لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

11 ترفند روزمره که ممکن است جان شما را نجات دهند

دسته بندی :سبک زندگی
تاریخ انتشار : 1401/06/30نویسنده: صادق مالکیزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 77

در شرایط اضطراری، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، توصیه دوستان و خانواده  است. بااین‌حال، حتی برخی توصیه‌ها که همه آن را بلد هستیم، عواقب شدیدی دارند.
وب‌سایت بیزاپ ۱۱ عقیده غیرعلمی رایج درباره کمک‌های اولیه را جمع‌آوری کرده تا در مواقع نیاز، سردرگم نشوید.

مطلب پیشنهادی:  10 نکته شگفت انگیز که بدن و ذهن شما را بهبود میبخشد

11. گذاشتن یخ روی کبودی

11. گذاشتن یخ روی کبودی

چرا اشتباه است: یخ در واقع به کاهش کبودی کمک می‌کند، اما بسته را مستقیماً روی پوست قرار ندهید وگرنه  سرما سوز می‌شوید.
شکل صحیح انجام آن: یک پارچه بین پوست و یخ قرار دهید. به مدت 20 دقیقه بمالید، یخ را بردارید و 20 دقیقه دیگر صبر کنید. این کار را چند مرتبه تکرار کنید.

10. برطرف کردن تب با مالش الکل یا سرکه

چرا اشتباه است: سرکه و الکل در خون جذب می‌شوند. مالیدن الکل ممکن است  باعث مسمومیت شود و سرکه حالت اسیدی را بیش از حد افزایش می‌دهد. مخصوصاً برای کودکان خطرناک است.
شکل صحیح انجام آن: تب را می‌توان با نوشیدن زیاد و هوای خنک در اتاق (16 تا 17 درجه سانتی‌گراد) کاهش داد. اگر این شرایط رعایت شود، بیمار به‌خودی‌خود تب را پشت سر می‌گذارد (البته اگر تب خیلی زیاد نباشد.)

9. بلندکردن فرد بیهوش

چرا اشتباه است: اگر فردی بیهوش شد، سعی نکنید او را بلند کنید یا آب سرد روی او نپاشید—این فقط اسپاسم را تشدید می‌کند. پس از به هوش آمدن آنها، به آنها اجازه ندهید قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا بنوشند: کافئین منجر به کم‌آبی بدن می‌شود.
شکل صحیح انجام آن: پاهای فرد را بلند کنید، دکمه‌های لباس‌های تنگ را باز کنید و اجازه ندهید بلافاصله پس از بهوش آمدن بایستد.

8. استفاده از کره یا خامه ترش برای درمان سوختگی

چرا اشتباه است: تنها دلیلی که بعد از این کار احساس بهتری خواهید کرد این است که این ماده روی محل سوختگی سرد است. اما خطر اینجاست که کره یا خامه ترش خشک می‌شود و لایه‌ای ایجاد می‌کند و تبادل حرارتی را مختل می‌کند (گرما عمیق‌تر می‌شود و آسیب بیشتری وارد می‌کند).
شکل صحیح انجام آن: ناحیه سوخته را به مدت 15 دقیقه در آب خنک نگه دارید. هرگز تاول سوختگی را نترکانید زیرا لایه محافظ را از بین می‌برد و در نتیجه زخم ممکن است عفونت کرده و چرک کند.

7. جا انداختن استخوان به‌تنهایی

7. جا انداختن استخوان به‌تنهایی

چرا اشتباه است: شما نباید به‌تنهایی یک مفصل دررفته را جا بیندازید زیرا ممکن است منجر به آسیب‌های بیشتری شود.
شکل صحیح انجام آن: اندام آسیب‌دیده را آتل‌بندی کنید و فرد را به بیمارستان ببرید. اندام نباید به‌زور جا انداخته شود. در عوض، آن را در موقعیتی راحت بانداژ کنید و نه‌تنها محل شکستگی احتمالی، بلکه 2 مفصل نزدیک را نیز بی‌حرکت کنید.

6. گرم‌کردن عضله رگ‌به‌رگ شده

چرا اشتباه است: اگر ماهیچه‌های شما رگ‌به‌رگ شده باشد، پارچه گرم کمکی نمی‌کند. برعکس، گرما جریان خون را تقویت می‌کند و منجر به تورم شدیدتر می‌شود.
شکل صحیح انجام آن: در روزهای اول پس از آسیب، آن را سرد کنید. التهاب و درد را کاهش خواهد داد. حداقل به مدت 48 ساعت، کمترین فشار را به اندام آسیب‌دیده بیاورید.

5. ایجاد حالت استفراغ در موارد مسمومیت

چرا اشتباه است: معمولاً برای مسمومیت توصیه می‌شود که خود را وادار به استفراغ کنید. بااین‌حال، اگر بامواد اسیدی، قلیایی، یا سایر مواد سوزاننده مسموم شده باشید، این کار اکیداً ممنوع است.
شکل صحیح انجام آن: فوراً با آمبولانس تماس بگیرید. اگر مطمئن هستید که استفراغ برای شما مفید است، از منگنز، جوش شیرین یا شیر برای ایجاد آن استفاده نکنید. در عوض، مقدار زیادی آب گرم بنوشید.

4. درآوردن جسم خارجی از چشم

چرا اشتباه است: ممکن است  دستتان حرکت اشتباهی انجام دهد و صدمه ببینید.
شکل صحیح انجام آن: چشم را با گاز بپوشانید و با پزشک تماس بگیرید. فقط اگر سوختگی شیمیایی باشد باید فوراً چشم را با آب بشویید.

3. بیرون کشیدن اشیا از زخم‌ها

چرا اشتباه است: در آوردن تراشه فلزی از انگشت یا یک تکه شیشه کوچک از دست موردی ندارد اما 
 هرگز سعی نکنید اشیا را از زخم‌های جدی بیرون بکشید. پزشکان این اشیا تا زمانی که بیمار تحت عمل جراحی قرار گیرد، در جای خود نگه می‌دارند. در غیر این صورت، خونریزی رخ خواهد داد که ممکن است منجر به مرگ شود.
شکل صحیح انجام آن: هر چقدر هم که چاقو در پا یا یک تکه شیشه بزرگ در قفسه سینه ترسناک به نظر برسد، به‌جای  بیرون کشیدن جسم از بدن، فرد را به بیمارستان ببرید.

2. استفاده از پماد روی زخم

چرا اشتباه است: زخم در هوای تازه بهتر بهبود می‌یابد، درحالی‌که پمادها رطوبت ناخواسته ایجاد می‌کنند.
شکل صحیح انجام آن: زخم را در آب خنک با صابون تمیز کنید و آن را با باند تمیز و خشک بپوشانید.

1. استفاده از بخیه با نخ به‌جای چسب بخیه برای بستن بریدگی‌ها و زخم‌ها

1. استفاده از بخیه با نخ به‌جای چسب بخیه برای بستن بریدگی‌ها و زخم‌ها

چرا اشتباه است: بخیه  زدن زخم‌ها، شیوه‌ای وقت‌گیر و دردناک است و بعداً هم باید بخیه‌ها را بکشید. استفاده از چسب بخیه 2 مزیت اصلی دارد: سریع و تقریباً بدون درد است.
شکل صحیح انجام آن: ابتدا با اعمال فشار، خونریزی را متوقف کنید. سپس لبه‌های زخم را ببندید و چسب بخیه را روی پوست بمالید. صبر کنید تا خشک شود.


بهترین و نزدیکترین

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است