لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

نباید این بیماری‌ ها را با گربه خود شریک شوید!

تاریخ انتشار : 1400/08/28نویسنده: آتنا سعادت پورزمان مطالعه: 5 دقیقهنظر: 0بازدید: 346

همه در مورد علاقه گربه‌ها به خنج کشیدن شنیدیم و کم و بیش با آن آشنایی داریم. اما آیا واقعاً شما می‌دانید که این بیماری به چه معنی است؟ می‌توان گفت که در واقع خراش گربه بیماری واقعی است که گربه‌ها می‌توانند آن را به صاحبان خود منتقل کنند. در اینجا، ما به بیماری خراش گربه و سایر بیماری‌هایی می‌پردازیم که گربه شما ممکن است در معرض آنها قرار گرفته و احتمالاً ممکن است از آنها نیز به شما منتقل شود.

این بیماری نیست که گربه شما در واقعیت به آن مبتلا شود. بیماری خراش گربه احساس بی‌قراری در نتیجه حبس بیش از حد طولانی نیست و حتی قطعاً یک بیماری کشنده هم نیست. اصولاً تب خراش گربه زمانی پیش می‌آید که گربه شما را خنج انداخته و پوست را زخم می‌کند. باکتری‌های ناشی از پنجه گربه می‌توانند باعث تحریک پوست شما شده و چند جوش قرمز از خود به جا بگذارد.

این شرایط، همانطور که در بالا هم ذکر شد، در زمینه‌های پزشکی «بیماری خراش گربه» نامیده می‌شود. کمی بعد از خنج کشیده شدن ابتدایی، آن ناحیه قرمز شده و در عکس‌العمل به خنج گربه، داغ یا تب‌دار خواهد شد. گاهی ممکن است در آن ناحیه احساس خارش نیز داشته باشید. نگران نباشید زیرا بیشتر بیماری‌های خراش گربه خودشان به صورت طبیعی درمان خواهند شد اما اگر شرایط منطقه خنج کشیده شده توسط گربه بدتر شود یا اگر سیستم ایمنی بدن شما مشکل داشته باشد، باید آنتی بیوتیک مصرف کنید. آنتی بیوتیک‌های موضعیِ درمانی انتخابی عالی هستند، بنابراین دفعه بعدی که گربه شما بدن شما را خنج کشید، به سادگی یک لایه نازک از پماد آنتی بیوتیک را روی قسمت خراشیده شده بزنید تا از احتمال بیماری خراش گربه جلوگیری کنید.

خراش گربه روی پوست دست


کرم‌های مشترک بین انسان و گربه


داشتن گربه‌ای که درون بدن خود کرم داشته باشد، غیرمعمول نیست. اغلب وقتی گربه از پناهگاه یا جاهای دیگر به خانه آورده می‌شود، کرم‌ها پدیدار می‌شوند. رایج ترین نوع کرم‌هایی که در گربه‌ها می‌توانید ببینند، توکسوکارا یا کرم لوله‌ای است. این کرم‌ها ممکن است در شرایط نامناسب بهداشتی به وجود بیایند یعنی هنگامی که حیوان فضای تمیزی برای زندگی نداشته باشد یا در مجاورت مدفوع خود زندگی کند. کرم‌های گرد با داروهای ضد کرم مناسب به راحتی قابل درمان هستند، اما در این مورد اشتباه نکنید، آنها می‌توانند کل دستگاه گوارش گربه را تصاحب کرده و در صورت عدم درمان به طور بالقوه منجر به مرگ شوند. متأسفانه، انسان‌ها هم می‌توانند در معرض همان کرم‌ها قرار بگیرند. برای جلوگیری از تأثیر کرم بر سلامتی گربه و همچنین خانواده، جهت احتیاط باید هر گربه‌ای را که به خانه می‌آورید کرم‌زدایی کنید؛ حتی اگر تنها جنبه پیشگیری داشته باشد.

1. کرم زنگی در گربه

هر کسی تا به حال کرم زنگی ندیده است. برای کسانی که به هر صورتی با کودکان در یک محیط هستند، کرم زنگی یک بیماری شایع است که از طریق سگ و گربه منتقل می‌شود. گرچه آن را کرم زنگی می‌نامند، اما در واقع هیچ کرمی وجود ندارد. این اصطلاح از نحوه ظاهر شدن این بیماری بر روی پوست انسان گرفته شده است. به طور کلی، کرم زنگی به صورت یک حلقه قرمز دایره‌ای شکل دیده می‌شود که در صورت عدم درمان رشد خواهد کرد. کرم زنگی بسیار مسری است و باید در همان ابتدا درمان شود.

اگر متوجه هر گونه زخم قرمز رنگ گرد (که معمولاً باعث ریزش مو آن قسمت شدند) روی سر، گوش‌ها و اندام‌های جلو گربه خود شدید، احتمال وجود کرم زنگی وجود دارد. جهت گرفتن داروهای مناسب برای از بین بردن این عفونت قارچی با دامپزشک خود مشورت کنید و آماده باشید تا همه چیز را در خانه خود بشویید زیرا اسپورهای کرم زنگی می‌توانند روزهای زیادی روی سطوح، زنده بمانند.

2. سالمونلای گربه

ما معمولاً می‌شنویم که سالمونلا از طریق غذای خام به انسان‌ها منتقل شده است اما گربه‌ها نیز می‌توانند به این عفونت مبتلا شده و آن را به انسان منتقل کنند. اما اگر فکر می‌کنید که تنها با نوازش کردن حیوان خانگی خود احتمال گرفتن چنین بیماری وجود دارد، سخت در اشتباه هستید. گربه‌ها می‌توانند این بیماری را از طریق خوردن گوشت خام مانند گرفتن و خوردن یک پرنده در فضای بیرون یا از طریق صاحب خود که به آنها غذای خوب پخته نشده یا خام می‌دهند، بگیرد. این بیماری از طریق مدفوع به انسان منتقل می‌شود. اگر احتمال دارد گربه شما پرنده بخورد یا بدن حیوانات مرده را از ماجراجویی‌های خود برای شما هدیه بیاورد، توصیه می‌شود که هنگام عوض کردن خاک گربه خود دستکش بپوشید. اگر در گربه خود تغییراتی مانند استفراغ بیش از حد یا بی‌حالی را مشاهده کردید، آن را سریعاً به کلینیک دامپزشکی ببرید تا تشخیص دهند که آیا گربه شما سالمونلا دارد یا خیر. این بیماری هم در گربه‌ها و هم در انسان قابل درمان است.

گربه و ظرف خاک گربه

3. ژیاردیا در گربه و انسان

ژیاردیا انگلی است که در مدفوع گربه‌ها و سایر حیوانات یافت می‌شود. به طور کلی، گربه می‌تواند ژیاردیا را از طریق مدفوع خود منتقل کند، بنابراین استفاده از دستکش هنگام تمیز کردن خاک می‌تواند به محافظت از شما در برابر این انگل کمک کند. علائم ژیاردیا مدفوع چرب یا نرم و کف آلود گربه شماست. اگر مدفوع گربه شما بوی بسیار شدیدی دارد یا حاوی مخاط بیش از حد باشد، وقت آن است که گربه خود را به کلینیک دامپزشکی ببرید. این بیماری مانند برخی از بیماری‌های که علائم آن اسهال است به خودی خود برطرف نخواهد شد، بنابراین ضروری است که گربه را در اسرع وقت جهت معاینه به کلینیک دامپزشکی برده و از دست زدن به مدفوع او خودداری کنید. برای اطمینان از عدم بازگشت یا بدتر شدن شرایط، همه چیز را تمیز کنید.

4. گال در گربه‌ها

شما هر روز گربه خود را نوازش کرده و آن عشق و توجهی که واقعاً لایقشان هستند را به او می‌دهید اما اگر هنگام نوازش کردن گربه خود متوجه زخم‌های برجسته شدید یا اگر گربه شما بیش از حد خودش را می‌خاراند، لازم است که دستانتان را شسته و گربه خود را به کلینیک دامپزشکی ببرید. گربه‌ها هنگام بازی کردن درمحیط بیرون یا ورود به هرج جای دیگری که انگل گال وجود داشته باشد، مستعد به گرفتن این انگل هستند. احتمال انتقال گال به انسان وجود دارد اما معمولاً به راحتی قابل درمان است. اکثر مبتلایان به بیماری گال، چه در حیوانات و چه در انسان‌ها، با آن دسته از کرم‌های موضعی قابل درمان هستند که انگل‌های روی پوست را کشته یا آنها را بیرون می‌کشد.

بیشتر بخوانید: غذاهایی که نباید به گربه خود بدهید!

پنجه گربه

کلام آخر

همه ما عاشق گربه‌هایمان هستیم. آنها به ما عشق و علاقه می‌دهند و ما نیز از آنها به بهترین نحو مراقبت می‌کنیم تا مطمئن شویم که آنها زندگی طولانی و شادی خواهند داشت. بیماری‌هایی مانند خراش گربه یا دیگر بیماری‌های رایج در گربه‌ها می‌تواند به راحتی به انسان منتقل شود و هر چقدر هم گربه خود را دوست داشته و بخواهید همه چیز را با آنها شریک شوید، نباید این بیماری‌ها را با گربه خود شریک شوید!

اطمینان حاصل کنید که گربه شما به صورت منظم توسط دامپزشک معاینه شده و تزریقات سالانه آن نیز انجام می‌شود. سطوحی که گربه‌ شما معمولاً روی آن می‌نشیند را ضدعفونی کنید، مخصوصاً اگر گربه شما به تفریح کردن بیرون از خانه علاقه دارد. اگر متوجه تغییر در مدفوع گربه خود یا رفتارهای او شدید، او را به کلینیک دامپزشکی برده تا مطمئن شوید که هیچ خطر دائمی یا جدی برای سیستم عصبی یا دستگاه گوارش گربه شما وجود ندارد.


برای پیدا کردن بهترین دامپزشک اطراف خودت به بیزاَپ سر بزن!


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است