لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

چگونه یک کسب و کار را با داشتن شغل تمام وقت شروع کنیم؟

دسته بندی :کسب و کارها
تاریخ انتشار : 1400/10/17نویسنده: آتنا سعادت پورزمان مطالعه: 13 دقیقهنظر: 0بازدید: 357

اگر نمی‌توانید دچار شکست مالی شوید، منابع نامحدود و بودجه‌ای کم دارید که منجر به شکست خوردن کسب و کار شما می‌شود (در سال 2019، میزان شکست شرکت‌های نوپا در حدود 90 درصد بود)، همین حالا استارتاپ خود را متوقف کرده و به شغل قبلی خود برگردید. اگر شما به اکثریت جامعه تعلق دارید و محدودیت‌های زندگی واقعی (اعم از مالی و غیرمالی) دست و پای شما را بسته و برای شروع کار در حالی که هنوز شاغل هستید به مجموعه‌ای از راهنمایی و راهکارها احتیاج دارید، این مقاله برای شما مناسب است. در اینجا، ما به تفصیل در مورد نکات و ترفندهای مفید برای کارآفرینی در حال کارمندی صحبت کرده و آنها را کاملاً کالبدشکافی می‌کنیم تا هنگام انجام کار تمام وقت، به شما در تهیه یک برنامه عملی برای راه اندازی کسب و کارتان کمک کنیم.


آیا باید هنگام داشتن شغل تمام وقت کسب و کاری را شروع کنید؟


در سال 2006، آیتکین تانک در حالی كه تمام وقت به عنوان یك برنامه نویس ارشد وب در یك شركت رسانه اینترنتی كار می‌كرد، جت فرم را به عنوان یك شغل دوم تأسیس كرد. اکنون جت فرم یکی از محبوب‌ترین وب سایت‌های فرم ساز در جهان است.

اگر ایده‌ای در سر دارید که فکر می‌کنید می‌تواند در بازار تحول ایجاد کرده و به یک منبع فعال درآمد تبدیل شود، این احتمال وجود دارد که در مورد تحویل نامه استعفا به کارفرمای خود و طی کردن مسیر کارآفرینی خیال پردازی کنید. اما قبل از اتخاذ چنین تصمیم بزرگی، از خود بپرسید، «آیا من می‌توانم کار تمام وقت انجام دهم و در عین حال هم کسب و کار خود را به یک شرکت موفق تبدیل کنم؟» اگر پاسخ مثبت است، پس این کار را انجام دهید.

در زندگی واقعی، حتی اگر محصول یا خدمات خود را اعتبار سنجی کرده باشید و تجربه لازم در زمینه رشد و توسعه کسب و کار آن را داشته باشید، باز هم نمی‌توانید به سادگی مسئولیت‌هایتان را در قبال خانواده، پرداخت قبض‌ها یا پرداخت وام‌های مختلف و سایر بدهی‌ها نادیده بگیرید و به تنهایی به دنبال آرزوهای خود باشید. همه اینها به نیاز برای داشتن شغلی پایدار که آینده‌ای مطمئن را برای شما تضمین می‌کند، اشاره دارد. دقیقاً به همین دلیل است که ما به شما بسیار توصیه می‌کنیم که قبل از اینکه کسب و کارتان به سطح خاصی از موفقیت نرساندید، شغل خود را ترک نکنید.

کارآفرینی در حین کارمندی


چگونه با داشتن شغل تمام وقت، یک کسب و کاری را شروع کنیم؟


کارآفرینی آسان نیست. شغل تمام وقت خود که بیشتر روز، انرژی و فضای شما را به خود مشغول می‌کند در کنار شروع کردن کسب و کار خودتان، چالش زندگی شما را دو برابر می‌کند. اما با داشتن یک استراتژی، تصمیم و برنامه عملی مناسب، می‌توانید تجارت رویایی خود را شروع کرده و به یک کارآفرین موفق تبدیل شوید. بیایید به همه نکاتی بپردازیم که برای شروع کار در حین کار تمام وقت باید بدانید و انجام دهید.

1. قرارداد کاری خود را بخوانید

هنگام شروع یک کسب و کار در حالی که هنوز به صورت قراردادی به شرکت دیگری متعهد هستید، باید اطمینان حاصل کنید که سرمایه‌گذاری شما هیچ ماده‌ای از قرارداد را که در آینده می‌تواند مشکلات حقوقی جدی برای شما ایجاد کند، نقض نمی‌کند. توصیه می‌شود برای اطلاع و مطمئن شدن از حق و حقوق و محدودیت‌های اعمال شده روی کسب و کار خودتان یا حتی تفسیر یک قانون مبهم نوشته شده که فهم آن برای شما مشکل است یا هر سند دیگری که امضای شما زیر آن وجود دارد، از یک وکیل کمک بگیرید.

اسناد یا توافق‌نامه‌هایی که باید بیشتر به آنها توجه کنید:

  • قرارداد استخدام
  • توافق‌نامه عدم افشاء
  • توافق‌نامه عدم رقابت

از تماس گرفتن با کارفرمای خود یا بخش منابع انسانی شرکت نترسید و سعی کنید قبل از گرفتن مشاوره حرفه‌ای، هرگونه نکته مبهمی را روشن کنید. ممکن است متوجه شوید که اصلاً به وکیل نیازی ندارید و کاملاً واضح است که بدون اخراج شدن از کار می‌توانید هدف خود را دنبال کنید. با این حال، شما باید اسناد امضا شده خود را به تنهایی بررسی کنید تا مطمئن شوید که ناخواسته خط مشی شرکت را نقض نمی‌کنید و خود را دچار نقض قرارداد نمی‌کنید.

راهنمای راه اندازی کسب و کار با وجود شاغل بودن

2. محصول یا ایده خود را اعتبار سنجی کنید

هنگامی که قراردادهای خود را با دقت خواندید و مطمئن شدید که فعالیت‌های شما در راستای سیاست‌های شرکت است، وقت آن است که در واقع کسب و کار خود را شروع کنید. اما قبل از اینکه بخواهید آینده خود را بسازید یا محصول خود را روانه بازار کنید یا شغل خود را ترک کنید و قبل از اینکه هر یک از این افکار را عملی کنید، موقعیت خود را تثبیت کنید.

3. تحقیقات نظرسنجی در بازار

تناسب ضعیف در بازار محصول، زمینه‌ای برای شکست است. اگر ایده شما هیچ نقطه ضعفی را هدف قرار نمی‌دهد، استفاده از آن برای شکل دادن یک کسب و کار تمام عیار هیچ سودی ندارد یا تنها اندکی مفید خواهد بود؛ به همین دلیل برای درک مشتریان آینده خود باید یک سری نظرسنجی‌ها که با دقت طراحی شده را انجام دهید.

ساعات خالی خود را مشخص کرده و از این زمان برای طراحی نظرسنجی‌ها و سوالات تحقیقاتی موثر و معنی‌دار برای یادگیری بازار و مشتریان مورد نظر خود استفاده کنید؛ برای مثال در ساعت ناهار یا زمان رفت و آمد. اگر نمی‌توانید وقت خود را برای جمع‌آوری داده‌های واقعی اختصاص دهید، برای انجام نظرسنجی در کانال‌ها (بازار آنلاین یا آفلاین، جمعیت خاص و غیره) که برای مطالعه شما ضروری است، شرکت‌های خارج از کسب و کار خود یا موقتی را استخدام کنید.

4. یافته‌های خود را تجزیه و تحلیل کنید

بعد از دریافت داده و اطلاعات از نظرسنجی‌ها، قدم بعدی تجزیه و تحلیل کردن آنها جهت پیدا کردن جواب سوال‌های مهم و اساسی مرتبط با محصول، بازار هدف و مشتریان بالقوه است.

اما مرحله تحلیل نیز چالش‌های خودش را دارد. اولین و مهم‌ترین آن، کمبود دانش دامنه و روش‌های صحیح است که می‌تواند وقت زیادی از شما گرفته و خسته‌کننده باشد. با داشتن یک شغل تمام وقت، سرمایه‌گذاری زمان بیشتر برای یادگیری مهارت‌های جدید از طریق دوره‌ها و آموزش‌های خاص تنها به تأخیرهای بی‌هدف در ایجاد کسب و کار شما منجر می‌شود. یک راه حل ساده برای جلوگیری از این معضل وجود دارد: جستجوی مشاوره تخصصی است.

با افرادی که می‌شناسید ارتباط برقرار کنید، از همکاران قدیمی یا جدید یا اساتید دانشگاه باتجربه خود در این زمینه کمک بخواهید تا به شما در فهمیدن بازار مورد نظرتان کمک کنند؛ حتی شاید بتوانند راه گریزی نیز برای شما پیدا کنند. این کار علاوه بر صرفه جویی در وقت شما، کیفیت کار شما را نیز افزایش می‌دهد.

برنامه ریزی با هم تیمی ها

5. حداقل محصول قابل عرضه کسب و کار

برای اعتبار سنجی فرضیات خود و سپس مشتریان نیازمند محصول شما، یک حداقل محصول قابل عرضه برای خود در نظر بگیرید. شما می‌توانید قسمت نرم افزار محصول خود را به فردی با مهارت در توسعه برنامه، اعم از بنیانگذار یا یک کارآموز، محول کنید. این اقدام به طور قابل توجهی هزینه‌های تولید محصول را کاهش داده و باعث می‌شود کسب و کار شما هنگام داشتن کار تمام وقت، قابل مدیریت کردن شود.

اگر حداقل محصول قابل عرضه به بازار از آزمایش و سختی‌های اعتبار گیری محصول، جان سالم به در برده باشد، این امر نشان می‌دهد که محصول واقعی شما آماده ورود به بازار است.

6. معجزه برون سپاری در راه‌اندازی کسب و کار

وقتی تازه کار خود را شروع کردید، دارایی و پشتیبانی مالی کافی برای استخدام و پرداخت حقوق ثابت به کارمندان تمام وقت را ندارید. اما اداره یک کسب و کار در هر مرحله به نیروی انسانی نیاز دارد. حتی اگر یک شرکت انحصاری هم باشید، نمی‌توانید در همه کارها مهارت داشته باشید و مجبورید در برهه‌ای از زمان برای خدمات مورد نیاز خود به دیگران مراجعه کنید؛ بنابراین وقتی می‌خواهید منابع انسانی داشته باشید اما توانایی پرداخت آن را ندارید، باید چه کار کنید؟ راه حل آن چیزی نیست جز برون سپاری.

مسئولیت‌هایی را که به مشارکت یا مهارت بالایی نیاز دارند یا بخشی از کارهای روزمره (مانند مدیریت قسمت‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی) را به دیگران واگذار کنید. با برون سپاری به کارآموزان، پیمانکاران و فریلنسرها، می‌توانید کارهای خود را در اولویت قرار دهید، با خیال راحت بر فعالیت‌های عمده کسب و کار خود تمرکز کرده و همچنان شغل تمام وقت خود را داشته باشید.

به عنوان مثال، تصور کنید که می‌خواهید وب سایت خود را راه اندازی کنید، اما نمی‌دانید چگونه این کار را انجام دهید. شما می‌توانید به جای یادگیری توسعه وب از ابتدا و ایجاد نمونه اولیه و پایه که حتی ممکن است در خدمت اهداف شما نباشد، آن را به یک متخصص برای توسعه وب سایت خود برون سپاری کنید. این استراتژی دارای مزایای دوگانه است. اول اینکه، وقتی برای کسب و کار خود فعالیت نمی‌کنید، از اتلاف وقت چند ماهه اختصاص داده شده برای تجارت خود جلوگیری خواهید کرد. دوم، محصول نهایی از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود و از نظر حرفه‌ای معتبر خواهد بود.

مشغول کار با لپ تاپ

7. از منابع و زمان شرکت استفاده نکنید

شما نباید از منابع شرکت برای پیشبرد اهداف شخصی خود استفاده کنید. فرقی نمی‌کند که این منبع کار با کامپیوتر، مواد اولیه و یا هر نوع تجهیزات فنی باشد که برای تجارت خود مفید می‌دانید. به عنوان مثال، چاپ صدها بروشور برای بازاریابی کسب و کار شما با استفاده از پرینتر شرکتی که در آن کار تمام وقت خود را انجام می‌دهید، غیراخلاقی است.

علاوه بر این، قرارداد کاری شما ممکن است از نظر قانونی شما را از استفاده نادرست منابع شرکت منع کند. در بدترین حالت ممکن است به علت استفاده بدون اجازه از امکانات شرکت متهم به سوءاستفاده از منابع شرکت شوید؛ بنابراین، حتی اگر می‌توانید اقدامات خود را توضیح دهید، عاقلانه است که جوانب احتیاط را رعایت کرده و از هرگونه درگیری قانونی و اخلاقی اجتناب کنید. جهت احتیاط بیشتر، توصیه می‌کنیم همه محصولات و کالاهای خریداری شده خود را به صورت رسید، فاکتور، صورتحساب و تأیید ایمیل برای جلوگیری از هرگونه مغایرت با کارفرمای خود ثبت کنید.

سرانجام، از هر وقت اضافی و خالی که به دست می‌آورید، برای ساختن کسب و کار خود استفاده کنید اما تحت هیچ شرایطی در ساعات شرکت این کار را انجام ندهید. شما ممکن است یک دلیل کاملاً موجه و قابل دفاع برای به تأخیر انداختن پیش برد پروژه در حال انجام خود به ساعات غیر اداری داشته باشید. اما هنوز هم کارفرمای شما از این منظر به وضعیت نگاه نخواهد کرد و ممکن است علیه شما اقداماتی انجام دهد.

8. درآمد خود را پس انداز کنید

پول‌های خود را هوشمندانه خرج کنید و هر پول اضافی که از کسب و کار خود به دست می‌آورید، جهت تامین مالی بهتر پس انداز کنید تا سریع‌تر به اهداف خود برسید. وقتی کسب و کار شما شروع به کسب درآمد می‌کند، طبیعی است که وسوسه شوید آن را برای هزینه‌های شخصی خود هدر دهید. اما شما در حال حاضر یک کار تمام وقت برای تامین هزینه‌های شخصی خود دارید.

به جای این کار، با استفاده از این پول فعالیت‌های شغلی خود را گسترش داده، تجهیزاتی بخرید که کار شما را راحت‌تر، ارزان‌تر و کارآمدتر کند یا در کانال‌های تبلیغاتی سرمایه گذاری کنید که مشتریان بیشتری را به وبسایت شما سوق دهد. به اهداف بلند مدت خود پایبند باشید و درآمد خود را برای رشد و گسترش کسب و کار خود کنار بگذارید.

قرار دادن پول در کیف پول


آیا برای کارآفرینی باید از شغل فعلی استعفا دهید؟


مدیریت کسب و کار خود در حین کار تمام وقت امکان پذیر است، اما آسان نیست. حتی پس از بهینه سازی ناکارآمدی‌ها در برنامه خود برای دستیابی به حداکثر خروجی در کار، زمانی فرا خواهد رسید که شما میان پیشرفت کار فعلی خود و اختصاص وقت، تلاش، انرژی و منابع جهت پیشبرد کسب و کارتان مردد خواهید شد؛ بنابراین در مواجهه با چنین مشکلی چه باید بکنید؟ آیا باید از کار خود استعفا دهید یا باید تعهد به مدیریت کردن هر دو را بدون هیچ تغییری ادامه دهید؟بیایید سعی کنیم جواب این سوالات را پیدا کنیم.

1. کسب و کار خود را پیش‌بینی کنید

قبل استعفا دادن از کار خود، درآمد و رشد کسب و کار خود را پیش‌بینی کنید. به عنوان یک قاعده کلی، پیش‌بینی کنید که در سه ماه، یک سال و سه سال آینده کسب و کار شما در چه وضعیتی قرار خواهد داشت. پیش بینی وضعیت بیزینس شما کمی اطلاعات بیشتری در اختیارتان خواهد گذاشت و به عنوان ابزاری قدرتمند جهت جذب سرمایه گذاران بالقوه برای تجارت شما عمل می‌کند.

با ارزیابی هزینه‌ها و معیارهای اصلی آن، آینده کسب و کار خود را به درستی ارزیابی کنید. برخی از معیارهایی که باید بطور خاص بر آنها تمرکز کنید، عبارتند از:

  • نسبت حاشیه سود ناخالص
  • نسبت حاشیه سود عملیاتی
  • فروش به ازای هر کارمند

بعد از اینکه درآمد و رشد را در سال‌های آینده پیش‌بینی کردید، تعیین کنید که آیا این اعداد به اندازه کافی برای قانع کردن شما رضایت‌بخش هستند و تجارت شما را به یک سرمایه گذاری سودآور تبدیل می‌کنند یا نه. اگر بله، پس این شاخص خوبی برای شما است که از شغل فعلی خود کنار کشیده و به کسب و کار خود توجه کنید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره رهبری کاریزماتیک در کسب‌ و کار

آمار و نمودار سرمایه گذاری

2. آیا بنیانگذار کسب و کار دارید؟

داشتن بنیانگذار شما را از برخی فشارهای کسب و کارتان راحت کرده و به شما کمک می‌کند که تعارضات میان کار اضافی و زندگی شخصی را متعادل کنید؛ به خصوص وقتی که باید به صورت تمام وقت به آنها بپردازید. بنیانگذار،

میزان کار شما را به شدت کاهش داده و به شما کمک می‌کند که آن نقطه شیرین ثبات را در بین چندین مسئولیت پیدا کنید. اما، آیا محول کردن مسئولیت عمده فعالیت‌های کسب و کارتان به بنیانگذاران، آن هم زمانی که بیزینستان به شما نیاز دارد، اقدام صحیحی است؟ یک پاسخ ساده به این سوال خیر است. وقتی کسب و کارتان به توجه شما نیاز دارد، شروع به رشد کرده و پیش‌بینی‌های آن به نفع شما است، پس منطق حکم می‌کند که بیشتر درگیر کارهای آن شوید و مسئولیت‌های بیشتری از بیزینس خود را به عهده بگیرید، حتی اگر این کار به معنای ترک شغل تمام وقت خود باشد.

علاوه بر این، هنگامی که شخص دیگری بیشتر کار شما را مدیریت می‌کند، ممکن است دید شما و چگونگی کسب و کار در شروع متفاوت باشند. حتی وقتی همه تصمیمات اجرایی از طریق شما باشد، شغل روزانه می‌تواند تبدیل به مانعی برای گرفتن تصمیم‌های مهم شود؛ به ویژه هنگامی که از هر جنبه وضعیت فعلی استارتاپ خود مطلع نیستید و به شدت به بنیانگذاران خود اعتماد می‌کنید.

سرمایه گذاری و جذب سرمایه برای کارآفرینی

3. برای کسب و کار خود بودجه داشته باشید

مورد بعدی که قبل از استعفا دادن باید به آن توجه کنید، بودجه کسب و کار شما است. حمایت مالی از سوی سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، نه تنها به شما در رشد کسب و کارتان کمک می‌کند، بلکه به میزان خاصی اعتبار شما را نیز بالا می‌برد. این اعتماد سرمایه گذاران شما است که به کسب و کارتان اعتبار بیشتری می‌بخشد.

اگر برای راه اندازی کسب و کار خود بودجه کافی دارید که می‌توانید با آن از آزمایشات طولانی‌مدت سر بلند بیرون بیایید، عاقلانه است در مهلتی که به سرمایه‌گذار خود قول دادید از شغل خود استعفا داده و از این بودجه برای دستیابی به اهداف خود استفاده کنید. استعفا از شغل شما زمانی ضروری می‌شود که سرمایه گذار از شما انتظار دارد قبل از سایر کارها کسب و کار خود را در اولویت قرار دهید. در این صورت، آنها شغل تمام وقت شما را مانع یا مزاحمی می‌دانند که مانع شما می‌شود و می‌تواند هزینه زیادی برای آنها داشته باشد.

4. از استعفا دادن نترسید

در نهایت، شما نباید بترسید که پس از شروع سوددهی کسب و کارتان، شغل فعلی خود را رها کنید. تنها در حالی که توجه شما تقسیم شده است، می‌توانید درآمد زیادی بدست آورید. اگر موفقیت کسب و کار شما ثابت شده باشد، مشتریان مرتباً به شما مراجعه می‌کنند، شما انگیزه رشد و افتتاح شعبه‌های مختلف را دارید و می‌توانید خود و خانواده خود را با این میزان از سودآوری تامین کنید؛ پس دیگر هیچ دلیلی برای ادامه مدیریت کردن همزمان دو شغل وجود ندرد.

خطرات و ضررهای احتمالی در تجارت شما همیشه وجود خواهد داشت و شما اولین کسی هستید که تحت تأثیر آنها قرار می‌گیرد. اما هنوز هم با داشتن برنامه‌ها و استراتژی‌های مناسب برای کاهش ضرر، می‌توانید بر هر مشکلی که سر راه شما قرار می‌گیرد، غلبه کرده و به عنوان یک کارآفرین موفق ظاهر شوید. فقط شما می‌توانید تصمیم بگیرید که چه موقع یا چه زمانی برای کنار گذاشتن کفش‌های قدیمی و استفاده از کفش‌های جدید مناسب است.


بهترین مشاوره کسب و کار را در بیزاَپ پیدا کنید.


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است