لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

موستاردا؛ چاشنی محبوب ایتالیایی را در خانه درست کنید!

دسته بندی :آشپزیغذای ملل
تاریخ انتشار : 1400/08/15نویسنده: زهرا اربابانزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 420

موستاردا یک چاشنی سنتی ایتالیایی است که از میوه تازه و خشک شده، شربت، ادویه و ترشی جات تهیه می‌شود و با گوشت پخته، مرغ و انواع کلوچه سرو می‌شود. موستاردا که گاهی اوقات به عنوان mostarda di frutta یا به سادگی میوه خردل نیز شناخته می‌شود، یک غذای تند یا “چاتنی” است.

ویژگی بارز آن این است که ادویه اصلی آن، وجود پودر خردل یا دانه‌های کامل خردل است. تندی خردل، شیرینی میوه و اسید شربت که معمولاً از غوره یا سرکه گرفته می‌شود، با هم ترکیب می‌شوند و طعم بی‌نظیری را ایجاد می‌کنند. خردل به طور خاص، ترکیب و چاشنی مهمی را ارائه می‌دهد. اما برخلاف تندی ناشی از چیلی که گرما و تندی آن را به زبان شما منتقل می‌کند، تندی موستاردا مانند طعمی است که از خوردن ترب احساس می‌کنید. آن را در مجرای بینی تا دهان خود احساس خواهید کرد!

موارد مصرف موستاردا

موستاردا مانند سایر غذاهای لذیذ و چاتنی، به عنوان چاشنی همراه با غذاهای دیگر سرو می‌شود. به طور سنتی، با گوشت‌هایی تفت داده می‌شد که ممکن است کمی سنگین و چرب باشد. همچنین از چاشنی میوه‌ای و تند برای تازه نگه داشتن خوراکی‌ها استفاده می‌کنند. در زمان‌های اخیر موستاردا همراه با گوشت‌های کبابی و بو داده، غذاهای سرد، پنیر (شامل چدار، پرولون و آبی) و همچنین کروستینی، چوب نان، زیتون، ترشی و آجیل سرو می‌شود. در اصل، می‌توانید از آن در همه نوع غذا، از استیک تا ساندویچ گرفته تا یک تکه پنیر یا فقط روی نان تست استفاده کنید.

موستاردا

چگونه موستاردا درست کنیم؟

ساخت موستاردا به روش سنتی شامل مرطوب کردن میوه، گرفتن آب آن و صاف کردن و تبدیل به یک شربت است؛ سپس میوه را در این شربت مرطوب کرده و این چرخه را تا سه بار تکرار می‌کنیم. در نهایت، شربت را با خردل ترکیب کنید و این مایع را روی میوه ریخته و بجوشانید و بعد آن را سرد کنید.

برای استفاده خانگی، میوه‌ها را خرد کنید، روی آن را با شکر بپوشانید و بگذارید یک شب در یخچال بماند، در این مدت آب میوه‌ها آزاد می‌شوند. آن مایع را صاف کرده و روی اجاق گاز با حرارت کم قرار دهید تا غلیظ و شربت شود. پس از سرد شدن، آن را روی میوه بریزید و یک بار دیگر در یخچال قرار دهید.

قبل از اینکه کل مخلوط را به همراه مقداری سرکه و پودر یا دانه‌های خردل کاملاً بجوشانید این عمل را یک بار دیگر تکرار کنید. در زیر توضیح بیشتری در مورد نحوه تهیه موستاردا می‌دهیم.

مراحل درست کردن موستاردا

هرچه میوه‌های خود را در تکه‌های کوچک‌تر برش دهید، شربت بیشتری درست می‌شود. اگر از مرکبات مانند پرتقال یا نارنگی استفاده می‌کنید، آن‌ها را به چند قسمت تقسیم کنید و سپس قسمت‌ها را برش دهید تا آب آن‌ها راحت‌تر آزاد شود. به همین ترتیب، اگر از انگور استفاده می‌کنید، آن را از وسط نصف کنید.

به طور کلی، به خاطر داشته باشید که شما در حال تهیه چاشنی هستید نه سالاد میوه. هدف این است که همه چیز را به قطعات تقریبا یکنواخت نیم اینچی تقسیم کنید. وقتی مایعات خود را رها می‌کنند، حتی بیشتر از اندازه‌ی مورد نظر شما کوچک می‌شوند.

قبل از افزودن میوه‌های خشک به میوه‌های تازه در ابتدای فرآیند، باید آن‌ها را جداگانه در مقدار کمی آب بجوشانید تا نرم شوند.

شما می‌توانید نسخه سریع آن را در کمتر از یک روز تهیه کنید. به جای تخلیه و کاهش شربت، فقط میوه و شکر را همراه با مقداری آب یا سرکه می‌جوشانید و خردل را در انتها اضافه کنید؛ سپس سرد و سرو کنید. طعم‌ها کاملاً غلیظ نخواهند بود، اما همچنان مناسب خواهند بود.

موستاردا ایتالیایی

انواع موستاردا

نوع سنتی که از Cremona، شهری در منطقه لومباردی در شمال ایتالیا سرچشمه می‌گیرد، با نام موستاردای کریمونا شناخته می‌شود و دارای زردآلو، هلو، کیوی، گلابی، سیب، نارنگی، گیلاس، درختک و انجیر است. این نوع از موستاردا با میوه کامل تهیه می‌شود، در حالی که در جاهای دیگر میوه خرد شده یا حتی له می‌شود.

در ویچنزا، در منطقه ونتو در شمال شرقی ایتالیا، موستاردای معمولی از گندم تهیه می‌شود که بسیار ترش است. در پیمونت، در شمال غربی ایتالیا، از درخت، گلابی و انگور تهیه می‌شود که از انگور خرد شده و آب آن تشکیل شده است. در توسکانی، در مرکز ایتالیا، از انگور و سیترون آب‌دار تهیه می‌شود که در واقع یک نوع مرکبات است؛ شبیه لیموها اما بسیار آب‌دارتر.

یک موستاردای ساده را می‌توان از یک میوه تهیه کرد؛ مانند موستاردای گیلاس یا موستاردای انجیر. حتی گوجه فرنگی و کدو تنبل شیرین می‌توانند برای تهیه موستاردا استفاده شوند.

نحوه نگهداری موستاردا به چه صورت است؟

برخی از دستورالعمل‌های آن به استفاده از آب گرم یا تکنیک‌های کنسرو تحت فشار نیاز دارند، در این صورت ظروف باز نشده موستاردا را می‌توان تا یک سال نگهداری کرد. اما در بیشتر موارد، دستورالعمل اولیه موستاردا باید در ظرفی که هوا در آن محبوس نشده در یخچال نگهداری شود، این موستاردا برای یک یا دو هفته قابل نگهداری و استفاده است.

بیشتر بخوانیدطرز تهیه شیره افرا کتوژنیک و راز خوشمزه شدن آن
 


برای پیدا کردن بهترین آموزشگاه آشپزی نزدیک خودت به بیزاَپ سر بزن!


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است