لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

درمان‌ های خانگی پوست به جای درمان‌ های کلینیک

دسته بندی :سلامتی و پزشکی
تاریخ انتشار : 1400/10/22نویسنده: آتنا سعادت پورزمان مطالعه: 12 دقیقهنظر: 0بازدید: 427

در صورت داشتن مشکلات زیبایی و پوستی می‌توانید پوست خود را در خانه بهبود دهید. مراقبت از پوست را جزء چیزهایی به حساب بیاورید که کوید 19 آن را کاملاً دگرگون کرده است. برای مثال، در چنین روزهایی، شاید شما تصمیم بگیرید برای درمان مشکلات پوست و زیبایی که از راه دور قابل درمان نیستند، به راه‌ حل‌های خانگی رو بیاورید. اگر شما شغل، بیمه یا قسمتی از حقوق خود را از دست داده باشید، دیدن یک متخصص پوست به صورت حضوری می‌تواند هزینه بالایی داشته باشد و اینجا دقیقاً همان زمانی است که راه‌حل‌های خانگی با هزینه بسیار کمتری می‌توانند به کمک شما بیایند.

هرچند که این راه‌حل‌ها، جایگزینی برای درمان نیستند که از متخصص پوست خود دریافت می‌کنید، اما این درمان‌های خانگی می‌توانند برای دوره‌ای کوتاه مدت مفید باشند. اگر پوست شما شرایط خاصی دارد یا در مورد پدیدار شدن خال جدید روی پوست یا تغییر آن نگران هستید، دیدن متخصص پوست برای کنترل کردن علائم، بهترین تصمیم است؛ اما همچنان می‌توانید در جهت بهتر به نظر رسیدن و سالم‌تر کردن پوست خود قدم‌هایی بردارید. در ادامه به اقداماتی خواهیم پرداخت که شما می‌توانید بر اساس مشکل پوستی خود آنها را انجام دهید.


اقداماتی برای زیباتر کردن پوست در خانه به جای مراجعه به کلینیک


1. جایگزین کردن بوتاکس با پپتیدها در خانه

راشل پریتزکر، یک متخصص پوست در مرکز جراحی زیبایی و پوست شیکاگو، می‌گوید:

 خبر خوب این است که از دست دادن درمان تزریقی مشکل جدی برای شما ایجاد نمی‌کند و چین و چروک‌ها آنقدری عمیق نخواهند شد که نتوان آنها را درمان کرد.

در حالی که شما منتظر دور بعدی تزریق خود هستید، می‌توانید از کرم‌هایی استفاده کنید که حاوی پپتید هستند و به صورت موقت چین و چروک‌های صورت شما را صاف می‌کنند. پپتیدها، پروتئین‌های دارای عناصر سازنده کلاژن هستند و این همان چیزی است که پوست را بدون چین و چروک و انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد. علاوه بر این، دکتر پریتزکر می‌گوید: «پپتیدها باعث کاهش التهاب و کاهش برخی از آنزیم‌های از بین برنده کلاژن می‌شوند.»

جایگزین بوتاکس در خانه

2. جایگزین کردن لایه‌بردار شیمیایی با لایه‌برداری ملایم در خانه

لایه‌بردارهای شیمیایی چندین عملکرد دارند اما اغلب آنها برای افزایش گردش سلول‌های پوست جهت کم کردن بروز جوش و همگون کردن‌ رنگ پوست استفاده می‌شوند. اما لایه‌برداری باید در محیطی کنترل شده و توسط افراد متخصص (مانند متخصص پوست یا افراد آموزش دیده) انجام شود. اگر این کار را اشتباه انجام دهید، تحریکات پوستی یا لکه‌های تیره آن بدتر خواهند شد. اگر پوست شما نیاز به روشن شدن دارد، پزشکان استفاده از محصولاتی را توصیه می‌کنند که حاوی اسیدهای ملایم‌تر مانند اسید لاکتیک یا اسید ماندلیک هستند و برای بهبود گردش سلول‌های پوستی کارآیی دارند.

گزینه دیگر اسید گلیکولیک با درصد کم (5 درصد) است. تنها باید مطمئن شوید که پس از انجام لایه‌برداری کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید و از ضدآفتاب دارای حداقل SPF 30 استفاده می‌کنید.

3. جایگزین درماپلنینگ در خانه

درماپلنینگ از دسته درمان‌های محبوبی است که در مطب انجام شده و پوست شما را درخشان می‌کند. این روش با اسکراب کردن پوست به وسیله چاقوی جراحی، سلول‌های مرده پوست و پرزهای روی آن را از بین می‌برد (این درمان دردناک نیست). دستگاه‌های درماپلنینگ خانگی زیادی وجود دارد که می‌توانید آنها را خریداری کنید؛ اما کلر چانگ، متخصص پوست در مرکز یونیون اسکوئِر لیزر، توصیه می‌کند به جای لایه‌بردار فیزیکی، از یک ماده شیمیایی برای لایه‌برداری پوست استفاده کنید.

او می‌گوید، لایه‌بردارهای فیزیکی که شامل دستگاه یا تیغ می‌شوند و مواد موضعی که حاوی دانه‌های ریز هستند، اگر با ملایمت استفاده نشوند، می‌توانند خراش‌های ریز روی پوست ایجاد کرده و به آن آسیب بزنند. این امر به نوبه خود نیز می‌تواند باعث التهاب و بروز جوش روی صورت شود.

آن دسته از لایه‌بردارهای موضعی را انتخاب کنید که حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها (به عنوان مثال گلیکولیک یا اسید لاکتیک) یا بتا هیدروکسی اسیدها (مانند اسید سالیسیلیک) هستند که در پاک کننده، تونر، پن، سرم یا مرطوب کننده وجود دارند. چانگ می‌گوید: بهتر است قبل از استفاده این محصولات روی تمام صورت خود، ابتدا با امتحان کردن آنها روی قسمت کوچکی از پوست تست انجام دهید و اگر آن قسمت از پوست شما تحریک شد، استفاده از آن را متوقف کرده و با متخصص پوست خود صحبت کنید.

4. جایگزین کردن فیلر صورت با جید رولر

فیلر به نوعی درمان درون مطب اشاره دارد که ماده‌ای مانند ژل هیالورونیک اسید زیر پوست تزریق می‌شود تا نواحی شل شده پوست و چین چروک‌های آن پر شود. بر اساس گفته‌های رستیلان، یکی از برندهای فیلر، این ماده در چین و چروک پوست تا 6 ماه بعد ماندگاری خواهد داشت. جلیمان که استفاده از جید رولر صورت را پیشنهاد می‌کند، می‌گوید: «قطعاً هیچ فیلری در خانه قابل تزریق نخواهد بود اما کارهایی وجود دارند که شما می‌تواند با انجام دادن آنها سطح کلاژن پوست خود را بالا برده و به شاداب و پر شدن پوست خود کمک کنید.»

هیچ تحقیقی برای اثبات عملکرد این ابزار به صورتی که طرفداران آنها بیان می‌کنند، وجود ندارد اما گزارش‌ها حاکی از آن است که این ابزار می‌تواند به بهبود پوست کمک کند. جلیمان توضیح می‌دهد: «خنک بودن جید رولر به آرامش پوست و تخلیه لنفاوی صورت کمک می‌کند.» علاوه بر این، غلتاندن جید رولر روی پوست، ممکن است به بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی در منطقه مورد استفاده برای حمایت از تولید کلاژن کمک کند. این امر به مرور زمان اتفاق می‌افتد.

برای گرفتن نتایج مشهودتر، او پیشنهاد می‌کند که ابتدا از یک سرم هیالورونیک اسید استفاده کنید. سپس از جید رولر روی پوست استفاده کنید تا مواد را وارد پوست شما کرده و چین و چروک‌ها جهت کمتر دیده شدن پر شوند.

جوانسازی پوست در کلینیک

5. جایگزین میکرونیدلینگ با کرم‌های ساده

اگر قبلاً روی پوست خود میکرونیدلینگ انجام می‌دادید، احتمالاً در روند درمان شما فاصله افتاده است. چانگ می‌گوید: «درمان میکرونیدلینگ شامل سوزن‌های ریزی است که به پوست، آسیب کنترل شده وارد می‌کنند. پوست با بهبود زخم‌ها به این درمان پاسخ می‌دهد که در نهایت باعث بهبود پوست می‌شود.» در طی روند بهبود، کلاژن جدید در پوست ایجاد شده که به کاهش خطوط و چین و چروک کمک می‌کند.

جهت سفت کردن پوست خود در خانه، به دنبال محصولاتی باشید که باعث تحریک کلاژن‌سازی در پوست می‌شوند؛ مانند محصولات حاوی پپتید که کلاژن سازی را تحریک کرده و پوست را با هیالورونیک اسید پر می‌کنند. جهت جلوگیری از بروز چین و چروک‌های بیشتر، روزانه از ضدآفتاب استفاده کنید.

6. ماساژور میکروکارنت به جای درمان‌های سفت کننده پوست

درمان‌های غیرتهاجمی با فرکانس رادیویی نوید می‌دهند که با سفت کردن پوست، بدون نیاز به سوزن، باعث افزایش جوانی در پوست می‌شوند. برای گرفتن نتیجه مشابه در خانه می‌توانید از دستگاه‌های ماساژور میکروکارنت استفاده کنید. جلیمان می‌گوید: «استفاده از این دستگاه اکسیژن را به ناحیه مورد نظر رسانده، ماهیچه‌ها را تحریک کرده، جریان خون را در پوست افزایش داده، تولید کلاژن را تحریک کرده و التهابات را کاهش می‌دهد. در آخر این درمان پوست شما را سفت و شاداب می‌کند.

جلیمان می‌گوید، انتخاب دیگر، درمان‌های موضعی حاوی زهر زنبور است. این ماده ممکن است شبیه به درمان‌های پوستی غیرمنطقی به نظر برسد، اما مطالعه‌ای در اکتبر سال 2015 در مجله‌ای پزشکی منتشر شد و نشان داد که استفاده از سرم زهر زنبور به مدت هشت هفته تعداد چین چروک‌ها و عمق آنها را کم خواهد کرد. به یاد داشته باشید که اگر به زنبور حساسیت دارید، نباید از این محصولات استفاده کنید.

7. جایگزین هیدرافیشال با سرم ویتامین C

هیدرافیشال درمان تخصصی و چند منظوره است. چانگ توضیح می‌دهد: «این درمان منافذ صورت را تمیز کرده، سلول‌های مرده پوست را از بین برده، پوست را آبرسانی کرده و مواد مغذی به پوست می‌رساند.» شما می‌توانید در خانه با صرف کمی زمان و انرژی مراحل این درمان را بازآفرینی کنید.

چانگ توصیه می‌کند: ابتدا صورت خود را تمیز کرده و از یک لایه‌بردار ملایم حاوی اسید گلیکولیک یا اسید سالیسیلیک استفاده کنید تا سلول‌های مرده پوست از بین رفته و به سلول‌های شاداب زیر آنها اجازه داده شود که به سطح پوست برسند. پس از آن، کار خود را با استفاده از سرم ویتامین C در صبح جهت محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد، درخشان کردن صورت و مبارزه با پیری پوست ادامه دهید. در انتهای تمام این کارها از آبرسان مورد علاقه پوست خود استفاده کنید.

استفاده از سرم ویتامین سی روی پوست

8. میکرودرم ابریژن خانگی

هنگامی که می‌خواهید که پوست را نرم کنید، رنگ آن را بهبود بخشیده و درخشان کنید، میکرودرم ابریژن نیز انتخابی دیگر برای شما است. اما از آنجایی که این درمان به دستگاه احتیاج دارد، معمولاً در کلینیک و مطب انجام می‌شود. اگر شما به صورت منظم این درمان را انجام می‌دادید، می‌توانید از نوع خانگی این دستگاه استفاده کنید. جلیمان اضافه می‌کند: «فقط در عرض پنج دقیقه می‌توانید با این دستگاه صورت، گردن و قفسه سینه خود را درمان کنید. اگر در حال حاضر نمی‌توانید دوباره به مطب متخصص پوست مراجعه کنید، این گزینه خوبی برای شما است.»

9. استفاده از فیلر طبیعی لب به جای فیلر آزمایشگاهی

نوبت خود را برای تزریق فیلر لب کنسل کردید؟ نگران نباشید. برق لب‌هایی وجود دارند که به صورت موقت به لب‌های شما حجم می‌دهند. جلیمان می‌گوید: «دارچین و فلفل معمولاً در حجم دهنده‌های لب وجود دارد. این مواد کمک می‌کنند تا خون به سطح پوست برسد و باعث ایجاد ظاهری پر و حجیم در لب‌ها می‌شود.»

10. روتین سالم پوستی را جایگزین لیزر درمانی کنید

پریتزکر توضیح می‌دهد، وقتی برای درمان های لیزری ثبت نام می‌کنید، به چندین جلسه پشت سر هم نیاز دارید. او می‌گوید: «اگر توالی جلسات خود را از دست دادید، نگران نشوید. اگر به جلسه درمان بعدی خود دیر برسید، در پیشرفت شما تاثیری نخواهد داشت.» اما هنوز هم لازم است که برگشته و آن توالی نیمه کاره را به اتمام برسانید.

پوست سالم، راحت‌تر بهبود یافته و تاثیر لیزر را بیشتر می‌کند.» یک روتین مناسب و سالم، آسیب‌های ناشی از نور خورشید که روی پوست شما نشسته است را از بین می‌برد. این آسیب‌ها ظاهر پوست شما را خراب کرده و توانایی درمان‌های پوستی را برای تاثیر گذاشتن روی پوست شما کم می‌کند.

شستن پوست با شوینده ملایم


نکاتی برای تکمیل کردن درمان‌های پوستی در خانه


برای نگرانی‌های پزشکی، بهتر است به متخصص پوست، چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین  مراجعه کنید. البته هنوز هم می‌توانید برای تسکین بیماری‌های پوست در خانه اقداماتی انجام دهید. در ادامه به چگونگی آن خواهیم پرداخت.

1. اگر بیماری رزاسه شما عود کرده است، مراقب محرک‌های پوستی خود باشید

مگان فیلی، متخصص پوست در نیویورک و یک متخصص رسانه برای آکادمی پوست آمریکا می‌گوید: متاسفانه برای افرادی که با بیماری رزاسه دست و پنجه نرم می‌کنند، در حال حاضر استرس در بیشترین میزان ممکن قرار دارد. این محرک همراه با نور خورشید، غذاهای پرادویه و الکل، عامل اصلی این بیماری پوستی هستند. دانستن و از بین بردن عوامل تحریک کننده پوست شما به چندین روش برای پوست مفید است: کاهش عود بیماری، بهبود اثربخشی درمان و دور نگه داشتن رزاسه.

شما همچنین باید قرار گرفتن در معرض نور خورشید را هم با استفاده هر روز از ضدآفتاب و هم با اقدامات پیشگیرانه مانند ایستادن در سایه و بیرون رفتن در صبح‌های خیلی زود و عصر هنگامی که اشعه‌های نور خورشید در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد، محدود کنید. برخی از کرم‌های بدون نسخه می‌توانند قرمزی پوست شما را درمان کنند. از کرم حاوی نیاسینامید برای تسکین دادن پوست، یک ضدآفتاب دارای SPF50 جهت مقابله با اشعه‌های مضر UV و کمی کانسیلر سبز برای پوشاندن ظاهر قرمز پوست خود استفاده کنید.

درمان رزاسه در خانه

2. مراقبت‌های پوستی ملایم برای درمان اگزما

وقتی با بیماری پوستی مانند اگزما روبرو هستید، همیشه مشورت با یک متخصص پوست ایده خوبی است؛ حتی اگر در حال حاضر نمی‌خواهید به مطب دکتر مراجعه کنید. حتی اگر متخصص پوست شخصی ندارید، اکنون زمان مناسبی برای برقراری ارتباط با یکی از آنها است، به خصوص اگر بتوانید این کار را در راحتی خانه خود با پزشکی از راه دور انجام دهید.

گفته می‌شود، در حالی که شما تنها برای کنترل کردن اگزمای عود شده خود وسوسه می‌شوید، اما پیشگیری بسیار مهم است. شما باید عادت‌های مراقبت از پوست را که باعث می‌شود سد پوست شما دست نخورده باقی بماند (بنابراین احتمال تحریک شدن را کمک می‌کند) و بازسازی شود، دو برابر کنید. این امر باعث ماندن رطوبت در پوست شما خواهد شد. فیلی به بیماران خود می‌گوید که مدت زمان حمام خود را کم کنند، از آب ولرم استفاده کنند، به جای خشک کردن پوست با کشیدن حوله و دستمال روی آن، پوست را با ضربات ملایم خشک کنند و از مرطوب کننده‌های بدون عطر حاوی سرامید استفاده کنند.

روش‌های درمانی اگزما و رزاسه در خانه

3. پانسمان هیدروکلوئیدی برای جوش‌های بزرگ

خب بیایید تصور کنیم که جوشی بزرگ، قرمز و دردناک روی پیشانی (یا بینی، چانه یا گونه) شما ظاهر شده است. هرچند ممکن است قبلاً برای مهار سریع التهاب به دنبال تزریق کورتیزون رفته باشید اما اکنون باید از آن در خانه مراقبت کنید. اول از همه: آن را فشار ندهید. پریتزکر می‌گوید: «هنگامی که جوش را فشار می‌دهید، چیزی را که در حال حاضر خودش ملتهب است، ملتهب‌تر می‌کنید و احتمال اسکار شدن آن را بیشتر می‌کنید.»

اگر جوش شما آنقدر بزرگ است که برای راحت شدن از شر آن نیاز به فشار دادن آن دارید، از پانسمان هیدروکلوئیدی مخصوص آکنه استفاده کنید. پریتزکر می‌گوید، بگذارید پانسمان به مدت 12 ساعت بماند، اینگونه به پانسمان اجازه می‌دهید تا کمی مایع جوش را بیرون کشیده و آن را ترغیب به خوب شدن ‌کند. با اینکار همچنین سدی محافظ روی آن قرار می‌دهید که کمک می‌کند تا تمایل شما به فشار دادن جوش کم شود.

بیشتر بخوانیدآیا مکمل بیوتین باعث جوش و آکنه می‌شود؟


بهترین کلینیک پوست در نزدیک خودت را در بیزاَپ پیدا کن.

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است