لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

راهنمای از بین بردن علف هرز با نمک (آسان و کاربردی)

تاریخ انتشار : 1400/09/04نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 672

از بین بردن علف‌های هرز باغ و باغچه یکی از کارهای زمان‌بر و تکراری است. بسیاری از باغبانان برای از بین‌بردن این علف‌ها از علف‌کش‌های شیمیایی استفاده می‌کنند، غافل از این که این علف‌کش‌ها خطرات زیست محیطی زیادی به همراه دارند. به جای این علف‌کش‌ها می‌توانید از انواع علف‌کش‌های طبیعی و غیر سمی، از جمله نمک استفاده کنید. سدیم موجود در نمک به خوبی علف‌های هرز را از بین برده و باغچه شما را دوباره زیبا می‌کند. در این مقاله می‌آموزید چگونه از محلول نمک برای از بین بردن علف‌های هرز استفاده کنید.

آیا نمک واقعاً یک علف‌کش طبیعی است؟

مختصر و مفید بگوییم؛ بله. نمک یک علف‌کش غیر سمی است اما این به آن معنا نیست که می‌توانید از هر نوع نمکی برای از بین بردن علف‌های هرز استفاده کنید. نمک‌های یددار و غیر یدداری که همراه غذا استفاده می‌کنیم مناسب استفاده در خاک هستند. پیش از مصرف، حتماً بسته‌بندی نمک را بررسی کنید و حتماً از نمک سدیم کلرید استفاده کنید. استفاده از نمک‌های سولفات منیزیم (نمک‌های اپسوم)، سنگ نمک یا نمک دریایی به عنوان علف‌کش توصیه نمی‌شود.

هنگام استفاده از نمک به عنوان علف‌کش، باید آن را به دقت استفاده کنید؛ در غیر این صورت به سادگی می‌تواند سایر گیاهان و کرم‌های خاک را از بین ببرد یا بر سلامت آن‌ها در طولانی مدت تأثیرات منفی بگذارد. همچنین استفاده بیش از حد از نمک در خاک می‌تواند باعث نابارور شدن خاک شود. به همین دلیل می‌توانید از نمک برای از بین بردن گیاهان و علف‌های هرزی که میان شکاف آسفالت یا سنگ‌ها روییده‌اند، استفاده کنید.

نمک چگونه باعث از بین رفتن علف‌های هرز می‌شود؟

نمک یا سدیم کلرید، از طریق بر هم زدن تعادل آب داخلی سلول‌های گیاه و ایجاد کمبود آب در گیاه، باعث از بین رفتن علف‌های هرز می‌شود. با توجه به این که نمک محلول در آب است، هنگامی که با آب ترکیب شود به سادگی توسط علف‌‌های هرز جذب می‌شود. توجه داشته باشید که سدیم کلرید نه تنها برای علف‌های هرز، بلکه برای تمام گیاهان سمی است؛ بنابراین در استفاده از آن دقت و احتیاط کافی داشته باشید. به طور کلی از این ماده برای کنترل علف‌های هرز در مقیاس کوچک استفاده کنید.

قاشق چوبی پر از نمک

نحوه استفاده از نمک به عنوان علف‌کش

محلول آب‌نمک یکی از علف‌کش‌های طبیعی بسیار مؤثر است. توصیه می‌شود. میزان اثر و غلظت محلول آب، به محلی که آن را استفاده می‌کنید بستگی دارد. اگر از این محلول برای از بین بردن علف‌های هرز باغچه یا باغ استفاده می‌کنید، باید از یک محلول رقیق شروع کنید؛ مثلا دو برابر میزان نمک، از آب استفاده کنید.

به همین ترتیب اگر نمک را در محلی استفاده می‌کنید، سلامت خاک در طولانی مدت اهمیتی ندارد، (مانند سنگ پاسیو و شکاف‌های آسفالت) برای افزایش تأثیرگذاری می‌توانید از محلول غلیظ‌تری استفاده کنید. به عنوان مثال نمک و آب را به نسبت 3 به 1 یا 2 به 1 استفاده کنید. این مقدار نمک قطعاً سطح PH خاک را در طولانی مدت تغییر داده و باعث نابارور شدن آن می‌شود.

محلول آب‌نمک را باید مستقیماً روی برگ‌ها و ساقه علف‌های هرز اسپری کنید. برای محافظت از خاک و سایر گیاهان، از افزودن این محلول به ریشه گیاهان و خاک خودداری کنید. اگر گیاهان دیگری هم اطراف علف‌های هرز وجود دارند، پس از سم‌پاشی با آب‌نمک، گیاهان را آبیاری کنید تا آب‌نمک افزوده شده به خاک را رقیق کرده و از بین ببرد.

نمک بهتر است یا سایر علف‌کش‌های غیر سمی؟

چند نمونه علف‌کش طبیعی و غیر سمی دیگر وجود دارد که بین باغبان‌ها محبوب هستند. هر یک از این علف‌کش‌ها مزایا و معیاب خاص خود را دارند و هیچ یک را نمی‌توان یک گزینه کامل و بدون نقص دانست.

  • سرکه سفید یکی از علف‌کش‌های طبیعی و ضعیف است. زمانی که سرکه با نمک و آب ترکیب شود، تأثیر بیشتری در از بین بردن علف‌های هرز خواهد داشت. با توجه به این که ترکیب آب‌نمک و سرکه بر PH خاک مؤثر است، باید در استفاده از آن دقت کافی داشته باشید؛ زیرا به مرور زمان بر میزان حاصل‌خیزی خاک و رشد گیاهان تأثیرگذار است.
  • آب جوش یکی از بهترین علف‌کش‌های طبیعی است زیرا پس از استفاده تقریباً هیچ اثری بر خاک نخواهد گذاشت. با این حال مانند سایر علف‌کش‌های طبیعی باید آن را به دقت استفاده کنید تا به بقیه گیاهان آسیب نزنید.
  • در کمال تعجب، گزینه بعدی آتش است! گرچه آتش به از بین بردن علف‌های هرز کمک می‌کند، اما در حقیقت آن‌ها را به صورت سطحی از بین می‌برد و تأثیری در ریشه آن‌ها ندارد.

خلاصه مطالب

گرچه نمک یک علف‌کش طبیعی است اما باید در استفاده از آن احتیاط کنید و متناسب با محل مورد نظر غلظت آن را تنظیم کنید. نمک یا سدیم کلرید در صورت استفاده بیش از حد باعث عدم تعادل در PH خاک و نابارور شدن آن می‌شود. با توجه به این امر می‌توانید از این ویژگی نمک برای از بین بردن علف‌های هرزی که بین شکاف آسفالت یا سنگ‌ها می‌رویند، استفاده کنید. همچنین توجه کنید که تنها نمک قابل استفاده برای خاک، سدیم کلرید است؛ بنابراین از مصرف نمک‌های اپسوم یا سولفات منیزیم، نمک دریایی و سنگ نمک در خاک خودداری کنید.

توجه داشته باشید که برای استفاده از محلول آب‌نمک باغچه و باغ، آن را مستقیماً به خاک اضافه نکنید و روی شاخ و برگ علف‌های هرز اسپری کنید. سپس سایر گیاهان را به خوبی آبیاری کنید تا آثار نمک در خاک از بین برود.

بیشتر بخوانیدنکات مهمی که در تعویض گلدان کاکتوس باید بدانید


بهترین خدمات باغبانی و سمپاشی را در بیزاَپ پیدا کن!


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است