لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

نحوه‌ شستن روبالشی و ملحفه‌ های ابریشمی

تاریخ انتشار : 1401/01/15نویسنده: نیکو مومنیانزمان مطالعه: 9 دقیقهنظر: 0بازدید: 632

شستن صحیح ملحفه‌های ابریشمی به نرم نگه داشتن این پارچه‌ها‌ی ظریف در سال‌های آینده کمک می‌کند. در اینجا همه‌‌ی چیزهایی که باید در مورد نحوه‌ی تمیز کردن روبالشی و ملحفه‌های ابریشمی در خانه بدانید، وجود دارد.

ابریشم یک فیبر طبیعی است که از پروتئین تشکیل شده است (دقیقاً مانند موهای شما) که شستن آن را بسیار ساده‌تر از آنچه فکر می‌کنید، می‌کند. الیاف ابریشم از پیله‌های کرم ابریشم که در آب داغ جوشانده می‌شوند تا زمانی که باز شوند، درست می‌شوند. ابریشم که به عنوان ضد حساسیت و دافع شب پره‌ها و کنه‌های گرد و غبار شناخته می‌شود، بستری ایده‌آل برای مبتلایان به آلرژی و آسم است. ابریشم همچنین برای افرادی که پوست حساس، خشک یا اگزما دارند، مفید است و به دفع رطوبت از بدن کمک می‌کند و در تمام طول شب شما را خنک نگه می‌دارد.

اما جنس خاص و مجلل ابریشم ممکن است شستشوی آن را با استفاده از ماشین لباس‌شویی دشوار کند. اگر ملحفه‌ی شما 100% ابریشم است، می‌توانید آن را کاملاً در خانه، با دست یا با ماشین بشویید. ما همچنین به شما نشان خواهیم داد که چگونه لکه‌ها را از روی ملافه‌های ابریشمی خشک پاک کنید تا به بهترین شکل ظاهر و عملکرد آن‌ها حفظ شود.

آیا می‌توانید ابریشم را بشویید؟

درست مانند هر پارچه‌ی دیگری که ممکن است حاوی باکتری، عرق و کثیفی باشد، باید ابریشم را نیز به طور مرتب بشویید تا عاری از میکروب باقی بماند، اما حتی اگر دستورالعمل‌های برچسب مراقبت از لباس شما عبارت است از "خشکشویی" یا "با دست نشویید"، معمولاً اقلام 100% ابریشمی را می‌توان در خانه شست. با این حال، شما باید چند اقدام پیشگیرانه برای حفظ بهترین ظاهر روبالشی‌های ابریشمی خود انجام دهید.

در حالی که ابریشم قابل شستشو است، برخی از رنگ‌های مورد استفاده برای رنگ‌آمیزی ابریشم برای شستشو پایدار نیستند. شستن ابریشم همچنین قادر است پوشش ساتن آن را از بین ببرد و بافتی همراه با دانه‌های ‌ریز به جا بگذارد. سعی کنید استفاده از صابون یا شامپو بچه را برای پاک کردن لکه‌ها کنار بگذارید. صابون از لیمو و چربی‌های گیاهی ساخته می‌شود، موادی که می‌توانند به ابریشم شما آسیب بزنند، بقایایی از خود به جای بگذارند یا یکی از بهترین ویژگی‌های ابریشم یعنی درخشش آن را از بین ببرند.

برای جلوگیری از آسیب دائمی، قبل از شستن ابریشم، همیشه آزمایش آب و آزمایش رنگ را انجام دهید. هنگام شستن ابریشم، اولین قدم مهم انتخاب مواد شوینده‌ی مناسب است. مواد شوینده‌ای را انتخاب کنید که به طور خاص برای ابریشم ساخته شده است. هرگز از سفید‌کننده‌ی کلردار استفاده نکنید؛ زیرا سفیدکننده‌ می‌تواند به الیاف ابریشم آسیب برساند یا حتی آن را از بین ببرد.

اگر چه می‌توانید ابریشم را با دست یا ماشین بشویید، اما شستن دستی امن‌ترین روش می‌باشد.

روبالشی ابریشمی

نحوه‌ی شستن ابریشم با دست

آنچه شما نیاز دارید:

سینک یا وان شستشو یا تشت بزرگ

شوینده‌ی ابریشم به انتخاب شما

حوله‌ی خشک کن

اتو یا بخارشو

مرحله‌ی 1:

اگر روبالشی‌ها و ملحفه‌های ابریشمی‌تان بوی بدی پیدا کرده‌اند، پارچه‌تان را قبل از شستن در آب ولرم با مخلوط با 4 / 1 فنجان سرکه سفید خیس کنید. یک وان یا سینک تمیز را با آب خنک پر کنید. با مطالعه‌ی توصیه‌های برچسب محصول، مقدار صحیح مواد شوینده را به آن اضافه کنید.

مرحله‌ی 2: روبالشی‌ها را بشویید

روبالشی‌های خود را به سمت بیرون وارونه کنید و آن‌ها را در آب فرو کنید. اگر چندین تکه پارچه‌ را می‌شویید، دقت کنید که با رنگ‌های مشابه بشویید. با دستان خود، آب و صابون را به آرامی با ابریشم مخلوط کنید. ابریشم وقتی الیافش خیس است ضعیف می‌شود و نباید زیاد لمس شود. اجازه ندهید ابریشم بیش از 30 دقیقه خیس بخورد.

مرحله‌ی 3: آبکشی و خشک کنید

ملحفه‌ی خود را با آب خنک بشویید تا زمانی که تمام کف‌های آن شسته شود. به آرامی آب را از آن‌ها خارج کنید. آن‌ها را بیش از حد فشار ندهید.

آن‌ها را صاف روی یک سطح قرار دهید. از استفاده از چوب لباسی با گیره‌های فلزی خودداری کنید؛ زیرا ممکن است به پارچه آسیب برساند. چوب لباسی‌های دسته‌دار بهترین انتخاب هستند. پس از شستشو، ابریشم چروک می‌شود. برای از بین بردن چین و چروک، مراحل زیر را برای خشک کردن و نگهداری ابریشم دنبال کنید.

نحوه‌ی شستشوی ابریشم با ماشین

آنچه شما نیاز دارید:

مواد شوینده ظریف

کیسه لباسشویی مشبک

قفسه خشک کن

اتوی دستی یا بخارشو

مرحله‌ی 1: تنظیمات ماشین و دما را انتخاب کنید

به دنبال گزینه‌ی شستن ابریشم در ماشین لباسشویی خود باشید. اگر ندارد، از شستشوی پارچه‌های ظریف استفاده کنید. ابریشم در چرخش سریع ماشین‌لباسشویی، بیشتر مستعد پارگی و چروک شدن است، به همین دلیل است که تنظیم دستگاه روی شستشوی پارچه‌های ظریف بهترین انتخاب است. این ایمن‌ترین راه برای شستشوی ابریشم با ماشین است؛ زیرا از چرخش کم یا بدون چرخش استفاده می‌کند و کوتاه‌ترین چرخه زمانی را برای شستشو دارد. اطمینان حاصل کنید که دمای آب سرد است و درجه‌ی آن روی پایین تنظیم شده است.

مرحله‌ی 2: در کیسه لباسشویی قرار دهید و بشویید

ابریشم خود را جدا از لباس‌های معمولی خود بشویید. آن را با لباس یا حوله‌ی نخی نشویید. همچنین فقط با رنگ‌های مشابه آن شستشو دهید. هنگام شستن روبالشی‌های ابریشمی، اقلام کوچکتر را در کیسه‌های لباس مشبک قرار دهید تا از پارگی آن‌ها جلوگیری شود.

مرحله‌ی 3: از ماشین لباسشویی خارج کرده و خشک کنید

هنگامی که شستشو به پایان رسید، به سرعت پارچه‌های ابریشمی خود را از ماشین لباسشویی خارج کنید. اجازه ندهید ابریشم بیش از 30 دقیقه خیس بخورد. آن‌ها  را روی یک قفسه خشک‌کن قرار دهید یا آن‌ها را صاف پهن کنید، از آویزهایی با گیره‌های فلزی خودداری کنید. پس از خشک شدن، ابریشم ممکن است چروک شود. در زیر به شما نشان خواهیم داد که چگونه چین و چروک را از بین ببرید.

تختخواب سفید با روبالشی ابریشمی

نحوه‌ی تمیز کردن لکه‌ی روبالشی ابریشمی

تمیز کننده‌ی لکه ممکن است لکه‌های بزرگتری بر جای بگذارد که برای همیشه به پارچه آسیب می‌زند. برای از بین بردن لکه روی روبالشی یا ملحفه‌های ابریشمی، ابتدا نواحی آسیب دیده را با محلول لکه‌ای ساخته شده مخصوص پارچه‌ی ابریشمی پاک کنید. با استفاده از انگشت یا برس، لکه را با آب خنک و لکه‌بر به آرامی پاک کنید. لکه‌های روی ابریشم را لمس نکنید و فشار ندهید؛ زیرا ممکن است به بافت پارچه آسیب برساند. پارچه را با یکی از روش‌های بالا بشویید.

نکته‌ی اصلی: فراموش نکنید که بالش‌های خود را هر چند ماه یکبار بشویید. بالش‌ها قادر هستند حاوی باکتری، گرد و غبار، کثیفی و عرق باشند که به مرور زمان جمع می‌شوند.

نحوه‌ی خشک کردن و نگهداری ابریشم

مهم نیست که چگونه روبالشی‌های ابریشمی را بشویید، هرگز هیچ یک از آن‌ها را به حال خود رها نکنید. همچنین ابریشم خود را زیر نور مستقیم خورشید خشک نکنید. هر دو گزینه آن را کدر و کوچک می‌کنند.

بخارشوهای دستی برای رفع چروک ابریشم به خوبی عمل می‌کنند؛ زیرا این ماده نرم است و نیازی به اتوی سنتی ندارد. در صورت اتو کردن، از کم‌ترین دمای اتو استفاده کنید و یک پارچه‌ی اضافی بین پارچه‌های ابریشمی خود و اتو قرار دهید.

اقلام ابریشمی خود را روی چوب لباسی یا در کیسه‌های نگهداری آویزان نگهداری کنید تا از زردی، گرد و غبار و آفات محافظت کنید. این فرآیندها در مورد لباس‌هایی با این جنس نیز قابل اعمال است.


نظافت خانه و ساختمان با بیزاپ


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است