لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

فوت و فن پاک کردن انواع لکه از روی مبلمان چوبی

تاریخ انتشار : 1400/08/15نویسنده: زهرا اربابانزمان مطالعه: 5 دقیقهنظر: 0بازدید: 425

تقریباً در هر خانه‌ای مبلمان ساخته شده از چوب یا تزئین شده با آن وجود دارد. چوب به عنوان یک عنصر طبیعی، تقریباً به هر سبک از طراحی، گرما و تنوع می‌بخشد. در حالی که چوب بادوام است و مراقبت از آن آسان است، اما برای حفظ ظاهر خوب باید به درستی تمیز شود.

دفعات تمیز کردن مبلمان چوبی

درصورت ریختن مواد غذایی و نوشیدنی روی این وسایل، باید فوراً تمیز شوند. ماندن مایع بیش از حد می تواند باعث تیره شدن و چروک شدن چوب یا کدر شدن آن شود. تمیز کردن هفتگی گرد و غبار و ذرات کوچکی را که می‌توانند سطح مبلمان چوبی را خراش دهند از بین می‌برد. ماهانه یک بار از لاک مبل موردعلاقه خود استفاده کنید تا درخشندگی داشته باشد و به از بین بردن هر گونه خط و خش کوچک کمک کند.

بسته به اینکه چند بار در ماه مبلمان را جلا می‌دهید، در نهایت نیاز به تمیز کردن عمیق‌تری دارد. اگر احساس می کنید مبلمان چوبی شما جزء عتیقه‌های باارزش است، پس از گردگیری هفتگی، قبل از صیقل دادن یا تمیز کردن عمیق چوب، آن را توسط یک عتیقه شناس حرفه‌ای بسنجید. تمیز کردن بیش از حد بعضی از چوب‌ها می‌تواند ارزش مبلمان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

وسایل مورد نیاز برای نظافت مبلمان

تجهیزات و وسایل

  • پارچه‌های میکروفایبر
  • پارچه‌های پنبه‌ای
  • سطل
  • اسفنج
  • دستکش لاستیکی

مواد مورد نیاز

  • گردگیرهای الکترواستاتیک یک بار مصرف
  • مایع ظرف‌شویی
  • کیسه‌های چای
  • حلال معدنی یا مینرال اسپریت
  • گلوله‌ها و سوهان‌های پنبه‌ای

تمیز کردن سطح چوبی

نحوه تمیز کردن مبل چوبی

نظافت معمول مبلمان چوبی

  1. از یک حوله نازک یا پارچه نرم برای پاک کردن نشت مایعات و تراکم نوشیدنی‌های ریخته شده استفاده کنید. برای لکه‌های چسبناک، پارچه‌ای را در آب معمولی فرو برده و روی آن‌ها قرار دهید تا کمی مرطوب شود. با استفاده از یک دستمال تمیز چوب‌ها را تمیز کنید و بلافاصله از یک پارچه خشک میکروفایبر استفاده کنید تا چوب به حالت درخشندگی خود برسد.
  2. برای از بین بردن گرد و غبار از یک پارچه میکروفایبر استفاده کنید. پایه‌ها، دسته‌ها و تکیه گاه‌های چوبی کوچک‌تر مبلمان را فراموش نکنید. پس از گردگیری، از یک پارچه نخی نرم برای مجدداً پاک کردن سطوح و از بین بردن لکه‌ها جهت ایجاد درخشندگی کمک بگیرید.
  3. اگر چوب برای سال‌ها دور از دسترس بوده و به آن رسیدگی نشده است، برای از بین بردن کامل گرد و غبارهایی که در آن نفوذ کرده‌اند، محلولی از یک قاشق چایی خوری مایع ظرف‌شویی و دو چهارم آب تهیه کنید. یک اسفنج یا پارچه نرم را در محلول آغشته کرده و بچرخانید تا کمی مرطوب شود؛ سپس آن را بر روی چوب بکشید.

بیشتر بخوانیدروش صحیح تمیز کردن مبلمان مخملی

کنسول و صندلی چوبی

تمیز کردن عمیق مبلمان چوبی

لاک یا موم زیاد می‌تواند رنگ سطح مبلمان چوبی را کدر یا تیره نشان دهد. چندین راه برای تمیز کردن آن وجود دارد. برای محافظت از چوب، با ملایم‌ترین و سطحی‌ترین روش شروع کنید و فقط در صورت نیاز راه‌های قوی‌تر را امتحان کنید.

استفاده از چای سیاه

تانن یا اسید تانیک موجود در چای می‌تواند رسوب مومی روی چوب را از بین ببرد. دو کیسه چای سیاه را در دو فنجان آب گرم دم کنید. هنگامی که چای خنک شد، یک پارچه نرم را در محلول آغشته کرده و روی آن قرار دهید تا فقط سطح را مرطوب کند. از بالا شروع کرده و به آرامی در جهت راه چوب پیش بروید.

پارچه را در آب معمولی بشویید تا کثیفی آن از بین برود. دستمال را دوباره در محلول چایی خیس کنید، روی چوب ماساژ دهید و پاک کردن را ادامه دهید. کار را با خشک کردن هر قسمت تمیز شده با یک پارچه نرم، درخشان کنید.

از حلال معدنی یا مینرال اسپریت برای تمیز کردن استفاده کنید

حلال معدنی نوعی ماده حاصل از تقطیر نفتی است که برای کم‌رنگ شدن رنگ‌های روغنی و پاک کردن لکه‌ها و لاک‌ها و همچنین برای از بین بردن تجمع موم‌ها استفاده می‌شود. هنگام استفاده از محصول، همیشه دستکش و وسایل محافظتی استفاده کنید و در فضایی که دارای تهویه است، کار کنید.

مقدار کمی از آن را روی یک پارچه قدیمی بگذارید و مبلمان را به دنبال راه چوب پاک کنید. با انتقال جرم به یک قسمت تمیز از پارچه به پایان کار رسیده‌اید. کار را با ساییدن چوب با یک پارچه نرم و خشک تمام کنید.

از بین بردن لکه‌های روی چوب

از بین بردن لکه‌های روی مبلمان چوبی

1- حلقه‌های آب

حلقه‌های آب یا علامت‌های به جا مانده از لیوان‌ها و فنجان‌های مرطوب از مشکلات رایج روی میزها یا سطوح چوبی است. در صورت امکان، آن‌ها را در اسرع وقت تمیز کنید. قبل از تصمیم گیری برای پاک کردن کل آن، دو روش را امتحان کنید.

  • مقداری روغن زیتون یا سس مایونز را در ناحیه سفید شده چوب بمالید. اجازه دهید به مدت یک ساعت بماند و سپس آن را پاک کنید.
  • کمی خمیردندان غیر ژلی را روی یک پارچه نرم قرار دهید و بر روی حلقه آب ماساژ دهید تا ناپدید شود. باقی مانده خمیر دندان را با یک پارچه مرطوب پاک کنید و سطح چوب را با یک پارچه نرم و خشک براق کنید.

2- علائم جوهر

یک پارچه نرم و مرطوب را به مقداری جوش شیرین خشک آغشته کرده و محل لکه را به آرامی ماساژ دهید تا لکه از بین برود. از یک پارچه مرطوب تمیز برای پاک کردن بقایای جوش شیرین و خشک کردن آن با یک پارچه نرم استفاده کنید. جوش شیرین ممکن است نتیجه‌ی کار را کمی تیره‌تر کند؛ بنابراین از مقداری لاک چوب برای درخشندگی استفاده کنید.

3- برچسب یا باقی مانده چسب

از لبه کارت اعتباری یا سوهان پلاستیکی تا حد امکان برای راحت‌تر کندن باقی مانده ماده چسبناک استفاده کنید. مقداری روغن زیتون یا روغن معدنی را روی یک پارچه نرم قرار دهید و آن را روی ناحیه رنگ شده قرار دهید. با انتقال بقایا به قسمت‌های تمیز پارچه، چسب‌ها را به راحتی از بین ببرید و در صورت نیاز روغن بیشتری استفاده کنید.

کار را با استفاده از مقداری لاک چوب برای یکنواخت شدن درخشش روی تمام سطح چوب به پایان برسانید.

بیشتر بخوانید9 اشتباه رایج در نگهداری از لمینت کف که نباید تکرار کنید!

دکوراسیون خانه با کنسول چوبی


برای پیدا کردن بهترین خدمات نظافت منزل اطراف خودت، کافیه به بیزاَپ سر بزنی!


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است