لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

پنیر پارمزان برای سگ‌ ها؛ غذای مفید یا کشنده؟

تاریخ انتشار : 1400/08/16نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 345

تا به حال برایتان پیش آمده که در حال ریختن پنیر پارمزان روی غذا، سگتان مشتاق شود کمی از آن را بخورد؟ حتماً این سوال برایتان پیش آمده که آیا این پنیر برای سگتان مفید است یا می‌تواند مشکلات جدی برای سلامت او ایجاد کند؟ در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم اما پیش از آن بیایید کمی با پنیر پارمزان آشنا شویم.

پنیر پارمزان، نوعی پنیر سخت است که منشأ آن رجیو امیلیا، منطقه پارما در ایتالیا است. میزان لاکتوز این پنیر نسبت به پنیر موزارلا و فتا کمتر و میزان سدیم یا نمک آن گاهی بیش از سایر انواع پنیر است. با توجه به اینکه اکثر پنیرهای موجود در بازار حاوی مواد نگهدارنده هستند، باید از فواید و مضرات پنیر پارمزان برای سگ‌ها مطلع شوید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید.


آیا پنیر پارمزان برای سگ مفید است؟


اکثر سگ‌ها به لاکتوز حساسیت ندارند. آنها فاقد آنزیم لاکتاز هستند که به تجزیه قند شیر کمک می‌کنند. یک سگ سالم می‌تواند تا 2 گرم لاکتوز به ازای هر کیلوگرم از وزن خود را تحمل کند. پارمزان رنده شده ممکن است حاوی 2.9 الی 3.7 درصد لاکتوز باشد؛ این در حالی است که پنیر پارمزان اصل و تازه پارمیجانو ریجیانو ممکن است حاوی 0 تا 3.2 درصد لاکتوز باشد. از آنجا که پارمزان یک پنیر سفت است و لاکتوز کمتری نسبت به سایر پنیرهای نرم‌تر دارد، هضم آن برای توله سگ‌ها راحت‌تر است.

با توجه به اینکه بسیاری از پنیرهای پارمزان مدت زیادی می‌مانند تا اصطلاحاً جا افتاده شوند، میزان سدیم آنها ممکن است زیاد باشد. در واقع افزایش سن پنیر به این معنا است که میزان سدیم آن با گذشت زمان بیشتر می‌شود. نمک، رایج‌ترین نگهدارنده طبیعی پنیر پارمزان است؛ بنابراین با گذشت زمان و کم شدن آب پنیر، غلظت نمک آن نیز افزایش می‌یابد. این مسئله ممکن است یک دغدغه سلامتی برای سگ‌های سالم باشد اما برای سگ‌هایی که به بیماری‌های قلبی و کلیوی مبتلا هستند، مضرات زیادی دارد.

اگر سگ شما دارای بیماری قلبی یا کلیوی است، باید از دادن پارمزان به او خودداری کنید؛ زیرا مسمومیت با نمک یکی از مشکلات رایجی است که برای سگ‌ها اتفاق می‌افتد. برای اکثر سگ‌های سالم و بالغ، دوز سمی نمک، 4000 میلی‌گرم نمک به ازای هر کیلوگرم وزن سگ است اما سگ‌های مبتلا به بیماری خاص، قلبی و کلیوی حساسیت بیشتری نسبت به نمک دارند و باید کمتر به آنها داده شود. در هر قاشق غذاخوری پنیر پارمزان حدود 76 میلی‌گرم نمک وجود دارد.

با توجه به مواردی که به آنها اشاره شد، یک سگ سالم باید مقدار زیادی پنیر بخورد تا برایش مضر یا کشنده تلقی شود اما این به آن معنا نیست که مصرف دوز غیرکشنده از پنیر برای سگ، سالم و بدون خطر است. سگ نباید بیش از 1 میلی‌گرم نمک در روز مصرف کند و این میزان شامل نمک موجود در کلیه غذاهای مصرفی سگ در روز است، نه فقط نمک موجود در پنیر پارمزان.

پنیر پارمزان رنده شده

عوارض جانبی مصرف پنیر پارمزان برای سگ

با توجه به سطح پایین لاکتوز موجود در این پنیر، هضم آن برای سیستم گوارش سگ آسان‌تر از هضم سایر پنیرها است اما در صورت مصرف زیاد ممکن است هضم آن برای سگ دشوار باشد و مشکلات گوارشی ایجاد کند. اگر تحمل و هضم لاکتوز پارمزان برای سگ شما دشوار باشد احتمالاً با یکی از علائم زیر مواجه می‌شوید:

  • استفراغ
  • اسهال
  • نفخ شکم
  • کمبود اشتها
  • ورم کردن

با توجه به اینکه نمک موجود در پنیر پارمزان بیشتر از لاکتوز آن است، احتمال مشاهده علائم مسمومیت با نمک یا سدیم بیشتر از مشاهده علائم مسمومیت با لاکتوز است. اگر سگ شما بیش از حد پارمزان خورده باشد احتمالاً علائم زیر را مشاهده خواهید کرد:

  • تهوع و استفراغ
  • ضعف یا ناهماهنگی عضلات
  • بی‌حالی
  • بی‌نظمی حرکتی
  • کاهش اشتها
  • اسپاسم عضلانی
  • تشنج
  • نوشیدن آب زیاد و تکرر ادرار
  • افزایش اشتها

موارد حاد مسمومیت با نمک در صورتی که فوری درمان نشود، ممکن است منجر به کما و مرگ شود! اگر سگ شما پنیر پارمزان خورد و شما متوجه هر یک از علائم بالا شدید، بلافاصله به کلینیک دامپزشکی مراجعه کنید.

مسمومیت سگ با پنیر پارمزان

اگر سگ پنیر پارمزان خورد، چه کنیم؟

اگر متوجه شدید که سگتان پنیر پارمزان خورده است، اولین قدم این است که بفهمید تقریباً چقدر پنیر خورده است. بسته به این که پنیر را کجا و در چه بسته‌بندی نگهداری می‌کنید، ممکن است تشخیص این مسئله برایتان آسان یا سخت باشد. با توجه به مقدار مجاز مصرف که قبلاً به آن اشاره کردیم، اگر سگ مقدار زیادی پنیر خورده است، به دامپزشک مراجعه کنید تا سگتان معاینه شود و اگر مطمئن نیستید که میزان زیادی مصرف کرده باشد، منتظر علائم بمانید و در صورت مشاهده هر یک از علائم، اقدامات لازم را انجام دهید.

بیشتر بخوانیدلیست غذاهای مجاز برای سگ‌ها و گربه‌های خانگی


برای پیدا کردن بهترین دامپزشک اطراف خودت به بیزاَپ سر بزن!


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است