لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

معجزه ای برای پاک کردن سخت ترین لکه های آب از روی شیشه

تاریخ انتشار : 1401/03/05نویسنده: ثمین یزدانیزمان مطالعه: 7 دقیقهنظر: 0بازدید: 851

نگاهی کلی بر روی پروژه

زمان کار: 10 تا 30 دقیقه

زمان کلی: 10 دقیقه تا 1 ساعت و 30 دقیقه

سطح مهارت: مبتدی

لکه‌ها یا رسوبات آب سخت روی درب‌های شیشه‌ای دوش، پنجره‌ها و لیوان‌های شیشه‌ای باعث می‌شود که شیشه‌ها کثیف به نظر برسند و در صورت ماندن طولانی مدت، حتی می‌توانند دائمی شوند. بدتر از آن، رسوبات معدنی می‌توانند مولکول‌های صابون و شامپو را برای ایجاد لکه‌های صابون و شامپو جذب کنند. حتی اگر پنجره‌های بیرونی پس از تمیز کردن به درستی خشک نشوند یا اگر سیستم آبپاش حیاط مرتباً به شیشه آب بپاشد، شیشه‌های بیرون می‌توانند پر از لکه‌های آب سخت باشند.

            لکه‌های آب سخت اغلب در خانه‌هایی دیده می‌شوند که از آب چاه مناطقی استفاده می‌کنند که دارای سطوح بالایی از مواد معدنی مانند آهک و کلسیم در آب‌های زیرزمینی هستند. متأسفانه، لکه‌ها پس از تمیز کردن دوباره ظاهر می‌شوند مگر این که آب فیلتر شده یا با سیستم نرم‌کننده آب تصفیه شود.

            خوشبختانه، اگر زود تشخیص داده شود، لکه‌های آب سخت روی شیشه را می‌توان با تمیز کردن منظم تحت کنترل نگه داشت. در حالی که بسیاری از پاک کننده‌های تجاری لکه‌های آب سخت را از شیشه پاک می‌کنند، اسیدهای ملایم مانند سرکه سفید یا آب لیمو و ساینده‌های ملایم مانند جوش شیرین بیشتر لکه‌های آب سخت را پاک می‌کنند و معمولاً در کابینت‌های آشپزخانه یافت می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  3 روش پاک کردن لکه‌ های آب مانده روی بدنه ماشین

هر چند وقت یکبار لکه‌های آب سخت را از شیشه پاک کنیم؟

اگر می‌دانید که لکه‌های آب سخت یک مشکل در منطقه شما هستند، هنگام تمیز کردن وسایل شیشه‌ای به عنوان بخشی از روال همیشگی خانه‌داری باید مراقبت بیشتری انجام دهید. جلوگیری از تجمع بیش از حد لکه‌ها، شیشه را از وجود همیشگی مواد معدنی محافظت می‌کند. هنگامی که وجود لکه‌ها به دلیل مواد معدنی همیشگی می‌شود، هیچ راهی برای بازگرداندن شیشه به شفافیت اولیه وجود ندارد.

وسایلی که نیاز دارید:

تجهیزات /ابزار

شیشه شوی تیغه‌ای

پارچه‌های میکروفیبر

برس نرم

مسواک قدیمی

کاسه کوچک

دستکش پلاستیکی

عینک محافظ چشم

حوله قدیمی

مواد:

سرکه سفید

آب مقطر

آب لیمو

جوش شیرین

نمک سفره

پاک کننده‌های لکه آب سخت

دستورالعمل‌ها

روش‌های تمیز کردن لیست شده در زیر به تدریج در از بین بردن لکه‌های آب سخت روی شیشه سخت‌تر می‌شوند. اگر روش اول لکه‌ها را از بین نمی‌برد، روش بعدی را امتحان کنید. اگر تصمیم به استفاده از پاک کننده لکه آب سخت آماده در فروشگاه دارید، دستورالعمل‌ها را به دقت خوانده و دنبال کنید. برخی از پاک کننده‌ها قوی‌تر از بقیه هستند، بنابراین همیشه از لباس‌های محافظ استفاده کنید و پاک کننده‌ها را به درستی نگهداری کنید.

از سرکه سفید استفاده کنید

سرکه سفید یک اسید ملایم (اسید استیک) است که سبب شکستن پیوندهای مواد معدنی آب سخت با سطح شیشه می‌شود. همچنین می‌توانید آب لیموی تازه (اسید سیتریک) را در محلول پاک کننده جایگزین کنید.

از سرکه سفید استفاده کنید

1. یک محلول پاک کننده را مخلوط کنید

در یک بطری اسپری، یک واحد از سرکه سفید یا آب لیمو را با یک واحد آب مقطر ترکیب کنید.

برای داشتن یک محلول تمیزکننده قوی‌تر، به جای سرکه سفید مناسب مواد غذایی، از سرکه مخصوص تمیزکاری استفاده کنید. سرکه مخصوص تمیزکاری حاوی حدود شش درصد اسید استیک است در حالی که سرکه خوراکی حاوی حدود پنج درصد اسید استیک و 95 درصد آب است. تفاوت بزرگی به نظر نمی‌رسد، اما سرکه مخصوص تمیزکاری 20 درصد قوی‌تر از سرکه سفید معمولی است.

2. محلول را اسپری کنید

یک حوله کهنه را در پایین صفحه شیشه‌ای قرار دهید تا قطرات اضافه روی آن چکه کند. از بالای درب دوش یا پنجره شیشه‌ای شروع کرده، و محلول سرکه و آب را بر روی شیشه اسپری کنید. به طور منظم و ردیفی به سمت پایین اسپری کنید تا جایی که تمام قسمت‌های شیشه کاملا خیس شود.

اجازه دهید محلول روی حداقل 30 دقیقه روی شیشه بماند.

3. رسوبات معدنی را سابیده و تمیز کنید

با استفاده از یک برس نرم یا پارچه میکروفیبر، از بالای پانل شیشه‌ای شروع کرده و رسوبات معدنی را تمیز کنید. با حرکات دایره‌ای دستتان را حرکت دهید و برس یا پارچه را هر از گاهی بشویید. از یک مسواک قدیمی برای تمیز کردن گوشه‌ها یا اطراف لبه‌های فلزی استفاده کنید.

در حالی که سرکه غیر سمی است، برای محافظت از دستان خود دستکش پلاستیکی بپوشید و از عینک محافظ چشم استفاده کنید تا از پاشیده شدن محلول به چشم جلوگیری کنید.

4. بشویید و خشک کنید

هنگامی که لکه‌های آب سخت از بین رفتند، شیشه را با آب بشویید. از بالا شروع کنید، از یک شیشه شوی تیغه‌ای با کیفیت خوب استفاده کنید تا بیشتر آب را گرفته و با یک پارچه میکروفیبر بدون پرز مراحل خشک شدن را به پایان برسانید.

از سرکه سفید و خمیر جوش شیرین استفاده کنید

اگر سرکه به تنهایی لکه‌های ناشی از آب سخت را از بین نمی‌برد، جوش شیرین را به عنوان یک ساینده ملایم اضافه کنید. این خمیر روی لیوان‌های شیشه‌ای لکه‌دار و سایر ظروف شیشه‌ای نیز به خوبی جواب می‌دهد.

1. سرکه را بر روی شیشه اسپری کنید

یک حوله کهنه را در پایین شیشه‌ قرار دهید تا قطرات اضافه روی آن چکه کند. مقداری سرکه رقیق نشده را در یک بطری اسپری بریزید و از بالا شروع کرده، تمام سطح شیشه را اسپری کنید. اجازه دهید سرکه حداقل 30 دقیقه روی شیشه بماند.

2. یک خمیر تمیز کننده درست کنید

در یک کاسه کوچک، یک واحد آب را با سه واحد جوش شیرین مخلوط کنید تا خمیر نازکی درست شود. معمولاً بهتر است خمیر را در اندازه کم درست کنید تا خیلی آبکی نباشد.

3. خمیر را استفاده کنید

با استفاده از یک پارچه یا برس شستشو، خمیر را روی لکه‌های آب سخت روی شیشه بمالید. آن را به صورت دایره‌ای بمالید و همیشه از بالای قسمتی که نیاز به تمیز کردن دارد شروع کنید و به سمت پایین حرکت کنید. اگر فقط چند لکه وجود دارد، یک مسواک قدیمی را به خمیر آغشته کرده و از آن برای شستشو استفاده کنید.

از سرکه سفید و خمیر جوش شیرین استفاده کنید

4. سرکه را دوباره اسپری کنید

بعد از این که خمیر را زدید و کمی خشک شد، دوباره سرکه رقیق نشده را بر روی شیشه اسپری کنید. هنگامی که جوش شیرین و سرکه به یکدیگر واکنش نشان می‌دهند، باید مقداری کف ایجاد شود.

5. بشویید و خشک کنید

هنگامی که کف کردن متوقف شد، شیشه را با آب تمیز بشویید و با یک پارچه میکروفایبر یا شیشه شوی تیغه‌ای خشک کنید.

نکاتی برای دور نگه داشتن لکه‌های آب سخت

پس از دوش گرفتن یا هنگام تمیز کردن هر نوع شیشه، آن سطح را کاملا خشک کنید تا از ایجاد لکه‌های آب سخت جلوگیری کنید.

از محلول سرکه رقیق شده برای تمیز کردن هفتگی استفاده کنید تا از تجمع رسوبات جلوگیری شود.

برای جلوگیری از پاشیدن لکه آب سخت، آبپاش‌ حیاط را از پنجره‌ها دور کنید.

از محصولات ضد آب استفاده کنید تا آب بر روی شیشه نماند.

 


بهترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است