لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

مزایا و معایب رژیم خام‌ خواری برای سگ‌ ها

تاریخ انتشار : 1401/02/04نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 680

رژیم‌های خام خواری برای سگ‌ها روز به روز محبوب‌تر می‌شوند. مانند بقیه رژیم‌های غذایی حیوانات، رژیم مواد غذایی خام نیز طرفداران و مخالفان خود را دارد. بسیاری از متخصصان دامپزشکی معتقدند این رژیم برای سگ‌ها مناسب نیست؛ در حالی که تعدادی از صاحبان حیوانات خانگی عقیده دارند این رژیم برای سگ‌ها سالم‌تر و مفیدتر است. اما آیا واقعاً این رژیم برای سگ‌ها مفید است؟ مزایا و معایب رژیم خام‌خواری برای سگ‌ها چیست؟ در این مقاله به این سؤالات پاسخ داده و به بررسی رژیم خام‌خواری سگ‌ها می‌پردازیم.

مطالبی که در این مقاله می‌خوانید:

  • رژیم خام‌خواری سگ‌ها چیست؟
  • چرا مردم از رژیم خام‌خواری برای سگ‌ها استفاده می‌کنند؟
  • نیازهای تغذیه‌ای سگ‌ها چیست؟
  • مزایا و معایب رژیم خام‌خواری سگ‌ها

رژیم خام‌خواری سگ‌ها چیست؟

به طور خلاصه در این رژیم، غذای پخته به سگ داده نمی‌شود و تنها از غذای خام برای تغذیه سگ استفاده می‌شود. در این رژیم غذایی نباید از غذاهای کنسرو شده استفاده کرد اما استفاده از مواد غذایی خام و منجمد مشکلی ندارد. گوشت تازه همراه با استخوان، سبزیجات، غلات، تخم مرغ، میوه و حتی برخی از لبنیات ممکن است بخشی از یک رژیم غذایی خانگی و خام برای سگ‌ها باشد. گرچه دستورالعمل‌های متفاوتی برای این رژیم وجود دارد اما اساس همه آن‌ها یک چیز است: تنها مصرف مواد غذایی خام در این رژیم مجاز است.

چرا مردم از رژیم خام‌خواری برای سگ‌ها استفاده می‌کنند؟

با وجود این که غذاهای آماده موجود در بازار برای سگ‌ها، مقرون به صرفه و از نظر غذایی متعادل است، اما برخی از افراد ترجیح می‌دهند به جای آن، از مواد غذایی خام برای تغذیه سگ خود استفاده کنند. این تمایل به استفاده از مواد غذایی طبیعی، بیشتر با دغدغه این افراد درمورد سلامت سگ و عدم اعتماد این افراد به تولیدکنندگان غذای حیوانات مرتبط است. برخی از این افراد عقیده دارند، با توجه به این که اجداد سگ‌ها از غذای خام موجود در طبیعت تغذیه می‌شدند، سگ آن‌ها نیز می‌تواند این رژیم را بدون هیچ مشکلی در پیش بگیرد.

با توجه به این که برخی از سگ‌ها دارای آلرژی یا حساسیت غذایی هستند، برای تهیه یک رژیم غذایی کامل و متعادل که به سگ آسیبی نزند، لازم است با یک دامپزشک مشورت شود. در غیر این صورت ممکن است سگ شما با کمبود مواد مغذی مورد نیاز خود و بیماری‌های ناشی از آن مواجه شود.

سبزیجات خام در مقابل سگ کوچک

نیازهای تغذیه‌ای سگ‌ها چیست؟

سگ‌ها در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا باشند، نیازهای تغذیه‌ای مخصوص به خود را دارند، اما در حالت عادی، توله‌ها، سگ‌های بالغ، باردار یا شیرده نیز هریک مواد مغذی مخصوص به خود را نیاز دارند. به عنوان مثال نیاز تغذیه‌ای یک توله 6 ماه با سگی که به بیماری کلیوی مبتلا است متفاوت است. به همین دلیل رژیم‌ها و مواد غذایی متفاوتی برای تغذیه سگ‌ها در مراحل مختلف زندگی تولید می‌شود.

نوع تغذیه سگ، بر سلامت اندام‌های داخلی، پوست، مو، استخوان‌ها، عضلات و سایر قسمت‌های بدن سگ مؤثر است؛ بنابراین رفع نیازهای تغذیه‌ای سگ‌ها دشوارتر از چیزی است که صاحبان آن‌ها تصور می‌کنند!

سگ‌ها برای عملکرد طبیعی و حفظ سلامت به انوع مختلفی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین‌ها، کربوهیدرات، فیبر و ... نیاز دارند. اگر یک سگ با رژیم غذایی نامتعادلی تغذیه شود، ممکن است دچار ضعف استخوان‌ها، رشد نامناسب و بیماری‌های جدی و خطرناکی شود.

باید بدانید که اکثر نژادهای سگ‌ها همه‌چیزخوار هستند؛ این مسئله خود نشان‌دهنده گستردگی نیازهای تغذیه‌ای آن‌ها است. بر اساس تحقیقات، سگ‌های خانگی متفاوت از اجداد خود (گرگ‌ها) هستند؛ بنابراین حتی اگر هر دو از یک نژاد باشند، نحوه تکامل سگ‌های خانگی متفاوت است. آن‌ها به گونه‌ای تکامل یافته‌اند که بتوانند مواد نشاسته‌ای را هم هضم کنند.

معایب مزایا
احتمال آلودگی و بروز بیماری‌های باکتریایی و انگلی دریافت بیشتر مواد مغذی طبیعی
احتمال ایجاد عدم تعادل در دریافت مواد مغذی مورد نیاز امکان انتخاب منبع غذایی
آسیب‌دیدگی دندان‌ها در اثر تماس با مواد غذایی خام و سفت امکان تشخیص و اطمینان از کیفیت مواد غذایی
گران‌تر بودن نسبت به مواد غذایی آماده و پخته تأمین مواد مغذی طبیعی بدون افزودنی، چربی و سدیم اضافی

بیشترین نگرانی موجود درمورد این رژیم غذایی، احتمال بروز بیماری‌های باکتریایی، انگلی و حتی عفونی است. بسیاری از انگل‌ها و باکتری‌ها در اثر پخته شدن گوشت از بین می‌روند؛ در صورتی که انواع خام و منجمد گوشت، می‌تواند منبع این آلودگی‌ها باشد. گوشت خام ممکن است حاوی باکتری‌هایی مانند سالمونلا، لیستریا، ای‌کولی و همچنین انگل‌های میکروسکوپی مانند سارکوسیستیس و توکسوپلاسما باشد. این عوامل بیماری‌زا می‌توانند باعث عفونت جدی در انسان و حیوانات خانگی شوند.

علاوه بر این، برخی از مواد غذایی خام در این رژیم گران‌تر از غذاهای کنسرو شده یا آماده موجود در بازار هستند و اگر این غذاها حاوی استخوان باشند، ممکن است باعث آسیب‌دیدگی دندان یا پارگی و زخم در دهان شوند. از طرف دیگر اگر سگ شما از رژیم خام‌خواری پیروی کند، می‌توانید اطمینان داشته باشید که غذا از چه منبعی تهیه می‌شود و مواد مغذی مورد نیاز سگتان، از یک منبع طبیعی تأمین می‌شود.

صرف نظر از این که چه رژیم و برنامه غذایی را برای سگ خود انتخاب می‌کنید، اطمینان کسب کنید که این رژیم کاملاً متعادل و سالم است. تنها ماده غذایی مورد نیاز سگ‌ها گوشت خام نیست؛ بنابراین پیش از انتخاب یک رژیم با یک دامپزشک درمورد برنامه غذایی سگ خود مشورت کنید تا سگ شما با کمبود هیچ ماده مغذی مواجه نشود.

بیشتر بخوانید: 7 روش آموزش گاز نگرفتن به سگ


بهترین دامپزشک اطراف خودت رو در بیزاَپ پیدا کن.


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است