فرنگی و بسیاری موارد دیگر

- پروبیوتیک‌ را مصرف کنید که حاوی میکروارگانیسم های زنده هستند که در صورت مصرف به مقدار کافی، سلامت شما را بهبود می‌بخشند مانند: ماست‌،‌‌‌کفیر،‌‌کومبوچا،کلم‌ترش و سایر محصولات تخمیری

- در موارد نادر، مانند از بین رفتن باکتری‌های مفید در اثر استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، پزشکان می‌توانند میکروبیوت مدفوع را از یک فرد سالم به بیمار نیازمند پیوند بزنند

آیا می‌دانستید که باکتری‌ها بر بدن شما تأثیر زیادی دارند؟ مزایای دیگری را به لیست اضافه کنید و در بخش نظرات به ما بگویید

 


بهترین و نزدکیترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است