لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

10 دلیل برای اینکه چرا باید هر روز گوجه فرنگی بخورید

تاریخ انتشار : 1401/05/25نویسنده: ثمین یزدانیزمان مطالعه: 8 دقیقهنظر: 0بازدید: 226

گوجه فرنگی با ترکیبی به نام لیکوپن همراه است که فواید سلامتی بی شماری دارد. در واقع، هر سبزی یا میوه قرمز حاوی مقداری لیکوپن است؛ ماده‌ای که به آن‌ها رنگ قرمز روشن می‌دهد. اما گوجه فرنگی دارای لیکوپن بیشتری نسبت به سایر سبزیجات است، یک گوجه فرنگی متوسط حاوی حدود 2 تا 3 گرم لیکوپن است. جالب اینجاست که آب گوجه فرنگی حاوی مقدار قابل توجهی لیکوپن نسبت به گوجه فرنگی خام است.

بیزاپ بررسی کرده است که چگونه لیکوپن و خواص آن می‌تواند بر بدن انسان تأثیر بگذارد، و یافته‌ها در برخی موارد کاملا غیر منتظره هستند.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه سالاد گوجه فرنگی

1. گوجه فرنگی می‌تواند از پوست شما محافظت کند

طبق این مطالعه، گوجه فرنگی ممکن است به محافظت در برابر اشعه‌های مضر UV و کاهش خطر آفتاب سوختگی کمک کند. محققان معتقدند که این به دلیل غلظت بالای کاروتنوئیدها است که جزئی از لیکوپن می‌باشد. با این حال، دانشمندان همچنین خاطرنشان کردند که نمی‌توان تنها با مصرف گوجه فرنگی، آن‌ها را جایگزین ضدآفتاب‌ها کرد. علاوه بر این فواید سلامتی، برخی شواهد نشان می‌دهد که گوجه فرنگی دارای خواص ضد پیری است.

2. گوجه فرنگی برای قلب شما مفید است

2. گوجه فرنگی برای قلب شما مفید است 

لیکوپن یک آنتی اکسیدان است که می‌تواند از سلول‌های بدن شما در برابر اکسیداسیون محافظت کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که لیکوپن مصرف می‌کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و سکته هستند.

لیکوپن همچنین ممکن است در کاهش سطح کلسترول "بد" و همچنین فشار خون شما نقش داشته باشد. در نتیجه، احتمال بیماری قلبی شما نیز ممکن است کاهش یابد. به علاوه، گوجه فرنگی منبع غنی از سایر ویتامین‌ها و مواد مغذی مانند ویتامین‌های B، E و فلاونوئیدها است که ممکن است باعث افزایش سلامت قلب شما شوند.

3. گوجه فرنگی می‌تواند بینایی شما را بهبود بخشد

به غیر از لیکوپن، گوجه فرنگی حاوی چند ماده مغذی دیگر مانند لوتئین و بتاکاروتن است که همگی برای چشم شما مفید هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که این مواد مغذی از چشم‌ها در برابر بیماری‌هایی مانند آب مروارید محافظت می‌کنند و در عین حال از سلامت کلی بینایی شما نیز حمایت می‌کنند.

گوجه فرنگی همچنین حاوی موادی به ویژه زآگزانتین و لوتئین است که برای محافظت از بینایی شما در برابر نور آبی ساطع شده از دستگاه‌های دیجیتال مانند گوشی‌های هوشمند مفید است. آن‌ها همچنین ممکن است در کاهش سردردهای ناشی از خستگی چشم موثر باشند.

4. آن‌ها می‌توانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کنند

4. آن‌ ها می‌ توانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کنند

با تامین لیکوپن بدن که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند، می‌توانید مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد را کاهش دهید که می‌توانند به سلول‌های شما آسیب برسانند و سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کنند. به همین دلیل است که غذاهای غنی از این ماده، مانند گوجه فرنگی، ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه، پروستات یا معده را کاهش دهد.

5. گوجه فرنگی می‌تواند استخوان‌های شما را تقویت کند

5. گوجه فرنگی می‌ تواند استخوان‌ های شما را تقویت کند 

گوجه فرنگی می‌تواند‌ سلامت استخوان‌های شما را افزایش دهد. آن‌ها منبع خوبی از مواد تقویت کننده استخوان مانند ویتامینK  و کلسیم هستند که نه تنها می‌توانند استخوان‌های شما را در فرم خوبی نگه دارند، بلکه به ترمیم بافت استخوانی نیز کمک می‌کنند. همچنین، با وجود این افسانه که گوجه فرنگی ممکن است آرتروز را بدتر کند، هیچ مدرکی برای تایید این ادعا وجود ندارد.

6. ممکن است خلق و خوی شما را تقویت کنند

6. ممکن است خلق و خوی شما را تقویت کنند 

بیشتر غذاهای سالم، از جمله گوجه فرنگی، سرشار از مواد معدنی مانند مس، روی و منگنز هستند. در میان سایر فواید سلامتی، آن‌ها می‌توانند بر عملکرد مغز و خلق و خوی شما تأثیر مثبت بگذارند. بنابراین، اگر احساس ناراحتی شدید دارید یا فقط خسته هستید، می‌توانید روی مواد معدنی گوجه فرنگی برای تقویت خلق و خوی خود حساب کنید.

7. حتی برای موهای شما نیز مفید هستند

برخی شواهد نشان می‌دهند که مصرف تنها 4 تا 5 گوجه فرنگی در روز می‌تواند موهای شما را سالم‌تر نشان دهد. این سبزی همه کاره سرشار از ویتامین A است که می‌تواند موهای شما را قوی و درخشان کند. متأسفانه، گوجه فرنگی قدرت خارق‌العاده‌ برای حجیم‌تر کردن موهای نازک ندارد، اما می‌تواند وضعیت موهای فعلی شما را بهبود بخشد.

8. گوجه فرنگی برای کاهش وزن عالی است

گوجه فرنگی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. آن‌ها یک میان وعده کم کربوهیدرات عالی برای افرادی هستند که رژیم دارند زیرا حاوی مقدار زیادی فیبر و آب می‌باشند که می‌تواند منجر به احساس سیری بیشتر شوند. گوجه فرنگی همچنین می‌تواند قند خون شما را متعادل نگه دارد، که این کلید کاهش وزن است. آن‌ها همچنین حاوی کرومیوم هستند که به تنظیم سطح قند خون شما کمک می‌کند.

9. برای ریه‌های شما مفید هستند

9. برای ریه‌ های شما مفید هستند

خواص آنتی اکسیدانی لیکوپن می‌تواند به کنترل سطح رادیکال‌های آزاد کمک کرده و از بدن شما در برابر مشکلات تنفسی محافظت کند. گوجه فرنگی حاوی بتاکاروتن بوده که برای بهبود عملکرد ریه شناخته شده است. علاوه بر این، می‌تواند پیری ریه را کاهش دهد. برخی تحقیقات حتی پیشنهاد می‌دهند که گوجه فرنگی ممکن است آسیب‌های ریوی ناشی از سیگار را جبران کند.

10. گوجه فرنگی ممکن است سلامت دهان را تقویت کند

مطالعات نشان داده‌اند که لیکوپن ممکن است با مبارزه با رادیکال‌های آزاد به بیماری‌های لثه، التهاب لثه و پریودنتیت کمک کند. با این حال، باید مراقب باشید که گوجه فرنگی خام زیاد مصرف نکنید. به دلیل خاصیت اسیدی بالا، گوجه فرنگی می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند و مسواک زدن بلافاصله بعد از آن نیز می‌تواند آن را بدتر کند. ایده خوبی است که حداقل 30 دقیقه قبل از مسواک زدن صبر کنید، یا بعد از خوردن گوجه فرنگی، دهان خود را با آب خالی بشویید.

آیا گوجه فرنگی یک مواد غذایی ثابت در رژیم غذایی شماست؟ و سس گوجه فرنگی را ترجیح می‌دهید یا گوجه فرنگی خام؟

 


بهترین و نزدیکترین 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است