لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

9 اشتباه تغذیه‌ای که ما را چاق می‌کنند

تاریخ انتشار : 1401/06/21نویسنده: صادق مالکیزمان مطالعه: 7 دقیقهنظر: 0بازدید: 185

چاقی همه‌گیر است و همه می‌خواهیم از آن فرار کنیم؛ بنابراین، اگر به طور ناخواسته چند کیلو وزن اضافه کرده‌اید و میل دارید وزن خود را کاهش دهید، شاید عجله در این کار باعث اشتباهاتی شود.  به دلیل سیلِ اطلاعات نادرستی که اینترنت را فرا گرفته است، ممکن است ناآگاهانه مرتکب اشتباهاتی شویم: مانند انجام تمرینات اشتباه یا خوردن غذای نامناسب.

برای اینکه در رژیم غذایی خود این اشتباهات را مرتکب نشوید، فهرستی از رایج‌ترین رژیم غذایی‌های نادرست را برای شما آماده کردیم. شاید شما هم مرتکب برخی از آنها شده باشید.

بیشتر بخوانید: 11 خاصیت شگفت انگیز شیرموز برای کاهش وزن

1. همه کالری‌ها یکسان هستند

1. همه کالری‌ها یکسان هستند

همه کالری‌ها یکسان نیستند، کالری‌های خوب و بد وجود دارند. کالری‌هایی که هنگام خوردن سبزیجات دریافت می‌کنید، خوب هستند، درحالی‌که کالری‌هایی که هنگام خوردن یک همبرگر بزرگ دریافت می‌کنید، بد هستند. علت آن این است که میزان انسولین آزاد شده توسط بدن، تا حد زیادی به نوع کالری مصرفی شما بستگی دارد تا به مقدار کالری که مصرف می‌کنید.

2. فقط غذای کم‌چرب یا رژیمی بخورید

غذاهای فراوری‌شده، کم‌چرب یا «رژیمی» اغلب به‌عنوان گزینه‌ای ایده‌آل برای کاهش وزن در نظر گرفته می‌شوند، اما این فرضیه همیشه درست نیست. بسیاری از این غذاهای به‌اصطلاح سالم به‌منظور بهبود طعمشان، مملو از قند هستند.

بنابراین، ممکن است غذاهای کم‌چرب به‌جای اینکه شما را سیر نگه دارند،  شما را گرسنه‌تر کنند، و در نهایت  باعث شوند حتی بیشتر غذا بخورید. به‌جای آن بهتر است ترکیبی از محصولات غذایی مغذی و کمتر فراوری شده را انتخاب کنید.

3. نخوردن پروتئین کافی

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، پروتئین مهم‌ترین ماده مغذی است. رژیم غذایی مملو از پروتئین، متابولیسم را بهبود می‌بخشد، اشتها را کاهش می‌دهد و بر چندین هورمون تنظیم‌کننده وزن، تأثیر مثبت می‌گذارد. همچنین از توده عضلانی در طول کاهش وزن محافظت می‌کند. یک مطالعه نشان داد که یک رژیم غذایی حاوی حدود ۰.۶ تا ۰.۸ گرم پروتئین در هر 800 گرم به کنترل اشتها و بهبود ترکیب بدن شما کمک می‌کند.

4. کمبود فیبر در رژیم غذایی

افزودن فیبر کافی به وعده غذایی‌  به کاهش اشتها کمک می‌کند. همچنین فیبر باعث می‌شود  از سایر غذاها کالری کمتری جذب  کنید. ازاین‌رو به کاهش وزن کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که دوبرابر کردن مصرف فیبر روزانه می‌تواند منجر به این شود که ۱۳۰ کالری کمتر جذب کنید. می‌توانید با ایجاد تغییرات اندک در رژیم غذایی‌تان، فیبر بیشتری دریافت کنید، مثلاً به‌جای نان سفید معمولی، به نان سبوس‌دار قهوه‌ای روی بیاورید.

5. خوردنِ زیاد، حتی اگر گرسنه نیستید

5. خوردنِ زیاد، حتی اگر گرسنه نیستید 

برای کاهش وزن، اغلب به ما توصیه می‌شود به‌جای سه وعده اصلی، در وعده‌های کوچک و در چند نوبت در طول روز غذا بخوریم. با این حال، این فرضیه درست نیست. کلید کاهش وزن این است که صرفاً زمانی غذا بخورید که گرسنه باشید. زیرا خوردن در وعده‌های بیشتر (حتی اگر کمتر غذا بخورید) می‌تواند ناخودآگاه منجر به مصرف بیش از حد کالری در طول روز شود.

6. پیروی از توصیه‌ها در مورد حذف نکردن صبحانه

توصیه دیگری که اغلب می‌شنویم این است که هرگز صبحانه را حذف نکنیم، حتی بدون در نظر گرفتن اشتهای خود. این توصیه هم همیشه درست نیست. یک مطالعه نشان داد افرادی که صبحانه نمی‌خورند، در مقایسه با افرادی که صبحانه می‌خورند، کالری بیشتری در هنگام ناهار مصرف می‌کنند. با این حال، وقتی کالری‌های مصرف‌شده در کل روز شمارش شد، مشخص شد که این افراد به طور میانگین ۴۰۸ کالری کمتر مصرف کرده‌اند.

7. نوشیدن آب‌میوه پاکتی

افرادی که برای کاهش وزن تلاش می‌کنند، مصرف اکثر نوشیدنی‌های گازدار و شیرین را متوقف می‌کنند. اما اغلب، آب‌میوه‌های پاکتی فراموش می‌شود. حتی پاکت 100٪ آب‌میوه هم آن‌قدر قند دارد که برنامه‌های کاهش وزن شما را خراب کند. به‌عنوان مثال، 340 گرم آب‌میوه رژیمی (شیرین نشده) حدوداً 36 گرم قند دارد. این مقدار نسبت به نوشابه‌ای به همان وزن، 36 گرم بیشتر است.

8. خوردن غذاهای فراوری شده

مقصر اصلی افزایش وزن شما، غذاهای فراوری شده هستند. مطالعات نشان می‌دهد که غذاهای فراوری‌شده سهم عمده‌ای در همه‌گیری چاقی  دارند.  اگر به‌ سلامت خود اهمیت می‌دهید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به سراغ غذای کامل بروید، زیرا «خود محدود گر» هستند، به این معنی که مصرف بیش از حد آنها بسیار سخت است.

9. زیاد خوردن و عدم گنجاندن میوه‌های تازه در رژیم غذایی خود.

9. زیاد خوردن و عدم گنجاندن میوه‌های تازه در رژیم غذایی خود.

در نهایت، خوردن بیش از حد و عدم گنجاندن میوه‌های تازه در رژیم غذایی می‌تواند رؤیاهای کاهش وزن شما را در حد همان رؤیا نگه دارد. بهترین میوه‌ها برای کاهش وزن هندوانه، گلابی، سیب و گریپ‌فروت هستند.

هنگام خرید، توصیه می‌شود فقط مواد غذایی را خریداری کنید که تا تازه هستند باید بخورید. انبار کردن بی‌رویه یخچال می‌تواند باعث شود بیشتر از آنچه در ابتدا برنامه‌ریزی کرده بودید، غذا بخورید.

حالا بگویید چه اشتباهاتی مرتکب شده‌اید؟ تجربه خود را در نظرات با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که اگر این مقاله را دوست داشتید، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

 


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است