لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

فوت و فن تمیز کردن سینی فر به ۵ روش ساده

تاریخ انتشار : 1401/02/04نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 726

سینی فر برای بسیاری از افراد، وسیله‌ای پرکاربرد در آشپزخانه است. این سینی‌ها معمولا برای پخت گوشت، مرغ، ماهی، سبزیجات، نان و حتی کیک و کلوچه به کار می‌روند. اگر از سینی فر زیاد استفاده می‌کنید، پس از مدتی احتمالا دچار لکه‌های قهوه‌ای و سیاه می‌شود و به نظر می‌رسد نمی‌توان به سادگی آن را تمیز کرد. در این مقاله به نکات و ترفندهای تمیز کردن سینی فر اشاره کرده‌ایم که کار شما را بسیار ساده می‌کند!

چرا سینی‌های پخت بعد از مدتی قهوه‌ای می‌شوند؟

وقتی مواد غذایی را همراه با روغن و ادویه روی سینی فر قرار می‌دهید، روغن و چربی‌های مواد غذایی روی سطح سینی رسوب یا به عبارتی پلیمری می‌شوند. این فرایند پلیمری شدن مشابه اتفاقی است که هنگام چسبیدن غذا به سطوح چدنی اتفاق می‌افتد. هنگامی که این سینی گرم می‌شود، اسیدهای چرب با فلز سینی پیوند شیمیایی برقرار می‌کنند. به همین دلیل صابون نمی‌تواند آن را به سادگی از بین ببرد.

برای از بین بردن این لایه‌های قهوه‌ای رنگ از روی سینی فر، باید آن را بتراشید. این روشی است که افراد زیادی برای از بین بردن لکه‌ها از آن استفاده می‌کنند، اما ممکن است به کف سینی آسیب بزند.

خوشبختانه روش‌های دیگری نیز وجود دارد می‌توانید با استفاده از آن‌ها این لایه‌های قهوه‌ای رنگ را سست کنید، سپس آن‌ها را از بین ببرید.

انواع سینی فر

آیا تمیز کردن کامل و عمیق سینی فر یک کار ضروری و درست است؟

اگر توجه کرده باشید، برخی غذاها روی سینی‌های فر با لکه‌های قهوه‌ای، رنگ و ظاهر بهتری پیدا می‌کنند؛ به عنوان مثال سیب زمینی و نان روی این سینی‌ها، رنگ بهتری می‌گیرند و بهتر قهوه‌ای می‌شوند. دلیل این مسئله آن است که رنگ‌های تیره گرمای بیشتری را جذب می‌کنند. این به آن معنا است که غذاها روی این سینی‌ها زودتر پخته می‌شوند.

از طرف دیگر، این لکه‌های قهوه‌ای مانند ظرف‌های چدنی، باعث ایجاد یک لایه نچسب روی ظرف می‌شود و دیگر لازم نیست روی آن را با کاغذ بپوشانید یا چرب کنید.

با وجود تمام مواردی که به آنها اشاره کردیم، ممکن است بخواهید سینی خود را به حالت درخشان اولیه برگردانید. در ادامه به روش‌های تمیز کردن سینی فر اشاره کرده‌ایم. توجه داشته باشید زمان و روشی که استفاده می‌کنید به میزان کثیف بودن ظرفتان بستگی دارد.

  • آمونیاک و کیسه زباله

به زبان ساده، این روش عبارت است از پر کردن سینی فر با محلول رقیق آمونیاک 5 تا 10 درصد و آب.

اگر سینی فر شما لبه و دیواره ندارد، این روش برای شما مناسب نیست؛ زیرا تمام مایع بیرون می‌ریزد.

ظرف خود را در یک کیسه زباله بزرگ قرار دهید و با محلول آمونیاک پر کنید. کیسه را ببندید و اجازه دهید یک شب در آن باقی بماند. پیش از شستشوی ظرف، آن را با آب گرم آبکشی کنید و با سیم ظرف‌شویی مالش دهید تا لکه‌ها از بین بروند.

نکته: این روش را در محلی با تهویه مناسب استفاده کنید.

  • سرکه و جوش شیرین

سطح سینی فر را کاملا با جوش شیرین بپوشانید و مقداری سرکه روی آن بریزید تا خمیر شود. این خمیر را به طور یکنواخت روی سطح پهن کنید و اجازه دهید به مدت یک شب باقی بماند. سپس خمیر را بتراشید و دور بریزید.

در آخر به کمک یک سیم ظرف‌شویی، صابون و آب گرم لکه‌ها را بخراشید و آب‌کشی کنید.

  • هیدروژن پراکسید و جوش شیرین

این روش مانند روش قبلی است؛ تنها کافی است به جای سرکه، هیدروژن پراکسید بریزید.

روی سینی مقدار زیادی جوش شیرین بریزید، سپس مقدار کافی هیدروژن پراکسید روی آن بریزید تا خمیر شود. خمیر را به خوبی روی سطح پخش کنید و اجازه دهید یک شب باقی بماند. سپس آن را با سیم ظرف‌شویی یا اسکاچ زبر مالش داده و بشویید.

  • تمیزکننده فر و اجاق گاز

گرچه پاک‌کننده فر برای تمیز کردن ظروف آشپزی ساخته نشده است، اما می‌توان از آن به عنوان حلالی برای چربی‌ها و لکه‌های سینی فر استفاده کرد؛ زیرا این پاک‌کننده‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که چربی‌های رسوب کرده روی اجاق و فر را از بین ببرند. بر خلاف روش‌های قبلی که برای پاک کردن سینی فر لازم بود یک شب صبر کنید، در این روش تنها 30 الی 45 دقیقه زمان کافی است. تنها باید تمیزکننده فر را روی تمام سطح سینی اسپری کنید و اجازه دهید 30 دقیقه باقی بماند. سپس آن را به کمک یک اسفنج یا اسکاچ پاک کنید. حتماً پس از پاک کردن سینی، آن را با آب گرم و صابون بشویید.

  • سس گوجه فرنگی یا کچاپ

سس گوجه فرنگی یکی از پاک‌کننده‌های سینی فر است. اسید موجود در این سس به سست شدن لکه‌ها و چربی‌هایی که به سینی چسبیده کمک می‌کند. سطح سینی فر را به خوبی به سس گوجه فرنگی آغشته کنید و اجازه دهید یک شب سس روی سینی باقی بماند. سپس سینی را با اسکاچ، آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید و آب‌کشی کنید.

بیشتر بخوانیدنحوه تمیز کردن لوازم زیبایی؛ از براش تا اتوی مو!


برای پیدا کردن  بهترین نظافتکار و نظافتچی  اطراف خودت، کافیه به  بیزاَپ  سر بزنی!


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است