لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

علائم، علت و پیشگیری از فشار خون بالا در سگ

تاریخ انتشار : 1400/09/22نویسنده: آتنا سعادت پورزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 543

فشار خون بالا بیماری است که بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آیا می‌دانستید سگ‌ها نیز می‌توانند به فشار خون بالا مبتلا شوند؟ دلایل احتمالی فشار خون بالا در سگ‌ها تا حدی متفاوت‌تر از انسان است، اما باز هم فشار خون بالا در این حیوان‌ها نگران کننده است.

فشار خون بالا در سگ چگونه است؟

مشکل فشار خون در سگ‌ها معمولاً خود را به صورت فشار خون بالا نشان می‌دهد. فشار خون یعنی اندازه‌گیریِ فشار جریان خون در دیواره رگ‌ها هنگام پمپاژ خون توسط قلب. فشار خون سیستولیک به طور خاص به فشار خون در سرخرگ‌ها به عنوان منقبض کننده قلب اشاره دارد، این در حالی است که دیاستولیک این فشار را هنگام منبسط شدن قلب توصیف می‌کند.

فشار خون در میلی‌متر جیوه اندازه‌گیری می‌شود که به اختصار mmHg نوشته می‌شود. نتایج فشار خون به صورت سیستولیک نسبت به دیاستولیک خوانده می‌شود. به عنوان مثال، اگر سیستولیک 140 و دیاستولیک 80 باشد، میزان آن 80/140 میلی‌متر جیوه است.

درمان فشار خون بالا در سگ

علائم فشار خون بالا در سگ‌ها

فشار خون بالا معمولاً علائم خاصی را در سگ ایجاد نمی‌کند. با این حال، اثرات مضر فشار خون بالا می‌تواند باعث خونریزی در قسمت‌های مختلف بدن شده و منجر به تشکیل لخته خون می‌شود. همچنین به مشکلاتی مانند بیماری کلیه مربوط خواهد شد. علائم زیر ممکن است همراه با فشار خون بالا در سگ دیده شود:

  • نابینایی ناگهانی (به دلیل جدا شدن شبکیه)
  • خونریزی در چشم
  • مشاهده خون در ادرار
  • خون دماغ شدن
  • علائم بیماری قلبی (دشواری در تنفس، سرفه کردن، بی‌حالی)
  • تشکیل لخته خون که می‌تواند منجر به سکته شود (در سگ‌ها کمتر از انسان)
  • از دست دادن اشتها
  • افزایش تشنگی و نیاز به دفع ادرار (به دلیل بیماری کلیه)

فشار خون در سگ‌ها چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

در سگ‌ها، فشار خون اغلب با استفاده از مچ‌بند مخصوصی که به دستگاه کنترل فشار خون اسیلومتریک متصل است، اندازه‌گیری می‌شود. در بعضی از تنظیمات بالینی، مچ‌بند به فشار سنج (پمپ دستی برای باد کردن مچ‌بند با یک صفحه برای اندازه‌گیری فشار) و یک مانیتور ضربان متصل است، مچ‌بند نیز به یک محل نبض متصل می‌شود. مناطقی که معمولاً برای اندازه‌گیری فشار خون در سگ‌ها استفاده می‌شود شامل اندام جلویی، دم و اندام تحتانی عقب (زیر زانو) است.

به دست آوردن اندازه دقیق فشار خون سگ در شرایط بالینی ممکن است دشوار باشد. اول اینکه عصبی یا هیجانی شدن می‌تواند به طور مصنوعی فشار خون را افزایش دهد. ثانیاً، سگ‌ها برای اندازه‌گیری فشار خون باید به راحتی بنشینند. متخصصان دامپزشکی تلاش می‌کنند تا سگ‌ها را آرام و راحت نگه دارند و بتوانند فشار خون آنها را به درستی اندازه‌گیری کنند. برای اطمینان از اندازه درست و مناسب مچ‌بند و عملکرد صحیح تجهیزات، اقداماتی نیز انجام می‌شود. برای تأیید نتایج به چندین بار اندازه‌گیری فشار خون نیاز است.

هنگام تفسیر فشار خون مشاهده شده، دامپزشکان عواملی را که می‌توانند حاصل ضرب دوگانه (BP) را تحت تأثیر قرار دهند، مانند سن، جنسیت، نژاد و حالت فعلی سگ در نظر می‌گیرند. BP به اصطلاح «طبیعی» می‌تواند در محدوده وسیعی، معمولاً میان 71/131 تا 95/150 میلی‌متر جیوه قرار گیرد. BP بالای 95/150 ممکن است برای بدن مضر باشد. در صورت افزایش BP، همراه با شواهدی از آسیب‌دیدگی اندام، اقدام به درمان پزشکی الزامی می‌شود. BP بیشتر از 120/180 مشکلی جدی در نظر گرفته می‌شود. برای جلوگیری از مشکلات ثانویه در این سگ‌ها، یعنی مشکلاتی از قبیل: بیماری مزمن کلیه، ناهنجاری‌هایی شبکیه (که منجر به کوری می‌شود)، ضایعات عروقی (ایجاد سکته) و بیماری قلبی (مانند نارسایی احتقانی قلب)، مداخله پزشکی نیاز است.

فشار خون بالا در سگ‌ها

دلایل فشار خون بالا در سگ

اکثر سگ‌هایی که فشار خون بالا دارند، فشار خون ثانویه نیز دارند؛ یعنی فشار خون به دلیل مشکل دیگری در بدن افزایش می‌یابد. فشار خون ثانویه ممکن است ناشی از یک یا چند مورد ذکر شده در زیر باشد:

  • بیماری کلیوی
  • مشکلات غدد درون ریز مانند دیابت
  • مشکلات غدد فوق کلیوی مانند بیماری کوشینگ یا تومورهای فوق کلیوی
  • چاقی

فشار خون بالا در سگ‌ها کمتر دیده می‌شود. مشخص نیست که چه عواملی باعث فشار خون بالا در این سگ‌ها می‌شود، اما سن ممکن است در این مورد یک عامل مؤثر باشد.

درمان فشار خون بالا در سگ

هنگامی که دامپزشک فشار خون بالا را در سگ شما تشخیص داد، گام بعدی جستجوی دلیل اصلی آن است. مدیریت بیماری اولیه که منجر به فشار خون شده می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. با این حال، باز هم اکثر سگ‌ها برای کاهش فشار خون به دارو نیاز دارند.

دامپزشکان اغلب گشاد کننده عروق و گروهی از داروها را تجویز می‌کنند که رگ‌های خونی را باز کرده و فشار خون را کاهش می‌دهند. داروهای رایج مورد استفاده برای فشار خون بالا شامل موارد زیر است:

  • آملودیپین
  • آتنولول
  • بنازپریل
  • دیلتیازم
  • انالاپریل

گاهی کاهش مصرف سدیم در رژیم غذایی سگ توصیه می‌شود اما این توصیه به اندازه‌ای که در میان انسان‌ها رایج است، در میان سگ‌ها رایج نیست. اگر رژیم کم سدیم توصیه شود، دامپزشک می‌تواند غذاهای ویژه‌ای را برای سگ شما توصیه کند.

حتماً برنامه درمانی دامپزشک خود را دقیقاً دنبال کرده و همانطور که توصیه شده برای چکاپ‌های بعدی نیز مراجعه کنید. اگر سگ شما به خوبی به درمان پاسخ نمی‌دهد یا تغییری در وضعیت او ایجاد شده با دامپزشک خود تماس بگیرید. هرگز داروها یا سایر روش‌های درمانی را بدون صحبت قبلی با دامپزشک خود در پیش نگیرید.

بیشتر بخوانیداضطراب جدایی در سگ‌ها + روش درمان
 

درمان بیماری فشار خون در سگ

چگونه از به وجود آمدن فشار خون بالا در سگ جلوگیری کنیم؟

ممکن است نتوانید از ابتلای سگ خود به فشار خون بالا جلوگیری کنید اما می‌توانید به کنترل آن کمک کنید. تشخیص به موقع یکی از بهترین روش‌ها برای سالم نگه داشتن سگ شما است.

مطابق موارد توصیه شده، برای معاینات پزشکی، سالی یک یا دو بار حتماً به دامپزشک مراجعه کنید (با افزایش سن سگ خود دفعات را بیشتر کنید). دامپزشک شما ممکن است تغییرات کوچکی را که نشان‌دهنده وجود یک مشکل است، تشخیص دهد. اگر نگران فشار خون سگ خود هستید، از دامپزشک بپرسید که آیا می‌تواند در ویزیت بعدی این مسئله را بررسی کند یا خیر.

همچنین مهم است که به محض مشاهده علائم بیماری، سگ خود را برای معاینه به دامپزشکی ببرید. منتظر ماندن، تنها مدیریت شرایط سگ شما را دشوارتر می‌کند.

 


بهترین و نزدیکترین دامپزشکی  را در بیزاَپ جستجو کنید.


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است