لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

کمبود زینک در سگ‌ ها: بیماری خطرناکی که در کمین سگ‌ ها است!

تاریخ انتشار : 1400/09/07نویسنده: آتنا سعادت پورزمان مطالعه: 5 دقیقهنظر: 0بازدید: 1106

اگر اخیراً متوج شدید که سگ شما پوستی خشک، خارش‌دار و پوسته پوسته دارد، ممکن است دلیل کمبود زینک یا روی در بدن او باشد. کمبود زینک در بدن سگ‌ها نسبتاً نادر است اما معمولاً ممکن است به صورت ژنتیکی در نسل‌های قبل‌تر آنها وجود داشته باشد. خوشبختانه، بیشتر سگ‌ها با مکمل‌های زینک درمان می‌شوند؛ بنابراین شما از طریق این مکمل‌ها می‌توانید علائم سگ خود را درمان کرده و خارش پوست آنها را در طول چند ماه یا حتی چند هفته برطرف کنید.

پیش زمینه ذهنی در باره کمبود زینک در سگ

زینک، نقش مهمی در بدن سگ شما دارد. زینک برای سیستم ایمنی بدن و عملکرد تیروئید سگ ضروری است و به تولید آنزیم‌ها، پروتئین‌ها و هورمون‌های مورد نیاز او کمک می‌کند. هنگامی که زینک کافی به بدن سگ شما نمی‌رسد، این مسئله می‌تواند منجر به خشک، خارش‌دار و پوسته پوسته شدن پوست آنها شده و همچنین مشکلاتی مانند بی‌حالی و ناراحتی معده به وجود آورد. زینک همچنین به تنظیم حس بویای و چشایی سگ شما کمک می‌کند.

علل ایجاد کمبود زینک در سگ‌ها

تصور می‌شود که کمبود زینک به دلیل جذب نادرست زینک است. از آنجایی که کمبود زینک در بدن سگ‌ها نادر است، هیچ دلیل مشخصی وجود ندارد که چرا بعضی از سگ‌ها به کمبود این ماده معدنی دچار شده ولی سگ‌های دیگر دچار نمی‌شوند. هرچند، اکثر دامپزشکان موافقند که احتمالاً دلیل آن ناتوانی روده کوچک سگ در جذب موثر زینک است. سگ شما همچنین در صورت استفاده از غذای سگ با میزان زینک پایین ممکن است دچار کمبود زینک شود اما این علت نادر است.

بیماری کمبود زینک در سگ

علائم کمبود زینک

علائم کمبود زینک در بدن سگ می‌تواند به 3 دسته اصلی تقسیم شود هر نوع نژادهای مختلف سگ را با شدت‌های مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد.

  • نوع 1: این نوع اغلب در نژادهای آلاسکا یا شمالی مانند ساموید، هاسکی سیبری و مالاموت آلاسکایی دیده می‌شود. شما ممکن است اطراف چشم‌ها، دهان، کیسه بیضه، لب‌ها، واژن یا غلفه پوسته پوسته یا خشکی مشاهده کنید. همچنین ممکن است متوجه شوید که لایه‌ای از موهای سگ شما خشک و کدر شده که کمی احساس خارش یا ناراحتی برای او دارد.
  • نوع 2: این نوع اغلب در سگ‌های بزرگ و غول پیکر مانند گِرِیت دِین یا دانمارکی بزرگ، لابرادور رتریور، پودل و دوبرمن پینچر دیده می‌شود. این نژاد از سگ‌ها ممکن است ضایعات پوستی روی بدن خود داشته باشند اما آنها همچنین پوسته پوسته‌های ضخیم روی پنجه‌های خود نیز خواهند داشت. ممکن است متوجه شوید که سگ شما اشتهای خود را از دست داده، در طول روز بی‌حال است و غدد لنفاوی او بزرگ شده است.
  • نوع 3: این نوع اغلب به عنوان «بیماری غذایی عمومی» شناخته می‌شود. شما ممکن است متوجه شوید که سگ شما به دلیل خوردن غذاهای کم زینک پوستی خشک و پوسته پوسته دارد.

درمان کمبود زینک در سگ

برای تشخیص سگ خود را به کلینیک دامپزشکی ببرید. اگر سگ شما علائم کمبود زینک را دارد، شما هنوز باید برای معاینه تخصصی او را پیش دامپزشک ببرید. دامپزشک می‌تواند با گرفتن آزمایش خون از سگ شما تشخیص بدهد که آیا او واقعاً کمبود زینک دارد یا نه و سپس می‌تواند در تنظیم برنامه درمانی او به شما کمک کند. درمان کردن سگ شما توسط خودتان می‌تواند خطرناک باشد، مخصوصاً اگر 100 درصد ندانید که مشکل او چیست.

به سگ خود غذاهایی دهید که حاوی مقادیر زیادی از زینک هستند. اگر سگ شما دارای کمبود زینک نوع 3 است، این مورد می‌تواند بسیار مهم باشد. 

مصرف مکمل زینک را برای سگ خود شروع کنید. بیشتر دامپزشکان هر 24 ساعت به مدت 4 تا 6 هفته 1 میلی‌گرم در کیلوگرم زینک را توصیه می‌کنند. پس از آن، می‌توانید تا زمانی که سگ شما بهبود می‌یابد، هر ماه 50 درصد دوز آن را کاهش دهید. قرص را خرد کرده و با غذا مخلوط کنید تا عوارض جانبی آن مانند ناراحتی معده کاهش یابد. متدوال‌ترین عوارض جانبی مکمل‌های زینک برای سگ استفراغ و حالت تهوع است.

 

درمان کمبود زینک در سگ

پیش بینی درمورد روند بیماری کمبود زینک در سگ

اکثر سگ‌های بالغ طی دو ماه بهبود می‌یابند. در طی زمانی که مکمل زینک را به سگ خود می‌دهید، مشکل پوست آنها باید در مدت 4 الی 6 هفته رفع شود. هرچند، برخی از سگ‌ها برای نشان دادن هرگونه بهبود باید به مدت 10 ماه مکمل مصرف کنند. این مسئله بیشتر به این بستگی دارد که کمبود زینک و علائم سگ شما چقدر شدید بوده است. موارد خفیف‌تر معمولاً بلافاصله از خودشان بهبودی نشان می‌دهد، این در حالی است که موردهای متوسط تا وخیم برای بهبودی احتیاج به زمان بیشتری دارند.

متاسفانه، پیش‌بینی زمان درمان برای سگ‌های جوان‌تر انقدر خوب پیش نمی‌رود. توله سگ‌هایی که تحت تاثیر کمبود زینک هستند، معمولاً به مکمل‌ها جواب نمی‌دهند و ممکن است به وسیله همان علائم از بین بروند. اگر فکر می‌کنید که توله سگ شما دچار کمبود زینک است، همین حالا او را به دامپزشکی ببرید.

ممکن است مجبور شوید تا آخر عمر سگتان به او مکمل زینک بدهید

این مورد بیشتر در کمبود زینک نوع 1 و نوع 2 دیده می‌شود. از آنجایی که این کمبود به دلیل ویژگی‌های ژنتیکی پدید آمده است، ممکن است سگ شما هرگز نتواند زینک را به درستی جذب کند. اگر علائم سگ شما وخیم باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که مجبور شوید درمان را تا آخر عمر او ادامه دهید.

پیشگیری از ایجاد کمبود زینک در سگ

به سگ خود غذای باکیفیت بدهید. برای اطلاع از اینکه آیا غذای سگ شما به میزان کافی به بدن او زینک برای جذب شدن می‌رساند یا نه، برچسب‌های روی جعبه غذای او را کنترل کنید. بیشتر پت شاپ‌ها غذاهای با کیفیت حاوی مواد مغذی دارند که می‌توانند به سالم ماندن سگ شما کمک کند.

نوع 1 و نوع 2 کمبود زینک، قابل پیشگیری نیستند.

متاسفانه، این انواع کمبود زینک به دلیل ویژگی‌های خانوادگی به وجود می‌آیند، پس هیچ راهی برای پیشگیری از آنها وجود ندارد. اگر می‌دانید سگ شما از نژادی است که کمبود زینک میان آنها رایج است، برای زود دیدن و متوجه شدن علائم آن، سگ خود را همیشه زیر نظر داشته باشید.


اگر بول تریر دارید، مراقب آکرودرماتیت کشنده باشید


این بیماری علائم مشترک بسیاری با کمبود زینک مانند پوست ضخیم، بی‌حالی و جوش یا ضایعات پوستی دارد. متاسفانه، آکرودرماتیت کشنده قابل درمان نیست اما داروهایی وجود دارند که می‌توانید آنها را جهت کم کردن علائم و زیاد کردن عمر به سگ خود بدهید. اگر متوجه چنین علائمی در سگ خود شدید، او را همین حالا به کلینیک دامپزشکی ببرید. آکرودرماتیت کشنده معمولاً در سگ‌های جوان دیده می‌شود. اگر سگ شما بیش از 2 سال سن دارد، بعید به نظر می‌رسد که مبتلا به آکرودرماتیت کشنده شده باشد.

هشدار:  علائم کمبود زینک ممکن است خفیف باشند، اما می‌توانند به سرعت شدید شوند. اگر در سگ خود تغییر پوستی مشاهده کردید، او را فوراً پیش دامپزشک ببرید.

بیشتر بخوانیددلایل لیس زدن بیش از حد پنجه‌ها در سگ چیست؟


بهترین دامپزشک‌های اطراف خودت رو در بیزاَپ پیدا کن.

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است