لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

روش‌ های جادویی پاک کردن لکه عرق از روی لباس

تاریخ انتشار : 1400/07/21نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 6 دقیقهنظر: 0بازدید: 403

وجود لکه‌های عرق روی لباس، بخصوص در قسمت زیر بغل باعث خجالت‌ زده شدن  ما می‌شود. حتی اگر عرق نکنیم اما پیراهن‌ها را به درستی نشوییم امکان باقی ماندن لکه و بو روی پارچه وجود دارد. لکه‌هایی که در زیر بغل ایجاد می‌شوند ناشی از واکنش بین مواد ضد تعریق و نمک موجود در عرق بدن است. اکثر محصولات ضد تعریق برای کاهش رطوبت زیرِ بغل، حاوی ترکیبات آلومینیوم هستند  که باعث زرد شدن زیر بغل پیراهن‌ها می‌شود. البته این لکه‌ها یک شبه ظاهر نمی‌شوند و اکثر آنها در طولانی‌ مدت ایجاد می‌شوند. بدون شستشوی مناسب بعد از هر بار پوشیدن، امکان ایجاد لکه عرق و عطر روی پیراهن، بخصوص پیراهن‌های سفید، بیشتر می‌شود.

رفع سریع لکه‌ها از روی لباس

برای از بین بردن سریع لکه‌ها می‌توانید از لکه‌بر یا صابون لباسشویی در محل لکه استفاده کنید. اگر به این محصولات دسترسی ندارید می‌توانید مقداری سرکه سفید مقطر و رقیق نشده را در بطری اسپری بریزید و پیش از شستن در محل لکه اسپری کنید. اجازه دهید سرکه به مدت 10 الی 15 دقیقه روی پارچه باقی بماند سپس لباس را شستشو دهید.

پیشگیری از ایجاد لکه‌های عرق روی لباس

برای جلوگیری از ایجاد لکه عرق در زیر بغل لباس دو روش وجود دارد که هر دو مربوط به نحوه استفاده از دئودورانت‌ها است. اولین روش این است که دئودورانت خود را به انواع فاقد آلومینیوم تغییر دهید. در روش دوم می‌توانید پس از استفاده از دئودورانت کمی صبر کنید تا خشک شود سپس پیراهن خود را بپوشید. همچنین می‌توانید از پد استفاده کنید تا دئودورانت با لباستان تماس پیدا نکند.

کاهش بوی بد لباس

اگر بعد از شستشوی لباس باز هم بوی نامطبوعی از زیر بغل احساس کردید، استفاده از جوش شیرین می‌تواند به از بین بردن این بو به شما کمک کند. جوش شیرین با تنظیم pH لباس، بوی بد را از بین می‌برد. برای از بین بردن این بو می‌توانید نصف پیمانه جوش شیرین را به پودر یا مایع لباسشویی خود اضافه کنید تا عملکرد بهتری داشته باشد و باکتری‌های ایجاد کننده بوی بد را از بین ببرد. البته پیش از این کار اطمینان حاصل کنید که جوش شیرین برای ماشین لباسشویی شما مشکلی ایجاد نخواهد کرد. در صورتی که نمی‌توانید از جوش شیرین در ماشین لباسشویی خود استفاده کنید، به صورت دستی پیراهن را با جوش شیرین و ماده شوینده شستشو دهید.

اگر بوی لباس بسیار شدید است، یک پیمانه جوش شیرین را در مقدار کافی آب گرم حل کنید. سینک، وان یا تشت را پر از آب خنک کنید و مقداری از محلول جوش شیرین را به آن اضافه کنید. لباس را در آب قرار دهید و اجازه دهید یک شبانه روز خیس بخورد، سپس آبکشی کنید یا پیش از آبکشی یکبار دیگر آن را بشویید.

اسپری - جوش شیرین - برس

برای از بین بردن لکه‌ها به چه مواردی نیاز داریم؟

وسایل و ابزارهای مورد نیاز برای از بین بردن لکه‌ها

  • برس مویی نرم
  • ماشین لباسشویی
  • کاسه غیر فلزی
  • دستکش پلاستیکی یا لاتکس

مواد مورد نیاز برای از بین بردن لکه‌ها

روش جوش شیرین

  • یک‌ چهارم فنجان جوش شیرین
  • یک‌ چهارم فنجان هیدروژن پراکسید 3 درصد
  • آب
  • مایع شوینده لباس قوی

روش اکسیژن سفید کننده

  • 2 قاشق غذاخوری پودر سفید کننده بر پایه اکسیژن
  • 2 قاشق غذا خوری آمونیاک مناسب مصرف خانگی
  • مایع شوینده لباس قوی

روش سرکه سفید

  • 1 فنجان سرکه سفید مقطر
  • آب
  • مایع شوینده لباس قوی

برای پاک کردن یقه و مچ لباس

  • مایع پاک کننده لکه بر پایه حلال
  • صابون خشکشویی
  • آب
  • مایع شوینده لباس قوی

پاک کردن لکه عرق به روش جوش شیرین

جوش شیرین اغلب تأثیر زیادی در از بین بردن لکه‌های زرد رنگ پیراهن دارد. پیش از استفاده مطمئن شوید که پیراهنتان قابل شستشو است. برخی از لباس‌ها فقط مناسب خشکشویی هستند. اگر روی برچسب لباس عبارت  Dry Clean ذکر شده است، این لباس را باید تنها در خشکشویی بشویید. اگر پیراهن شما سفید و قابل شستشو است دو روش برای از بین بردن لکه‌های زرد رنگ عرق وجود دارد. میزان نتیجه بخش بودن این روش‌ها به قدیمی بودن لکه‌ها و جنس پارچه پیراهن شما بستگی دارد. بهترین نتیجه را از پارچه‌هایی که حاوی پنبه هستند، می‌گیرید. همچنین خشک کردن پیراهن در آفتاب نیز به کاهش لکه‌های زرد آن کمک می‌کند. در ادامه مراحل پاک کردن لکه به روش جوش شیرین را مشاهده می‌کنید.

  1. یک‌ چهارم فنجان هیدروژن پراکسید را به همراه همین مقدار جوش شیرین و آب مخلوط کنید. یک چهارم فنجان از هر یک از این موارد تقریباً برای یک پیراهن کافی است.
  2. محلول را روی لکه‌ها بمالید و اجازه دهید 30 دقیقه روی لکه‌ها بماند.
  3. با استفاده از یک برس مویی نرم یا مسواک قدیمی کمی روی لکه را ماساژ دهید.
  4. با مواد شوینده قوی، لباس را در آب گرم شستشو دهید و با آب سرد آبکشی کنید.

پاک کردن لکه عرق به روش سفیدکننده اکسیژن

به جز جوش شیرین، ترکیبی از سفید کننده بر پایه اکسیژن و آمونیاک یکی دیگر از روش‌های عالی برای از بین بردن لکه‌های زرد زیر بغل است. همچنین می‌توانید از هیدروژن پراکسید برای شستشوی لباس‌ها استفاده کنید.

توجه: هرگز سفیدکننده حاوی کلر را همراه با آمونیاک استفاده نکنید، زیرا باعث تولید گازهای سمی و کشنده می‌شود.

  1. موادی که در قسمت قبل ذکر شده را با یکدیگر مخلوط کنید. توجه داشته باشید که در اتاقی با تهویه مناسب این کار را انجام دهید و حتماً دستکش پلاستیکی به دست داشته باشید.
  2. برای مخلوط کردن مواد مورد نیاز، مقادیر گفته شده را در یک کاسه غیر فلزی با یکدیگر مخلوط کنید. برای هر پیراهن دو قاشق غذاخوری از آمونیاک و سفید کننده اکسیژن کافی است.
  3. حداقل به مدت یک دقیقه محلول را با یک برس مویی نرم یا مسواک روی لکه‌ها بمالید.
  4. اجازه دهید محلول به مدت 10 دقیقه روی پارچه بماند.
  5. لباس را با شوینده قوی و آب گرم بشویید و آبکشی کنید.

جوش شیرین و برس برای پاک کردن لکه عرق

پاک کردن لکه عرق از پیراهن‌های رنگی با استفاده از سرکه سفید

لکه‌های عرق و عطر روی پیراهن سفید کاملاً واضح هستند، زیرا پارچه را زرد می‌کنند. ممکن است این لکه‌ها روی پیراهن‌های رنگی و تیره دیده نشوند اما در هر حال وجود دارند و دلیل دیده نشدن آنها روشن نبودن رنگ پارچه است. لکه‌های عرق زیر بغل ناشی از واکنش دئودورانت و عرق هستند و باعث به دام افتادن باکتری‌ها در پارچه، بوی بد، سفت شدن پیراهن و تغییر رنگ پارچه می‌شوند. اگر دئودورانت باعث سفت شدن پارچه شده است مراحل زیر را دنبال کنید تا لکه‌ها را از بین ببرید.

  1. مقدار مساوی از سرکه را با آب مخلوط کنید و یک محلول رقیق تهیه کنید.
  2. با استفاده از یک مسواک قدیمی یا برس مویی، محلول را به زیر بغل پیراهن و سایر لکه‌ها بمالید.
  3. سینک یا تشت بزرگی را از آب سرد پر کنید و یک فنجان سرکه مقطر را در آن بریزید.
  4. پیراهن را در آب خیس کنید و اجازه دهید حداقل 30 دقیقه در آب باقی بماند.
  5. مخلوط آب و سرکه را خالی کنید.
  6. پیراهن را با آب سرد و ماده شوینده قوی بشویید و آبکشی کنید.

پاک کردن لکه عرق از یقه و آستین پیراهن

مشابه لکه‌های زیر بغل، ترکیبی از عرق، چربی بدن و گرد و خاک هر روز بر قسمت‌های یقه و سر آستین‌های لباس به جا می‌ماند و باعث لکه شدن این قسمت‌ها می‌شود. مهم‌ترین نکته برای جلوگیری از ایجاد این لکه‌ها، شستشوی پیراهن پس از هر بار پوشیدن است.

  1. در اولین مرحله، با استفاده از یک لکه‌بر با پایه حلال یا صابون لباسشویی نواحی لکه‌دار را مرطوب کنید.
  2. با استفاده از برس مویی نرم یا مسواک قدیمی، ماده شوینده یا لکه‌بر را روی لکه لباس مالش دهید.
  3. پیراهن را با استفاده از مقدار ذکر شده از ماده شوینده قوی در داغ‌ترین دمای آبی که مناسب پارچه پیراهنتان است شستشو دهید.
  4. لباس را قبل از خشک شدن بررسی کنید و در صورت باقی ماندن لکه‌ها این مراحل را تکرار کنید.

لکه عرق روی یقه لباس

خلاصه مطالب

لکه عرق باقی مانده روی یقه، سر آستین یا زیر بغل باعث شرم‌زدگی است. این لکه‌ها اغلب ناشی از چربی بدن، تعریق، دئودورانت حاوی آلومینیوم و گرد و غبار موجود در هوا است. بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد این لکه‌ها شستن لباس بلافاصله پس از پوشیدن آن است؛ اما اگر این لکه‌ها روی لباستان ایجاد شده نگران نباشید. با استفاده از روش‌هایی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم می‌توانید این لکه‌ها را از بین ببرید. برای از بین بردن لکه عرق روی پیراهن موادی مانند جوش شیرین، سرکه مقطر، هیدروژن پراکسید، آمونیاک، لکه‌بر با پایه اکسیژن و ... مؤثر هستند که هر یک روش مخصوص به خود را دارند. اگر از آمونیاک استفاده می‌کنید توجه داشته باشید که اتاق دارای تهویه مناسب باشد و همراه با شوینده حاوی کلر از آن استفاده نکنید؛ زیرا گازهای ناشی از ترکیب آمونیاک و کلر بسیار سمی و خطرناک هستند و موجب آسیب جدی به ریه می‌شوند.


اگه دنبال بهترین خشکشویی در اطرافت هستی توی بیزاَپ پیداش کن


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است