لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

رازهای ناگفته از راه‌ اندازی اصولی یک رستوران

دسته بندی :کسب و کارها
تاریخ انتشار : 1401/02/07نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 12 دقیقهنظر: 0بازدید: 671

همه ما تجربه یک وعده عالی در یک رستوران را داشته‌ایم. یک غذای عالی در رستوران مورد علاقه‌مان می‌تواند روز ما را بسازد! حتی بسیاری از ما به مناسبت تولد، جشن سالگرد، سوپرایز و ... برای یک وعده غذایی، رستوران را انتخاب کرده‌ایم. اگر شما هم عاشق راه‌اندازی رستوران خودتان هستید، از غذا خوردن بیرون از خانه لذت می‌برید و علاقه زیادی به پختن و ارائه کردن غذاهای خوشمزه برای افراد دارید، این مقاله را تا انتها بخوانید تا با اصول اولیه راه‌اندازی رستوران آشنا شوید. در واقع راه‌اندازی رستوران کار ساده‌ای نیست اما می‌تواند یک کسب و کار سودآور و بلند مدت باشد که قابلیت گسترش دارد.

رستوران

بررسی اجمالی رستوران‌داری

همان طور که می‌دانید، وظیفه اصلی رستوران‌ها ارائه غذای آماده است. طیف گسترده‌ای از غذاها در رستوران‌ها عرضه می‌شود؛ از فست‌فود گرفته تا غذاهای سنتی، غذای وگان، غذای سرد و غیره. بسیاری از رستوران‌ها در کنار ارائه غذا ممکن است گزینه‌های متنوعی ارائه دهند؛ از جمله سالن سرو اختصاصی، امکان برگزاری مراسم، اتاق بازی کودک و ... . علاوه بر این ممکن است برخی از رستوران‌ها امکانات بیشتری برای راحتی مشتریان داشته باشند؛ مانند صندلی‌های لوکس یا کاناپه، پیشخدمت، امکان سفارش از طریق اپلیکیشن و بدون نیاز به پیشخدمت، منوی الکترونیک و ... . این در حالی است که بسیاری دیگر، گزینه‌هایی معمولی‌تر در اختیار مشتریان قرار می‌دهند؛ مانند سفارش توسط مشتری در قسمت پیشخوان، صندلی‌های ساده‌تر و منوی معمولی و کاغذی.

با توجه به این که رستوران‌های زیادی در هر خیابانی وجود دارد و تنوع غذایی زیادی دارند، این صنعت بسیار رقابتی است. یکی از بهترین راه‌ها برای موفقیت در این حوزه، استفاده از قدرت شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات آنلاین است که با تأکید بر ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان و بهترین غذا، می‌توان نسبت به رقبا پیشرفت قابل توجهی را تجربه کرد.

صنعت رستوران‌داری به طور پیوسته در حال رشد است. طبق گزارشی که در سال 2000 منتشر شد، فروش این صنعت بالغ بر 379 میلیارد دلار بوده است. این رقم در سال 2010 به بیش از 590 میلیارد دلار رسید. محققان آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند تا سال 2029 میزان اشتغال در رستوران‌ها به 16.9 میلیون نفر افزایش می‌یابد.

گارس.ن رستوران

ترندهای صنعت رستوران‌داری

درست مانند بسیاری از مشاغل دیگر، رستوران‌ها نیز ممکن است احساس کنند که لازم است با تکنولوژی‌های جدید همسو شوند. به عنوان مثال تا پیش از اسنپ فود سفارش آنلاین غذا، به ندرت مرسوم بود اما مشتریان زیادی اکنون عادت کرده‌اند که برای سفارش غذا و تحویل درب منزل، به جای تلفن از اپلیکیشن‌های فعال در این زمینه استفاده کنند. مثالی دیگر، استفاده از منوهای دیجیتال و الکترونیک است. تا قبل از شیوع بیماری کرونا، استفاده از منوهای کاغذی مرسوم بود. کم کم با افزایش نگرانی افراد از تماس با سطوح و ابتلا به کرونا، استفاده از منوهای اینترنتی و دیجیتال مرسوم شد که با باز کردن یک لینک یا اسکن کردن یک بارکد به کمک گوشی، منو را نمایش می‌داد. تکنولوژی‌های جدید در جهت راحتی مشتریان و صاحبان کسب و کار ایجاد می‌شوند و به کارگیری آنها باعث محبوبیت و جذابیت بیشتر شما برای مشتریان خواهد شد.

علاوه بر این با افزایش آگاهی مردم از مضرات غذاهای پرچرب و سرخ‌شده، همچنین تمرکز بر تغذیه سالم باعث محبوبیت بیشتر گزینه‌های بدون گلوتن، رژیمی، گیاهی و وگان شد. آگاهی از این موارد به صاحبان رستوران‌ها کمک می‌کند منوی خود را بازنگری کنند و گزینه‌های محبوب‌تر را به آن اضافه یا مواری را از آن حذف کنند.

از دیگر ترندهای دنیای رستوران‌ها، می‌توان به استفاده کمتر از ظروف پلاستیکی اشاره کرد. با افزایش دغدغه‌های زیست محیطی و مشکلاتی مانند نابودی جنگل‌ها، خشکسالی، کمبود آب و ... بسیاری از افراد جذب رستوران‌هایی می‌شوند که از ظروف و تجهیزات قابل بازیافت استفاده می‌کنند و دوستدار محیط زیست هستند.

بازار هدف رستوران‌ها شامل چه افرادی است؟

مدل‌های تجاری رستوران‌ها بسیار متفاوت است؛ بنابراین بازارهای هدف متفاوتی نیز خواهند داشت. یک رستوران ارائه دهنده فست‌فود، برای افرادی که زمانی برای پخت و پز ندارند، خانواده‌های پر مشغله و مسافران مناسب‌تر است؛ زیرا این افراد اغلب به دنبال تهیه یک وعده غذایی سریع و مقرون به صرفه هستند. در حالی که یک رستوران با سالن غذاخوری خوب و بزرگ، بازار هدف متفاوتی خواهد داشت. چنین رستوران‌هایی اغلب مناسب افرادی است که می‌خواهند زمان غذا خوردن خود را در محلی آرام سپری کنند، از غذا لذت ببرند و به دنبال غذایی با بهترین کیفیت هستند.

هنگام تعیین بازار هدف یک رستوران، درمورد این که بازار ایده‌آل شما شامل چه افرادی می‌شود، برندی که تأسیس می‌کنید، منو، فضای رستوران و قیمت‌گذاری به خوبی فکر کنید.

آشپزی در رستوران

مهارت‌ها، تجارب و آموزش‌های کاربردی لازم برای رستوران‌داری

در حالی که بسیاری از صاحبان رستوران‌ها تصور می‌کنند هیچ‌گونه آموزشی برای شروع کسب و کار لازم نیست، اما بهره‌مندی از برخی مهارت‌ها، تجارب و آموزش‌ها بهره‌وری و موفقیت شما در راه‌اندازی رستوران را افزایش می‌دهد. گرچه آموزش رسمی و آکادمیک برای راه‌اندازی رستوران لازم نیست ولی سختی‌های این مسیر را دست کم نگیرید.

  • تجربه فعالیت در حوزه آشپزی و رستوران: درک نحوه عملکرد رستوران‌ها و چالش‌های مربوط به مدیریت این کسب و کارها یک مزیت عالی برای هر صاحب رستوران است. این امر در تجربه آشپزی نیز صدق می‌کند؛ زیرا به شما در ارزیابی و طراحی منو و کیفیت غذاها کمک زیادی می‌کند. در حالت ایده‌آل بهتر است صاحب رستوران در چند رستوران کار کرده باشد. اگر فرد در چند رستوران تجربه کار داشته باشد، بهتر متوجه چالش‌ها و راهکارهای مناسب برای مدیریت رستوران می‌شود.
  • مهارت ارائه خدمات و ارتباط با مشتریان: ارائه خدمات به مشتریان و برقراری ارتباط با آنها بخش اصلی و بزرگی از کار رستوران است. صاحب رستوران با داشتن مهارت در ارتباط با مشتریان و ارائه خدمات به آنها می‌تواند رستوران خود را از رقبا متمایز کند و وفاداری مشتریان را افزایش دهد.
  • تجربه مدیریت: داشتن تجربه مدیریت برای صاحب رستوران، قطعاً یک مزیت محسوب می‌شود. این تجربه به مدیریت بهتر و کارآمدتر رستوران کمک خواهد کرد. این تجربه به فرد کمک می‌کند محیطی مثبت ایجاد کند و کارکنان را به خوبی استخدام و مدیریت کند و از این طریق شانس موفقیت رستوران را افزایش دهد. علاوه بر این مدیر رستوران باید توانایی مدیریت هزینه‌ها را نیز داشته باشد و بر آموزش مناسب کارکنان نظارت داشته باشد تا از هدر دادن مواد غذایی جلوگیری شود.
  • مهارت چند وظیفگی یا مولتی تسکینگ: کار در رستوران نیازمند قابلیت مولتی تسکینگ یا انجام چند کار به صورت هم‌زمان است. مدیر یک رستوران باید بتواند هم‌زمان بر اولویت‌های متفاوتی متمرکز شود و آنها را مدیریت کند.
  • توجه به جزئیات: برای یک مدیر رستوران توجه به جزئیات از تزئین غذای مشتری گرفته تا طراحی منو و فضای کلی رستوران اهمیت زیادی دارد.
  • مهارت بازاریابی: داشتن مهارت بازاریابی در صنعت رستوران‌داری که بسیار پررقابت است، یک مهارت اساسی محسوب می‌شود. اگر صاحب رستوران بتواند روش‌های جدیدی برای تبلیغ و برجسته سازی رستوران خود پیدا کند می‌تواند مشتریان جدید زیادی پیدا کند و وفاداری مشتریان قبلی را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل راه اندازی پت شاپ آنلاین


کامل کردن پازل

هزینه‌های راه‌اندازی رستوران

هزینه راه‌اندازی رستوران به موارد زیادی از جمله اندازه آن، نوع غذاهایی که سرو می‌شوند، موقعیت مکانی و ...بستگی دارد. اگر هنوز نسبت به انتخاب این شغل به عنوان یک کسب و کار طولانی مدت مطمئن نیستید، راه‌اندازی یک رستوران کوچک‌تر روش مطمئن‌تری برای آزمایش این سغل و میزان موفقیت آن است. به علاوه با توجه به این که رستوران‌داری یک شغل قابل گسترش است، در صورت موفقیت می‌توانید کسب و کارتان را گسترش دهید.

هزینه‌های رایج اولیه برای راه‌اندازی یک رستوران عبارت است از:

  • هزینه اجاره و نوسازی محل مورد نظر
  • تهیه مبلمان، میز، پیشخوان و ...
  • تهیه لوازم آشپزخانه مانند اجاق گاز، ماشین ظرفشویی و ...
  • تهیه وسایل آشپزخانه مانند ظروف پخت و پز، بشقاب‌ها، قاشق و چنگال و ...
  • تابلوی رستوران
  • منوی کاغذی
  • مواد اولیه برای تهیه غذا
  • سرمایه اولیه برای پرداخت اجاره، بیمه، استخدام، حقوق و دستمزد کارکنان

مراحل راه‌اندازی یک رستوران

نوشتن بیزینس پلن

پس از ارائه ایده، گام بعدی در راه‌اندازی کسب و کارتان باید نوشتن یک طرح کسب و کار یا بیزینس پلن باشد. مطالعات متعدد نشان داده است که داشتن بیزینس پلن در موفقیت کسب و کار شما تأثیر به سزایی دارد.

انتخاب نام رستوران

انتخاب نام رستوران یک مرحله چالش برانگیز است که ممکن است به سادگی از آن عبور نکنید. دقت کنید نامی که انتخاب می‌کنید، برای مشتریان به راحتی قابل تلفظ و نوشتن باشد. همچنین نامی را انتخاب کنید که خاص و کاربردی باشد.

انتخاب موقعیت مکانی

در معرض دید بودن، نزدیک بودن به مشتریان و سهولت در پیدا کردن محل پارک از جمله موارد مهم در انتخاب موقعیت مکانی رستوران است. همان طور که می‌دانید هزینه اجاره محل، با توجه به اندازه و موقعیت ملک تعیین می‌شود. املاکی که در محل‌های پر تردد قرار دارند، طبیعتاً هزینه اجاره بیشتری نیز دارند؛ با این حال این هزینه ارزش دیده شدن، آگاهی افراد از حضور و برند شما و جذب مشتری را دارد. این موارد هزینه بالای اجاره را جبران می‌کند.

موقعیت مکانی

دریافت گواهینامه‌ها و مجوزهای لازم

رستوران‌ها برای آغاز فعالیت نیاز به مجوزها و گواهینامه‌های مختلفی دارند. بسته به نوع رستوران و شهری که در آن واقع شده است، ممکن است این گواهی‌ها متفاوت باشند. برای دریافت این پروانه‌ها احتمالاً نیاز به بازرسی محیط توسط بازرس بهداشت، دریافت مجوز بهداشت و سلامت مواد غذایی، اجرای قوانین مربوط به فضای آشپزخانه و سالن سرو و ... است.

تأمین بودجه راه‌اندازی رستوران

 گرچه ایده راه‌اندازی یک کسب و کار و داشتن مهارت کافی برای اجرای آن، نیمی از مسائل را حل می‌کند اما تأمین بودجه برای راه‌اندازی رستوران نیم دیگر مسائل است که حتماً از اهمیت آن آگاه هستید. با توجه به هزینه‌های بالای راه‌اندازی رستوران، تأمین بودجه برای آن کاری دشوار است. به کمک اقدام برای دریافت وام می‌توانید برای تأمین بودجه اولیه کسب و کارتان اقدام کنید یا از یکی از آشنایان، دوستان، همکاران یا اعضای خانواده قرض بگیرید و بازپرداخت آن را مانند وام انجام دهید.

یک حساب بانکی مخصوص رستوران باز کنید

باز کردن یک حساب بانکی مخصوص رستوران، جدا از حساب شخصی به شما کمک می‌کند درآمد، هزینه‌ها، سود و زیان رستوران را راحت‌تر ردیابی کنید. همچنین از این طریق می‌توانید مخارج رستوران را جدا از هزینه‌های شخصی بررسی کنید و یک حساب مخصوص آن داشته باشید.

برنامه بازاریابی برای رستوران را دست کم نگیرید!

موفقیت رستوران‌ها تا حد زیادی به برنامه بازاریابی بستگی دارد. یک برنامه بازاریابی مؤثر می‌تواند روزانه مشتریان جدید زیادی برای شما بیاورد و مشتریان قبلی را به کسب و کارتان وفادار کند. البته هزینه‌های بازاریابی بسته به نوع و حجم بازاریابی متفاوت است. نتکنیک‌های رایج بازاریابی برای رستوران‌ها شامل رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تبلیغات چاپی، تلویزیونی و بنری است.

بسیار مهم است که قبل از شروع بازاریابی، برنامه‌ای در دست داشته باشید و فردی به منظور مدیریت برنامه‌های بازاریابی و برنامه‌ریزی آنها حضور داشته باشد. همچنین حضور در پلتفرم‌هایی مانند بیزاپ، گوگل و ... به شناخته شدن بیشتر رستوران شما کمک می‌کند.

برنامه ریزی

بیمه کردن رستورانتان را فراموش نکنید!

اگر بخواهید کلیه خدماتتان در رستوران تحت پوشش بیمه قرار گیرد به چند نوع بیمه نیاز دارید که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • بیمه مسئولیت عمومی از کسب و کار شما در صورت صدمه دیدن مشتری در فضای رستوران محافظت می‌کند.
  • بیمه املاک تجاری کمک می‌کند تا خسارت وارده به رستوران یا تجهیزات آن در اثر حوادثی مانند آتش سوزی، سیل و ... جبران شود.
  • بیمه کارکنان. یکی از ضروری‌ترین بیمه‌ها برای صاحبان رستوران بیمه کارکنان است. به کمک این بیمه در صورت آسیب دیدن یکی از کارکنان در محیط کار، حقوق و هزینه‌های پزشکی پوشش داده می‌شود.

هزینه بیمه هر رستوران به عوامل متعددی از جمله موقعیت مکانی، تعداد کارکنان، ارزش اموال و تجهیزات آن بستگی دارد. برای به دست آوردن هزینه دقیق بیمه، می‌توانید از چند شرکت بیمه که در بیزاپ نیز فعالیت می‌کنند، درخواست استعلام قیمت کنید. سپس با مقایسه قیمت‌های اعلام شده و در نظر گرفتن موارد تحت پوشش، کسورات، محدودیت‌های پوشش بیمه و ... مناسب‌ترین گزینه را نتخاب کنید.

استخدام کارکنان مناسب

حتی کوچک‌ترین رستوران‌ها هم به چند نفر برای انجام کارهای رستوران نیاز خواهند داشت. همین امر یکی از هزینه‌های قابل توجه رستوران را تشکیل می‌دهد. آشپز، صندوق‌دار و گارسون حداقل نیروهایی هستند که به آنها نیاز دارید. این موارد هزینه حقوق و دستمزد، بیمه و ... را نیز به هزینه‌های شما اضافه می‌کند که البته هزینه‌ای ضروری و غیر قابل اجتناب است؛ مگر این که بخواهید به مرور زمان مشتریان خود را از دست بدهید.

استفاده از یک سیستم حسابداری

برخوردار بودن از یک سیستم حسابداری به موفقیت بلندمدت کسب و کار کمک می‌کند. استفاده از سیستم حسابداری علاوه بر ساده کردن ردیابی بدهی‌ها، وام‌ها، پرداختی‌ها، طلب‌ها، سود و زیان، جریان نقدینگی و هزینه‌ها، به بررسی بهترین راه‌ها برای به حداکثر رساندن سود نیز کمک می‌کند. با آنالیز مواردی که به آنها اشاره کردیم، می‌توانید رویکردهای ضعیف و هزینه‌های اضافی را تشخیص دهید و آنها را از روند کاری خود حذف کنید.

حساب داری

نکاتی که پیش از راه‌اندازی رستوران باید در نظر بگیرید

راه‌اندازی و اداره یک رستوران، به خودی خود یک سبک زندگی است! این کسب و کار برای موفقیت، بیش از هر چیز به درک این صنعت نیاز دارد؛ بنابراین داشتن تجربه قبلی در مدیریت رستوران یا کار در آن بسیار ارزشمند است و می‌تواند نقش مهمی در موفقیت رستوران ایفا کند. گرچه افراد زیادی ممکن است به آشپزی علاقه داشته باشند، اما تجربه کار در رستوران به کلی متفاوت است. در حقیقت تفاوت زیادی بین آشپزی برای دوستان و خانواده و آشپزی برای صدها نفر در رستوران وجود دارد.

صنعت رستوران‌داری، یک حوزه پررقابت است؛ بنابراین باید بکوشید رستوران شما و رقبا تمایزی اصلی داشته باشد. به طوری که توجه افراد را جلب کند و نیازهای مشتریان را به خوبی برطرف کند. به خصوص در روزهای ابتدایی کارتان بهتر است آفرهای جذابی برای مشتریان قرار دهید تا تعداد قابل توجهی از مشتریان اولیه را به دست آورید.

یکی دیگر از نکات مهم و قابل توجه، قیمت‌گذاری آیتم‌های منو است؛ زیرا قیمت‌گذاری پایین به اشتباه می‌تواند باعث کاهش سودآوری شود و در صورتی که قیمت‌ها اشتباهاً بالا در نظر گرفته شوند، باعث دفع مشتریان و نارضایتی آنها می‌شود.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، موفقیت رستوران‌ها تا حد زیادی به کیفیت کار کارکنان رستوران بستگی دارد. به ویژه این که بسیاری از کارکنان مستقیماً با مشتریان برخورد خواهند داشت. علاوه بر مدیریت فرایند استخدام، مدیر یک رستوران باید برنامه‌هایی برای آموزش صحیح کارکنان تنظیم کند و آنها را به خوبی مدیریت کند. همچنین استخدام کارکنان توانمند یکی از چالش‌های اصلی مسیر رستوران‌داری است؛ بنابراین به عنوان صاحب رستوران باید بیاموزید چگونه در مصاحبه، میزان توانمندی شخص را بسنجید و بهترین افراد را استخدام کنید. یادگیری این مهارت‌ها در موفقیت رستوران تأثیر به سزایی خواهد داشت.

خلاصه مطالب

با توجه به مواردی که گفته شد، راه‌اندازی رستوران کار ساده‌ای نیست اما یک پروژه غیرممکن هم نیست. برای راه‌اندازی یک رستوران موفق لازم است نسبت به این مسیر آگاهی لازم را داشته باشید. صنعت رستوران‌داری، صنعتی پررقابت و در عین حال پر درآمد است؛ به شرطی که بتوانید روی مسیر خود کنترل کافی داشته باشید، مهارت‌های لازم را کسب کنید و برای رشد کسب و کار و تبلیغات خود برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید.

برای ایمن کردن کسب و کار خود در برابر حوادثی که ممکن است در محل کار ایجاد شود، حتماً رستوران را بیمه کنید. به این منظور لازم است از بیمه‌های مختلفی که آنها را معرفی کردیم مطلع باشید.


نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است