لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

نکات مهمی که در تعویض گلدان کاکتوس باید بدانید

تاریخ انتشار : 1400/08/24نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 1بازدید: 358

 کاکتوس‌ها، گیاهان خانگی هستند که نیاز به مراقبت کمی دارند. این گیاهان به ندرت نیاز به پیوند یا تعویض گلدان دارند، اما هنگام انجام آن اطمینان از درست و ایمن بودن این کار اهمیت زیادی دارد. هنگامی که ریشه‌ها از سوراخ‌های زهکشی گلدان بیرون می‌زنند، وقت آن است که کاکتوس خود را جابجا کنید و به یک گلدان بزرگتر منتقل کنید. از آنجا که رشد این گیاهان کند است، کاکتوس‌ها معمولاً فقط هر 3 الی 4 سال یکبار یا برای انواع سریع‌تر آن، هر  2 الی 3 سال یکبار به تعویض گلدان نیاز دارند. به کمک نکات این مقاله می‌توانید از فرو رفتن خارها در دستتان و درگیر شدن با آنها در طول روز جلوگیری کنید!

بسیاری از انواع کاکتوس‌ها خارهای تیزی دارند که به عنوان محافظ گیاه عمل می‌کنند. این خارها همچنین پیوند یا انتقال کاکتوس‌ها را به کاری دشوار و گاه خطرناک تبدیل می‌کند. یکی از بهترین روش‌های کاشت کاکتوس به صورت ایمن استفاده از یک انبر فلزی است؛ مانند انبرهایی که در آشپزخانه از آنها استفاده می‌کنیم. همچنین خرید یک جفت دستکشِ محافظِ ضخیم ایده خوبی است. از استفاده از دستکش‌های باغبانی که از پارچه درست شده‌اند به جای دستکش‌های ضخیم خودداری کنید؛ زیرا تیغ‌های کاکتوس‌ها به راحتی در بیشتر پارچه‌ها فرو می‌روند. بهترین زمان پیوند یا انتقال کاکتوس به گلدان جدید، اوایل تا اواسط بهار، هنگامی که گیاه وارد دوره رشد فعال خود می‌شود، است. انتقال در این زمان اطمینان می‌دهد که کاکتوس از انرژی لازم برای بازیابی و تطبیق با محیط جدید برخوردار است.

هشدار: بیشتر کاکتوس‌ها دارای ساقه‌های خاردار هستند که تماس با آنها دردناک است و بیرون آوردن تیغ‌های فرورفته در دست مشکلات زیادی دارد؛ بنابراین استفاده از تجهیزات محافظتی هنگام کار با کاکتوس اهمیت زیادی دارد.

وسایل لازم برای تعویض گلدان کاکتوس

وسایل مورد نیاز برای عوض کردن گلدان کاکتوس

تجهیزات / ابزار

  • دستکش محافظ
  • انبر فلزی
  • روزنامه

مواد لازم            

  • مخلوط خاک کاکتوس / ساکولنت (گیاهی با برگ‌های گوشتی)
  • ظرف گلدان

نحوه تعویض گلدان کاکتوس

1. وسایل و لوازم خود را آماده کنید

ابزار مورد نیاز برای کاشت کاکتوس به اندازه و خواص گیاه بستگی دارد. به عنوان مثال، ممکن است هنگام تعویض گلدان کاکتوس‌هایِ کوچک‌تر، انبر فلزی و یا روزنامه لازم نباشد، در حالی که کاکتوس‌های بزرگتر ممکن است به تجهیزات کامل محافظتی نیاز داشته باشند. صرفه‌نظر از اندازه، استفاده از دستکش‌های ضخیم و محافظ همیشه هنگام دست زدن به کاکتوس‌ها توصیه می‌شود.

2. کاکتوس را از گلدان قدیمی دربیاورید

در صورت لزوم با چاقو یا ماله، خاک اطراف لبه‌های گلدان را شل کنید. در صورت نیاز می‌توانید کاکتوس را در چند لایه روزنامه بپیچید تا بیرون آوردن آن راحت‌تر شود یا می‌توانید از انبر فلزی برای کنترل کاکتوس استفاده کنید. ریشه را به آرامی از گلدان قدیمی بیرون بیاورید و کاکتوس را صاف روی گلدان جدید خود قرار دهید.

مراحل عوض کردن گلدان کاکتوس

3. خاک ریشه را شل کرده و خاک قدیمی را دور بریزید

هنگامی که کاکتوس از گلدان قدیمی خود خارج شد، باید خاک‌های چسبیده به ریشه را شل کنید و خاک قدیمی را دور بریزید. بسته به اینکه گیاه چقدر به ریشه چسبیده باشد، گاهی اوقات این فرآیند می‌تواند یک ظریف باشد. آهسته پیش بروید و مراقب باشید که ریشه‌های زیادی را از بین نبرید.

ریشه‌ها را بررسی و در صورت لزوم اصلاح کنید

در حالی که ریشه‌ها در معرض دید قرار دارند، بهتر است آنها را از نظر وجود علائم آفت یا بیماری بررسی کنید. هرگونه ریشه مرده یا بیمار را قطع و در صورت نیاز از قارچ‌کش یا آفت‌کش استفاده کنید.

یک گلدان مناسب انتخاب کنید

اگر مستعد آبیاری بیش از حد هستید، یک گلدان سفالی را برای کاکتوس خود انتخاب کنید. در حالی که کاکتوس‌ها می‌توانند در هر ظرف یا گلدانی رشد کنند، گلدان‌های سفالی لعاب‌دار به جذب رطوبت بیش از حد خاک کمک می‌کنند و از گندیدن کاکتوس در اثر آبیاری زیاد جلوگیری می‌کنند. صرف نظر از نوع گلدان انتخابی، اطمینان حاصل کنید که یک سوراخ تخلیه در زیر گلدان وجود دارد.

کاکتوس را در گلدان جدید بکارید

ته گلدان جدید را با مخلوط خاک کاکتوس پر کنید (می‌توانید خاک کاکتوس را از فروشگاه‌های گل و گیاه خریداری کنید یا خودتان درست کنید). اطمینان حاصل کنید که کاکتوس در همان عمق ظرف قبلی خود کاشته می‌شود. سپس با استفاده از انبر یا روزنامه، کاکتوس را بگیرید و به آرامی در گلدان قرار دهید. در حالی که باقی‌مانده گلدان را با خاک پر می‌کنید، کاکتوس را سر جای خود نگه دارید.


نکته: کاکتوس تازه کاشته شده را بلافاصله آبیاری نکنید! زیرا برای سازگاری با شرایط جدیدش به زمان نیاز دارد. بعد از حدود یک هفته می‌توانید برنامه منظم آبیاری خود را از سر بگیرید.


آموزش تعویض گلدان کاکتوس

کاکتوس‌ها مقاوم و سازگار هستند و اکثراً با جابجایی به شرطی که کاملاً سالم باشند، به خوبی هماهنگ می‌شوند. اطمینان حاصل کنید که کاکتوس تازه کاشته شده خود را در مکان اصلی و اولیه خود قرار دهید تا بتواند همان میزان نور و تهویه را که قبل از جابجایی دریافت کرده است، دریافت کند. از آنجا که کاکتوس‌ها گیاهان بیابانی هستند، برای بهبود شرایط رشد در گلدان جدید به مقدار قابل توجهی نور خورشید نیاز دارند. طاقچه آفتابی رو به جنوب یا غرب برای بیشتر انواع کاکتوس‌ها ایده‌آل است. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که تابستان‌های گرم و آفتابی دارد، قرار دادن کاکتوس خود برای تابستان در فضای باز و در معرض آفتاب کامل یکی از بهترین راه‌های تحریک رشد در گلدان جدید است!

بیشتر بخوانیدراهنمای از بین بردن علف هرز با نمک


بهترین خدمات باغبانی و سمپاشی را در بیزاَپ پیدا کن!


 

نظرات
تصویر کاربر
محمد
کاربردی بود ممنون
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است