لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

10 مورد از قدیمی‌ ترین تمدن‌ های باستانی

تاریخ انتشار : 1401/06/23نویسنده: مرضیه درگاهیزمان مطالعه: 10 دقیقهنظر: 0بازدید: 91

در دوره تکامل انسان، روش زندگی در گروه با درک و وابستگی متقابل تبدیل به سبک زندگی عملی بسیار مفیدی شده است و از گروه‌های ایزوله کوچک جوامع بزرگ تشکیل شده‌اند. سپس جوامع بوجود آمدند که پس از مدتی تبدیل به تمدن شدند. چطور ذهن و روان انسان که به این توسعه منجر شده است هم‌چنان موضوع رایج در بین مورخین و انسان‌شنان و بحث مهم برای روز دیگر است. اکنون، بیایید راجع‌به برخی از قدیمی‌ترین تمدن‌ها صحبت کنیم که تا بحال در دنیا وجود داشته‌اند. ما درباره تمدن‌هایی صحبت می‌کنیم که واقعاً می‌دانیم وجود داشتند برخلاف مواردی که در اسطوره‌هایی مانند آتلانتیس، لموریا، و راما مطرح شده‌اند. برای فهرست‌بندی درست قدیمی‌ترین تمدن‌ها در ترتیب زمانی، لازم است تا به مهد تمدن برگردیم.

بیشتر بخوانید: 10 جزیره زیبا و افسانه ای یونان

در اینجا لیستی از 10 تمدن برتر که تا به حال وجود داشته‌اند، با اولین تمدن اخیر آورده شده است؛

10، تمدن اینکان

نام تمدن: تمدن اینکاها

دوره: 1438 پس از میلاد – 1532 پس از میلاد

مکان اصلی: پرو امروزی

مکان فعلی: اکوادور، پرو و شیلی

نکته‌ی مهم: امپراتوری اینکا بزرگترین امپراتوری در آمریکای جنوبی در عصر پیش از کلمبیا بود.

10، تمدن اینکان 

این تمدن در نواحی اکوادور، پرو و شیلی شکوفا شد و مرکز اداری، نظامی و سیاسی آن در کوسکو واقع در پرو امروزی بود. تمدن اینکا جامعه شکوفا و متمدنی بود. اینکاها از پیروان خدای خورشید اینتی بودند و پادشاه آنها به عنوان «ساپا اینکا» به معنای فرزند خورشید نامیده می‌شد. اولین امپراتور اینکا، پاچاکوتی پایتخت را از یک روستای ساده به یک شهر بزرگ منتقل کرد که به شکل یوزپلنگ بود. او پیوسته به توسعه سنت پرستش گذشتگان ادامه داد. هنگامیکه پادشاه مرد، پسر او قدرت را بدست گرفت، اما ثروتش در بین دیگر خویشاوندانش توزیع شد که در عوض مومیایی و نفوذ سیاسی خود را حفظ می‌کرد. این مسئله به ظهور قدرت اینکاها منجر شد که تبدیل به سازندگان بزرگ شدند و قلعه‌ها و مکان‌هایی مانند ماچوپیچو و شهر کوسکو را ساختند که تا به امروز پابرجاست.

9، تمدن آزتک

نام تمدن: تمدن آزتک

دوره: 1345 م – 1521 م

مکان اصلی: منطقه جنوب مرکزی مکزیک پیش از کلمبیا

مکان فعلی: مکزیک

نکته‌ی مهم:  ناهواتل زبان اصلی شد

9، تمدن آزتک 

آزتک‌ها تقریباً در همان زمان به صحنه آمدند که اینکاها به عنوان مدعیان قدرتمند در آمریکای جنوبی در حال رشد بودند. در حدود دهه 1200 و اوایل دهه 1300، مردم در مکزیک امروزی در سه شهر رقیب بزرگ، تنوچتیتلان، تکسکوکو و تلاکوپان زندگی می‌کردند. حدود 1325، این رقبا با هم متحد شدند و دولت جدید بر دره مکزیک مسلط شد. قبل از آن، مردم اسم مکزیک را به آزتک ترجیح دادند. ظهور آزتک در قرن سقوط تمدن موثر دیگر در مکزیک و آمریکای مرکزی، مایاها بود. شهر تنچتیتلان پایگاه قدرت نظامی بود و تبدیل به سر نیزه‌ای برای فتح قلمرو جدید شد، اما امپراتوری آزتک هر شهر یا منطقه را مستقیماً فرماندهی نمی‌کرد. حکومت مرکزی در محل باقی ماند و مجبور شد تا مقادر مختلفی از خراج را به اتحاد سه‌گانه بپردازد. در اوایل دهه 1500، تمدن آزتک در حقیقت در اوج قدرت خود بود. اما سپس، اسپانیا به منطقه حمله کرد. این حمله منجر به مبارزه بین اینکاها و فاتحان اسپانیایی و متحدین بومی شد که گرد شخص معروف هرنان کورتس (یا بهتر بگوییم بدنام) در سال 1521 جمع شده بودند.

شکست در این مبارزه فریبکارانه نهایتاً به سقوط امپراتوری مشهور آزتک شد.

8، امپراتوری رم

نام تمدن: تمدن روم

دوره: 550 قبل از میلاد - 465 پس از میلاد

مکان اصلی: روستای لاتینی‌ها

مکان فعلی: رم

نکته‌ی مهم: قدرتمندترین تمدن باستانی

8، امپراتوری رم 

در زمان‌های گذشته پادشاهان رم باستان را اداره می‌کردند، اما پس از اینکه تنها هفتمین پادشاه حکمرانی کرد، مردم کنترل شهر و اداره خود را برعهده گرفتند. آن‌ها شورایی معروف به سنا تشکیل دادند که بر آنها حمکرانی می‌کرد. ازاین زمان، رم معروف به جمهوری رم بود. رم نیز افت و خیزهای برخی از بزرگترین امپراتوری‌ها در تاریخ بشر مانند جولیوس سزار، تراجان و آگوستوس را دیده است. اما در نهایت، امپراتوری آنقدر وسیع شد که به سادگی نمی‌توان آن را تحت یک قانون واحد قرار داد. در آخر، امپراتوری رم توسط میلیون بربر از شمال و شرق اروپا تسخیر شد.

7، تمدن پارسی

نام تمدن: تمدن پارسی

 دوره: 550 قبل از میلاد - 331 قبل از میلاد

 مکان اصلی: مصر در غرب به ترکیه در شمال، و از طریق بین النهرین تا رود سند در شرق.

مکان فعلی: ایران امروزی

نکته‌ی مهم: دارا بودن جاده سلطنتی

7، تمدن پارسی

زمانی بود که تمدن ایران باستان در حقیقت قویترین امپراتوری در دنیا بود. اگرچه قدرت مدت کوتاهی تا 200 سال در این سرزمین بود، پارس‌ها بر سرزمین‌هایی فایق آمده بودند که بیش از دو میلیون مترمربع را در برداشت. از بخش‌های جنوبی مصر تا بخش‌هایی از یونان و شرق تا بخش‌هایی از هند، امپراتوری ایران به قدرت نظامی و فرمانروایان خردمندش معروف بود. قبل از اینکه آنها چنین امپراتوری گسترده‌ای را در فضای تنها 200 سال ایجاد کنند، قبل از 550 سال پیش از میلاد مسیح، ایران یا پرشیا ( یا همان پرسیز (Persis) که در آن زمان به آن می‌گفتند) در میان تعدادی از رهبران به چند دسته تقسیم شد. اما سپس پادشاه کوروش دوم که بعداً معروف به کوروش بزرگ شد، قدرت را به دست گرفت و تمام پادشاهی ایران را قبل از پیروزی بر بابل باستان متحد کرد.

در حقیقت، پیروزی او آنقدر سریع بود که تا پایان 533 سال قبل از میلاد مسیح، او قبلاً در شرق هند به هند حمله کرده بود. حتی پس از مرگ کوروش، نوادگان او به این گسترش بی‌رحمانه ادامه دادند و حتی در مبارزه افسانه‌ای با اسپارتی‌های شجاع جنگیدند. در اوج خود، ایران باستان بر تمام آسیای مرکزی و مصر حکمرانی می‌کرد. اما تمام آنها زمانی به چالش کشیده شد که سرباز افسانه‌ای مقدونیه، اسکندر کبیر کل امپراتوری ایران را به زانو در آورد و در نهایت در 330 سال قبل از میلاد مسیح به این تمدن پایان داد.

6، تمدن یونان باستان

6، تمدن یونان باستان 

نام تمدن: تمدن یونانی

 دوره: 2700 قبل از میلاد - 479 قبل از میلاد

 مکان اصلی: ایتالیا، سیسیل، شمال آفریقا و تا غرب فرانسه

 مکان فعلی: یونان

 نکات مهم: مفاهیم دموکراسی و سنا، المپیک شاید یونانیان باستان قدیمی‌ترین تمدن نبوده باشند، اما بدون شک یکی از تأثیرگذارترین تمدن‌ها هستند.

اگرچه یونان باستان از تمدن سیکلادیک و مینوسی (2700 BC–1500 BC) ظهور کرد، شواهدی از تدفین در غار فرانچتی در آرگولید یونان وجود دارد که قدمت آن به حدود 7250 سال قبل از میلاد می‌رسد. تاریخ این تمدن در مدت زمان طولانی گسترش داشته است که مورخان آن را به دوره‌های متعددی تقسیم کرده‌اند، محبوبترین آنها دوره‌های باستانی، کلاسیک و هلنیستی بودند. در این دوره‌ها تعدادی از یونانیان باستان در کانون توجه قرار گرفتند که بسیاری از آنها دنیا را برای همیشه تغییر دادند و هنوز در مورد آنها تا به امروز صحبت می‌شود.

از میان چیزهای دیگر، یونانی‌ها المپیک باستان را ابداع کردند و مفهوم دموکراسی و سنا را تشکیل دادند. آنها مبانی برای هندسه مدرن، زیست‌شناسی و فیزیک طرح کردند. فیثاغورث، ارشمیدس، سقراط، اقلیدس، افلاطون، ارسطو، اسکندر مقدونی و... کتب تاریخ مملو از این نام‌هاست که اختراعات، نظریه‌ها، باورها و قهرمانی‌های آنها تأثیر بسزایی در تمدن‌های بعدی داشته است.

5، تمدن چین

نام تمدن: تمدن چین

 دوره: 1600 قبل از میلاد - 1046 قبل از میلاد

 مکان اصلی: رودخانه زرد و منطقه یانگ تسه

 مکان فعلی: کشور چین

 نکات مهم: اختراع کاغذ و ابریشم

5، تمدن چین 

چین باستان (معروف به چین هان) در رتبه پنجم قرار دارد و بدون شک یکی از متنوع‌ترین تاریخها را دارد. در حقیقت، اگر شما تمام سلسله‌ها را از اول تا آخر در نظر بگیرید که در چین حکمرانی می‌کردند، دورههای زمانی طولانی را باید بررسی کرد. گفته می‌شود تمدن رودخانه زرد آغاز کل تمدن چین بود چراکه این جایی است که اولین سلسله بنا شد. این تمدن حدود 2700 سال پیش از میلاد مسیح بود که امپراتور افسانه‌ای زرد حکومتش را آغاز کرد که بعداً به پیدایش سلسله‌های زیادی منجر شد که به حکمرانی خود در چین ادامه دادند. در 2070 سال پیش از میلا، سلسله شیا اولین سلسله‌ی بود که بر کل چین حکومت کرد، همانطوریکه در تواریخ تاریخی باستان توصیف شده است. از آن دوره، سلسله‌های مختلفی وجود دارد که طی دوره‌های زمانی مختلف تا اواخر سلسله چینگ در 1912 پیش از میلاد با انقلاب شینهای کنترل را به دست گرفتند.

این پایان بیش از چهار هزاره تمدن چین باستان بود. با این حال، در این زمان، چینی‌ها برخی از مفیدترین اختراعات و محصولات خود مانند باروت، کاغذ، چاپ، قطب نما، الکل، توپ و بسیاری موارد دیگر را به دنیا تقدیم کردند.

4، تمدن مایا

نام تمدن: تمدن مایا

دوره: 2600 قبل از میلاد - 900 پس از میلاد

مکان اصلی: در اطراف یوکاتان امروزی

مکان فعلی: یوکاتان، کوئینتانا رو، کامپچه، تاباسکو، و چیاپاس در مکزیک و جنوب از طریق گواتمالا، بلیز، السالوادور و هندوراس

نکات مهم: درک پیچیده از نجوم

4، تمدن مایا 

تمدن باستان مایا در آمریکای مرکزی از حدود 2600 سال پیش از میلاد شکوفا شد و به دلیل تقویمی که معرفی کرده است در مورد آن بسیار صحبت شده است. به محض اینکه تمدن تاسیس شد، تمدن مایا به شکوفایی خود ادامه داد و با جمعیت رو به رشد حدود 19 میلیون نفر در اوج خود، بسیار پیچیده شد. تا 700 سال پیش از میلاد، مایاها قبلاً سیستم نوشتاری خود را ابداع کرده بودند که برای ایجاد تقویم‌های خورشیدی حک شده روی سنگ از آن استفاده می‌کردند. مطابق با تقویم آنها، دنیا در 11 آگوست 3114 پیش از میلاد خلق شد که از این تاریخ تقویم آنها شروع می‌شود. تاریخ پایان فرضی 21 دسامبر 2012 بود. مایا باستان از نظر فرهنگی در مقایسه با بسیاری از تمدن‌های معاصرشان غنی بود و مایاها و آزتک‌ها هر دو اهرامی ساختند که بسیاری از آنها بزرگتر از اهرام مصریان هستند.

اما افول و انحطاط ناگهانی مایاها برای مدت طولانی یکی از جذاب ترین اسرار تاریخ باستان بوده است؛ چرا مایاها، با وجود داشتن یک تمدن فوق العاده پیچیده متشکل از بیش از 19 میلیون نفر، به طور ناگهانی در قرن هشتم یا نهم سقوط کردند؟ مردم مایا کاملاً ناپدید نشدند لکن، نوادگان آنها در بخش‌هایی از آمریکای مرکزی هم‌چنان زندگی می‌کنند.

3، تمدن مصر باستان

نام تمدن: تمدن مصر

دوره: 3150 قبل از میلاد - 30 قبل از میلاد

محل اصلی: سواحل نیل

مکان فعلی: مصر

نکات مهم: ساخت اهرام

3، تمدن مصر باستان 

مصر باستان یکی از قدیمی‌ترین و غنی‌ترین تمدنها در این فهرست به شمار می‌آید. تمدن مصر باستان، تمدن باشکوه از کرانه‌های رود نیل به خاطر فرهنگ شگفت انگیز، فراعنه، اهرام ماندگار و ابوالهولش معروف شده‌است. این تمدن حدود 3150 پیش از میلاد ( مطابق با تاریخ‌نگاری مرسوم مصری) با اتحاد سیاسی مصر علیا و سفلی در زمان فرعون اول یکی شد. اما اگر در اوایل 3500 سال قبل از میلاد ساکنان اطراف دره نیل نبودند، این امکان وجود نداشت. تاریخ مصر باستان را می‌توان به مجموعه‌ی از قلمرو پایدار تقسیم کرد که توسط دوره‌های نسبتاً ناپایدار معروف به دورهای میانی جدا شده‌است: پادشاهی قدیم عصر برنز اولیه، پادشاهی میانی عصر برنز میانه و پادشاهی جدید عصر برنز متأخر.

مصر باستان به ما اهرام، مومیایی‌های داد که تا به امروز فراعنه باستان، خط وخیلی چیزهای دیگر را نگه داشته است. مصر باستان در دوران پادشاهی جدید به اوج خود رسید زمانیکه فراعنه مانند رامسس بزرگ با چنان اقتداری حکمرانی کرد که تمدن معاصر دیگر، نوبی ها، نیز تحت سلطه مصر قرار گرفت.

2، تمدن دره سند

نام تمدن: تمدن دره سند

دوره: 3300 قبل از میلاد - 1900 قبل از میلاد

محل اصلی: در اطراف حوضه رودخانه سند

موقعیت فعلی: شمال شرق افغانستان تا پاکستان و شمال غرب هند

نکات مهم: یکی از گسترده‌ترین تمدن‌ها، که 1.25 میلیون کیلومتر را پوشش می‌دهد

2، تمدن دره سند 

یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌ها در این فهرست، تمدن دره سند در قلب تمدن‌های بعدی قرار می‌گیرد که در منطقه دره سند ظهور کرد. این تمدن در نواحی شکوفا شد که امروزه شمال افغانستان تا پاکستان و شمال غربی هند را دربرمی‌گیرند. هموس با مصر باستان و بین النهرین، این تمدن یکی از سه تمدن ابتدایی دنیای باستان بود و از این سه تا گسترده‌ترین تمدنی بود که نواحی 1.25 میلیون کیلومتر از دنیا را در برمی‌گرفت. کل جمعیت در حوضچه رودخانه سند ساکن بودند، یکی از رودخانه‌های اصلی در آسیا و رودخانه دیگر گاغار هاکار بود که زمانی از شمال شرقی هند و شرق پاکستان عبور می‌کرد.

هم‌چنین این تمدن معروف به تمدن هارپی و ماهنجو ـ دارو است که به خاطر مکان‌های حفاری که در آن بقایای تمدن پیدا شده این طور نامگذاری شده است، مرحله اوج این تمدن بنا به گفته‌ها از 2600 سال پیش از میلاد تا حدود 1900 سال پیش از میلاد طول کشید. فرهنگ شهری پییچده و از نظر فناوری پیشرفته در تمدن رود سند مشهود است که پایتخت آن را به اول مرکز شهری در این منطقه تبدیل می‌کند.

مردم تمدن رود سند به دقت زیادی در اندازه‌گیری طول، جرم و زمان دست یافتند و بر اساس مصنوعات یافت شده در حفاری‌ها، مشخص است که این فرهنگ سرشار از هنر و صنایع دستی بود.

1، تمدن بین‌النهرین

نام تمدن: تمدن بین النهرین

دوره: 3500 قبل از میلاد - 500 قبل از میلاد

موقعیت اصلی: شمال شرقی در کنار کوه های زاگرس، جنوب شرقی توسط فلات عربستان

مکان فعلی: عراق، سوریه و ترکیه

معنی: سرزمین بین رودخانه ها (یونان باستان)

نکات مهم: اولین تمدن در جهان

1، تمدن بین‌ النهرین

و در اینجا، اولین تمدنی که تاکنون پدیدار شده‌است. منشاء بین‌النهرین تاکنون به تاریخی برمی‌گردد که هیچ مدرک شناخته شده‌ای از هیچ جامعه متمدن دیگری قبل از آنها وجود ندارد. خط زمانی بین‌النهرین باستان معمولاً از 3300 سال پیش از میلاد تا 750 سال پیش از میلاد بودهاست، بین‌النهرین معمولاً به عنوان اولین مکانی مجوز گرفته است که جامعه متمدن به واقع بتدریج از اینجا سربرآورد. این منطقه حدود 8000 سال پیش از میلاد جایی بود که مردم ایده کشاورزی را توسعه دادند و به تدریج شروع به پرورش حیوانات خانگی به عنوان غذا و کمک به کشاورزی کردند. مردم قبلاً قبل از بین‌النهرین‌ها هنر خلق می‌کردند، اما این بخشی از فرهنگ بشری بود، نه تمدن بشری. تمدن بین‌النهرین بود که علاوه بر اضافه کردن و تنظیم تمام این سیستم‌ها آن را اصلاح کرد و آنها را برای ایجاد اولین تمدن با هم ترکیب کرد.

آنها در نواحی عراق امروزی رونق یافتند که در آن زمان به عنوان بابل، سومر و ارتفاعات آشور شناخته می شد.

فرهنگ و تمدن مدرن امروزی مدیون اولین تمدن‌هایی است که پس از میلیون سال تکامل انسان پدیدار شدند.

تمدن انسان مسیر بسیار طولانی را از دوره‌ای طی کرده‌است که هیچ ابزار تعریف‌شده از ارتباطات وجود نداشت و شکار منبع اولیه تامین غذا آنها بود. به تدریج، کشاورزی جای علوفه را گرفت، حیوانات اهلی شدند، جوامع خلق و توسعه یافت و در نهایت منجر به ایجاد جوامعی شد که امروز در آن زندگی می‌کنیم.

هر تمدن فردی که در اینجا فهرست شده است به طرق مختلف کمک کرده است: ابداعات جدید، ایده‌های جدید، فرهنگ جدید، فلسفه، سبک زندگی و غیره. از همان مهد تمدن تا امروز، آنچه ما شده‌ایم نتیجه تمام تمدن‌هایی است که قبلاً وجود داشتند.


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است