لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

علل خشکی پوست در گربه‌ ها چیست؟

دسته بندی :حیوانات خانگی
تاریخ انتشار : 1401/02/07نویسنده: نیکو مومنیانزمان مطالعه: 5 دقیقهنظر: 0بازدید: 737

پوست خشک در گربه‌ها می‌تواند منجر به پوسته پوسته شدن، شوره سر، خارش شود. همچنین ممکن است پوست را مستعد ابتلا به عفونت کند. خوشبختانه راه‌هایی برای درمان خشکی پوست گربه و جلوگیری از بازگشت آن وجود دارد که در ادامه می‌خوانیم.

علل خشکی پوست در گربه‌ها

خشکی پوست معمولاً نشانه یک مشکل دیگر در بدن گربه‌هاست که قادر است باعث پوسته پوسته شدن پوست، خارش و ظاهر نامرتب آن‌ها شود. همچنین ممکن است متوجه شوید که گربه، خود را بیش از حد معمول نظافت می‌کند. کلید درمان خشکی پوست این است که ابتدا علت آن را پیدا کنید.

محیط زندگی

تغییرات آب و هوا و دما ممکن است باعث خشکی پوست گربه‌ها شود. به عنوان مثال، گرمای داخل خانه در طول زمستان ممکن است دلیلی برای خشک شدن پوست باشد. در تابستان، کولر باعث خشک شدن پوست‌های حساس در گربه‌ها می‌شود. سایر عوامل محیطی که ممکن است در خشکی پوست نقش داشته باشند عبارت‌اند از:

دود سیگار، عطرها و مواد شیمیایی خانگی که شامل سفیدکننده‌ها و پاک‌کننده‌های قوی هستند.

نظافت

گربه‌ها خودشان بدن خود را تمیز می‌کنند. اگر آن‌ها به دلیل مشکلاتی مانند آرتروز یا چاقی، تحرک محدودی داشته باشند، ممکن است نیاز داشته باشند تا برای نظافت آن‌ها را حمام کنید. عدم تمیز کردن باعث ایجاد پوست مرده و مو روی بدن آن‌ها می‌شود. این موضوع می‌تواند به پوست خشک و ناسالم منجر شود.

تمیزی بیش از حد ممکن است باعث خشکی پوست و ریزش مو باشد. گربه‌ها معمولاً وقتی جفت‌گیری می کنند یا پوستشان ناراحت است، خود را تمیز می‌کنند.

حمام کردن

گربه‌ها معمولاً نیازی به حمام ندارند مگر این که خیلی کثیف شوند یا مشکل پوستی داشته باشند. حمام کردن گاه به گاه با شامپوی مخصوص برای گربه‌ها معمولاً بی ضرر است، اما حمام کردن مکرر می‌تواند منجر به خشکی پوست شود.

رژیم غذایی ضعیف

گربه‌هایی که رژیم غذایی ناقص یا نامتعادل دارند ممکن است دچار خشکی پوست شوند. رژیم‌های غذایی خانگی اغلب با بهترین دقت و توجه درست می‌شوند، اما در بیشتر اوقات کامل و متعادل نیستند.

حتی رژیم‌های تخصصی کامل و متعادل ممکن است برای برخی از گربه‌ها مطلوب نباشد و باعث شود پوست گربه‌ها خشک شود.

انگل‌های خارجی

انگل‌های خارجی مانند کک یا کنه روی پوست ممکن است باعث ایجاد ظاهری خشک و پوسته پوسته شود. کک و مک‌ها ممکن است در برخی موارد با چشم غیر مسلح دیده شوند، اما گربه‌هایی که به طور مرتب خود را تمیز می‌کنند ممکن است شواهد آن‌ها را در هنگام نظافت خود از بین ببرند. اکثر کنه‌ها با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند. کنه‌های چیلتیلا از این امر مستثنی هستند و اغلب به آن‌ها شوره می‌گویند.

آلرژی

گربه‌های مبتلا به آلرژی اغلب مشکلات پوستی از جمله خشکی پوست را تجربه می‌کنند. آن‌ها ممکن است به گرده‌ها، گرد و غبار، غذا، مواد شیمیایی و عطرها حساسیت داشته باشند. آلرژن‌ها می‌توانند باعث واکنش سیستم ایمنی گربه که همراه با خارش، التهاب و خشکی پوست است، بشوند.

بیماری پوستی

انواع مختلفی از بیماری‌های پوستی گربه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند و برخی باعث خشکی پوست می‌شوند. برخی از عفونت‌های باکتریایی و قارچی ممکن است باعث شوند پوست ظاهری خشک و پوسته پوسته پیدا کند. بدون درمان، بیماری پوستی می‌تواند در طول زمان بدتر شود.

بیماری سیستمیک

بیماری‌های سیستمیک مانند پرکاری تیروئید، دیابت، بیماری کلیوی و بیماری قلبی قادر به تغییر ظاهر پوست آن‌ها است. بنابراین حتما با دامپزشک گربه‌ی خود در تماس باشید.


بییشتر بخوانید: آموزش اصلاح رفتار بد در بچه گربه‌ها


گربه بیمار

فشار

استرس می تواند تأثیر زیادی بر پوست و موی انسان داشته باشد و همین امر را برای گربه‌ها نیز وجود دارد. منابع احتمالی استرس در محیط زندگی گربه شما عبارت‌اند از: انتقال به خانه جدید، اضافه کردن یا دوست داشتن یک عضو خانواده یا حیوان خانگی دیگری غیر از او، رویدادهای پر سر و صدا در داخل و اطراف خانه و ... .

رفتار

اگر متوجه خشکی پوست در گربه خود شدید، ابتدا باید برای مشاوره با دامپزشک او تماس بگیرید. او ممکن است معاینه‌ای را برای ارزیابی پوست و انجام درمان مناسب توصیه کند. درمان توصیه شده به علت مشکلات پوستی گربه شما بستگی دارد. گربه شما ممکن است به آنتی بیوتیک، داروی ضد قارچ، آنتی هیستامین، داروهای ضد التهابی، غذای خاص یا حتی مکمل نیاز داشته باشد. برخی از دامپزشکان برای بهبود پوست، مکمل‌های اسید چرب را برای گربه‌ها توصیه می‌کنند. هرگز بدون مشورت با دامپزشک از داروهای خانگی یا مکمل‌ها برای بهبود او استفاده نکنید.

راه‌هایی برای اصلاح محیط زندگی گربه و احتمالاً کاهش خشکی پوست او وجود دارد. خانه خود را تا حد امکان تمیز و عاری از گرد و غبار نگه دارید. وسایل گربه‌تان باید با مواد شوینده ملایم و بدون افزودنی شسته شوند. برای کاهش آلرژن‌های موجود در هوا، یک دستگاه تصفیه هوا را در نظر بگیرید. از استفاده از مواد شیمیایی و عطرهای تند در خانه خودداری کنید.

گربه

اگر به نظر می‌رسد گربه شما در نظافت مشکل دارد، سعی کنید او را هر چند روز یک بار با استفاده از مسواک بشویید و در صورت مشاهده‌خشکی پوست به دامپزشک مراجعه کنید؛ زیرا گربه شما ممکن است بیماری داشته باشد که نیاز به درمان دارد. اگر او اضافه وزن دارد، می‌توان این مشکل را از طریق رژیم غذایی و ورزش کنترل کرد.

  • از حمام کردن گربه خودداری کنید مگر این که لازم باشد. هنگامی که گربه خود را حمام می‌کنید، از یک شامپوی مرطوب‌کننده ملایم و بدون صابون که مخصوص گربه‌ها ساخته شده است، استفاده کنید.
  • از یک محصول مؤثر ماهانه کنترل کک برای جلوگیری از به وجود آمدن آن استفاده کنید. کک‌ها نه تنها ممکن است باعث مشکلات پوستی شوند، بلکه می‌توانند بیماری‌های پوستی موجود را شدیدتر کنند.
  • اقداماتی را برای کاهش استرس در محیط زندگی گربه خود انجام دهید. به آرامی حیوانات خانگی یا افراد جدیدی را به گربه خود معرفی کنید، اما همیشه یک مکان امن برای او فراهم کنید که بتواند در آن پنهان شود. استفاده از بو‌های آرام‌بخش مانند اسپری یا دیفیوزرها راتنها با مشورت دامپزشک معالج توصیه می‌شود. برای بازی و ارتباط با گربه خود وقت بگذارید.
  • حتماً گربه خود را برای معاینه به صورت مرتب و مداوم نزد دامپزشک ببرید. دامپزشک او ممکن است بتواند علائم اولیه بیماری را تشخیص دهد. در مورد وضعیت گربه خود با دامپزشک حیوانات خانگی بیشتر در تماس باشید و تمام تلاش خود را برای پیروی از توصیه‌های او انجام دهید.
  • اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک او تماس بگیرید. برای سؤالات مربوط به سلامتی، همیشه با آن‌ها مشورت کنید؛ زیرا آن‌ها حیوان خانگی شما را معاینه کرده‌اند، تاریخچه سلامت او را می‌دانند و می‌توانند بهترین توصیه‌ها را برای آن‌ها ارائه دهند.

گربه و دامپزشک


نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است