لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

با این 10 کار ناخواسته گیاهانتان را خشک می‌ کنید!

تاریخ انتشار : 1401/02/19نویسنده: یزدانیزمان مطالعه: 7 دقیقهنظر: 0بازدید: 508

گاهی اوقات انجام دادن درست همه چیز در باغ کاملاً اشتباه است.

جلوگیری از خشک کردن گیاهان به دست خودتان

            هیچ کمبود و محدودیتی برای دانش و علم باغبانی وجود ندارد. از مادربزرگ، همسایه یا رفیق باغبان خود بپرسید. آنها احتمالاً مجموعه‌ای از نکات امتحان شده تضمینی خواهند داشت که منجر به رشد عالی و محصولات خوشمزه می‌شود. اما آنچه در یک شرایط برای گیاهی جواب می‌دهد ممکن است در شرایط دیگر عملی نباشد.

            اگر همه کارها را درست انجام می‌دهید، اما هنگامی که نتایج بد و نامطلوبی می‌گیرید سردرگم می‌شوید، اینجا دقیقا جایی است که ممکن است اشتباه کرده باشید.

شما در حال کوددهی محصول هستید - اما خاک خود را آزمایش نمی‌کنید.

            کود در واقع مانند معجون جادویی برای باغ است. از این گذشته، شرکت‌های تولید کننده کود سخت تلاش کرده‌اند تا باغبانان را برای استفاده از محصولات آن‌ها متقاعد کرده‌اند. چه کسی می‌تواند در برابر تصاویر روی بسته‌بندی محصولشان که گوجه فرنگی‌های آبدار بزرگ و شکوفه‌های بزرگ با نشاط را نشان می‌دهد مقاومت کند؟

            دست نگه دارید! از خیس کردن گیاهان خود با کود، بدون آزمایش کردن خاک خودداری کنید. بدون اینکه بدانید از قبل چه چیزی در خاک وجود داشته است، ممکن است سبب شود که کوددهی را بیش از حد انجام داده و در نتیجه رشد متوقف شده ، محصول کاهش یافته و رواناب (آب باقی مانده جاری شده بر سطح خاک) مضر ایجاد ‌شود. به عنوان مثال، اضافه کردن بیش از حد نیتروژن ممکن است باعث ایجاد گیاهان گوجه فرنگی سرسبز و با نشاط اما بدون میوه‌ و محصول خوراکی شود. به همین منظور با دفتر خدمات کشاورزی محلی خود تماس بگیرید تا به شما خدمات مناسب جهت تست و بررسی خاک را ارائه دهند.

شما آبیاری می‌کنید – اما بیش از حد.

آبیاری گیاهان

            هر باغبانی می‌داند که گیاهان برای زنده ماندن به آب نیاز دارند، اما همه گیاهان نیاز به رطوبت یکسانی ندارند. حتی تشنه‌ترین گیاهان هم هر از گاهی نیاز به یک استراحت در آبیاری دارند. با دقت و توجه به طبیعت از آبیاری بیش از حد جلوگیری کنید. آیا باران پیش‌بینی شده است؟ پس امروز از آبیاری صرف نظر کنید. از گذاشتن گیاهان حساس به خراب شدن و پوسیدن ریشه در مناطق پر آب باغ خودداری کنید. اگر متوجه جمع شدن آب در قسمتی شدید (مثل قسمتی در زیر ناودان که از آن آب به پایین می‌چکد)، محل دیگری را انتخاب کنید.

شما در حال کود دادن هستید – اما بدون در نظر گرفتن نیازهای گیاه.

            شما می‌توانید هم بیش از حد به گیاهان کود دهید و هم به اشتباه. همه گیاهان به مواد مغذی یکسانی نیاز ندارند. برخی از گیاهان مانند ذرت و گوجه فرنگی تغذیه‌ی زیادی دارند در حالی که برخی دیگر از گیاهان مانند بیشتر سبزیجات مثل کاهو تغذیه متوسط و کمتری دارند. محصولاتی که رشد سریعی دارند معمولاً قبل از درو و برداشت به مقدار قابل توجهی به مواد مغذی موجود در خاک دسترسی پیدا می‌کنند (البته با فرض بر اینکه در خاک سالمی کشت کرده‌ و بستر خاک خود را مرتباً اصلاح کرده‌اید). به همین دلیل نیازی به هدر دادن کود برای آنها نیست.

شما آبیاری می کنید - اما کافی نیست.

            گیاه شما ممکن است پژمرده شود چه بیش از حد آبیاری شود چه کمتر از نیازش. پس چگونه می‌توانید بگویید که در آبیاری زیاده روی نکرده‌اید؟ انگشت خود را در خاک اطراف گیاه فرو کنید. آیا خاک رطوبت دارد؟ اگر احساس می‌کنید خاک خشک شده و برگ‌های گیاه شما شاداب نیست و افتاده است (و هوا هم خیلی گرم نیست)، احتمالاً گیاه به آب نیاز دارد.

شما به اشتباه مالچ پاشی خاک می کنید.

            مالچ پاشی خاک یک ابزار باغبانی عالی است. این کار به حفظ رطوبت خاک و دور نگه داشتن برخی از آفات کمک می‌کند. با این وجود، اضافه کردن مالچ بیش از حد می‌تواند ریشه‌ها را خفه کرده و گیاهان را بکشد. بیش از 5 تا 10 سانتی‌متر مالچ اضافه نکنید و همیشه مطمئن شوید که آن را به یک اندازه در تمام سطح خاک پخش می‌کنید تا در قسمتی مالچ انباشه نشده باشد.

بیشتر بخوانید: 6 نکته کلیدی برای پرورش سبزیجات در خانه و در فصل بهار

شما گل‌های اشتباهی می کارید.

            یک باغ پر از شکوفه حشرات گرده افشان را جذب می‌کند، اما این باغ باید پر از گل‌های مناسب باشد. وقتی که برای زنبور عسل و پروانه‌های باغ برنامه ریزی می‌کنید، گیاهان چند ساله را به جای یکساله انتخاب کنید. گل‌های چند ساله بومی گرده بیشتری نسبت به گل‌های پیوندی یک ساله تولید می‌کنند که به معنی غذای بیشتر برای حشرات و پرندگان گرسنه است. اگر برای انتخاب گیاهان به کمک نیاز دارید، نگاهی به این فهرست مفید بیندازید.

شما در جای اشتباهی گیاه را می‌کارید.

            شما بهترین مکان را برای باغ خود انتخاب کرده‌اید. خاک حاصلخیز بوده و زهکشی خوبی دارد همچنین این منطقه روزانه حداقل هشت ساعت تابش مستقیم نور خورشید را دارد. بهتر از این نمی‌شود!

            اما متاسفانه، کاهوها و سایر گیاهان حساس به گرما در آفتاب داغ شروع به پژمرده شدن و یا رشد بیش از حد و غیر طبیعی می‌کنند. در حالی که همه گیاهان نور خورشید نیاز دارند تا به خوبی رشد کنند، برخی از آن‌ها با کمی سایه رشد بهتری دارند، به خصوص در گرم‌ترین ساعات روز. سبزیجات خوراکی را در قسمت‌های سایه‌دار قرار دهید تا از رشد و به ثمر رسیدن زودرس جلوگیری کنید - بله، لذت بردن از سبزیجات در تمام طول تابستان کاملاً ممکن است!

بیش از حد چمن زنی می‌کنید.

            به نظر ایده خوبی است. چمن‌ها را کوتاه کنید تا مانع تخم‌ریزی و افزایش علف‌های هرز شده و همه چیز را مرتب و تمیز نگه دارید. متأسفانه، کوتاه کردن بیش از حد چمن حیاط می‌تواند به آن آسیب برساند و مانع از شکل گیری ریشه‌های عمیق جهت دسترسی به مواد مغذی مورد نیاز خود، شود. چمن آسیب دیده به علف‌های هرز فرصت رشد مجدد می‌دهد.

شما توده کمپوست خود را آلوده می‌کنید.

باغبانی

            باغبانان زحمت‌کش حداقل روزی یک بار زمین‌های خود را چک می‌کنند. بررسی‌های مکرر به شما این امکان را می‌دهد تا مشکلاتی مانند علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها را پیدا کنید. اما برای دفع بیماری یا گیاهان آلوده به آفات ، آن‌ها را در توده کمپوست خود نیندازید. سطل خانه شما یا توده‌ی کمپوست گرمای کافی برای از بین بردن این موجودات خاص را تولید نمی‌کنند. ریسک نکنید. هرگونه مواد مشکوک را در زباله یا سطل کمپوست شهرتان بریزید.

شما خیلی زیاد هرس می کنید.

            هرس کردن نکته اصلی برای رشد سالم در برخی گیاهان است. به عنوان مثال، هرس گوجه فرنگی از رشد بیش از حد آن‌ها و گرفتن فضای زیادی از باغ شما و همچنین شکستن شاخه‌های آن جلوگیری می‌کند. با این حال، اگر بیش از حد هرس کنید، میوه را کاملاً در معرض آفتاب داغ قرار خواهید داد. در مورد سایر انواع گیاهان، هرس کردن در زمان مناسب بسیار ضروری است. بدون تحقیق یا پرسیدن نظر سایر باغبانان، شروع به کوتاه کردن شاخ و برگ گیاهان نکنید.

زیاده روی یا کم کاری نکنید!

            گاهی اوقات کنترل چیزهای ساده‌ای مانند آبیاری زیاد یا کم را از دست می‌دهید. مطمئن شوید که همیشه به کوچک‌ترین چیزها توجه می‌کنید تا امسال باغی پر از شکوفه و سالم داشته باشید.


انواع خدمات باغبانی منزل در تهران  و سایر شهرها را در بیزاپ پیدا کنید


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است