لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

15 نکته برای شاداب نگه داشتن میوه ها و سبزیجات

دسته بندی :خانه و ساختمان
تاریخ انتشار : 1401/06/02نویسنده: ثمین آقا بالاییزمان مطالعه: 10 دقیقهنظر: 1بازدید: 191

گاهی اوقات وقتی برای خرید مواد غذایی می‌روید، خیلی هیجان‌زده می‌شوید و کمی از همه‌چیز را در سبد خرید خود می‌ریزید. میوه‌ها و سبزی‌ها به رسیدن خود ادامه می‌دهند و متأسفانه شما درنهایت مقدار زیادی ازآنچه را که خریده‌اید دور می‌اندازید زیرا دیگر قابل‌مصرف نیست. نگهداری مناسب غذا می‌تواند در هزینه شما صرفه‌جویی کند و از پوسیدگی سریع میوه‌ها و سبزی‌ها جلوگیری کند. مهم است که آب‌وهوای مکانی را که در آن زندگی می‌کنید در نظر بگیرید، زیرا این موضوع می‌تواند بر رسیدن غذا نیز تأثیر بگذارد. هر چه مکان مرطوب و گرم‌تر باشد برای برخی سبزی‌ها خطر بیشتری دارد. بیزاپ نکات مفیدی را با شما به اشتراک می‌گذارد تا بقالی شما ماندگار شود و برای مدت طولانی‌تری تازه و ترد بمانند.

بیشتر بخوانید: میوه خشک، میان وعده سالم یا مضر؟

مواد بدون نیاز به نگهداری در یخچال

1. ساقه‌های موز را با فویل پلاستیکی یا آلومینیومی بپیچید

موز در طول دوره رسیدن خود گاز اتیلن تولید می‌کند. با پوشاندن ساقه‌ها با فویل پلاستیکی یا آلومینیومی می‌توانید از پخش شدن آن به سایر قسمت‌های میوه جلوگیری کنید و از نرم شدن سریع پالپ آن جلوگیری کنید. آن‌ها را برای 4-5 روز تازه نگه می‌دارد.

2. پیازها را داخل جوراب‌های نایلونی قرار دهید و بین هرکدام گره بزنید تا از هم جدا شوند

2. پیازها را داخل جوراب‌ های نایلونی قرار دهید و بین هرکدام گره بزنید تا از هم جدا شوند 

رطوبت بیش‌ازحد می‌تواند باعث پوسیدگی پیاز در مدت‌زمان کوتاهی شود. بهتر است آن‌ها را در جای خنک و با نور کم نگهداری کنید. می‌توانید آن‌ها را در جوراب‌های نایلونی یا جوراب‌شلواری که سوراخ دارند قرار دهید و برای حفظ بهتر آن‌ها آویزان کنید. مدت نگهداری آن‌ها از 6 تا 8 ماه قابل‌افزایش است.

3. سیر مکان‌های تاریک با رطوبت کم را دوست دارد

 

راه ایده آل برای نگهداری سیر این است که آن را در ظرف یا کیسه کاغذی که در مکانی تاریک و خشک قرار دارد نگهداری کنید. اگر پیاز سیر را دست‌نخورده نگه‌دارید می‌توانند تا 2 ماه دوام بیاورند. اگر حبه‌ها را جدا کنید زمان نگهداری آن‌ها به 3 تا 10 روز کاهش می‌یابد.

4. جعفری، گشنیز، ریحان و مارچوبه: ساقه‌ها را در ظرفی حاوی آب قرار دهید و در دمای اتاق (بدون شستن) بگذارید

اگر نمی‌خواهید آن‌ها را در یخچال قرار دهید، مهم است که آن‌ها را در آب نگه‌دارید، همان‌طور که این کار را با گل‌ها انجام می‌دهید. در شرایط خوب، آن‌ها می‌توانند از 4 تا 5 روز دوام بیاورند.

5. سیب‌زمینی را در جای تاریک و خنک نگهداری کنید

از قرار دادن آن‌ها در کیسه‌های پلاستیکی خودداری کنید. به‌جای آن بهتر است آن‌ها را در کیسه‌های کاغذی یا شبکه‌ای قرار دهید. یکی دیگر از گزینه‌های نگهداری آن‌ها ممکن است جعبه‌ای با شبکه‌هایی باشد که روی آن با روزنامه یا کاغذ جاذب پوشانده شده است. دمای ایده آل ذخیره‌سازی از 44 درجه فارنهایت تا 51 درجه فارنهایت متغیر است. اگر سیب‌زمینی خام به‌درستی نگهداری شود، 1 تا 2 هفته دوام می‌آورد.

6. اگر آووکادوها نرسیده‌اند روی آن‌ها را با روزنامه بپوشانید و در کیسه کاغذی قرار دهید

6. اگر آووکادو ها نرسیده‌ اند روی آن‌ ها را با روزنامه بپوشانید و در کیسه کاغذی قرار دهید

اگر آووکادوها سبز هستند، قرار دادن آن‌ها در یخچال فرآیند رسیدن را متوقف می‌کند. باید آن‌ها را با روزنامه بپیچید و داخل کیسه کاغذی قرار دهید. اگر می‌خواهید زودتر برسد، یک موز را داخل کیسه قرار دهید. با کیسه: 3 تا 5 روز طول می‌کشد تا برسد، بدون کیسه: تا 7 روز طول می‌کشد. با کیسه و موز: 2 یا 3 روز.

7. گوجه‌فرنگی باید در دمای بالاتر از 50 درجه فارنهایت نگهداری شود تا طعم آن بهتر حفظ شود

هرچه گوجه‌فرنگی رسیده‌تر باشد، طعم آن غلیظ‌تر است. وقتی با فریزر تماس پیدا می‌کنند و در آن دما می‌مانند، طعم خود را از دست می‌دهند. بهترین کار این است که آن‌ها را در دمای بالای 50 درجه فارنهایت نگه‌دارید. زمان نگهداری آن‌ها بسته به میزان رسیده بودن آن‌ها هنگام خرید می‌تواند از 3 هفته تا 2 ماه متغیر باشد.

موادی که باید در یخچال نگهداری شوند

1. قارچ‌ها را (شسته نشده) در یک کیسه کاغذی با جعفری قرار دهید

مهم است که قارچ‌ها را تا زمانی که آماده مصرف نیستند، نشویید. با قرار دادن آن‌ها در تماس با آب، می‌توانیم رطوبت ایجاد کنیم زیرا کاملاً خشک نمی‌شوند. توصیه می‌شود آن‌ها را در کیسه کاغذی نگهداری کنید و چند شاخه جعفری به آن اضافه کنید. به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و از ایجاد لکه‌ها جلوگیری می‌کند. پس‌ازآن باید آن‌ها را در یخچال قرار دهید. مدت‌زمان نگهداری: 3 تا 5 روز

2. توت‌فرنگی‌های خود را بدون جدا کردن ساقه با سرکه سفید ضدعفونی کنید

بهتر است توت‌فرنگی‌ها را درست قبل از خوردن بشویید، در غیر این صورت آب را جذب کرده و شروع به نرم شدن می‌کنند و روند رسیدن را تسریع می‌شود. برای ضدعفونی کردن آن‌ها می‌توانید از 1 قسمت سرکه سفید و 2 قسمت آب استفاده کنید. مهم است که مطمئن شوید که توت‌فرنگی کپک‌زده نیست زیرا می‌تواند بقیه را خراب کند. فقط درصورتی‌که می‌خواهید آن‌ها را منجمد کنید، ساقه را جدا کنید و در یک کیسه دربسته قرار دهید. اگر قرار است در یخچال بمانند، آن‌ها را در آبکش بگذارید. در یخچال: از 5 تا 6 روز می‌توانند ماندگاری داشته باشند در فریزر: از 2 تا 4 ماه

3. کاهو، اسفناج یا کلم‌برگ را (پس از ضدعفونی کردن) بپیچید تا تازه بمانند

برگ‌ها را در مقدار زیادی آب سرد بشویید. قبل از نگهداری در یخچال مطمئن شوید که کاملاً خشک شده‌اند. می‌توانید آن‌ها را در یک ظرف پلاستیکی یا در یک کیسه دربسته قرار دهید. مهم است که آن‌ها را به‌خوبی با کاغذ جاذب بپیچید زیرا این کار باعث از بین رفتن آب باقی‌مانده می‌شود. اگر آن‌ها را به‌درستی نگهداری کنید، از 1 تا 2 هفته در شرایط خوبی دوام خواهند داشت.

4. اگر قبلاً یک لیمو را برش داده‌اید، اجازه ندهید نیمی دیگر از بین برود. آن را در فویل آلومینیومی بپیچید یا روی آن نمک بپاشید

گاهی اوقات فقط از یک نصف لیمو استفاده می‌کنیم و درنهایت نصف دیگر آن را در سطل زباله می‌اندازیم. بهترین کار این است که آن را در فویل آلومینیومی بپیچید. جایگزین دیگر این است که نمک را روی پالپ ریخته و در یخچال نگهداری کنید. قبل از استفاده، فقط باید آن را خوب بشویید. کل لیمو: تا 2 هفته و نصف آن: تا 3 روز بدون تغییر رنگ یا طعم دوام دارد.

5. اجازه ندهید آووکادو پس از تقسیم آن اکسید شود

برای جلوگیری از دست دادن رنگ سبز و سیاه شدن آن، چند قطره لیمو را روی آن بریزید تا تمام تفاله آن پوشانده شود یا نصف آووکادو را باکمی روغن خوراکی بمالید. جایگزین دیگر این است که کف ظرف را با تکه‌های پیاز بپوشانید، سپس آووکادو را به سمت بالا قرار دهید. رنگ خود را برای 1 تا 2 روز حفظ می‌کند.

6. برای نگهداری سیب‌زمینی‌های پوست‌کنده، آن‌ها را در ظرفی حاوی آب و سرکه سفید قرار دهید

سیب‌زمینی‌های تازه پوست‌کنده به‌سرعت شروع به خاکستری شدن می‌کنند. برای جلوگیری از این امر، آن‌ها را در ظرفی قرار دهید، روی آن‌ها را با آب بپوشانید، چند قطره سرکه سفید به آن اضافه کنید و در یخچال نگهداری کنید. مدت‌زمان نگهداری: 3 تا 4 روز

7. اگر موز از قبل خیلی رسیده است، می‌توانید آن را در فریزر قرار دهید تا در اسموتی ها استفاده کنید

برای اینکه موز رسیده را در شرایط خوبی نگه‌دارید، پوست آن را جدا کرده و از وسط نصف کنید و در یک کیسه دربسته قرار دهید. سپس آن‌ها را در فریزر قرار دهید. آن‌ها می‌توانند 2 تا 3 ماه دوام بیاورند.

8. با گشنیز، جعفری، ریحان یا هر گیاه یا گیاه خوراکی دیگری، مکعب‌های طعم دار درست کنید

8. با گشنیز، جعفری، ریحان یا هر گیاه یا گیاه خوراکی دیگری، مکعب‌ های طعم دار درست کنید

این یک راه عالی برای استفاده از فریزر برای نگهداری گیاهان است. گیاهانی که می‌خواهید استفاده کنید ریز خردکنید و قالب‌های یخ را با آن‌ها پرکنید. کره ذوب‌شده (بگذارید قبل از انجماد خنک شود) یا روغن‌زیتون خالص را اضافه کنید. مدت‌زمان نگهداری: از 2 هفته تا یک ماه

قسمت ویژه: اهمیت رنگ

سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می‌کند که روزانه حدود 400 گرم میوه و سبزی‌ها مصرف کنیم. مهم است که مصرف این غذاها متنوع باشد زیرا مواد مغذی را در اختیار بدن قرار می‌دهند که به پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کند. رنگ میوه‌ها و سبزی‌ها نشان‌دهنده خواص خاصی است؛

سبز: ویتامین‌های A، C، K، اسیدفولیک، منیزیم، کلسیم، فیبر و کلروفیل را تأمین می‌کند. به لطف مواد مغذی خود، عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد، متابولیسم ما را تسریع می‌بخشد و هضم را تقویت و از یبوست جلوگیری می‌کند.

قرمز و بنفش: از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند و دارای لیکوپن است که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، خطر ابتلا به سرطان و دیابت را کاهش می‌دهد. آن‌ها حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان هستند و با کاهش حافظه مبارزه می‌کنند.

نارنجی و زرد: حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. آن‌ها پوست را بهبود می‌بخشند، از مشکلات بینایی جلوگیری می‌کنند و از برخی بیماری‌ها مانند آنفولانزا و سرطان جلوگیری می‌کنند.

سفید: حاوی مواد معدنی مانند سلنیوم است و سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد. از احتباس مایعات جلوگیری می‌کند و از عضلات محافظت می‌کند.

چگونه میوه‌ها و سبزی‌ها خود را حفظ می‌کنید؟ چه نکته‌ای را به لیست اضافه می‌کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 


بهترین و نزدیکترین

نظرات
تصویر کاربر
نسرین کمانی
عالی مخصوصا برای نمک زدن به نیمه لیمو .اولین بار بود شنیدم مرسی از مجله خوب وکاربردیتون بخصوص واسه خانمهای خانه دار🥰🥰🥰
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است