لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

بایدها و نبایدهای لیزر موهای زائد + پاسخ به سؤالات پرتکرار

دسته بندی :سلامتی و پزشکی
تاریخ انتشار : 1400/09/17نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 459

لیزر موهای زائد یکی از جدید‌ترین روش‌های رهایی از موهای زائد است که با توجه به نتیجه‌بخش بودن این روش و آثار طولانی مدت آن، در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده است. به کمک لیزر موهای زائد دیگر نیازی به استفاده از روش‌های دردناک مانند اپیلاسیون یا روش‌های کوتاه‌مدت مانند تیغ و پودر موبر نیست. لیزر، فولیکول‌های موهای زائد را تضعیف کرده و به مرور زمان باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود.

با وجود محبوبیت این روش، هنوز هم سؤالات و ابهامات زیادی برای افراد وجود دارد. به عنوان مثال، چه زمانی استفاده از لیزر ممنوع است؟ لیزر موهای زائد بر غدد لنفاوی چه تأثیری دارد؟ کدام لیزر برای کدام پوست مناسب است؟ و ...

در این مقاله به سؤالات شما درمورد لیزر پاسخ می‌دهیم و کلیه موارد بالا را بررسی می‌کنیم.

مطالبی که در این مقاله مطالعه می‌کنید:

  • کدام لیزر برای کدام پوست مناسب است؟
  • لیزر موهای زائد در چه مواردی ممنوع است؟
  • تأثیر لیزر بر غدد لنفاوی
  • پاسخ به 10 سؤال پرتکرار درمورد لیزر

لیزر موهای زائد صورت

کدام لیزر برای کدام پوست مناسب است؟

لیزر موهای زائد در انواع مختلف و با قیمت‌های متفاوت در کلینیک‌ها انجام می‌شود. این موضوع ممکن است باعث سردرگمی شما در انتخاب لیزر مناسب شده باشد. در این بخش به بررسی انواع لیزرها و تناسب آن‌ها با پوست‌های مختلف می‌پردازیم.

پیش از این که به بررسی این موارد بپردازیم، لازم است بدانید که نام‌ها "الکساندرایت" و "دایود" نام اشعه لیزر هستند نه برند دستگاه‌ها. برندهای مختلفی وجود دارند که لیزر الکساندرایت یا لیزر دایود تولید می‌کنند.                    

لیزر الکساندرایت

این دسته از لیزرها مناسب افراد دارای پوست روشن تا گندمی متوسط است و برای استفاده روی پوست‌های تیره مناسب نیست. احتمال انتقال بیماری از طریق لیزر الکساندرایت بسیار کم است؛ زیرا تماس مستقیم با پوست نداشته و لیزر موهای زائد با فاصله از پوست انجام می‌شود. از دیگر مزایای لیزرهای الکساندرایت، مؤثر بودن روی موهای نازک است. توجه داشته باشید که موی نازک با موی کرکی متفاوت است و این دستگاه توانایی از بین بردن موهای کرکی را ندارد. برندهای کندلا و آپوجی، معروف‌ترین برندهای این لیزر در ایران هستند.

لیزر موهای زائد پا

لیزر دایود

لیزر دایود در مقایسه با لیزر الکساندرایت، قدرت نفوذ بیشتری دارد. این لیزر از طریق نفوذ بیشتر به پوست، به از بین بردن موهای پرتراکم کمک می‌کند. با توجه به قدرت نفوذ لیزر دایود، اغلب برای پوست‌های تیره، لیزر آقایان و نواحی تیره بدن مانند زیر بغل مناسب است. لیزر دایود مستقیماً با پوست در تماس است و لازم است قبل از آن نوعی ژل روی پوست زده شود. احتمال انتقال بیماری از طریق این لیزر، بیش از لیزر الکساندرایت است.

لیزر موهای زائد با لیزر دایود

NDYAG

این نوع از لیزر کاربردهای بسیاری دارد که یکی از آن‌ها از بین بردن موهای زائد است. لیزر اِن‌دی‌یاگ اغلب برای پوست‌های بسیار تیره استفاده می‌شود.

لیزرهای ترکیبی

برندهای مختلف تولیدکننده لیزر، به منظور افزایش کارایی دستگاه‌های خود، دستگاه‌هایی با ترکیب لیزرهای مختلف تولید می‌کنند. به عنوان مثلا دستگاه کندلا ترکیبی از لیزر الکساندرایت و اِن‌دی‌یاگ بوده و دستگاه پلاتینیوم ترکیبی از لیزرهای دایود، ان‌دی‌یاگ و الکساندرایت است. این دستگاه‌ها به صورت هوشمند و با توجه به رنگ پوست، لیزر مناسب را اعمال میکند.

لیزر موهای زائد در چه مواردی ممنوع است؟

گرچه لیزر یکی از روش‌های کم خطر برای رفع موهای زائد است؛ اما در برخی موارد می‌تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد. در ادامه به 9 شرایطی که باعث ممنوعیت لیزر موهای زائد است اشاره می‌کنیم:

بارداری

توصیه می‌شود خانم‌های باردار از انجام لیزر خودداری کنند. علت این مسئله آن است که تأثیر لیزر بر بارداری و مشکلات مادر و جنین کاملاً مشخص نیست؛ بنابراین بهتر است ریسک انجام لیزر در دوران بارداری را نکنید.

موهای کرکی

اگر دارای موهای کرکی هستید، لیزر موهای زائد هیچ کمکی به شما نمی‌کند. در برخی موارد دیده شده که لیزر موهای زائد باعث ضخیم و تیره شدن موهای زائد شده است.

مشکلات هورمونی

در صورت وجود مشکلات هورمونی کنترل نشده، ممکن است لیزر باعث افزایش ضخامت موهای زائد شود؛ بنابراین پیش از انجام لیزر موهای زائد، از سلامت هورمونی خود مطمئن شوید.

مشکل تیروئید

در صورتی که دارای مشکلات و بیماری‌های تیروئیدی هستید، ممکن است در برخی از نواحی بدن، موهای زائد بیشتری رشد کند. پیش از انجام لیزر و از بین بردن این موها، با یک پزشک غدد مشورت کنید.

سولاریوم و حمام آفتاب

اگر به تازگی حمام آفتاب گرفته‌اید یا سولاریوم انجام داده‌اید، لیزر موهای زائد ممکن است باعث سوختگی پوست شود. به همین دلیل از انجام لیزر در این دوره به شدت خودداری کنید.

مصرف داروهای خاص مانند راکوتان

مصرف راکوتان و داروهای وابسته به آن باعث خشکی و نازکی پوست می‌شوند. انجام لیزر حین مصرف راکوتان باعث حساسیت و خشکی بیشتر پوست و حتی سوختگی شود. در صورت مصرف راکوتان، پیش از انجام لیزر حتماً با پزشک مشورت کنید.

تتو

در برخی از موارد دیده شده است که لیزر باعث پخش شدن رنگ تتو و خراب شدن آن شده است.

لیزر موهای زائد

تأثیر لیزر بر غدد لنفاوی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، لیزر دایود بیشترین میزان نفوذ را در میان انواع دیگر دارد. عمق نفوذ لیزر دایود حداکثر تا انتهای فولیکول‌های مو است. غدد لنفاوی نزدیک به سطح پوست قرار ندارند و لیزر توانایی آسیب زدن و تحریک آن‌ها را ندارد.

پس علت آن که برخی از افراد پس از انجام لیزر زیر بغل دچار درد و تورم می‌شوند، چیست؟

با توجه به این که کار لیزر، هدف قرار دادن فولیکول‌های مو است، ایجاد التهاب امری طبیعی است. عده‌ای از افراد به دلیل داشتن پوست حساس و موهای ضخیم، التهاب بیشتری را تجربه می‌کنند که این التهاب با درد همراه است. برای کاهش دادن اثر این التهاب، تا چند روز از لمس موضع خودداری کنید و درصورت لزوم از کرم‌های ترمیم کننده یا پماد زینک اکسید استفاده کنید.

لیزر موهای زائد پا توسط اپراتور

پاسخ به 10 سؤال پرتکرار درمورد لیزر موهای زائد

در این قسمت قصد داریم به سؤالات متداول شما درباره لیزر موهای زائد پاسخ دهیم. اگر هنوز برای لیزر اقدام نکرده‌اید، این بخش به رفع ابهامات شما درمورد لیزر کمک می‌کند.

  • آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟

پاسخ: خیر. عمق نفوذ اشعه لیزر بسیار کمتر از آن است که بتواند به بافت رحم آسیبی وارد کند.

  • کدام لیزر کم‌ترین درد را دارد؟

پاسخ: تمام انواع لیزر با توجه به این که ریشه موها را هدف قرار می‌دهند، درد دارند. آنچه باعث کاهش درد لیزر می‌شود، کولینگ یا خنک‌کننده همراه با لیزر است. خنک‌کننده جدا از دستگاه لیزر است و کیفیت‌های متفاوتی دارد. اگر درد زیادی در حین لیزر حس می‌کنید، یکی از دلایل آن می‌تواند ضعیف بودن سیستم کولینگ باشد.

  • آیا لیزر باعث انتقال بیماری می‌شود؟

پاسخ: با وجود این که "هندپیس" دستگاه لیزر پس از هربار استفاده با ماده‌ای به نام دکونکس ضدعفونی می‌شود، اما دکونکس قابلیت از بین بردن تمام عوامل بیماری‌زا (مانند ویروس زگیل تناسلی) را ندارد؛ بنابراین توصیه می‌شود هر فرد دارای سری یا هندپیس شخصی باشد یا از انواع یکبار مصرف آن در کلینیک‌ها استفاده شود.

  • بعد از چند جلسه لیزر باید به نتیجه مطلوب برسیم؟

پاسخ: معمولاً پس از 8 الی 10 جلسه، باید نتیجه لیزر را ببینید؛ اما اگر پس از این مدت نتیجه مطلوبی نگرفتید، دو احتمال وجود دارد :

  • ممکن است دچار یک مشکل داخلی مانند تخمدان پلی کیستیک یا تیروئید باشید.
  • دستگاه لیزر به دلیل فرسودگی، کارایی لازم را نداشته است.
  • اگر قبل از 8 جلسه به نتیجه مطلوب رسیدیم، همچنان باید جلسات لیزر را ادامه دهیم؟

پاسخ: معمولاً بعد از 4 جلسه افراد احساس می‌کنند که دیگر نیاز به ادامه جلسات لیزر ندارند. این به دلیل از بین رفتن موهایی است که در فاز رشد بوده‌اند.

فرایند رشد مو در دو فاز صورت می‌گیرد: فاز خواب و فاز رشد. با ادامه جلسات لیزر، موهایی که از فاز خواب خارج شده و وارد فاز رشد می‌شوند، نیز از بین می‌روند. معمولاً پس از جلسه هشتم نیازی به ادامه جلسات به صورت مستمر نیست.

  • آیا لیزر باعث روشن شدن پوست می‌شود؟

پاسخ: در برخی موارد بله. لیزر باعث کاهش ملانین در پوست و در نتیجه روشن شدن پوست می‌شود.

  • آیا شیو کردن بین جلسات لیزر باعث از بین رفتن تأثیر لیزر می‌شود؟

پاسخ: اغلب 1 یا 2 بار شیو کردن بین جلسات لیزر مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما بیش از آن ممکن است نتیجه لیزر را معکوس کند. نکته قابل توجه این است که حتماً روز قبل از جلسه لیزر باید پوست را کاملاً تمیز شیو کنید تا بهترین نتیجه را از لیزر ببینید.

  • آیا لیزر خانگی به اندازه لیزر در کلینیک مؤثر است؟

پاسخ: از میان لیزرهای خانگی تنها تعدادی از برندها واقعاً دستگاه لیزر هستند و مابقی دستگاه IPL هستند؛ بنابراین با توجه به دستگاهی که تهیه می‌کنید، نتیجه متفاوت است. به علاوه لیزرهای خانگی فاقد خنک کننده هستند؛ درنتیجه تا اتمام کار باید درد بیشتری را نسبت به لیزرهای کلینیکی تحمل کنید.

  • کدام لیزر موهای کرکی را از بین می‌برد؟

پاسخ: هیچ یک از لیزرها قادر به از بین بردن موهای کرکی نیستند. البته باید توجه داشته باشید که موهای نازک و خاکستری با موهای کرکی تفاوت دارند. موهای نازک با لیزر الکس از بین می‌روند.

آیا لیزر می‌تواند موهای سفید را از بین ببرد؟

پاسخ: خیر. هیچ لیزری توانایی از بین بردن موهای سفید را ندارد. برای از بین بردن این موها می‌توانید از الکترولیز و IPL استفاده کنید.

بیشتر بخوانید15 راهکار مطمئن برای مراقبت از پوست خشک


اگه دنبال بهترین متخصصین پوست در اطرافت هستی توی بیزاَپ پیداش کن!


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است