لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

لیست غذاهای مجاز برای سگ‌ ها و گربه‌ های خانگی

دسته بندی :حیوانات خانگی
تاریخ انتشار : 1400/08/19نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 351

با وجود این که بسیاری از ما برای حیوانات خانگی خود غذای خشک تهیه می‌کنیم، اما گاهی لازم است که آن‌ها از غذاهای خانگی و طبیعی نیز بخورند.

غذاهای طبیعی برای حیوانات خانگی مفیدتر هستند و اغلب آن‌ها این دسته از غذاها را بیشتر دوست دارند. در این مطلب فهرستی از غذاهای امن برای حیوانات خانگی را تهیه کرده‌ایم که می‌توانید بدون نگرانی اجازه دهید این غذاها را بخورند.

فهرست غذاهای مجاز برای مصرف گربه‌ها و سگ‌های خانگی

میوه‌ها

هلو

میوه‌های تابستانی همیشه خوش‌مزه و وسوسه‌انگیز هستند. هلو یکی از میوه‌های تابستانی است که می‌توانید یک تکه از آن را به عنوان میان وعده به سگ خود بدهید. توجه داشته باشید که میوه کنسرو شده، کمپوت، خشک یا دارای مواد افزودنی به حیوان خانگی خود ندهید. همچنین هرگز هلو را به همراه ساقه، برگ یا هسته آن به سگ خود ندهید. زمانی که هسته هلو خرد شده و هضم می‌شود، آمیگدالین آزاد می‌کند که در روده کوچک به سیانید هیدروژن تبدیل می‌شود و برای سگ‌ها و انسان بسیار سمی و خطرناک است.

طالبی

طالبی یکی از میوه‌هایی است که هم سگ‌ها و هم گربه‌ها آن را دوست دارند. این میوه حاوی فیبر، نیاسین، پتاسیم و ویتامین‌های A ، B6 و C است و برای تأمین آب مورد نیاز بدن حیوان خانگی نیز مفید است. برای دادن طالبی به سگ یا گربه خود، باید پوست و هسته‌های آن را کاملاً جدا کرده و آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید.

بلوبری

بلوبری میوه‌ای از خانواده توت‌ها است و سرشار از ویتامین، آنتی‌اکسیدان، فیبر و مواد معدنی است. این میوه کوچک، یک میان وعده سالم و مغذی برای سگ‌ها است که می‌توانید حدود 10 عدد از آن را به صورت تازه، یخ زده، خشک یا پوره به سگ خود بدهید.

توجه داشته باشید که از دادن مافین، پنکیک، پای یا هر نوع خوراکی حاوی بلوبری یا طعم‌دهنده و اسانس غیرطبیعی، به سگ خود، پرهیز کنید.

استفاده از این میوه تنها باید 10 درصد از برنامه غذایی سگ شما را تشکیل دهد؛ با توجه به این مسئله برای سگ‌های کوچک مصرف بیش از 10 عدد بلوبری ممکن است مشکل‌ساز شود.

توت‌فرنگی

توت‌فرنگی یکی از میوه‌هایی است که نه تنها برای سگ شما مضر نیست، بلکه سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های لازم برای سلامت او است. توت‌فرنگی هم مانند بلوبری حاوی آنتی‌اکسیدان و فیبر زیادی است و یکی از منابع غنی ویتامین C به شمار می‌رود. این میوه را به صورت خرد شده به سگ خود بدهید تا دچار خفگی یا انسداد راه تنفسی نشود.

سیب

سیب سرشار از فیبر، ویتامین A و C است و مصرف آن مشکلی برای سگ‌ها و گربه‌ها ندارد. تنها نکته‌ای که درمورد مصرف سیب وجود دارد، این است که نباید سیب را به همراه ساقه، هسته و برگ به حیوان خانگی خود بدهید. ساقه و هسته سیب حاوی سیانور است که مصرف آن برای حیوانات خانگی خطرناک است. بخش مرکزی سیب را کاملا جدا کرده و در هر وعده 1 یا 2 برش سیب به سگ یا گربه خود بدهید. مصرف بیش از این مقدار، توصیه نمی‌شود.

موز

موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم و کربوهیدرات است و مصرف آن برای گربه و سگ بی‌خطر است. دقت داشته باشید که بیش از 2 برش به ضخامت 2 سانتی‌متر به حیوان خانگی خود ندهید.

سیب در کنار سگ

سبزیجات

کرفس

معمولاً کمتر گربه‌ای مایل است کرفس بخورد، در حالی که بسیاری از سگ‌ها آن را دوست دارند. سگ‌ها عاشق غذاهای ترد هستند. کرفس یک خوراکی کم کالری و سرشار از مواد معدنی و ویتامین و دارای خاصیت آبرسانی است که می‌تواند یک میان‌وعده مغذی و خوش‌مزه برای سگتان باشد. پیش از دادن کرفس به سگتان، آن را تمیز و خرد کنید.

یکی دیگر از فواید کرفس برای سگ‌ها این است که باعث از بین رفتن بوی بد دهان می‌شود. کرفس به دلیل ترد بودن و آب زیادی که در خود دارد، باعث تحریک ترشح بزاق و شسته شدن باکتری‌ها و پلاک‌ها از دهان می‌شود. گرچه استفاده از کرفس، جایگزینی برای مسواک و بهداشت دهان سگتان نیست، اما برای از بین بردن بوی بد دهان می‌توانید از این گیاه استفاده کنید.

قارچ

قارچ‌هایی که به صورت ارگانیک تهیه می‌شوند، برای سگ‌ها خطری ندارند. در واقع این نوع قارچ‌ها یک میان وعده بی‌خطر و سالم برای سگ‌ها محسوب می‌شوند. از بین بیش از 50 هزار نوع قارچ، تنها 2 درصد از آن‌ها سمی هستند. با این حال لازم است بدانید که قارچ‌های وحشی و جنگلی ممکن است برای سگ‌ها مضر و سمی باشند. با توجه به این مسئله اگر تصمیم دارید قارچ را به عنوان میوان وعده سگ خود انتخاب کنید، آن را به صورت ارگانیک و از یک منبع معتبر تهیه کنید.

خیار

خیار یکی از سبزیجات خانواده کدو است و هم برای ما انسان‌ها و هم برای سگ‌ها مفید و محبوب است. خیار هم مانند کرفس یک میان وعده کم کالری و حاوی پتاسیم، منگنز، مس، کلسیم و مقدار زیادی ویتامین C، K و B است. در برخی از تحقیقات انجام شده، ثابت شده است خیار می‌تواند از دیابت حیوانات جلوگیری کند.

گوجه‌فرنگی

وقتی صحبت از گوجه فرنگی و حیوانات خانگی می‌شود، همه چیز به رنگ گوجه‌ها بستگی دارد! اگر یک گوجه‌فرنگی کاملاً سالم و رسیده باشد، مصرف آن مشکلی برای سگ‌ها ایجاد نمی‌کند اما در صورتی که گوجه سالم نباشد یا به اندازه کافی رسیده نباشد، ممکن است خطرات جدی به همراه داشته باشد.

دقت کنید که گوجه فرنگی را حتماً به صورت کاملاً رسیده و بدون برگ و ساقه به سگ خود بدهید. برگ‌ها، ساقه‌ها و گوجه‌های نارس معمولاً حاوی سولانین هستند که یک ماده سمی برای سگ‌ها است.

هویج

هویج سرشار از ویتامین و فیبر است و مصرف آن برای سگ‌ها و گربه‌ها ضرری ندارد. هویج پخته شده همراه با سیب زمینی می‌تواند یکی از وعده‌های غذایی حیوان خانگی شما باشد. هنگام پخت هویج برای سگ یا گربه خود، به آن هیچ‌گونه ادویه، شکر یا نمک اضافه نکنید.

اسفناج

اسفناج یک میان وعده مفید و کم کالری برای سگ و گربه است. این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی فیبر، ویتامین، منیزیم، کلسیم و پتاسیم است. البته توصیه می‌شود، آن را به عنوان میان وعده اصلی حیوان خانگی خود در نظر نگیرید؛ زیرا مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث ایجاد مشکلات کلیوی شود.

لوبیا سبز

لوبیا سبز یکی از گیاهان بدون خطر و مفید برای حیوانات خانگی است که می‌توانید آن را همراه با هویج و سیب زمینی برای وعده غذایی اصلی حیوان خانگی خود بپزید. البته آن را به عنوان یک ماده ثابت روزانه در برنامه غذایی سگ یا گربه خود قرار ندهید.

تنقلات و مواد غذایی حاوی نشاسته

نان

نان معمولاً ساده‌ترین و امن‌ترین میان وعده برای سگ‌ها و گربه‌ها است؛ به شرطی که سالم و فاقد مواد افزودنی باشد. توجه داشته باشید که استفاده از نان‌های مغزدار یا حاوی سیر، پیاز، کشمش و شکلات به عنوان میان وعده حیوانات مناسب نیستند. همچنین هرگز به سگ یا گربه خود نان نپخته یا خمیر نان ندهید. مخمر فعال موجود در خمیر ممکن است باعث نفخ، بی‌حالی و حتی تشنج حیوان شود!

انواع نان در کنار سگ کوچک

سیب زمینی و سیب زمینی شیرین

سیب زمینی یک ماده غذایی فوق‌العاده کامل است. این گیاه سرشار از مواد مغذی مانند فیبر، کلسیم، پتاسیم و ویتامین‌های A و C است. بسیاری از تولیدکنندگان غذای حیوانات، از سیب زمینی شیرین در محصولات خود استفاده می‌کنند. شما می‌توانید سیب زمینی پخته را به عنوان یکی از وعده‌های غذایی حیوان خانگی خود در نظر بگیرید؛ تنها لازم است توجه داشته باشید که سیب زمینی‌ها حاوی کره، شکر، نمک و سایر مواد افزودنی نباشند.

به جز سیب زمینی پخته، هیچ گونه غذای دیگری که حاوی سیب زمینی است برای استفاده حیوانات خانگی مناسب نیست. زیرا اکثر این غذاها دارای مواد افزودنی مضر هستند.

پاپ‌کورن

پاپ‌کورن یک خوراکی بی‌خطر برای سگ‌ها است اما توصیه نمی‌شود آن را به سگ خود بدهید. علاوه بر این که هضم آن ممکن است برای سگ‌ها دشوار باشد، پاپ‌کورن یک ماده غذایی ارزشمند به شمار نمی‌رود. توجه داشته باشید که پاپ‌کورن تنها در صورتی که بدون نمک، روغن، طعم‌دهنده یا کره اضافی باشد، برای سگ‌ها بدون ضرر است؛ در غیر این صورت برای مصرف سگ‌ها مناسب نیست.

آجیل و مغزها

برخی از آجیل‌ها برای سگ‌ها بی‌خطر هستند. با این حال بهتر است در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکنید؛ زیرا برخی از آن‌ها حاوی مقدار زیادی چربی هستند. دادن کمی بادام زمینی و پسته به سگ‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما توجه داشته باشید که از نوع بدون نمک، شکر و افزودنی برای سگ خود استفاده کنید. در صورتی که از آجیل‌های شور یا نمکی به سگ خود بدهید، جذب بیش از حد آب در کلیه‌ها باعث ایجاد بیماری‌های کلیوی در حیوان می‌شود.

از دادن فندق، گردو، بادام و ماکادمیا به سگ خود پرهیز کنید. فندق خطرناک‌ترین نوع مغز برای سگ‌ها است؛ زیرا احتمال خفگی سگ‌ها با فندق بسیار زیاد است. استفاده از این مغزها یا آجیل پوست دار به سگ‌ها، خطر خفگی و آسیب دیدگی روده را به همراه دارد.

گوشت و لبنیات

گوشت مرغ و بوقلمون

سگ‌ها و گربه‌ها عاشق گوشت هستند. مرغ و بوقلمون در بسیاری از غذاهای آماده حیوانات خانگی استفاده می‌شوند و به طور کلی یک گزینه سالم محسوب می‌شوند. اما آیا استفاده از ساندویچ مرغ یا بوقلمون سرخ شده هم برای غذای سگ و گربه مفید است؟ جواب ساده و کوتاه است: خیر! گوشت‌های سرخ شده و ساندویچ‌ها حاوی افزودنی‌ها، سس و سبزیجاتی است که ممکن است برای حیوان خانگی شما مضر باشد. به عنوان مثال اگر گوجه‌‎فرنگی ساندویچ شما نارس باشد، ممکن است باعث مسمومیت سگ یا گربه شما شود. گوشت آب پز شده و بدون پوست و استخوان، مفیدترین غذای گوشتی برای حیوانات خانگی است؛ البته بدون نمک و ادویه!

تغذیه سگ با گوشت خام

سوسیس، ژامبون و فراورده‌های گوشت قرمز

گرچه ژامبون دودی طعم و بوی بسیار مطبوعی دارد اما برای حیوان خانگی ما مناسب نیست. ژامبون حاوی مقدار زیادی سدیم و چربی است که هردو برای حیوانات خانگی بسیار مضر است. توصیه ما این است که از این مواد غذایی برای حیوانات خانگی خود استفاده نکنید؛ با این حال مصرف این مواد غذایی به مقدار کم، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

پنیر

بسیاری از سگ‌ها و برخی از گربه‌ها عاشق پنیر هستند. شرکت‌های تولیدکننده غذای حیوانات خانگی، برای خوش طعم شدن بیشتر محصولات خود، از پنیر استفاده می‌کنند. با وجود این که حیوانات خانگی عاشق پنیر هستند، باید مراقب میزان مصرف آن باشید. پنیر دارای چربی و سدیم زیادی است و نباید بیش از حد مصرف شود.

میگو

گوشت میگو می‌تواند یک غذای بی‌خطر برای سگ‌ها و گربه‌ها باشد. با این حال نکاتی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید.

  • میگو دارای کلسترول است و باعث چاقی حیوانات خانگی می‌شود؛ بنابراین مصرف بیش از حد آن توصیه نمی‌شود.
  • میگو حاوی باکتری‌هایی است که در صورت پخته شدن از بین می‌روند، اما اگر به درستی پخته نشود، باعث ایجاد خطرات جدی برای سگ‌ها می‌شود.
  • دقت کنید که میگو به خوبی تمیز شده باشد و فاقد نمک، مواد افزودنی، شکر، پودر سوخاری و ... باشد.
  • از میگوهای آماده طبخ و بسته بندی شده برای تغذیه حیوانات خود استفاده نکنید. سدیم این مواد برای حیوانات خانگی مضر است.
  • میگوی تازه یا منجمدی که در خانه و بدون چاشنی و نمک پخته شود، بهترین روش آماده‌سازی میگو برای سگ و گربه است. در صورتی که حیوان خانگی شما دارای آلرژی به سخت پوستان، بیماری دندانی و مشکلات گوارشی نباشد، مصرف میگو مشکلی ایجاد نمی‌کند.

تخم مرغ

تخم مرغ برای ما انسان‌ها یک ماده غذایی کامل و عالی محسوب می‌شود. جالب است بدانید که تخم مرغ آب پز برای سگ‌ها و گربه‌ها هم یک غذای مفید و مغذی است. دقت کنید که تخم مرغ به خوبی پخته شده باشد؛ زیرا تخم مرغ خام می‌تواند عامل انتقال بیماری سالمونلا باشد.

گربه در حال بو کردن تخم مرغ

ماست

ماست برای سگ‌ها و گربه‌ها یک منبع غنی از پروتئین، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و ویتامین D است. تنها کافی است دقت کنید که ماست فاقد افزودنی، طعم‌دهنده و رنگ مصنوعی باشد. این مواد افزودنی برای حیوان خانگی شما بسیار مضر هستند.

خلاصه مطالب

در این مقاله به تعدادی از مواد غذایی که مصرف آن‌ها برای حیوانات خانگی مشکلی ایجاد نمی‌کند، اشاره کردیم. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار دهید، این است که باید سعی کنید یک برنامه غذایی سالم و مقوی برای حیوان خانگی خود تهیه کنید تا بدن آن‌ها در برابر مشکلات گوارشی و سایر بیماری‌ها مقاوم شود. حیوانات خانگی نیز مانند ما نیازمند یک رژیم غذایی سالم و عدم زیاده‌روی در مصرف برخی غذاها هستند.

بیشتر بخوانید: پنیر پارمزان برای سگ‌ها؛ غذای مفید یا کشنده؟


برای پیدا کردن بهترین دامپزشک اطراف خودت به بیزاَپ سر بزن!


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است