لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

آموزش آسان تعمیر یخ ساز یخچال

تاریخ انتشار : 1401/01/29نویسنده: ثمین یزدانیزمان مطالعه: 7 دقیقهنظر: 0بازدید: 894

داشتن یخ ساز یک ویژگی عالی برای یخچال است، اما مانند بسیاری از لوازم خانگی، گاهی اوقات ممکن است دچار مشکل شود. هنگامی که یخ ساز به طور معمولی کار می‌کند، آب از طریق یک لوله آب به قطر نیم سانتی‌متر به یخ ساز منتقل می‌شود که از یک طرف به لوله آب سرد و از انتهای دیگر به اتصالات در پشت یخچال وصل می‌شود. سپس یخ به صورت خرد شده، مکعبی، یا حتی توپی به داخل لیوان شما سرازیر می‌شود. (البته اگر یخچال شما به این گزینه‌ها مجهز باشد)

            اما وقتی مشکلی پیش می‌آید و نیاز به تعمیر یخ‌ساز دارید، باید بررسی کنید تا علت مشکل را پیدا کنید. اغلب اوقات، یک تعمیر ساده تنها چیزی است که برای به کار انداختن مجدد یخ ساز شما نیاز است.

مشکلات رایج یخ ساز

دلایل مختلفی وجود دارد که سبب می‌شود یک یخ ساز به درستی کار نکند. برخی از این دلایل عبارتند از معیوب بودن دریچه ورودی آب، نشتی یا یخ ساز یخ زده، مشکل در بازوی کنترل (بازویی که میزان پر بودن یا خالی بودن ظرف یخ ساز را تشخیص می‌دهد) یا فشار کم آب. اکثر این تعمیرات به ابزار لوله کشی تخصصی نیاز ندارند، اما برخی ممکن است نیاز داشته باشند. مشکل شما هرچه که باشد، همیشه یخچال خود را از برق بکشید و قبل از آن‌که عیب یابی و تعمیر یخ ساز را شروع کنید، مطمئن شوید که شیر آب یخ ساز یخچال را بسته‌اید.

برای حل مشکلات یخ ساز خود آماده‌اید؟ در اینجا به برخی از عاملان این مشکل اشاره می‌شود:

1. مشکل بازوی کنترل

بسیاری از یخ سازها دارای بازوی کنترلی هستند که وقتی سطل یخ پر است، مانع آن می‌شود که یخ ساز، یخ بیشتری تولید کند. اگر در یک طرف سطل، یخ بیشتری نسبت به طرف دیگر جمع شده باشد، ممکن است بازو کج شده و مانع از تولید یخ بیشتر شود. برای رفع این مشکل، موارد زیر را دنبال کنید:

  • تکه‌های یخ داخل سطل را صاف کنید تا در کل ظرف میزان یخ یکسان شود.
  • اگر یخ‌ساز هنوز تکه‌های یخ تولید نمی‌کند، سطل یخ را خالی کنید و مطمئن شوید که بازو به سمت پایین می‌آید.

یخ ساز یخچال

2. فشار کم آب

فشار کم آب در یخ ساز معمولاً به چند دلیل ایجاد می‌شود: کثیفی یا گرفتگی فیلتر، شیر ورودی آب خراب، یا مشکل در حرکت آب از لوله آب به یخچال. فشار آب به یخچال شما باید حداقل 117 کیلوگرم در هر سانتی‌متر مربع باشد. در اینجا نحوه رفع این مشکل آمده است:

  • با استفاده از یک پیمانه بزرگ آب را خارج کنید، آب سردکن یخچال را به مدت 20 ثانیه روشن کنید.
  • میزان پر بودن پیمانه را بررسی کنید. اگر کمتر از 37 میلی‌لیتر باشد مشکلی وجود دارد.
  • فیلتر را برداشته و لوله‌ی آب را مجددا وصل کنید. آب سردکن را دوباره به مدت 20 ثانیه روشن کنید.
  • اگر هنوز کمتر از 37 میلی‌لیتر آب دریافت می‌کنید، مشکل فشار کم آب است. فشار آب خانه خود را بررسی کنید و شیر قطع کننده آب یخچال را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می‌کند و تا آخر باز است.
  • صفحه فیلتر آب روی دریچه ورودی آب، که در پشت یخچال قرار دارد، را بررسی کنید و در صورت گرفتگی آن را تمیز کنید. اگر دریچه ورودی آب خراب باشد، می‌توان آن را جدا کرده و تعویض کرد (تنها کافی است چند پیچ را باز کنید). فراموش نکنید که قبل از برداشتن شیر، حتماً منبع آب را قطع کنید.
  • اگر با فیلتر خارج شده 37 میلی‌لیتر آب دریافت می‌کنید، به احتمال زیاد فیلتر مسدود شده است. فیلتر فعلی خود را با یک فیلتر جدید تعویض کنید و آب را چند دقیقه وارد آب سرد کن کرده تا هوا خارج شود. طبیعی است که آب پس از نصب فیلتر جدید کدر یا سفید به نظر برسد و پس از جاری شدن آب این مشکل حل می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: آموزش بازسازی و تعمیر شیرآلات

 

3. لوله آب یخ زده

لوله‌ای که آب را به یخ ساز متصل می‌کند، گاهی اوقات در صورتی که دمای فریزر خیلی پایین تنظیم شده باشد، یخ می‌زند و مانع کار کردن یخ ساز می‌شود.

  • یکی از گزینه‌های کاهش این مشکل این است که یخچال را خاموش کرده و صبر کنید تا یخ‌های فریزر آب شود، اما ممکن است این کار کمی ایجاد بهم ریختگی کند. یک راه جایگزین برای آب کردن یخ لوله این است که، با شل کردن کردن چند پیچ، لوله را از پشت یخچال باز کنید. همچنین می‌توانید این روش تعمیر یخ ساز را امتحان کنید که شامل سشوار و قطره چکان بزرگ مخصوص آشپزی است:
  • لوله ورودی در پشت یخچال را با سشوار با احتیاط گرم کنید.
  • اگر گرم کردن لوله جواب نداد، یخچال را از برق بکشید و منبع آب را قطع کنید.
  • یخ‌ساز را با باز کردن پیچ‌هایی که آن را روی دیواره فریزر نگه داشته‌اند، جدا کنید.
  • با استفاده از قطره چکان بزرگ مخصوص آشپزی، آب داغ را روی لوله بریزید تا زمانی که یخ آن کاملا آب شود.
  • یخ ساز را دوباره نصب کنید و آب و برق را وصل کنید. دمای فریزر را طوری تنظیم کنید که لوله دوباره یخ نزند.

4. یخ ساز نشت می‌کند

اگر یخچال یا یخ ساز تراز نباشد، ممکن است باعث ایجاد نشتی در داخل فریزر شود. یا یخ ساز به قدری کج شده است که آب از یک طرف آن چکه می‌کند یا لوله پرکننده و مخزن آب آن هم تراز نیستند. لوله تامین کننده، آب را به داخل مخزن برده و آن را پر می‌کند و آب از آن‌جا به داخل قالب یخ ریخته می‌شود. یکی دیگر از دلایل احتمالی نشت، ترک خوردگی مخزن است. 3 مرحله زیر راه حل این مشکل است:

یک تراز دستی را در بالای یخچال قرار دهید تا مطمئن شوید که تراز است. اگر اینطور نیست، پایه‌های تراز را در جلوی یخچال تنظیم کنید. برای دسترسی به پایه‌های تراز، ممکن است مجبور شوید توری زیر یخچال را بردارید. در بیشتر موارد، شما فقط با چرخاندن پیچ‌ها می‌توانید یخچال را بالا و پایین کنید. اکثر سازندگان توصیه می‌کنند که قسمت جلویی یخچال حدود نیم سانتی‌متر بالاتر از پشت باشد تا درب خود به خود بسته شود.

با تراز یخچال، مطمئن شوید که خود یخ ساز نیز تراز باشد. یخ ساز با پیچ‌هایی در بالا و پایین به دیواره‌ی فریزر متصل می‌شود. با شل کردن پیچ‌های بالایی شما می‌توانید یخ ساز را تنظیم کنید.

در برخی از یخ سازها، می‌توانید مخزن آب را با فشار دادن زبانه‌های کناری دستگاه جدا کنید. در سایر مدل‌ها، باید یخ ساز را بردارید تا بتوانید یک مخزن جدید را جایگزین مخزن قدیمی کنید. این کار بهتر است توسط یک متخصص انجام شود.

5. مشکل با منبع و تامین آب

مشکل تامین آب می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد - مانند فشار کم آب، شلنگ آبی که از یخ‌ساز می‌آید پیچ خورده باشد، یا مسدود شدن لوله تامین آب که باعث مزه‌دار شدن یخ می‌شود. برای رفع مشکلات تامین آب، مراحل زیر را امتحان کنید:

یخچال را از دیوار دور کنید و نشتی در اطراف شیر شناور یخ ساز، که معمولاً در پایین یخچال قرار دارد، را بررسی کنید. اگر شیر شناور نشتی داشت، باید آن را عوض کنید. برای اطلاعات در مورد تعویض شیر به دفترچه راهنمای یخچال مراجعه کنید.

شلنگ آب را از یخچال تا منبع آن دنبال کنید. این شلنگ‌ها معمولاً از داخل کابینت‌ها و گاهی از داخل قفسه‌ها رد می‌شوند و بیشتر به منبع آب زیر سینک متصل می‌شوند. در شلنگ به دنبال قسمت‌های خیس و پیچ خوردگی باشید. در صورت وجود مشکل، آن را عوض کنید.

اگر فکر می کنید شلنگ دچار گرفتگی شده است، آب ورودی به آن را قطع کنید. قطع کردن آب باید قبل از مسیر اتصال آب به یخ ساز باشد. شلنگ آب را از شیر شناور جدا کنید و انتهای آن را در یک سطل قرار دهید. از فرد دیگری بخواهید که آب را باز کند تا شما شلنگ آب را بشویید. اگر جریان آب کم شود، ممکن است گرفتگی وجود داشته باشد و شلنگ باید تعویض شود. در نهایت شلنگ آب را دوباره به شیر شناور وصل کنید.

حل مشکل یخ ساز

اگر یخ ساز شما در حال خراب شدن است اما هیچ از این مشکلات اشاره شده را ندارد، چند کار دیگر وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید، ابتدا با چیزهای ساده شروع کنید.

مطمئن شوید که یخ‌ساز روشن است. برای یخ‌سازهایی که بازوی کنترل دارند، بازو باید پایین باشد تا فرآیند یخ سازی شروع شود. برخی از مدل‌ها کلیدهای روشن و خاموش دارند که گاهی اوقات پیدا کردن آن‌ها دشوار است. در برخی از مدل‌های جدید، دکمه‌ خاموش و روشن روی صفحه نمایشگر یخچال قرار دارد. برای اطلاع از مکان این دکمه بر روی یخچال خود دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید.

  ترموستات فریزر را روی صفر درجه تنظیم کنید. این دمای مطلوب است، اما اگر فریزر خیلی گرم باشد، ممکن است یخ ساز خود به خود خاموش شود.

فیلتر آب را عوض کنید. یخچال‌های دارای آب سردکن دارای فیلترهای آبی هستند که باید هر شش ماه یکبار تعویض شوند. گرفتگی فیلتر، به خصوص در مناطقی که دارای آب سخت می‌باشند، می‌تواند باعث از کار افتادن یخ ساز شود.

شیر آب را در جایی که لوله آب یخ ساز به لوله کشی خانه وصل می‌شود را بررسی کنید. اگر این شیر به طور مستقیم بر روی لوله آب بسته شده و آن را سوراخ کرده است، این یک علامت خطر است که باید آن را عوض کنید. چنین شیر آب‌هایی اغلب از کار می‌افتند و طبق اکثر قوانین لوله کشی استفاده از آن‌ها ممنوع شده است. تعدادی جایگزین وجود دارد، مانند شیرهای دوقولویی که می‌توانند آب را به سینک و همچنین یخ ساز را برساند و هر خروجی شیر پیچ مخصوص خود را دارد.

تعمیر یخ ساز و هزینه‌های آن

مانند همه لوازم آشپزخانه، سیستم یخچال‌ها جدیدتر، پیچیده‌تر و تخصصی‌تر می‌شوند؛ به گونه‌ای که گاهی اوقات فقط یک متخصص می‌تواند یخ ساز شما را تعمیر یا عوض کند. هزینه این کار متغیر بوده در حالی که بسیاری از شرکت‌ها نرخ ثابتی را برای تعمیرات دریافت می‌کنند. هزینه‌های تعمیر و تعویض معمولاً بسته به هزینه اصلی یخچال است و برای مدل‌های جدیدتر، تعمیر یا تعویض یخ ساز در مقایسه با سایر مدل‌ها هزینه بیشتری دارد.

البته هزینه بستگی به این دارد که چه قسمتی از یخ ساز نیاز به تعمیر داشته باشد. رایج‌ترین تعمیر برای شیر شناور است. گران ترین تعمیر نیز تعویض موتور است.

گاهی اوقات، عوض کردن یخ ساز به جای تعمیر آن منطقی‌تر است. خود یخ سازها آنقدر گران نیستند، اما هزینه‌ تعمیر توسط متخصص می‌تواند بالا باشد. اگر یخچال قدیمی است، عوض کردن یخ ساز منطقی‌تر از هزینه کردن برای تعمیر آن است. یخچال‌های جدیدتر نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر هستند که در طولانی مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌شود.


بهترین تعمیرات لوازم خانگی تهران  را در بیزاپ پیدا کنید.


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است