لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

نحوه کنار آمدن با افسردگی ناشی از قطع عضو

تاریخ انتشار : 1400/09/15نویسنده: امید امیدیزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 625

وقتی به یکی از اندام‌های بدن فرد آسیب شدید وارد شده است یا قسمتی از بدن را از دست می­‌دهد، یک دوره سوگواری نسبتاً سخت را باید پشت سر بگذارد. بهبود روحی مانند بهبود جسمی به عواملی همچون سن، جنسیت، نحوه از دست دادن عضو (تصادف، بیماری، تولد و ...)، چگونگی کنار آمدن با مشکلات قبلی در زندگی، حمایت یا عدم حمایت خانواده و دوستان، ارزش­‌ها و هنجارهای فرهنگی و اقتصادی بستگی دارد.

قطعِ عضوی از بدن ممکن است تا مدت­‌ها افسردگی سنگینی را بر شما تحمیل کند. شما ممکن است در اثر یک حادثه یا به دلیل بیماری عضوی از بدن خود را از دست داده باشید. آمپوتاسیون یا جراحی قطع عضو، قطع بخشی از بدن است که برای کاهش درد و توقف تسریع بیماری به سایر اندام‌­ها و بهبود بیمار انجام می­‌شود.

از دست دادن تمام یا بخشی از یک اندام بدن اتفاقی غیر منتظره در زندگی است که عواقب ناشی از آن می­‌تواند اندوه، افسردگی، فشارهای سنگین روحی  را بر فرد بگذارد. اگر خود یا یکی از افراد خانواده شما به هر دلیل عضوی از بدن را از دست داده­ یا در جسم خود دچار آسیب دیدگی شده­‌اید و از نظر روحی و عاطفی نمی‌­توانید با آن مقابله کنید، این مقاله از بیزاپ را تا انتها دنبال کنید.

دوره سوگورای ناشی از قطع عضو

وقتی عضوی از بدن خود را از دست می‌دهید، شما قسمتی از جسم خود را از دست داده‌­اید. هر نوعی از فقدان جسم منجر به یک دوره سوگواری و اندوه می­‌شود. دوره سوگواری ناشی از قطع عضو در هر فردی کاملاً متفاوت است. اما در عین حال هر فردی باید 4 مرحله دوره سوگواری را تجربه کند. این مراحل شامل موارد زیر هستند:

  1. انکار
    در این مرحله فرد سوگوار نمی­‌تواند بپذیرد که عضوی از بدن خود را از دست داده و به طور کامل باور نمی­‌کند و دائماً با سوگ سنگینی اتفاق پیش آمده را انکار می­‌کند.
  2. خشم
    مرحله خشم بعد از مرحله انکار بروز پیدا می­‌کند. در این مرحله فرد سوگوار از اتفاقی که برای او افتاده است و عضوی که از بدن او قطع شده بسیار عصبانی و خشمگین می­‌شود و پیوسته با خشم می­‌پرسد چرا این اتفاق برای من رخ داده است.
  3. چانه زنی
    فرد سوگوار پس از پشت سر گذاشتن مرحله خشم به مرحله چانه زنی با خود می­‌رسد و حاضر است هرچه دارد بدهد تا شرایطی که دارد دوباره به حالت قبل بازگردد.
  4. افسردگی
    فرد سوگوار بعد از طی مراحل قبل با پذیرش بهتری به این نتیجه می­‌رسد که اندام و عضو از دست رفته‌­اش دیگر باز نمی­‌گردد و با افسردگی عمیقی در خود فرو می‌­رود و با وجود فشارهای روحی مراحل قبل، وارد دوره افسردگی می­‌شود.
  5. پذیرش
    پذیرش و قبول فقدان عضو از دست رفته مهم­‌ترین قسمت دوره سوگواری فرد است. فرد باید برای رسیدن به مرحله پذیرش تمامی مراحل دوره سوگواری را طی کند. فردی که در هر یک از مراحل قبل از پذیرش بماند و گیر بیفتد ممکن است از لحاظ روحی دچار آسیب‌­های سنگین شود.

برخی افراد ممکن است به سرعت از هر مرحله عبور کنند. برخی دیگر ممکن است در یک مرحله گیر کنند. هر یک از مراحل یاد شده ممکن است به ترتیب متفاوتی اتفاق بیافتند. نکته مهم این است که دریابیم هر کس از راه سوگواری مخصوص به خود این مراحل را پشت سر می‌گذارد. برای گذراندن این دوره هیچ زمان و برنامه تعریف شده­ و معینی وجود ندارد. به عنوان مثال یک فرد ممکن است 6 ماه یا فرد دیگری تا چند سال دوره سوگواری را طی کند. در ادامه به برخی از علائم و نشانه­‌های افسردگی ناشی از قطع عضو اشاره خواهیم کرد.

معلول روی ویلچر

نشانه­­ های افسردگی ناشی از فقدان عضو

  • از دست دادن اشتها و تغییر در الگوی غذا خوردن
  • کمبود انرژی
  • بی­‌خوابی یا خواب بیش از حد
  • تمرکز کم
  • بی‌علاقگی به فعالیت­‌های شادی بخش
  • بی‌علاقگی به برقراری رابطه جنسی
  • انزوا گزینی
  • احساس ناامیدی

روش‌های مقابله با افسردگی ناشی از قطع عضو

همانطور که در بالا اشاره کردیم افسردگی ناشی از فقدان عضوی از بدن بسته به شرایط روحی هر فرد متفاوت است. در ادامه این مقاله برای غلبه بر احساسات ناخوشایند ناشی از این فقدان به شما روش‌­هایی را معرفی خواهیم کرد. به طور کلی ما قصد داریم 4 دید برای درمان و غلبه بر افسردگی ناشی از قطع عضو را به شما معرفی کنیم.

روش‌های جسمی و فیزیکی درمان افسردگی قطع عضو

خانه نشین نشوید.

حتما از تخت خود بیرون بیاید. لباس بپوشید و اگر امکان دارد همراه با یکی از دوستان یا اعضای خانواده از خانه خارج شوید.

به خوراکتان اهمیت بدهید.

به اندازه کافی غذا بخورید. در مصرف شیرینی و شکر  کمی تفریط کنید! شیرینی و شکر در شما انرژی قابل توجهی آزاد خواهد کرد و ممکن است از فعالیت شما جلوگیری و سپس به افسردگی در شما دامن بزند.

فعالیت جسمی سبک کنید.

فعالیت‌های جسمی و تفریحی انجام دهید که در شما درد ایجاد نمی­‌کند. ورزش و حرکات سبک به کاهش شدت افسردگی کمک می­‌کند.

تمرین تنفس عمیق

تنفس عمیق را تمرین کنید. تمرین تنفس عمیق به شل شدن عضلات، کاهش درد، آرامش و تمرکز ذهن کمک می‌کند. روزانه دقایقی این تمرین را انجام بدهید.

توقف مصرف الکل

مصرف نوشیدنی­‌های الکلی را متوقف کنید. الکل خود یک عامل افسردگی است. داروهایی که به صورت سرخود استفاده می‌­کردید را متوقف نمایید. تنها از داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

به جای توجه به جنبه­‌های منفی بر جنبه‌­های مثبت خود تمرکز کنید.

به عنوان مثال، اگر پوست یا چشمان زیبا، مهارت برجسته، توانایی برتری دارید زمان آن رسیده که روی این جنبه­‌های مثبت تکیه کنید. به هیچ یک از جنبه­‌های منفی که ممکن است داشته باشید فکر نکنید. این تکنیک می­تواند به بالا رفتن عزت نفس در شما کمک کند و راحت­‌تر می­‌توانید با شرایط بوجود آمده کنار بیایید.

بیشتر بخوانیدصدای آرامش در قلب طبیعت!
 

کوهنوردی با وجود معلولیت

راهکارهای درمان احساسی و عاطفی افسردگی ناشی از قطع عضو

به هیچ عنوان شما تنها نیستید.

شما قطعاً دوستان و بستگانی دارید که در این شرایط پیش آمده در کنار شما هستند و با ابراز همدلی می­‌توانند روحیه مضاعفی در شما ایجاد کنند.

شما مقصر اتفاق بوجود آمده نیستید.

دائماً خود را بخاطر از دست دادن عضوی از بدنتان مقصر نشناسید. این اتفاق به وجود آمد و داشتن اندکی خشم برای هر فردی کاملاً طبیعی است ولی به هیچ عنوان خود را مقصر اتفاق ندانید. این کار می­‌تواند روند بهبودی شما را با کندی روبرو کند.

احساسات خود را بنویسید.

برای تخلیه روانی خود توصیه می‌­کنیم احساسات خود را روی کاغذ بیاورید. این اقدام از انباشته شدن احساسات منفی در شما جلوگیری خواهد کرد.

مدیتیشن کنید.

برای کاهش بار روانی و استرس ناشی از این اتفاق در طول شبانه روز مدیتیشن کنید. مدیتیشن یا مراقبه می­‌تواند در روند بهبود روحیه شما تاثیر شگفت انگیزی داشته باشد.

به متخصص مراجعه کنید.

اگر اختلال افسردگی شما طاقت‌فرسا شد و هیچ تغییر کوچکی رخ نداد، از کمک یک متخصص روانپزشک یا مشاور استفاده کنید. هر فردی در برهه­‌ای از زندگی خود به کمک نیاز دارد. شما نیز در این مرحله می‌­توانید با مراجعه به متخصص روند درمان خود را تسریع کنید.

از الگوهای موفق درس بگیرید

افراد و انسان­‌های زیادی در جهان با مشکل فقدان عضو یا آسیب­‌های جدی فیزیکی در حال حاضر زندگی می­‌کنند و در زمینه‌­های گوناگونی به موفقیت­‌های حیرت انگیزی دست پیدا کرده‌­اند. شما قرار نیست در زندگی متوقف شوید و به آخر برسید.

  • در اوایل آسیب سنگین جسمی یا فقدان عضوی از بدن خود حتماً با کادر درمان همکاری کنید.
  • در دوره افسردگی خود تصمیمات مهمی درمورد موضوعاتی همچون شروع یا پایان رابطه، خرید و فروش خانه، ماشین و.. نگیرید.

صحبت کردن با دوستان

روش‌های درمان افسردگی بر اثر قطع عضو

خود را ببخشید و قضاوت نکنید

 دکتر هارولد اچ. بلومفیلد، نویسنده کتاب "چگونه افسردگی را بهبود می‌­بخشیم"، اظهار داشت بخشش دلیل اصلی آرامش خاطر و بهبود کیفیت روابط آینده شما است. به عنوان مثال اگر به دلیل سهل انگاری در رانندگی یا تغذیه نادرست باعث آسیب به بدن خود شده‌­اید، خود را سرزنش نکنید. با بخشش می­‌توانید از افکار سمی و بازدارنده خود را برهانید.

از منظر دیگری به خود فکر کنید:

  • امید و آرزوهای خود را داشته باشید و موفقیت را به گونه‌­ای دیگر برای خود تعریف کنید.
  • در عین اینکه استقلال خود را حفظ می‌کنید از حمایت دوستان و اطرافیان بهره­‌مند شوید.
  • برای خود اهداف و مقاصد تازه‌­ای ترسیم کنید. عقاید و خاطرات جدید بسازید و از همان ابتدا کار بر روی آنها را شروع کنید.

جمع بندی

برای کنار آمدن روحی بر قطع عضو و یا آسیب سنگین بر اعضای بدن نیاز به زمان دارید؛ بنابراین نخست باید آرامش خود را حفظ کنید. سعی کنید خود را منزوی نکنید و در کنار بستگان و اطرافیانتان باشید و در هیچ کدام از مراحل پنج‌گانه سوگواری گیر نکنید. در صورت مواجه با افسردگی­‌های شدید حتما به مشاور یا روانپزشک مراجعه کنید.


بهترین روانشناس اطراف خودت رو در بیزاَپ پیدا کن.


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است