لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

اگر استرس باعث کاهش وزن می‌ شود، این مقاله را بخوانید!!

تاریخ انتشار : 1401/04/18نویسنده: محمد اوجاقیزمان مطالعه: 5 دقیقهنظر: 0بازدید: 762

آیا استرس باعث کاهش وزن می‌شود؟ بله. استرس مزمن باعث کاهش وزن ناخواسته است. همچنین میتواند بر عملکرد مغز، سلامت قلب، رفتار، اندام‌های داخلی و ایمنی تأثیر بگذارد. علاوه بر این،خطر ایجاد تومور را نیز افزایش می‌دهد.

از این رو، مهم است که به واکنش بدن خود نسبت به استرس مزمن گوش دهید. اگر در حال کاهش وزن بوده و مدام زیر فشار هستید، این مقاله برای شما مناسب است. توصیه می‌شود به خواندن آن ادامه دهید تا یاد بگیرید چگونه استرس خود را کم کنید و از کاهش وزن غیر طبیعی جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید:  اضطراب مبهم یا اضطراب بی‌ دلیل چیست؟

چگونه استرس منجر به کاهش وزن می‌شود؟

در اینجا راه‌های مختلفی که استرس مزمن باعث کاهش وزن می‌شود آورده شده است:

استرس،  هورمون تولید می‌کند

وقتی دائما تحت استرس هستید، بدن همیشه درگیر نزاع است. این بدان معناست که شما همیشه در حال تولید هورمون‌های استرس، آدرنالین و کورتیزول هستید. این هورمون‌ها برعملکرد سیستم گوارشی، ایمنی و الگوی خواب تأثیر می‌گذارند.

آدرنالین بدن را برای فعالیت بدنی شدید آماده می‌کند، اما اشتها را نیز کاهش می‌دهد. کورتیزول با سرکوب برخی از عملکردهای بدن که در موقعیت‌های استرس زا غیر ضروری هستند، مانند عملکرد تولید مثل، سیستم گوارشی و ایمنی عمل می‌کند.

 استرس بر گرسنگی و هضم غذا تأثیر می‌گذارد

 استرس بر گرسنگی و هضم غذا تأثیر میگذارد 

به دلیل تأثیر دوجانبه هورمونی بر بدن، ممکن است اصلاً احساس گرسنگی نکنید. استرس بر عصب واگ تأثیر میگذارد. این عصب مسئول پریستالیس دستگاه گوارش است. به عبارت دیگر، به حرکت غذای هضم شده از طریق دستگاه گوارش کمک می‌کند. در کنار این حرکت، عصب واگ نیز بر هضم و جذب غذا تأثیر می‌گذارد. زیر فشار استرس، سیستم گوارشی ممکن است بد کار کند و باعث التهاب دستگاه گوارش و علائمی مانند اسهال شود.

استرس کالری می‌سوزاند

در شرایط استرس می‌توانید با تکان دادن  بخشی از بدن خود با حالت عصبانیت به طور مثال با حرکت دادن مدام دست و پا، کالری اضافی بسوزانید. همچنین ممکن است احساس کنید که باید با ورزش کردن از شر استرس خلاص شوید و شروع به ورزش میکنید و این در نهایت منجر به کاهش وزن ناخواسته می‌شود.

استرس می‌تواند بر خواب شما تاثیر بگذارد

استرس همچنین بر الگوهای خواب تأثیر میگذارد. به خواب عمیق فرو رفتن و به همان اندازه خواب ماندن زمانی که احساس استرس میکنید سخت است. به نوبه خود، اختلال در خواب باعث میشود همیشه احساس تنبلی و خستگی کنید. ناگفته نماند که کم خوابی در طول زمان منجر به افزایش تولید کورتیزول میشود. حالا منطقی است که چرا این همه وزن از دست می دهید، درست است؟ اما چیز دیگری هم وجود دارد که باید بدانید. ادامه مقاله را بخوانید تا متوجه شوید.

اضطراب باعث کاهش وزن می‌شود

چهل میلیون بزرگسال آمریکایی تحت تأثیر اضطراب هستند. اضطراب نیز میتواند توسط استرس مزمن ایجاد شود. هورمون‌های استرس، آدرنالین و کورتیزول، زمانی که شدیدا مضطرب هستید تحریک می‌شوند و در نتیجه راه را برای استرس بیشتر باز می‌کنند.

اگر آرام و قرار نداشتید، دردی خفیف در قفسه سینه خود احساس کردید، بدون اینکه متوجه شوید ناخن‌هایتان را جویدید، یا نیمه شب خیس عرق از جایتان بلند شدید، خوب می‌دانید که از چه چیزی صحبت می‌کنم.

اضطراب و استرس با یکدیگر مرتبطند. آگاهی از محرک‌هایی که باعث مضطرب شدن و استرس می‌شود، همیشه کمک می‌کند. بعداً در مورد اینکه وقتی استرس دارید چه کاری انجام دهید بحث خواهیم کرد. اجازه دهید ابتدا علائم دیگری را بررسی کنیم تا به راحتی متوجه شوید که آیا به دلیل استرس وزن کم می‌کنید یا نه؟

علائم کاهش وزن به دلیل استرس:

خستگی

مشکل خوابیدن

سوء هاضمه

بدن درد

گرفتگی عضلات گردن

بدخلقی‌های مکرر

تپش قلب

کاهش میل جنسی

کند شدن عملکرد مغز

از دست دادن اشتها

 انجام یک کار با وسواس مکرر

جویدن ناخن یا لب

ضربه زدن به پا

مردمک‌های گشاد شده

اگر بیش از یکی از این علائم را دارید، ما به شما کمک میک‌نیم. راه‌های زیر را برای کم کردن استرس و جلوگیری از کاهش وزن ناخواسته امتحان کنید.

10 نکته برای کنترل کاهش وزن به دلیل استرس

1. شناسایی محرک‌ها

اولین قدم برای کاهش استرس این است که بپذیرید که استرس دارید و عوامل محرک آن را شناسایی کنید. چه چیزی باعث استرس میشود؟ کار؟ ارتباط با دیگران؟ مشکلات مالی؟ خاطرات بد گذشته؟ زمانی که تشخیص دادید چه چیزی باعث استرس میشود، بهتر میتوانید این مشکل را مدیریت کنید.

2. تمرین کنترل تنفس

2.تمرین کنترل تنفس 

فقط با تمرکز کردن بر تنفس خود، زمان و انرژی زیادی صرفه جویی خواهید کرد.چشمان خود را به آرامی ببندید و به آرامی شروع به تنفس کنید و هوای خنک را که از طریق بینی وارد نای میشود را احساس کنید. از 1تا 5  بشمارید و به آرامی بازدم کنید. همزمان که  قفسه سینه به سمت پایین حرکت می‌کند، درد آن کمی کاهش پیدا می‌کند. هر بار که متوجه شدید استرس دارید این کار را 10 بار انجام دهید، بلافاصله احساس آرامش خواهید کرد.

3. احساسات خود را بنویسید

قدم بعدی این است که احساسات خود را بپذیرید. آیا احساس درد دارید؟ خشمگین و یا نگران هستید؟ تمام احساسات خود را بنویسید و ذکر کنید چه چیزی یا چه کسی باعث استرس شما شده است. درست مانند صحبت کردن با یک دوست، دفترچه یادداشت میتواند کمک کند تا احساسات منفی خود را تخلیه و احساس سبکی کنید.

4. به دنبال کمک باشید

4. به دنبال کمک باشید 

در صورت نیاز به دنبال کمک باشید. قدرت شما در این نهفته است که به جسم و روح خود آرامشی بدهید که سزاوار آن هستند. با یک متخصص یا یک دوست صحبت کنید. به تدریج، در شما دیدگاهی رشد خواهد کرد که به مدیریت استرس کمک می‌کند.

5. حجم غذای خود را کم کنید

ممکن است هنگام استرس اصلاً احساس گرسنگی نکنید، به همین دلیل است که توصیه می‌شود در مواقع استرس مقدار کمی غذا مصرف کنید، در وهله اول خیلی سخت خواهد بود حتی به اندازه‌ی یک لقمه، اما به این روند اعتماد کنید و صبور باشید. هنگامی که استرس شروع می‌شود، غذا خوردن را متوقف نکنید. در عوض، به مقدار کمتر اما در فواصل منظم بخورید و یا آب میوه یا اسموتی درست کنید و بنوشید. به تدریج شروع به بازگشت به عادات غذایی عادی خود خواهید کرد.

6. بعد از تمرین حتما تغذیه مناسب داشته باشید

اگر به طور منظم و یا برای رهایی از استرس ورزش می‌کنید، باید یک  نوشیدنی اسموتی بعد از تمرین حتما داشته باشید تا از کاهش وزن ناخواسته جلوگیری کنید. یک نوشیدنی بعد از تمرین به جبران الکترولیت‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌هایی که بدن برای بازیابی بعد از تمرین نیاز دارد، کمک می‌کند. با مقدار کم شروع کنید و سپس به نوشیدن یک لیوان بزرگ اسموتی بعد از تمرین بپردازید.

7. مهارت‌های جدید یاد بگیرید

یادگیری یک مهارت جدید می‌تواند به کاهش استرس کمک کند. آنچه را که همیشه میخواستید انجام دهید بیاموزید زیرا هیچ زمانی بهتر از حال نیست. یادگیری مغز را تحریک میک‌ند و آن را مشغول نگه می‌دارد. همچنین با افراد جدیدی آشنا خواهید شد و دیدگاه متفاوتی نسبت به زندگی خواهید داشت.

8. ارتباطات حرفه‌ای جدیدی ایجاد کنید

8. ارتباطات حرفه ای جدیدی ایجاد کنید 

کار و زندگی شخصی هردو می‌توانند استرس زا باشند. ارتباطات جدیدی ایجاد کنید، اما نه لزوماً در همان زمینه. گاهی اوقات، با انواع مختلف گفتگوها ممکن است به یک ایده عالی برسید که واقعاً می‌توانید آن را اجرا کنید و به نتایج عالی دست بیابید. صحبت کردن در مورد چیزی که کاملاً متفاوت از حرفه و تخصص شما است به شما کمک کند تا شبکه ارتباطات خود را گسترش دهید و همچنین به گسترش توانایی خود برای فکر کردن فراتر از آنچه قبلاً میدانستید،کمک می‌کند.

9. به اندازه کافی آب و آبمیوه تازه مصرف کنید

آب و آبمیوه تازه بنوشید چرا که مصرف آن‌ها به اندازه غذا مهم است و به دفع سموم و بازیابی عملکرد بدن و مغز کمک می‌کند. مقداری برگ نعناع و برشهای خیار به آب اضافه کنید. مطمئنا در کمترین زمان ممکن احساس بهتری خواهید داشت.

10.زندگی کاری و شخصی خود را از هم جدا کنید

یکی از مهمترین نکات مقابله با استرس یادگیری نحوه تقسیم بندی است. این یعنی جدا کردن مشکلات کاری از زندگی خانوادگی و بالعکس مثلا. این به این دلیل است که اگر در محل کار خود مشکل مسکن داشته باشید و با فکر کردن به آن به خانه بیایید، نمی‌توانید از وقت خود با خانواده یا خودتان لذت ببرید. بله، انجام آن دشوار می‌باشد و نیاز به تمرین دارد. سعی کنید کارهایی را که باید در آن روز انجام دهید بنویسید و وقتی آن کارها را به پایان رساندید، آن را علامت بزنید. به این ترتیب، تمرکز خود را روی کار یا گذراندن وقت با خانواده حفظ خواهید کرد.

استرس و کاهش وزن به هم مرتبطند. با این حال، این کاهش وزن ناخواسته، ناسالم به نظر می‌رسد و ممکن است بر سلامت کلی بدن تأثیر منفی بگذارد. استرس بر گرسنگی هم اثر منفی دارد. همچنین به دلیل تولید بالای کورتیزول، کالری می‌سوزاند و باعث اختلال در الگوی خواب می‌شود. اضطراب همچنین باعث استرس می‌شود و در نهایت ممکن است منجر به کاهش وزن شود. خستگی، بدن درد، بد خلقی‌های مکرر، گشاد شدن مردمک چشم و کندی عملکرد مغز از علائم اصلی کاهش وزن به دلیل استرس هستند. از این رو، شناسایی عوامل استرس زا و دانستن نحوه مدیریت آن‌ها به درمان استرس و کاهش وزن مرتبط کمک می‌کند.

استرس و کاهش وزن

استرس نه تنها بر سلامت روانی بلکه بر سلامت جسمی نیز اثرگذار است. امکان دارد به جایی برسد که خیلی سریع دچار کاهش وزن شوید. خوشبختانه، میتوانید فعالیت‌های خاصی را برای کم کردن استرس و پایان دادن به کاهش وزن شدید انجام دهید. مثل؛

ورزش کردن، یوگا، ماساژ، معاشرت کردن، فعالیت‌های آرامش‌بخش، رفتن به تعطیلات، رایحه درمانی، تمرینات تنفسی

نکات کلیدی

استرس اثرات اساسی بسیاری دارد. باعث ترشح هورمون‌های استرس میشود که بر خواب، گرسنگی، سیستم گوارشی و ایمنی تأثیرگذار است.

هنگامی که دچار اضطراب و استرس هستید، غذا خوردن را متوقف نکنید. در عوض، به مقدار کمتر اما با فواصل منظم بخورید.

خودتان را درگیر برخی فعالیت‌ها کنید یا روی کسب مهارت جدید تمرکز کنید. این به شما امکان می‌دهد با افراد جدیدی آشنا شوید و دیدگاه متفاوتی نسبت به زندگی داشته باشید.

هرگز اجازه ندهید مشکلات کاری بر زندگی خانوادگی تاثیر بگذارد و بالعکس. یاد بگیرید که زندگی شخصی و شغل خود را از هم جدا کنید.


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است