لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

اضطراب جدایی در سگ‌ ها + روش درمان

دسته بندی :حیوانات خانگی
تاریخ انتشار : 1400/10/28نویسنده: امید امیدیزمان مطالعه: 7 دقیقهنظر: 0بازدید: 407

اضطراب جدایی نوعی اختلال است که باعث وحشت سگ از تنها ماندن در خانه می‌شود. این وحشت ممکن است آن‌قدر طاقت‌فرسا باشد که هنگام ترک، سگ شما پریشان شود، بزاق دهانش بریزد، با بی‌تابی قدم بزند، پارس کند و یا مشکلاتی هنگام خانه نشینی و تنهایی ایجاد کند. وقتی به خانه برمی‌گردید، اگر سگتان دچار اضطراب تنهایی باشد، معمولاً با پریشانی و بدخلقی از شما استقبال می‌کند. این شرایط هم برای سگ‌ها و هم برای صاحبان آنها استرس‌زا است. مهم است که علت پزشکی اضطراب جدایی در سگ را پیگیری کنید.

در این مقاله با اضطراب جدایی در سگ  یا Seperation anxiety و روش درمان آن آشنا می‌شوید.

اضطراب جدایی در سگ‌ها

اضطراب جدایی (یا پریشانی ناشی از جدایی) به پریشانی برخی سگ‌ها در غیاب شخصی (یا بعضی اوقات حیوان دیگری) که به طور اغراق‌آمیز به آن وابسته‌اند، گفته می‌شود. برخی سؤالات وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تشخیص دهید آیا سگ شما از اضطراب جدایی رنج می‌برد یا خیر.

  • آیا وقتی سگتان را در خانه تنها می‌گذارید، وحشت می‌کند؟
  • آیا تا به حال همسایگانتان شکایت کرده‌اند که سگتان وقتی می‌روید، سر و صدا (پارس، خرخر کردن بلند یا زوزه) می‌کند؟
  • آیا وقتی به خانه برمی‌گردید، متوجه خراب کردن وسایل خانه توسط سگتان می‌شوید؟
  • آیا به نظر می‌رسد سگ شما در هنگام تنها بودن همه چیز درباره آموزش‌هایش را فراموش می‌کند؟

این شرایطی است که یک سگ خانگی را وادار می‌کند هنگام جدا شدن از صاحبش، پریشانی و مشکلات رفتاری را از خود نشان دهد. این رفتارها معمولاً بلافاصله یا ظرف 30 دقیقه بعد از رفتن مالک، خود را نشان می‌دهند. افراد معمولاً خستگی را با اضطراب جدایی اشتباه می‌گیرند؛ زیرا هر دو با رفتارهای مشابهی مانند جویدن مخرب و سر و صدای بیش از حد همراه است.

اگر سگ شما علائم اضطراب جدایی را نشان می‌دهد، سعی کنید یک نوبت پیاده‌روی اضافی در برنامه خود قرار دهید، بازی‌های جذاب انجام دهید، در کلاس‌های آموزش سگ ثبت‌نام کنید یا انواع اسباب‌بازی‌های امن را به حیوان خانگی خود هدیه دهید. اگر دل‌زدگی و خستگی دلیل این رفتار است، باید شاهد تغییر بزرگی در رفتار سگ خود باشید. اگر هیچ یک از این موارد کمکی نکرد، باید اضطراب جدایی را به عنوان یک تشخیص در نظر بگیرید. خبر خوب این است که اگر تشخیص دهید سگ شما از اضطراب جدایی رنج می‌برد، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید اضطراب سگ خود را کاهش دهید. یکی از مؤثرترین روش‌ها، حساسیت‌زدایی سیستماتیک نام دارد. این کار به تدریج اجازه می‌دهد سگ شما عادت کند در خانه تنها بماند.

سگ در پشت پنجره

چرا سگ‌ها اضطراب جدایی دارند؟

این که چرا بعضی از سگ‌ها از اضطراب جدایی رنج می‌برند، دلیل مشخصی ندارد. ممکن است یک بیماری یا علت اساسی وجود داشته باشد یا در اثر تغییر در محیط این ترس ایجاد شود؛ مانند تولد نوزاد جدید، انتقال به خانه جدید یا مرگ مالک یا حیوان خانگی دیگر. از دلایل دیگر این اختلال می‌تواند تغییر در برنامه روزانه باشد؛ مثلا صاحب سگ بیشتر از قبل خانه بیرون می‌رود، یا این که سگ زمان زیادی را در جعبه، خانه کوچک یا دفتر دامپزشکی می‌گذراند.

تمرین‌هایی برای درمان اضطراب جدایی سگ

برطرف کردن اضطراب جدایی در سگ بیش از هر چیز صبر و تدبیر شما را می‌طلبد. باید وقت خود را برای شناخت کارهای روزمره اختصاص دهید و برای تغییر آنها تلاش کنید. بسیاری از اصلاحات بر اساس تغییر رفتارهای مالک و تلاش برای حساسیت‌زدایی سگ از عوامل تحریک‌کننده است.

در صورت امکان برنامه صبح خود را تغییر دهید

بسیاری از افراد این روال را پیش از خروج از خانه دنبال می‌کنند: دوش گرفتن، لباس پوشیدن، صبحانه خوردن، برداشتن کلید، بیرون رفتن از در. هنگامی که شما برنامه روزمره خود را آغاز می‌کنید، احتمالاً اضطراب سگتان هم شروع می‌شود. این بدان معناست که اضطراب تنها وقتی از در بیرون می‌روید شروع نمی‌شود؛ بلکه با خاموش شدن ساعت زنگ‌دارتان یا دوش گرفتن شما شروع می‌شود. با غرق شدن در برنامه روزانه خود، اضطراب سگ خود را بیشتر می‌کنید. هنگام خروج از خانه، ممکن است سگتان در وحشت کامل باشد.

برای جلوگیری از این اضطراب رو به افزایش، در رفتار خود تغییراتی ایجاد کنید. به کارهایی که قبل از خروج از خانه انجام می‌دهید توجه کنید و شروع به انجام آنها به طور تصادفی در طول روز کنید؛ به عنوان مثال، می‌توانید کلیدهای خود را بردارید و بنشینید تلویزیون تماشا کنید یا کت خود را بپوشید و به سگ خود غذا دهید. در عرض چند هفته، سگ شما دیگر نباید این فعالیت‌های شما را به عنوان نشانه‌های مرتبط با ترک خانه ببیند یا آنها را به عنوان تهدید احساس کند و کمی از اضطراب او باید کاهش یابد.

رفت‌وآمدها را بی‌وقفه ادامه دهید

بسیاری از صاحبان، سگ‌های خود را قبل از ترک خانه و بلافاصله هنگام ورود، با محبت و توجه مجذوب می‌کنند. متأسفانه، این کار می‌تواند به اضطراب سگ شما کمک کند. برای جلوگیری از این امر، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که قبل از رفتن و چند دقیقه پس از بازگشت، سگ خود را نادیده بگیرید. این کار برای این است که به سگ خود نشان دهید که رفت‌وآمد شما واقعاً مسئله مهمی نیست.

به سگ خود بیاموزید که برای رفتار آرام و صبورانه پاداش می‌گیرد. این بدان معناست که وقتی آنها ساکن و آرام باشند، باعث جلب توجه و تشویق شما می‌شود. اگر سگی به خودی خود رفتاری آرام داشته باشد (مثلاً بدون نیاز به یادآوری و کمک به تخت‌خواب یا جعبه خود برود) باید به او توجه شود یا مورد درمان قرار گیرد. برای موارد خفیف تا متوسط ​​اضطراب جدایی، این تغییرات کوچک ممکن است برای کاهش اضطراب سگ شما کافی باشد. در موارد شدیدتر، باید کارهای بیشتری انجام دهید.

سگ روی پتو در حال تماشای بیرون

سگ را به دور بودن از خود عادت دهید

این مرحله به مقدار زیادی وقت و انرژی از طرف مالک و یک تعهد واقعی نسبت به حیوان خانگی شما نیاز دارد. به محض شروع این روند، مهم است که سگ شما هرگز برای مدت طولانی تنها نماند تا این که اضطراب او کاملاً برطرف شود. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا به این مرحله برسید؛ بنابراین ممکن است لازم باشد تا زمانی که این مرحله را کامل نکنید کمی وقت اختصاص دهید، یک حیوان خانگی دیگر نگهداری کنید یا سگ خود را در پانسیون‌ها و مؤسسات نگهداری سگ ثبت‌نام کنید. تا زمانی که سگ شما خانه خود را محلی برای آرامش و راحتی نبیند، باید این کارها را ادامه دهید؛ در غیر این صورت ممکن است اضطراب او تشدید شود.

هنگامی که برای اطمینان از این که سگ شما تنها نیست، برنامه‌ای تنظیم کردید، وقت آن رسیده که سگ خود را به دور بودن از خود عادت دهید. سعی کنید هر روز حداقل 30 دقیقه را به این کار اختصاص دهید و به تدریج این زمان را بیشتر کنید.

نحوه آموزش سگ برای عادت به تنها ماندن

برای مدت کوتاهی بیرون بروید، سپس وارد شوید

شما باید از بیرون رفتن زیاد برای شروع درمان اضطراب سگ خود جلوگیری کنید؛ بنابراین در موارد اضطراب جدایی شدید، ممکن است فقط یک ثانیه بیرون بروید. وقتی برگشتید، همه چیز را ساکت نگه دارید و به سگ خود چند دقیقه فرصت دهید تا آرام شود. پس از آرام شدن، دوباره بیرون بروید و این مرحله را تکرار کنید تا جایی که سگ شما هیچ نشانه‌ای از اضطراب مانند نفس نفس زدن، گام زدن، لرزش یا سروصدا را نشان ندهد.

به تدریج مدت زمانی را که از دید سگ خارج می‌شوید، افزایش دهید

این کار ممکن است به معنی خروج از خانه به مدت دو ثانیه، سپس سه و ... برای موارد شدید باشد. هنگامی که شروع به بیشتر کردن زمان می‌کنید، می‌توانید فواصل زمانی را که در یک جلسه آموزشی بیرون می‌روید، کم و زیاد کنید. به عنوان مثال، اگر ابتدا پنج دقیقه بیرون می‌مانید، در مرحله بعدی سه دقیقه بیرون بروید و به همین ترتیب این زمان را متغیر تنظیم کنید. سعی کنید این زمان بیش از پنج دقیقه طول نکشد تا سگ شما هیچ نشانه‌ای از اضطراب نبیند. این کار را ادامه دهید تا زمانی که سگ شما به طور کلی از نبود شما احساس ناراحتی و بی‌قراری نکند.

آخرین راه حل درمان 

اگر سعی می‌کنید برنامه روزمره خود را تغییر دهید و سگ شما پیشرفت چشمگیری نمی‌کند، قدم بعدی کمک حرفه‌ای است. اگر اضطراب جدایی سگ شما شدید است و شبیه فوبیا به نظر می‌رسد، فوراً از دامپزشک کمک بگیرید و در مورد رفتار سگ خود با دامپزشک مشورت کنید. در بسیاری از موارد، آنها ممکن است دارو را همراه با اصلاح رفتاری توصیه کنند. اضطراب شدید در بسیاری از سگ‌ها باعث می‌شود توانایی آنها برای یادگیری بسیاری مسائل کمتر از حالت عادی شود؛ بنابراین طی مدت درمان سگتان صبور و با حوصله باشید. هدف از درمان پزشکی آسان شدن تغییرات رفتاری است.

همچنین بهتر است از مربی سگ کمک بگیرید. این متخصصان تجربه کار با سگ‌هایی مانند سگ شما را دارند و ممکن است بتوانند بینش و آموزش‌های ارزشمندی ارائه دهند. به یاد داشته باشید که در تمام مراحل کار صبور و ثابت‌قدم باشید. ممکن است زمان زیادی طول بکشد اما سگ شما در نهایت پیشرفت خواهد کرد.

بیشتر بخوانیدعلائم، علت و پیشگیری از فشار خون بالا در سگ
 

سگ تنها پشت پنجره


بهترین و نزدیکترین دامپزشکی را در بیزاَپ جستجو کنید.


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است