لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

بازی درمانی چیست؟

تاریخ انتشار : 1401/09/09نویسنده: ثمین یزدانیزمان مطالعه: 5 دقیقهنظر: 0بازدید: 80

بازی درمانی درواقع پلی است به دنیای ذهنی کودک. در این روش، بازی درمانگر با استفاده از بازی های مختلف به دنیای درون ذهن کودک راه یافته و به ریشه مشکلات مختلف پی می برد، اختلالات مختلف را شناسایی و درمان می کند، تعارضات موجود در ذهن کودک و نوجوان را شناسایی و رفع می نماید، مشکلاتی از قبیل کم توجهی و بیش فعالی را درمان می کند و….

مطالعه بیشتر: 4 روش ساده برای ترک عادت های بد

چرا بازی درمانی روشی موثر است؟

کودکان قادر به بیان دقیق علت مشکلات رفتاری خود نیستند، به عبارت دیگر کودک قادر نیست که توضیح دهد این اختلال رفتاری که بروز می دهد، از کجا ناشی می گردد.

بازی درمانگر خوب، متخصص و باتجربه می تواند با طراحی و اجرای بازی های مناسب و هدفمند، به دنیای درون ذهن کودک راه یافته و علت این مشکلات را بررسی و رفع نماید. بازی درمانی با رویکردهای مختلف و برای اهداف متفاوت انجام می گردد.

برای مثال در رویکرد بازی درمانی روان پویشی، بازی درمانگر نقش روانکاو کودک را دارد ولی در رویکرد یکپاچگی حسی، تلاش وی برای رفع مشکلات حسی، حرکتی، شناختی و توجهی کودک می باشد.
رویکرد بازی درمانی متناسب با نیاز کودک اتخاذ شده و قطعا موفقیت در این روش درمانی، نیازمند تجربه و دانش زیاد می باشد.

در کلینیک بازی درمانی تهرانپارس پژواک، بازی درمانگرهای مختلف ما رویکردهای متفاوتی دارند و هرکدام در حیطه متناسب با دانش و تجربه خود به ویزیت کودکان با نیازهای مختلف می پردازند.

کلینیک بازی درمانی پژواک در شرق تهران، مجهزترین و بزرگترین مرکز بازی درمانی شرق تهران بوده و با دارا بودن تمامی امکانات و تجهیزات به روز بازی درمانی و فضایی بزرگ و مجهز و نیز ایمن و پر از رنگهای جذاب، برای کودکان محیطی ایمن و خاطره ای خوب از درمانی دلچسب را به ارمغان خواهد آورد.

در این کلینیک بخشهای مختلفی وجود دارد که با اهداف درمانی خاصی طراحی شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است. در پایین به بخشهای مختلف کلینیک بازی درمانی پژواک، اشاره ای کوتاه خواهیم داشت:

1. اتاق هنردرمانی:

در این بخش با استفاده از ابزارهای مختلف، روش هنردرمانی برای اهداف بازی درمانی و آموزش کودکان مورد استفاده قرار میگیرد. این اتاق شامل استخر شن بهداشتی، سفالگری، نقاشی بر روی کاغذ رول دیواری، استفاده از شکلکهای احساسات مختلف، قفسه اسباب بازی ها و… می باشد.

2. اتاق نقش پذیری:

کودکان در هنگام ایفای نقش و بازی های نمادین، خود واقعی شان می شوند و بسیاری از خصوصیات محیط پیرامون خود را بدون سانسور به درمانگر نشان می دهند؛ بدین سبب ایفای نقش و بازی های نمادین ابزار بسیار خوبی برای علت یابی اختلالات دوران کودکی به شمار می رود.

در کلینیک بازی درمانی پژواک، این اتاق دارای تجهیزات و اسباب بازی های مربوط به بازی های نمادین مختلف نظیر فروشگاه، مطب پزشک، رستوران، مزرعه، آشپزخانه و… می باشد که بازی درمانگر در قالب ایفای نقش به اهداف درمانی مورد نظر خود دست پیدا می کند.

3. اتاق حسی حرکتی:

در این بخش تجهیزات مختلف حرکتی و حسی برای اهداف درمانی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال از تابها با اشکال مختلف استفاده می شود تا حس عمقی و سطحی کودک همزمان تحریک گردد.

از استخر توپ برای برون ریزی و تخلیه هیجانات استفاده میشود؛ از کلبه به عنوان وسیله ایفای نقش و نیز اتاق تاریک برای رسیدن به اهداف درمانی مختلف استفاده می گردد؛ از تونل و حرکت سینه خیز در داخل تونل برای تحریک حس های مختلف و نیز محدود کردن و کنترل تکانه ها استفاده می گردد و…

همچنین اگر فرزند شما به اختلالات شنوایی مبتلا هست میتوانید به کلینیک شنوایی سنجی در تهرانپارس مراجعه نمایید

 

4. اتاق PCIT:

این بخش در واقع اتاقی را شامل می شود که در آن تعامل کودک – والد یا کودک – برادر و خواهر به صورت نامحسوس تحت کنترل روانشناس قرار می گیرد. روانشناس این تعامل را می بیند و می شنود و در هر لحظه فرد بزرگسال را به صورت صوتی و بدون اینکه کودک متوجه شود راهنمایی و مدیریت می کند.

در این روند ریشه بسیاری از مشکلات کودک و نیز اشکالات فرزندپروری در صورت وجود داشتن، عیان شده و با مداخله روانشناس تحت درمان و مشاوره قرار می گیرد. این بخش ممکن است به صورت موردی برای برخی کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

5. اتاق مشاوره:

این بخش ویژه ویزیت و مشاوره با والدین می باشد. در کلینیک روانشناسی و بازی درمانی پژواک، بر نقش والدین و نیز نوع تعامل والدین با کودک تاکید بسیار زیادی می گردد و متخصصین ما راه حل بسیاری از مشکلات را در تعامل خانواده یافته و درمان می کنند.
همچنین از این فضا برای ارائه درمان به رده سنی نوجوان نیز استفاده می گردد.

منبع: کلینیک توانبخشی پژواک


برای دیدن بهترین و نزدیکترین پزشکان و مشاوران شهر و محله تان روی لینک کلیک کنید

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است