لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

به مبلمان قدیمی ظاهر تازه ببخشید!

تاریخ انتشار : 1401/04/04نویسنده: مسعود سلجوقیزمان مطالعه: 8 دقیقهنظر: 0بازدید: 484

دیدن تغییر دوباره مبلمان فرسوده بسیار رضایت‌‌بخش است – حس رضایت وقتی بیشتر می‌‌شود که دستان شما همه‌‌ی کار را انجام می‌‌دهند. چه در تلاش برای نجات کمد ژولیده‌‌ای باشید که به گوشه‌‌ای در یک سمساری منتقل شده است، چه بخواهید میز کنار تختی که در حاشیه مانده است را نجات دهید و یا جان تازه‌‌ای به میز ناهارخوری‌‌ای که سال‌‌ها در خدمت شما بوده است بدهید، روند رنگ‌‌آمیزی ثابت و یکسان پابرجاست. در اینجا نحوه‌‌ی رنگ آمیزی مبلمان چوبی به صورت گام به گام، شامل نکات و توصیه‌‌های قابل اعتماد آناستازیا کیسی، طراح داخلی با مهارت در کارهای "خودت انجام بده" آورده شده است. این دستورالعمل‌‌های رنگ‌‌آمیزی را برای پایانی بی‌‌عیب‌‌ونقص دنبال کنید و رایج‌‌ترین اشتباهات رنگ‌‌آمیزی را بررسی کنید تا بدانید از کدام اشتباهات باید اجتناب کنید.

آنچه شما نیاز دارید:

پیچ گوشتی

 کیسه پلاستیکی

 پارچه‌‌‌‌ی محافظ

 سنباده نخل

 کاغذ سنباده (80-، 120- و 220-گریت)

 دستکش ضد لرزش

 پارچه چسبناک (یا پارچه مرطوب)

بتونه

 رنگ

 قلم مو (برس 2 اینچی با کیفیت بالا یک پیش فرض عالی است، اما داشتن طیف وسیعی از برس‌‌های کوچک، متوسط و بزرگ می‌‌تواند مفید باشد)

 درزگیر

 

بیشتر بخوانید:   آموزش تمیز کردن صندلی‌ های پارچه‌ ای ماشین

 

بهترین رنگ برای مبلمان چیست؟

بهترین رنگ برای مبلمان در نهایت به نحوه‌‌ی استفاده از قطعه و همچنین زیبایی‌‌ که می‌‌خواهید به آن برسید، بستگی دارد.  روکش‌‌های مات در حال حاضر مورد توجه هستند و ظاهری ملایم ایجاد می‌‌کنند. کیسی خاطرنشان می‌‌کند که در عین‌‌حال، روکش‌‌های ملایم و جلادار، ظاهری صیقلی‌‌تر و جاودانه‌‌تر را ارایه می‌‌دهند. او می‌گوید: «اگر استایل شما بیشتر متمایل به مکتب التقاطی یا بوهمی است، یک رنگ روشن با روکش براق انتخابی عالی خواهد بود. همچنین به‌‌خاطر داشته باشید که روکش براق راحت‌‌تر از روکش مات پاک می‌‌شود.

مثلا رنگ گچی را درنظر بگیرید، اگر زیبایی دکوراسیون منزل شما بیشتر روستایی یا آنتیک باشد، همانطور که از نام آن پیداست، رنگ گچی جلوه‌ای گچی و مات به مبلمان رنگ‌شده می‌دهد و برای ظاهری قدیمی می‌تواند ناراحت‌کننده باشد.

نحوه‌‌ی رنگ آمیزی مبلمان چوبی

نحوه‌‌ ی رنگ آمیزی مبلمان چوبی

 آماده‌‌اید که آستین‌‌ها را بالا بزنید و دست به‌‌کار شوید؟ در اینجا راهنمای گام‌‌به‌‌گام نحوه‌‌ی رنگ‌‌آمیزی مبلمان چوبی ارایه شده‌‌است.

سخت افزار و کشوها را حذف کنید. تمام سخت افزارهای موجود (دست‌‌گیره، چرخ مبل، چفت) را بردارید و قطعات را برای نگهداری ایمن در یک کیسه‌‌ی پلاستیکی قرار دهید. شما همچنین می‌‌توانید هر کشوی مبل را بردارید، زیرا می‌‌خواهید جلوی هر کشو را جداگانه رنگ کنید.

یک پارچه‌‌ی محافظ را روی زمین بگذارید. پارچه‌‌ی محافظ (معروف به فرش قرمز دنیای رنگ‌‌آمیزی) یا یک برزنت را پهن کنید و مبلمان و هر کشو را در مرکز آن قرار دهید. این کار از پاشیده‌‌شدن رنگ یا قطرات روی زمین جلوگیری می‌‌کند.

سمباده زدن

سمباده‌‌زدن بدون‌‌شک خسته‌‌کننده‌‌ترین بخش فرآیند رنگ‌‌آمیزی مبلمان است. کیسی می‌گوید:

"با سمباده زبرتر شروع کنید و به سمت بالا بروید. من معمولا از سمباده‌‌ی گریت 80 استفاده می کنم، سپس 120 گریت، و با سمباده‌‌ی 220 گریت کارم را پایان می‌‌دهم تا یک روکش صاف و خوب داشته باشم".

(هرچه عدد گریت کمتر باشد، بافت زبرتر است.) هنگام سمباده زدن حتما از ماسک مخصوص استفاده کنید تا از تنفس ذرات گرد و غبار جلوگیری شود و توصیه می‌‌شود برای محافظت از دستان خود از دستکش محافظ استفاده کنید.

دانه‌‌های چوب باید تا پایان کار کاملاً نمایان شوند و مبلمان باید نرم و یکدست به نظر برسند. بسته به بزرگی قطعه، این فرآیند می‌‌تواند چندین ساعت طول بکشد.

اگر مبلمان در شرایط خوبی هستند و با همان نوع رنگ اولی آن دوباره رنگ‌‌آمیزی می‌‌کنید، احتمالاً نیازی به سمباده‌‌زدن به دانه‌‌های چوب نیست؛ فقط کافی است قطعه را کمی سنباده بزنید تا سطح صافی داشته باشد. این به چسبندگی بهتر رنگ کمک می‌‌کند.

اگر در حال رنگ‌‌آمیزی مبلمان چوبی ناتمامی هستید که قبلاً رنگ‌‌آمیزی، لکه‌‌دار یا مهروموم نشده است، قطعه را کمی سنباده بزنید. از بتونه‌‌کاری مبلمان چوبی ناتمام غافل نشوید؛ این کار به جلوگیری از نمایان شدن دانه‌‌های چوب در رنگ کمک می‌‌کند.

پاک کردن

پس از سمباده‌‌زدن، مبلمان خود را با یک پارچه‌‌ی مرطوب یا یک پارچه‌‌ی چسبناک پاک کنید. دومی نوع خاصی از پارچه است که در فروشگاه‌های سخت‌افزار موجود است که حتی کوچک‌ترین پرزها را هم می‌گیرد. قبل‌‌از اینکه به مرحله بعدی بروید، باید یک سطح کاملاً صاف و بدون پرز را داشته‌‌باشید.گر از پارچه‌‌ی مرطوب استفاده می‌‌کنید، قبل از رفتن به مرحله‌‌ی بعدی، صبر کنید تا از خشک شدن کامل مبلمان مطمئن شوید.

بتونه

کیسی توصیه می‌‌کند قبل از رنگ‌‌آمیزی یک تا دو لایه بتونه استفاده کنید. او می‌گوید: «رنگ‌های زیادی با بتونه داخلی وجود دارند، اما با مبلمان، می‌خواهید دوام را در اولویت قرار دهید و تا حد امکان دقیق باشید».  بتونه اجازه می‌‌دهد تا رنگ به مبلمان بچسبد و در نتیجه قطعه‌‌ی موردنظر شما بادوام‌‌تر بوده و ماندگاری بیشتری خواهد داشت. اگر از دو لایه بتونه استفاده می‌‌کنید، پس از خشک شدن لایه‌‌ی دوم، کمی با سمباده‌‌ی 220 گریت سمباده بزنید. این کار مقداری بافت اضافه کرده و به چسبندگی بهتر رنگ کمک می‌‌کند. قبل از رنگ‌‌آمیزی حتما پرزهای روی سطح را تمیز کنید.

رنگ کنید

مدتی طول کشید تا به اینجا رسیدیم، اما رسیدیم!  پس از مخلوط‌‌کردن رنگ، قلم‌‌مو را به رنگ آغشته کنید، رنگ اضافه را پاک کنید و یک لایه‌‌ی نازک روی مبلمان خود بمالید. دستورالعمل‌های روی قوطی رنگ را برای مدت زمانی که برای خشک‌‌شدن لایه‌ها باید منتظر بمانید را حتماً دنبال کنید. سپس با سمباده 220 گریت کمی سمباده بزنید، با یک پارچه‌‌ی چسبناک تمیز کنید و لایه‌‌ی دوم را بمالید. کیسی تذکر می‌دهد:

"ماهیت هر نوعی از رنگ متفاوت است، اما برای اعمال لایه‌‌ی بعدی باید صبر کنید تا کاملا خشک شود. اگر عجله کنید، ممکن است باعث ایجاد رگه‌ها، حباب‌‌زدن یا وضعیتی شبیه رنگ تیره شود. "هنگامی که قطعه کاملاً خشک شد، اگر متوجه رگه‌‌ها یا برآمدگی‌‌هایی در رنگ شدید، سمباده‌‌ای بسیار سبک به آن بزنید". در صورت نیاز، برای لایه سوم تکرار کنید.

مهر و موم (اختیاری)

مطمئن شوید که نوع مشابهی (موم، روغن یا آب) را به عنوان روکش پایانی خود انتخاب کنید. کیسی می‌گوید:

"شما برای اطمینان از دوام و جلوگیری از هر گونه لکه یا آسیب آب، واقعاً به یک پوشش رویی نیاز دارید. من یک روکش مومی را ترجیح می‌‌دهم زیرا استفاده از آن آسان است و بلافاصله پس از اعمال، آماده‌‌ی استفاده است. با این حال، هر زمان که متوجه شدید که موم در حال از بین‌‌رفتن است، باید آن را دوباره ترمیم کنید."

یکی دیگر از گزینه‌‌های محبوب، پلی‌‌اورتان است. یک درزگیر بر پایه‌‌ی روغن یا آب که  محافظ و ضدآب خوبی برای مبلمان شما است. حتما جلای دلخواه خود را اعم از مات، براق یا نیمه براق را  انتخاب کنید و در فضایی با تهویه‌‌ی مناسب کار کنید.

مبلمان را به‌‌هم وصل کنید

اجازه دهید مبلمان شما کاملا خشک شود، سپس سخت افزار و کشوها را تعویض کنید.  برای یک جهش تازه، می‌توانید سخت‌افزار خود را با چیز جدیدی تعویض کنید یا آن‌‌را به خوبی تمیز کنید. حتی زمانی که رنگ با لمس‌‌کردن خشک به ‌‌نظر می‌‌رسد، هنوز به زمان نیاز دارد تا کاملاً خشک شود و سطح سختی پیدا کند. قبل‌‌از قرار دادن اقلام روی قوطی رنگ، به‌‌اندازه‌‌ی زمان توصیه شده بر روی قوطی رنگ صبر کنید. این ممکن است یک یا دو هفته طول بکشد.

چه زمانی مبلمان را رنگ کنید؟

مشروط به‌‌ اینکه فضایی که در آن کار می‌‌کنید خشک و دارای تهویه‌‌ی مناسب باشد، می‌‌توانید مبلمان خود را در هر زمانی از سال رنگ آمیزی کنید. هر چه رطوبت محیط کمتر باشد بهتر است و نباید خیلی گرم یا خیلی سرد باشد.  بیشتر بتونه‌‌ها، رنگ‌ها و درزگیرها شامل دستورالعمل‌هایی در مورد دمای ایده‌آل هستند، بنابراین به برچسب راهنمای روی آنها مراجعه کنید. برخی از افراد دوست دارند پروژه‌‌های رنگ‌‌آمیزی را در فضای باز انجام دهند، که بهار، تابستان و پاییز را به زمان ایده‌‌آلی برای رنگ‌‌آمیزی تبدیل می‌‌کند.

آیا می خواهید مطمئن شوید که آیا برای اولین بار مبلمان چوبی خود را به درستی رنگ آمیزی کرده اید، یا خیر؟

 از این اشتباهات رایج اجتناب کنید:

عجله در روند. کیسی می‌گوید:

«بزرگ‌ترین اشتباه مردم عجله کردن در فرآیند است."اگر منتظر خشک شدن لایه‌‌ها نمانید، کارتان واقعاً مانند یک قطعه "خودساز" به نظر می‌‌رسد و فاقد آن روکش حرفه‌‌ای است."

اعمال لایه های ضخیم رنگ.  اگر از لایه‌‌های ضخیم رنگ استفاده می‌‌کنید، به احتمال زیاد رگه‌‌ها و ناهمواری‌‌ها را مشاهده خواهید کرد. پوشش‌‌های رنگ خود را نازک نگه دارید، بین لایه‌‌ها سمباده بزنید، و خواهید دید که هر لایه صاف و یکدست خواهد شد.

بتونه‌‌کاری و درزگیر قبلی. بتونه‌‌کاری و آب‌‌بندی مبلمان شما عمر آن را افزایش می‌‌دهد.


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است