لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

تأثیر یوگا و تمرین تنفس در بهبود تمرکز کودکان مبتلا به اختلال ADHD

تاریخ انتشار : 1400/09/02نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 331

گرچه عوامل زیادی بر کاهش تمرکز در کودکان مؤثر است اما از بین همه آنها اختلال ای‌دی‌اچ‌دی می‌تواند مشکل‌سازتر باشد. یک مطالعه آزمایشی در زمینه روانشناسی بیولوژیک که اخیراً انجام شده است نشان داد که درمان بدن‌محور دارای مزایایی برای عملکرد اجرایی در کودکان 6 تا 7 ساله مبتلا به اختلال است که حتی تا شش ماه پس از اتمام تمرینات تنفسی و یوگا نیز این تأثیرات ادامه دارند.

با توجه به بسیاری دیگر از فواید یوگا و تمرینات تنفسی برای بدن، این تحقیق دلیل دیگری بر مفید بودن این تمرینات است. یوگا علاوه بر کمک به مدیریت استرس، کاهش افسردگی، درمان اختلالات پرخوری و سایر اختلالات روانی، در بهبود تمرکز کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی نیز مؤثر است.

مطالعات انجام شده درمورد تأثیر یوگا بر بهبود اختلال ADHD

در کشور روسیه، طی یک مطالعه آزمایشی کنترل‌شده 16 کودک مبتلا به اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی مورد مطالعه قرار گرفتند. این کودکان 6 الی 7 ساله به دو گروه تقسیم شدند که به یکی از گروه‌ها درمان بدن‌محور و به دیگری، تمرینات حرکتی معمولی داده شد. علاوه بر مزایای کوتاه‌مدت یوگا و تمرینات تنفسی برای این کودکان، آنها تأثیرات مثبت بلندمدتی را نیز از خود نشان دادند که تا 6 ماه پس از درمان بدن‌محور قابل ارزیابی و مشاهده بود. گرچه این مطالعه می‌تواند بسیار امیدوارکننده باشد، اما این تنها یک یک مطالعه آزمایشی با حجم نمونه اندک است؛ بنابراین تحقیقات بیشتری برای ارزیابی مزایای طولانی‌مدت و ماندگار یوگا و تکنیک‌های تنفسی در بهبود قدرت تمرکز در کودکان مبتلا به اختلال ای‌دی‌اچ‌دی لازم است.

یوگای کودک

فرضیه‌های جنسیتی و پیامدهای تشخیصی آنها

صنم حفیظ، متخصص اعصاب و روان و عضو هیئت علمی دانشگاه کلمبیا می‌گوید: "هنگامی که فرد مبتلا به ADHD دچار استرس می‌شود، علائم وی تشدید شده و منجر به عواقب مضری مانند خستگی و فشار خون می‌شود. در نتایج این مطالعات مشخص شده است که تمرینات تنفسی و تنفس منسجم به این افراد کمک می‌کند هنگام استرس، آرامش و تمرکز بیشتری داشته و بتوانند علائم خود را کنترل کنند."

در این تحقیق تأکید شده است که بیشتر مطالعات مربوط به ای‌دی‌اچ‌دی روی مردان انجام شده است؛ زیرا این باور غلط وجود دارد که این اختلال اغلب بر روی مردان تأثیرگذار است. این امر در طول زمان منجر به عدم تشخیص این اختلال در سایر جنسیت‌ها و افراد شده است. دکتر Sanam Hafeez ادامه می‌دهد: ADHD همچنین در زنان و مردان به شکل‌های مختلفی وجود دارد. علائم این اختلال در زنان معمولاً درونی است و بیشتر در معرض کمبود اعتماد به نفس، مشکل تمرکز، پرخاشگری کلامی، فراموشی، اختلالات اضطرابی، اختلالات خوردن، افسردگی و استرس هستند. این در حالی است که مردان اغلب علائم خارجی از خود نشان می‌دهند. برخی از این علائم عبارت‌اند از: تکانشگری، پرخاشگری فیزیکی، مشکل در چند وظیفگی، تمرکز در یک کار، برنامه‌ریزی ضعیف و ...

یوگای مادر و کودک

اهمیت حمایت خانواده در بهبود بیش فعالی

دکتر Leela Magavi روان‌پزشک آموزش دیده توسط جان هاپکینز می‌گوید: "بسیاری از کودکانی که من در کلینیک معاینه می‌کند، از مدیتیشن (مراقبه) با والدین خود لذت می‌برند. انجام این کار همراه با خانواده بسیار ارزشمند است و به کودکان کمک می‌کند تا استرس و عصبانیت ناشی از عدم اطمینان را برطرف کنند."

دکتر مگاوی بر اهمیت حمایت خانواده در مقابله با این بیماری تأکید می‌کند و می‌گوید: "برخی از کودکان ممکن است با تکنیک‌های بدن‌محور و همراه با حمایت خانواده و همسالان شرایط بهتری را تجربه کنند. اگر دوستان و اعضای خانواده کودک را در انجام این تمرینات و مواجهه با این اختلال آزار دهند یا به گونه‌ای رفتار کنند که گویی اعتقادی به تمرینات یوگا و تمرینات تنفسی ندارند، کودک نیز کمتر به این روش اعتماد کرده و در این شیوه درمان همکاری نخواهد کرد. این در حالی است که برخی از کودکانی که تحت نظر من هستند، با این تکنیک‌ها می‌آموزند که هنگامی که احساس عصبانیت، اضطراب یا ناراحتی می‌کنند، به وسیله مراقبه آرامش و تمرکز خود را به دست آورند.

چالش‌های عملکردی ناشی از اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی باعث می‌شود کودکان در دنبال کردن دستورالعمل‌های گام به گام، دنبال کردن گفتگو و انجام برخی کارها با مشکل مواجه شوند. با گذشت زمان و در صورتی که این علائم کنترل و درمان نشوند، ممکن است منجر به افسردگی، اضطراب و عزت نفس پایین شود. به گفته دکتر مگاوی، مدیتیشن می‌تواند استرس خانوادگی را کاهش داده و باعث بهبود روابط خانوادگی شود. وی به والدین توصیه می‌کند که هر روز زمانی را به مراقبه با کودک خود اختصاص دهند. همچنین برای کودکان کوچک‌تر او توصیه می‌کند از یک بادکنک کمک بگیرید تا مراقبه برای کودک لذت‌بخش‌تر و سرگرم‌کننده باشد. در حین مراقبه از کودک بخواهید آهسته و عمیق نفس بکشد تا بادکنک پر و خالی شود. دقت کنید تنفس آهسته انجام شود تا بادکنک نترکد.

بیشتر بخوانید: داشتن دوست خیالی برای کودکان طبیعی است؟


برای پیدا کردن بهترین روانشناس کودک اطراف خودت، به بیزاَپ سر بزن.


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است