لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

13 بیماری که از حیوان به انسان منتقل می‌شود

تاریخ انتشار : 1401/09/03نویسنده: ثمین یزدانیزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 77

بیماری‌هایی که می‌توانند بین حیوانات و انسان‌ها منتقل شوند، مانند آنفولانزای مرغی و سل، می‌توانند سلامتی هر دو موجود را به خطر بیندازند. اکنون محققان دریافته‌اند که 13 بیماری به‌ اصطلاح زئونوز (بیماری مشترک بین انسان و دام) مسئول مرگ 2.2 میلیون انسان در سال هستند.

این مطالعه که در این هفته در گزارش "نقشه‌برداری از مناطق فقیر و احتمال ابتلا به زئونوز" به تفصیل شرح داده است، نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق این بیماری‌ها و مرگ ‌و میرها در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ می‌دهند. به عنوان مثال، اتیوپی، نیجریه و تانزانیا در آفریقا، همراه با هند، بالاترین میزان بیماری و مرگ و میر مرتبط را داشتند.

دلیا گریس، نویسنده اصلی این مطالعه، اپیدمیولوژیست دامپزشکی و کارشناس ایمنی مواد غذایی در موسسه تحقیقات بین المللی دام (ILRI) در کنیا، در بیانیه‌ای می‌گوید: "از کرم‌های نواری ایجاد کننده کیست مویی گرفته تا آنفولانزای مرغی، زئونوزها تهدیدی بزرگ برای سلامت انسان و حیوانات هستند. هدف قرار دادن بیماری‌ها در کشورهایی که به شدت آسیب دیده‌اند برای محافظت از سلامت جهانی و همچنین برای کاهش سطوح شدید فقر و بیماری در میان 1 میلیارد دامدار فقیر جهان بسیار مهم است."

مطلب پیشنهادی:  7 تا از شایع ترین بیماری هایی که از طریق آب منتقل میشوند

بیماری‌های حیوان به انسان

به گفته محققان، حدود 60 درصد از کل بیماری‌های انسانی و 75 درصد از همه بیماری‌های عفونی نوظهور، مشترک بین انسان و دام هستند. بیشتر عفونت‌های انسانی با زئونوزها از احشام، از جمله خوک، مرغ، گاو، بز، گوسفند و شتر ناشی می‌شود.

از بین 56 بیماری مشترک بین انسان و دام که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، محققان 13 مورد از مهم‌ترین آن‌ها را از نظر تأثیر آن‌ها بر مرگ و میر انسان، بخش احشام و شدت بیماری در افراد و همچنین توانایی آن‌ها برای کنترل مبتنی بر کشاورزی را، پیدا کرده‌اند.

این‌ها به ترتیب نزولی عبارتند از: بیماری گوارشی مشترک بین انسان و دام. لپتوسپیروز (تب شالیزار)؛ سیستی سرکوز؛ سل مشترک بین انسان و دام (TB)؛ هاری؛ سالک (ناشی از نیش پشه خاکی خاص)؛ تب مالت (بیماری باکتریایی که عمدتا دا‌ها را مبتلا می‌کند)؛ اکینوکوکوزیس؛ توکسوپلاسموز؛ تب کیو؛ تریپانوزومیازیس مشترک بین انسان و دام (بیماری خواب)، هپاتیت E  و سیاه زخم.

آن‌ها دریافتند که بسیاری از دام‌ها در کشورهای فقیر به این بیماری‌های مشترک انسان و حیوان آلوده شده‌اند، جایی که:

•    27 درصد از دام‌ها علائم عفونت فعلی یا قبلی را با بیماری باکتریایی که از غذا منتقل می‌شود نشان دادند، که باعث آلودگی غذا (نوعی بیماری گوارشی مشترک بین انسان و دام) می‌شود.
•    12 درصد از حیوانات مبتلا به جدیدترین تب مالت یا شایع‌ترین آن هستند.
•    10 درصد از دام‌ها در آفریقا به تریپانوزومیازیس مبتلا هستند
•    در حال حاضر 7 درصد دام‌ها به سل مبتلا هستند
•    17 درصد از خوک‌ها علائم عفونت فعلی همراه با سیستی سرکوز را نشان می‌دهند
•    26 درصد از دام‌ها علائم عفونت فعلی یا قبلی همراه با لپتوسپیروز را نشان می‌دهند
•    25 درصد از دام‌ها علائم عفونت فعلی یا قبلی همراه با تب کیو را نشان می‌دهند

وابستگی به دام

به گفته محققان، نزدیک به سه چهارم افراد فقیر روستایی و حدود یک سوم فقرای شهری برای غذا، درآمد، کود و سایر خدمات به دام وابسته هستند.

به این ترتیب، از دست دادن یک حیوان شیرده می‌تواند این خانواده‌ها را ویران کند، اگرچه محققان خاطرنشان می‌کنند که بدتر از آن، از دست دادن یکی از عزیزان به دلیل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

نقشه جدید مناطق با مشکلات شدید مکان‌هایی را در اختیار محققان و مسئولان قرار می‌دهد تا تلاش‌های خود را روی آن‌ها متمرکز کنند. آن‌ها دریافتند که بیشترین بار بیماری مشترک انسان و دام فقط در چند کشور به ویژه اتیوپی، نیجریه و هند رخ می‌دهد. این سه کشور همچنین دارای بیشترین تعداد دامداران فقیر و بیشترین تعداد افراد مبتلا به سوء تغذیه هستند.

گریس در بیانیه‌ای می‌گوید: "این یافته‌ها به ما امکان می‌دهد بر روی نقاطی که فقر و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بیشتر است تمرکز کنیم، جایی که در آن باید بتوانیم تفاوتی را ایجاد کنیم."


برای دیدن بهترین و نزدیکترین پزشک و مشاوران شهر و محله تان روی لینک کلیک کنید

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است