لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

6 نکته کلیدی برای پرورش سبزیجات در خانه و در فصل بهار

تاریخ انتشار : 1401/02/06نویسنده: مومنیانزمان مطالعه: 4 دقیقهنظر: 0بازدید: 559

اولین بار است که می‌خواهید باغچه‌ی کوچک خود را از سبزیجات پر کنید؟ حتی بذر گوجه و هویج را خریده‌اید اما نمی‌دانید دقیقا چه باید کرد؟

باغبانی در منزل جدا از صرفه جویی در هزینه‌ها حس بسیار خوبی به شما می‌دهد. پرورش سبزیجات به طرز چشمگیری باعث کاهش هزینه ها می‌شود مثلا یک کیلو گوجه تقریبا ده برابر قیمت بذر آن است این درحالی است که با کاشت بذر گوجه فرنگی می‌توانید در هفته‌ بیشتر از یک کیلو، گوجه فرنگی ارگانیک و خوشمزه داشته باشید! این در حالی است که حتی مزه‌ی گیاهی که خودتان آن را پرورش داده‌باشید هم متفاوت است. در این مقاله با ما همراه باشید تا تمام آن‌چه که به اصطلاح فوت و فن کاشت سبزیجات است را به زبان ساده بخوانید!

با فضای کوچک شروع کنید.

اگر یک تازه کار هستید و این جزو دفعات اولی است که به کاشت سبزیجات علاقه مندید توصیه می‌کنیم از قسمت کوچکی از باغچه شروع کنید. به هر حال رسیدگی به سبزیجات نیازمند دقت و صرف وقت کافی‌ست و اگر از همان ابتدا در فضایی بزرگ، سبزیجات بکارید ممکن است پس از مدت کوتاهی دیگر از عهده‌ی رسیدگی به آن‌ها برنیایید. جدا از آن ممکن است در ابتدا هیجان زده باشید ولی وقتی مدتی گذشت احساس کنید که این کار برایتان خسته کننده است و لذتی از آن نمی‌برید. بنابراین بهترین فضا برای شروع یک فضای 6متر در 6 متر است که گیاه فرصت رشد داشته باشد اما اگر این مقدار فضا را ندارید می‌توانید از گلدان‌های نسبتا بزرگ هم استفاده کنید.

سبزیجاتی را بکارید که مزه‌ی آن‌ها را دوست داشته باشید.

وقتی به خوردن یک نوع سبزی علاقه دارید احتمالا کاشت و پرورش آن نیز برایتان لذت بخش‌تر است. اما نکاتی وجود دارند که بهتر است قبل از خرید بذر از آن‌ها مطلع باشید.

حتما با شخصیت گیاه آشنا باشید! یعنی تمام اطلاعات رشد، زمان مناسب برای کاشت، زمان گلدهی، زمان باردهی و .... را به دقت بررسی کنید زیرا گاهی فصل مناسب کاشت پاییز است درحالی که شما بهار را برای کاشت انتخاب کرده‌اید.

حتما به میزان کافی از یک بذر بکارید. مثلا بعضی از گیاهان مثل فلفل سبز در یک فصل چند بار به بار می‌نشینند و نیاز نیست مقدار زیادی از آن را بکارید ولی برخی دیگر مثل ذرت فقط یکبار در سال به میوه‌دهی می‌رسند پس نیاز است دوباره کاشته شوند.

گیاهان فصل سرد و گرم را همزان بکارید تا همیشه چیزی برای برداشت وجود داشته باشد! مثلا گیاهی مثل بروکلی در ابتدای بهار به بار می‌نشیند و گیاهی مثل گوجه در تابستان. خوب است که اگر به کاشت و پرورش گیاه علاقه‌مندید همیشه هر دو نوع گیاه را باهم بکارید تا باغچه‌تان همیشه سرسبز و پر باشد.


بیشتر بخوانید: 10 گیاه آپارتمانی برای تاریکترین کُنج خانه


مکان مناسبی برای پرورش گیاه انتخاب کنید.

داشتن نور کافی حتی برای گیاهانی که گفته می‌شود نیازی به نور ندارند ضرروی است!باغچه یا گلدان پرورش گیاه شما حتما باید میزان مناسبی از نور را دریافت کند.

حتی اگر مطمئن هستید نور کافی است باید بررسی کنید که جایی که بذر را می‌کارید با درختان بلند محاصره نشده باشد چرا که باعث کاهش نور دریافتی می‌شود. این تصور وجود دارد که گیاهانی که در خاک می‌رویند (مثل تربچه) نیازی به نور ندارند در حالی که این تصور کاملا غلط بوده و حتی گیاهانی که ریشه آنان خوراکی است باید حداقل 4 ساعت در روز زیر نور آفتاب باشند.

حتما گیاه به منبع آب نزدیک باشد چرا که در هفته‌های اول گلدهی باید مداوم گیاه را آبیاری کنید.

حتما از الگوی کاشت مشخصی پیروی کنید.

بذر را پراکنده نپاشید. با دقت در ردیف‌ها منظمی آنان را با فاصله‌ی 20 سانت از یک دیگر بکارید.( این فاصله بسته به گیاهی که پرورش می‌دهید ممکن است کم‌تر یا زیاد‌تر شود بنابراین از متخصصی راجع به گیاهی که قصد پرورش آن را دارید اطلاعات بگیرید.)

در مورد گیاهان رونده مثل خیار بهتر است در نظر داشته باشید که فضا باید بزرگ‌تر از آن‌چه گفتیم باشد چرا که وقتی گیاه به اصطلاح بالغ شد برگ‌هایی پهن خواهد داشت.

باغبانی و گلکاری در خانه

خاک را غنی کنید.

بهترین برداشت را فقط ار بهترین خاک بخواهید! کیفیت خاک را باید قبل از بذرپاشی به خوبی بررسی کنید. خاکی مناسب است که وقتی قصد کندن زمین را داشتید سفت نباشد و حتی با دست بتوانید در آن حفره ایجاد کنید.

اگر احساس کردید بیش از حد سنگ ریزه دارد این خاک برای کاشت مناسب نیست. اگر وقتی آن را خیس می‌کنید به شدت چسبنده می‌شود یعنی میزان رس آن زیاد است.

کوددهی زمان مشخصی دارد و هر نوع کودی را نباید به خاک اضافه کنید.

اگر خاک مناسب نباشد حتی در صورت رشد گیاه، بستری را برای رشد میکروب و حشرات فراهم کرده‌اید چرا که خاکی که به طور مثال از نظر میزان حفره بررسی نشده است می‌تواند لانه‌ی خوبی برای حشرات باشد.

از قبل برای حمله‌ی آفات و حشرات آماده باشید.

علف‌های هرز را به طور مرتب هرس کنید و اجازه ندهید از خاک تغذیه کنند.گیاهان در ابتدای رشد بسیار ظریف هستند بنابر این اگر حیوان خانگی مثل خرگوش و سگ دارید که علاقه به بازی در باغچه دارند باید محوطه ی کاشت را با نرده از بقیه‌ی باغچه جدا کنید.

بعضی از آفات بزرگ مثل سوسک و عنکبوت را با دست هم می‌توانید از گیاه جدا کنید ولی برخی آفات نیاز به سم دارند. به یاد داشته باشید که آفت کش ها فقط باید با نظر یک متخصص به گیاه اسپری شوند وگرنه ممکن است گیاه را با استفاده‌ی نادرست از آفت کش ها، بخشکانید.


بهترین خدمات باغبانی و سمپاشی تهران را در بیزاپ پیدا کنید.


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است