لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

آموزش تعمیر و عیب یابی فن حمام

تاریخ انتشار : 1401/01/31نویسنده: ثمین یزدانیزمان مطالعه: 7 دقیقهنظر: 0بازدید: 564

هنگامی که فن یا هواکش حمام شما از کار افتاد و دیگر تهویه هوا را انجام نداد، زمان زیادی طول نمی‌کشد که هوای مرطوب و قطره‌های آب در حمام شما جمع می‌شود و شرایط و مکانی برای رشد کپک‌های ناسالم فراهم می‌کند. اگر بیش از حد برای تعمیر فن صبر کنید، رطوبت می‌تواند به وسایل حمام، دیوارها و حتی چهارچوب‌ها آسیب برساند، به همین دلیل است که در آیین‌نامه ساختمان در وهله اول به تهویه حمام تاکید شده است.

            در بیشتر موارد، تعمیر فن حمام یک پروژه قابل انجام توسط شما در خانه است. تنها زمانی که ممکن است به یک برقکار متخصص نیاز داشته باشید هنگامی است که مشکل سیم کشی برق در مدارهای ساختمان باعث خرابی شده باشد. حتی اکثر مشکلات سیم‌کشی داخل فن، مشکلاتی هستند که می‌توانید خودتان آن‌ها را حل کنید، زیرا موتور فن قابل جابجایی است.

نگاهی به داخل فن هواکش

هنگامی که توری را از هواکش حمام باز می‌کنید، ممکن است که فکر کنید تعمیر فن شامل باز کردن کل مجموعه فن، مانند محفظه و سایز قسمت‌های آن است. این کار بسیار سخت‌تر از آن چیزی است که باید انجام دهید، مگر اینکه بخواهید فن را با مدل دیگری عوض کنید. صاحبان خانه اغلب این اشتباه را مرتکب می‌شوند و در مواقعی که نیازی نیست با یک تعمیرکار تماس می‌گیرند.

            یک فن معمولی شامل قسمت‌هایی از جمله یک محفظه‌ی فلزی است که اطراف فن را گرفته و به تیرچه‌های سقف وصل شده است و خود فن و موتور آن که روی یک صفحه قابل جابجایی نصب شده است. فن و موتور آن به یک پریز داخل محفظه وصل می‌شوند و صفحه با پیچ یا گیره به محفظه محکم می‌شود.

            با برداشتن صفحه، دریچه هوا در کنار یا بالای محفظه قابل رویت است. در داخل آن یک صفحه دمپر وجود دارد که برای جلوگیری از ورود هوای بیرون به داخل حمام نصب شده است. اتصالات الکتریکی پشت یک صفحه محافظ قرار دارند که در صورت نیاز به دسترسی به آن، ممکن است مجبور شوید آن را نیز جدا کنید. غیر از این، چیز پیچیده‌ی دیگری وجود ندارد.

هواکش حمام

نحوه عیب‌یابی و تعمیر فن هواکش حمام

هشدار: قبل از شروع عیب‌یابی، کلید برق فن هواکش را خاموش کنید.

مرحله 1: مطمئن شوید که فن به برق متصل است

  1. توری فن را به سادگی با کشیدن آن از فن جدا کنید.
  2. فن را از پریز جدا کرده و یک چراغ مطالعه یا یک وسیله کوچک برقی را به پریز وصل کنید (از وسیله‌ای که نیاز به انرژی زیادی دارد مانند سشوار استفاده نکنید). کلید برق را روشن کنید. اگر لامپ کار نکند، ممکن است پریز قطع شده باشد، اما به احتمال زیاد کلید یا مدار کلید نیاز به تعمیر دارد. اما اگر کار کرد، احتمالاً مشکل از موتور سوخته است که باید عوض شود.
  3. احتمالاً فن هواکش مدار مشترکی با چراغ‌های حمام دارد، اما در برخی موارد، ممکن است در مسیر همان مدار پریزهای حمام باشد، که باید از نوع GFCI (قطع کننده مدار خطای زمین) باشد یا باید توسط یک مدار GFCI محافظت شود. هر پریز GFCI را تست کنید و/یا مدار شکن (قطع کننده مدار) را بررسی کنید تا مطمئن شوید که برق آن‌ها قطع نشده است و برق کلید برق را قطع کنید.

مرحله 2: سیم‌کشی برق را بررسی کنید

  1.             کلید برق و همچنین قطع کننده مدار را که فن را کنترل می‌کند را خاموش کنید و سپس با استفاده از پیچ گوشتی (یا با باز کردن پیچ‌ها) صفحه هواکش را با جدا کردن آن از شکاف محفظه و بیرون کشیدن صفحه و موتور، بیرون بیاورید. صفحه و موتور را برای عیب‌یابی سایر مشکلات در گوشه‌ای کنار بگذارید.
  2.             صفحه محافظ الکتریکی را با باز کردن پیچ‌ها جدا کنید و سیم‌ها را بررسی کنید. مطمئن شوید که آن‌ها به درستی متصل شده‌اند و کانکتورهای پیچی که سیم‌ها را نگه می‌دارند محکم هستند. اگر همه چیز درست است و پریز هنوز برق ندارد، به سراغ تعمیر کلید برق روی دیوار بروید.

مرحله 3: دمپر را بازرسی و روغن کاری کنید

  1. اگر فن کار می‌کرد اما به نظر می‌رسید که هوا را از حمام خارج نمی‌کند، صفحه دمپر ممکن است گیر کرده باشد. داخل دریچه هواکش را با انگشت خود بررسی کنید تا صفحه دمپر را احساس کنید و سپس به آرامی آن را فشار دهید. اگر به راحتی باز نمی‌شود، روی نقاط لولای آن کمی روغن بپاشید و سپس صفحه را باز و بسته کنید تا زمانی که به نرمی حرکت کند.
  2.             وقتی کارتان تمام شد، پنکه و توری را سر جای خود بگذارید، فن را روشن کنید، دریچه فن را در گوشه‌ای از خانه یا پشت بام قرار داده و یک تکه دستمال کاغذی را جلوی آن آویزان کنید. باید جریان هوای کافی برای حرکت دادن دستمال از آن عبور کند. اگر این اتفاق نیفتاد، بدانید که چیزی دریچه‌ی هواکش را مسدود کرده است. لوله‌ی دریچه همچنین ممکن است مسدود شده باشد، که این مشکل بیشتر در زمستان اتفاق می‌افتد، زمانی که رطوبت ممکن است در داخل یک لوله‌ی هوای عایق نشده یخ بزند، یا امکان دارد که لوله سوراخ شده یا توسط لانه‌ی پرنده‌ای مسدود شده باشد.

مرحله 4: پروانه فن را سرویس کنید و فن را روغن کاری کنید

پروانه فن را از محور موتور بیرون بکشید، به دنبال پره‌های گم شده بگردید و اگر پیدا کردید پروانه را عوض کنید زیرا اگر فن روشن شود و هوا را جابه جا نکند، احتمالاً تیغه‌های گم شده دلیل آن است. محور موتور را با انگشتان خود بچرخانید و اگر به راحتی نمی‌چرخد، ممکن است فقط به روغن کاری نیاز داشته باشد. فن را به صورت عمودی نگه دارید و مقداری روغن را پایین محور و داخل محفظه موتور بریزید. سپس محور را بچرخانید تا به نرمی حرکت کند.

 پروانه‌ی فن ممکن است محکم به محور وصل نشده باشد، و اگر چنین است، احتمالاً فن دارای سر و صدای بسیار خواهد بود. برطرف کردن این مشکل معمولا بسیار آسان است، فقط کافی است که آن را محکم بر روی محور فشار دهید تا سفت شود.

ممکن است مجبور شوید موتور فن را جدا کنید اگر:

  • محور به نرمی نمی‌چرخد
  • فن صدای بیش از حد تولید می‌کند
  • موتور سوخته باشد

اگرچه جدا کردن موتور آسان است، ممکن است ترجیح دهید آن را عوض کنید، به خصوص با توجه به اینکه ممکن است پس از پشت سر گذاشتن تمام مشکلات برای جدا کردن فن، تعمیر آن غیرممکن باشد. پیدا کردن موتور جایگزین نسبتاً آسان است.

 

بیشتر بخوانید: نحوه تعمیر یخ ساز یخچال و آنچه باید بدانید

 

نحوه تعویض موتور فن

مرحله 1: موتور را از صفحه جدا کنید

برای شل کردن و باز کردن دو پیچ نگهدارنده‌ی موتور روی صفحه از یک آچار یا انبر قفلی استفاده کنید. موتور را از طرف مقابل صفحه خارج کنید.

مرحله 2: شماره مدل را یادداشت کنید

شماره مدل را روی صفحه‌ای که به محفظه موتور متصل است، پیدا کنید.

مرحله 3: در اینترنت برای پیدا کردن مدل جایگزین بگردید

نام شرکت سازنده و شماره مدل را در گوگل وارد کرده و احتمالاً چندین نتیجه را برای فروشندگان آنلاین قطعات که مدل شما را دارند، پیدا خواهید کرد. اگر موردی یافت نشد، در وب سایت شرکت سازنده جستجو کنید. اگر دقیقا مدل فن شما در دسترس نیست، مدلی را با همان ظرفیت، اندازه‌گیری شده بر حسب متر مکعب در دقیقه، و میزان بلندی صدا که بر حسب سون (sone) اندازه‌گیری می‌شود را جستجو کنید. مطمئن شوید که هر مدلی را که انتخاب می‌کنید با مدل بخصوص فن شما سازگار باشد تا به درستی در محفظه قرار گیرد.

مرحله 4: موتور جدید را به صفحه وصل کنید

دو پیچ بولت روی موتور را در سوراخ‌های مربوطه روی صفحه قرار دهید و مهره‌های آن‌ها را با آچار یا انبردست محکم کنید. مطمئن شوید که فن و موتور در همان سمت صفحه هستند که فن و موتور قبلی بودند.

مرحله 5: صفحه را مجدداً در محفظه نصب کنید

زبانه‌های یک طرف صفحه را داخل شکاف‌های محفظه قرار دهید و سپس طرف دیگر را محکم فشار دهید تا در جای خود قفل شود (یا پیچ‌های نصب را نصب کنید). اگر صفحه شل به نظر می‌رسد، می‌توانید یک پیچ آهن ورق کوتاه را داخل سوراخ درست زیر چفت پیچ کنید تا مطمئن شوید که صفحه بیرون نمی‌افتد. فن را به برق وصل کنید، توری را نصب کنید، برق را روشن کنید و فن را تست کنید.


بهترین تاسیسات ساختمانی در تهران را در بیزاپ پیدا کنید.


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است