لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

چگونه با سرکه اسپری تمیزکننده بی بو بسازیم؟

تاریخ انتشار : 1401/02/03نویسنده: یزدانیزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 817

چگونه با سرکه اسپری تمیزکننده بی بو بسازیم؟

   بیشتر محلول‌های پاک‌کننده موجود در بازار حاوی مواد شیمیایی مصنوعی هستند که بوی نامطبوع دارند و ممکن است برای سلامتی خطراتی داشته باشند، به‌ویژه برای افرادی که آلرژی یا حساسیت پوستی دارند. با این حال، تعدادی محصولات جایگزین غیر شیمیایی بسیار موثر و مفیدی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها امتحان کنید. شما می‌توانید از محصولات معمولی خانگی مانند سرکه سفید برای تمیز کردن منزلتان استفاده کنید.

پاک‌کننده‌های بر پایه سرکه به راحتی در دسته‌ی محصولات پاک‌کننده مؤثرسازگار با محیط زیست قرار می‌گیرند که قابل ساخت در منزل بوده و همچنین یک پاک‌کنند چند منظوره بسیار عالی می‌باشند. این پاک کننده سرکه با خواص پاک کنندگی و ضد عفونی قدرتمند خود، از نظر موثر بودن با هر پاک کننده موجود در بازار رقابت می‌کند و علاوه بر این می‌تواند برای تمیز کردن تمام خانه استفاده شود. با انواع اسانس‌های روغنی طبیعی که سازگار با محیط زیست و زیست تخریب پذیر هستند، می‌توانید آن را بسته به سلیقه‌ی خود معطر کنید.

چرا تمیز کردن با سرکه جواب می‌دهد؟

            مقدار پایین پی‌اچ (pH)و اسید استیک موجود در سرکه مانع از رشد باکتری‌ها و موجودات میکروسکوپی می‌شود. پس، پاک کننده‌هایی بر پایه‌ی سرکه یک ضد عفونی کننده ملایم هستند، اگرچه که نباید به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی مانند سفید کننده یا وایتکس، در نظر گرفته شوند. همچنین، اسانس‌های روغن‌، ویژگی‌های ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ را به این پاک‌کننده چند منظوره اضافه می‌کنند. و در نهایت، میزان بالای اسید سرکه باعث از بین رفتن رسوبات معدنی مانند آهک و کلسیم می‌شود.

ساختار شیمی سرکه

            سرکه یک محصول جانبی طبیعی از تخمیر گیاه است؛ سرکه خانگی که می‌خرید محلول ملایمی است که حاوی 5 تا 10 درصد اسید استیک می‌باشد. به همین دلیل، برای از بین بردن کپک‌ها، چربی (تا حدی) و باکتری‌ها بسیار مؤثر است – در واقع موادی که سبب ایجاد بسیاری از لکه‌ها در خانگی می‌شوند. همچنین حالت اسیدی سرکه به عنوان یک ضد عفونی کننده ملایم عمل می‌کند که مانع رشد برخی باکتری‌ها می‌شود. ماهیت اسیدی سرکه همچنین باعث می‌شود که برای حل کردن رسوبات معدنی، که طبیعتاً دارای ترکیبات قلیایی هستند، موثر باشد.

نسبت های محلول سرکه معطر

            با این دستور می‌توانید 226 گرم از محلول ترکیبی را تهیه کنید، بنابراین مقدار مواد را به میزان لازم بسته به اندازه بطری اسپری خود بیشتر کنید. همچنین، این دستور العمل محلولی با نسبت 1: 1 سرکه به آب درست می‌کند. این میزان خوبی برای اکثر پروژه‌های نظافتی است، اما برای تمیزکاری‌های بسیار اساسی، مانند تمیز کردن کپک‌ها، می‌توان قدرت محلول را با تغییر نسبت سرکه به آب 2:1 (3/2 فنجان سرکه به 3/1 فنجان آب) افزایش دهید.

هشدار

سرکه را با سفید کننده مانند وایتکس مخلوط نکنید. ترکیب این دو ماده می‌تواند بسیار خطرناک باشد زیرا گاز سمی کلر تولید می‌کند. علاوه بر این، در صورت تماس چشم با سرکه، چشم شما به سوزش خواهد افتاد. اگر سرکه با چشم تماس پیدا کرد، به مدت 5 تا 10 دقیقه آن را با آب بشویید.

استفاده از اسانس‌های روغنی

            اسانس‌های روغنی که ممکن است بخواهید با محلول پاک‌کننده بر پایه سرکه مخلوط کنید عبارتند از: ریحان، ترنج، دارچین، میخک، اکالیپتوس، گریپ فروت، لیموترش، پونه کوهی، رزماری و آویشن. علاوه بر این، ترکیب این اسانس‌های روغنی با یکدیگر را امتحان کنید که ترکیبی از رایحه اسطوخودوس و مرکبات هستند:

  • اسطوخودوس با درخت چای (تشویق کننده آرامش)
  • اسطوخودوس و پرتقال (تقویت کننده روحیه)
  • اسطوخودوس و نعناع (انرژی زا و نشاط بخش)
  • لیمو (باز کردن حال و هوای افراد)

اگر اسانس‌های روغنی با چشم‌هایتان تماس داشت، 10 تا 15 دقیقه با آب بشویید. اگر سوزش ادامه پیدا کرد با دکتر مشورت کنید. اگر اسانس‌های روغنی بر روی پوستتان ریخت، با آب گرم و صابون بشویید. یک استثنا: اسطوخودوس به پوست آسیب نمی‌رساند، بلکه اغلباً برای درمان سوختگی، نیش حشرات و موارد دیگر به طور مستقیم روی پوست زده ‌می‌شود.

آنچه شما نیاز دارید

تجهیزات / ابزار

  • بطری اسپری
  • ظرف اندازه گیری
  • قیف
  • پارچه‌های بدون پرز
  • برچسب‌ اسم
  • خودکار

مواد لازم

  • نصف فنجان سرکه سفید
  • نصف فنجان آب
  • 12 تا 24 قطره اسانس

دستورالعمل ها

1. روغن های خود را انتخاب کنید

یک یا ترکیبی از اسانس‌ها را انتخاب کنید.

2. سرکه، آب و اسانس‌های روغنی را اضافه کنید

با استفاده از پیمانه و قیف، سرکه و آب را به نسبت دلخواه و سپس اسانس‌ را اضافه کنید. تکان دهید تا ترکیب شوند.

3. اسپری کرده و پاک کنید

برای استفاده، هر قسمتی را که نیاز به تمیز شدن دارد محلول را اسپری کنید، با یک پارچه بدون پرز پاک کنید، خوب بشویید و با یک پارچه بدون پرز دیگر خشک کنید.

4. بطری را برچسب بزنید

روی بطری را برچسبی واضح بزنید تا به طور تصادفی از آن برای کاری دیگر و یا با هر نوع محلول تمیزکننده‌ی دیگری استفاده نکنید.

5. نگهداری از بطری محلول

بطری را از نور مستقیم خورشید یا گرما دور نگهداری کنید، زیرا می‌تواند ترکیبات شیمیایی موجود در اسانس‌ روغنی را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: آموزش تمیز کردن 5 وسیله آشپزخانه با سرکه
 

نکاتی برای استفاده از پاک کننده سرکه

  1. برای تمیز کاری‌های اساسی، اجازه دهید اسپری برای چند دقیقه روی سطح بماند.
  2. برای تمیز کردن مواد معدنی جمع شده در اطراف وسایل یا کپک بسیار در حمام، چند دقیقه به اسپری اجازه دهید روی سطح مانده و سپس با یک مسواک قدیمی یا فرچه شست و شو نرم، سطوح را تمیز کنید. و بعد با آب به خوبی آبکشی کنید.
  3. برای ضد عفونی کردن سطوحی مانند کانترها اجازه دهید قبل از شستن، اسپری حداقل 60 ثانیه بماند.
  4. برای سابیدن و تمیز کردن، ابتدا مقداری جوش شیرین را در سینک، وان، دوش، توالت، فر یا روی اجاق گاز بپاشید. سپس از اسپری سرکه برای خیس کردن جوش شیرین استفاده کنید تا یک خمیر درست شود. در نهایت با یک اسفنج سازگار با محیط زیست یا هر وسیله‌ی دیگری شروع به تمیز کردن کنید و ببینید که چگونه کثیفی، بوی بد و کپک از بین می‌رود.
  5. برای تمیز کردن آینه‌ها، به راحتی پاک کننده سرکه را اسپری کنید و آن را با یک پارچه طبیعی نرم و بدون پرز، مانند یک تی شرت کهنه، خشک کنید.
  6. برای از بین بردن بوی بد از این اسپری به عنوان خوشبو کننده هوا استفاده کنید. سرکه یک خوشبو کننده طبیعی است.

هشدارها و مراقبت‌های بیشتر

  • سنگ: از پاک کننده‌های سرکه بر روی سنگ مرمر، گرانیت و سایر سنگ‌های طبیعی کار شده در کانتر آشپزخانه، کف، یا مبلمان استفاده نکنید زیرا اسید آن‌ها می‌تواند سطوح را کدر و خراب کنند.
  • تخم‌مرغ: برای تمیز کردن تخم مرغ خام ریخته شده از سرکه استفاده نکنید زیرا تخم مرغ را سفت کرده و تمیز کردن آن را سخت‌تر می‌کند.
  • چوب: هنگام استفاده از پاک کننده سرکه بر روی کف و مبلمان چوبی بسیار محتاط باشید. ابتدا آن را در یک قسمت کوچک تست کنید زیرا ممکن است برخی از سطوح در اثر تماس با سرکه آسیب ببینند.
  • اتوها: اگرچه اتوهای لباس رسوبات معدنی را به خود می‌گیرند، اکثر تولیدکنندگان نسبت به ریختن سرکه یا پاک کننده‌هایی بر اساس سرکه در داخل اتوها برای از بین بردن مواد معدنی رسوب کرده، هشدارهایی می‌دهند. برای آنکه بدانید چگونه رسوبات معدنی را از اتو پاک کنید، دستورالعمل‌های مربوطه را بخوانید.

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است