لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

راهنمای شستشوی انواع بالش در خانه (آسان و کاربردی)

تاریخ انتشار : 1400/09/17نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 5 دقیقهنظر: 0بازدید: 515

برای داشتن خواب خوب، پیش از هر چیز به یک بالش راحت و تمیز احتیاج دارید. بالش‌ها را می‌توان با پر، الیاف فیبر، پنبه و ... پر کرد.

گرچه بالش مناسب و راحت برای همه افراد یکسان نیست، اما همه آنها باید یک ویژگی مشترک داشته باشند؛ تمیز و بدون بوی نامطبوع باشند. بالش‌ها باید به طور مرتب تمیز شوند تا عرق، چربی بدن، گرد و غبار و پرزهای چسبیده به آنها از بین بروند. برای این که بدانید چطور باید بالش را تمیز کنید، دانستن موادی که بالش‌های شما را پر کرده است، اهمیت زیادی دارد. روش‌های تمیز کردن بالش ساده است اما باید زمان کافی برای محتوای داخل بالش در نظر بگیرید؛ بنابراین برای اطمینان از خشک شدن سریع‌تر بالش‌ها، بهتر است آنها را در یک روز آفتابی بشویید و در معرض نسیم یا تهویه هوا قرار دهید.

بالش‌ها چند وقت یک بار باید شسته شوند؟

حتی اگر روبالشی‌های خود را به صورت هفتگی تعویض کنید یا بشویید، بالش‌ها باید به صورت فصلی شسته شوند. به خصوص اگر بیماری در خانه دارید، بهتر است بالش‌ها را به طور مرتب بشویید.

چگونه در فواصل بین شستشوی بالش‌ها، آنها را تمیز نگه داریم؟

برای تمیز و تازه نگه داشتن بالش‌های پر یا الیاف و از بین بردن گرد و غبار و مو، یک یا دو بالش را به مدت 10 دقیقه در خشک‌کن اتوماتیک قرار دهید. همچنین برای تمیز شدن بالش‌هایی که از فوم جامد تهیه شده‌اند، سطح بالش را با جوش شیرین بپوشانید و اجازه دهید 30 دقیقه به همین صورت بماند. سپس جوش شیرین را با جارو برقی جمع کنید. بالش را برگردانید و با طرف دوم بالش نیز همین کار را تکرار کنید.

بالش تمیز روی تخت خواب

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن بالش

ابزار و وسایل

  • وان یا تشت بزرگ یا ماشین لباسشویی
  • برس مویی نرم یا مسواک قدیمی
  • پارچه نرم و سفید
  • حوله سنگین
  • جارو برقی
  • دستگاه خشک کن یا بند رخت
  • توپ خشک کننده

مواد مصرفی

  • شوینده قوی با کف کم
  • لکه‌بر آنزیمی
  • جوش شیرین (اختیاری)

نحوه شستشوی بالش پر، کرک و الیاف پلی‌استر

بالش‌های پر و الیاف پلی‌استر را می‌توان با دست نیز شستشو داد. برای این بالش‌ها از مقدار زیادی ماده شوینده استفاده نکنید و از فشردن و پیچ دادن بیش از حد این بالش‌ها پرهیز کنید. همیشه پیش از شستن، پوشش بیرونی این بالش‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ‌گونه سوراخ یا درزی وجود ندارد که باعث خارج شدن الیاف بالش می‌شود.

برطرف کردن اولیه لکه‌ها

در صورت وجود لکه‌های قابل مشاهده روی بالش از یک لکه‌بر آنزیمی یا مقدار کمی ماده شوینده برای از بین بردن اولیه لکه‌ها استفاده کنید. لکه‌بر را با یک برس مویی نرم یا مسواک قدیمی روی محل آلوده بمالید و اجازه دهید حداقل 10 دقیقه روی لکه باقی بماند.

تنظیم و پر کردن ماشین لباسشویی

بالش‌های پر باید با استفاده از آب سرد و دور آرام شسته شوند. بالش‌هایی که از الیاف پلی‌استر پر شده‌اند باید در آب سرد یا گرم شسته شوند. برای بهتر نگه داشتن تعادل ماشین لباسشویی بهتر است بالش‌ها را دوتایی یا تکی بشویید. اگر تنها یک بالش برای شستن دارید، دو حوله سنگین پنبه‌ای به ماشین لباسشویی اضافه کنید و همراه بالش بشویید تا تعادل ماشین حفظ شود. این کار برای زمانی است که ماشین لباسشویی شما بزرگ است.

از شوینده مناسب استفاده کنید

باقی‌مانده مواد شوینده در بالش می‌تواند باعث جمع شدن الیاف بالش و خراب شدن آن شود. هنگام شستن هر نوع بالش، از مواد شوینده قوی با کف بسیار کم و به مقدار کم استفاده کنید. به عنوان مثال یک یا دو قاشق چای‌خوری. همچنین هنگام شستشوی بالش‌ها از هیچ ماده نرم‌کننده‌ای استفاده نکنید.

دومین چرخه شستشو را انجام دهید

برای اطمینان از پاک شدن تمام مواد شوینده، دو بار شستشو را انجام دهید. در صورتی که بالش را با دست می‌شویید چندین بار آب را عوض کنید تا جایی که ماده شوینده، کف و آلودگی مشاهده نکنید.

بالش را پف دهید و خشک کنید

حتماً شما هم گاهی اوقات چند ضربه به بالش خود می‌زنید تا الیاف آن به خوبی پف کند و پخش شود. به این کار اصطلاحاً پف دادن یا Fluff می‌گویند. بالش‌ها را در خشک‌کن قرار دهید و چند توپ خشک کننده به آن اضافه کنید تا رطوبت پرها و الیاف را جذب کند. هر 15 دقیقه یک بار خشک کن را چک کنید و در حین خشک شدن بالش‌ها، آنها را با دست، طبق روشی که گفته شد پف دهید.

بیشتر بخوانیدبهترین روش شستشو برای حفظ لطافت حوله
 

قرار دادن بالش سفید روی تخت خواب

نحوه شستشوی بالش‌های لاتکس یا مموری فوم

بالش‌هایی را که با فوم جامد تولید شده‌اند، باید تنها با دست بشویید. از قرار دادن این بالش‌ها در ماشین لباسشویی به شدت خودداری کنید؛ زیرا چرخش مداوم ماشین ممکن است باعث شکستن فوم بالش شود. توجه داشته باشید که به دلیل تراکم بالای این بالش‌ها، ممکن است خشک شدن آنها تا 24 ساعت طول بکشد؛ بنابراین یک روز گرم و ترجیحاً همراه با وزش نسیم یا تهویه مناسب را برای شستشوی این بالش‌ها انتخاب کنید تا هر چه سریع‌تر خشک شوند.

با تمیز کردن لکه‌ها شروع کنید

اگر برای شستن و خشک کردن بالش‌های فومی زمان کافی ندارید با تمیز کردن لکه‌ها کار را شروع کنید. چند قطره مایع شوینده را در یک پیمانه آب گرم حل کنید و به کمک آن لکه‌ها را تمیز کنید. با استفاده از یک پارچه نرم محلول شوینده را روی لکه‌ها بمالید تا پاک شوند. سپس اجازه دهید 10 دقیقه در همین حالت باقی بماند. از همین روش می‌توان برای پاک کردن لکه‌های سخت نیز استفاده کرد. یک پارچه تمیز را با آب مرطوب کنید و محلی که به آن شوینده زده‌اید را پاک کنید تا لکه و کف مواد شوینده گرفته شود. بالش را در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود.

یک محلول تمیزکننده درست کنید

در وان حمام یا یک تشت پلاستیکی بزرگ را تهیه کنید که بالش در آن فشرده نشود. ظرف یا وان را با آب ولرم و مقدار کمی ماده شوینده بریزید. آب را به خوبی هم بزنید تا ماده شوینده به طور یکنواخت در آن پخش شود.

بالش‌ها را در محلول قرار دهید

بالش را در محلول آب و شوینده قرار دهید و به آرامی فشار دهید. چنگ نزنید و بالش را خم نکنید. اجازه دهید محلول در بالش نفوذ کند. پس از 10 دقیقه بالش را از محلول خارج کنید.

چند مرتبه آبکشی کنید

محلول آب و ماده شوینده را خالی کنید و وان یا تشت را با آب سرد و تمیز پر کنید. بالش را به آرامی فشار دهید تا کف‌ها و آلودگی‌ها از آن خارج شود. آب را مجدداً خالی کنید و این مراحل را چند مرتبه تکرار کنید تا کف و آلودگی‌های بالش کاملاً از بین برود. هرگز فوم را چنگ نزنید و خم نکنید.

رطوبت اضافی را رفع و بالش را خشک کنید

بالش را بین دو حوله سنگین قرار دهید و فشار دهید تا رطوبت اضافی آن توسط حوله‌ها جذب شود. حوله‌ها را چند بار تعویض کنید تا آب بیشتری از بالش جذب شود. بالش را روی بند رخت قرار دهید تا همه قسمت‌های آن هوا بخورد. همچنین می‌توانید از فن برای تسریع روند خشک شدن بالش فومی استفاده کنید. این بالش‌ها را هرگز در خشک‌کن‌های اتوماتیک قرار ندهید، زیرا باعث خراب شدن و شکستن فوم می‌شود.

بالش فومی گردنی

خلاصه مطالب

وجود بالش تمیز یکی از نیازهای اولیه ما برای داشتن خوابی راحت است. برای این که بالشی تمیز داشته باشیم، پیش از هر چیز باید نوع الیاف پرکننده بالش خود را بشناسیم. نحوه شستشوی بالش پر با بالش فومی متفاوت است و نباید هر دو به یک شیوه شسته شوند. در حین شستشوی بالش‌های فومی دقت کنید که آنها را فشرده نکنید و در ماشین لباسشویی یا دستگاه خشک‌کن قرار ندهید؛ زیرا باعث آسیب دیدن فوم بالش می‌شود. اگر زمان کافی برای شستشو و خشک کردن بالش‌ها ندارید، سریع‌ترین راه شستشوی سطحی بالش، با استفاده از دستمال تمیز، آب ولرم و چند قطره ماده شوینده با کف کم است؛ اما به هر حال بهتر است بالش‌های خود حداقل به صورت فصلی و سه ماه یک بار بشویید. برای این که بالش‌ها هرچه سریع‌تر خشک شوند، یک روز آفتابی همراه با وزش نسیم را برای شستشو انتخاب کنید یا با استفاده از فن، کولر یا پنکه تهویه مناسب برای خشک شدن بالش‌ها فراهم کنید.


برای پیدا کردن بهترین خدمات نظافت منزل اطراف خودت، کافیه به بیزاَپ سر بزنی!


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است