لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

دلیل قدرت تجسم بالای برخی از افراد چیست؟

دسته بندی :سلامتی و پزشکی
تاریخ انتشار : 1401/02/08نویسنده: مومنیانزمان مطالعه: 5 دقیقهنظر: 0بازدید: 1177

نتایج کلیدی

  • حدود 1 تا 3 درصد از افراد توانایی تجسم ندارند.
  • این مطالعه دلایل عصبی برای این که چرا برخی افراد بهتر از دیگران تجسم می‌کنند،ارائه می‌کند.
  • مهم نیست که مغز شما چه حالتی است، راه‌هایی برای تقویت توانایی تجسم شما وجود دارد.

چشمان خود را ببندید و به یک سیب فکر کنید. شکل گرد، رنگ قرمز، پوست صاف و براق آن را تصور کنید. این نوع تجسم غیرممکن به نظر می‌رسد یا کاملا قادر هستید حتی اندازه‌ی آن را تجسم کنید؟ برخی از افراد می‌توانند چیزها را واضح‌تر از دیگران تصور کنند و تحقیقات جدید منتشر شده در مجله‌ی Cerebral Cortex Communications دلیل آن را توضیح می‌دهد.

آدام زمان (ADAM ZEMAN)، استاد عصب شناسی شناختی و رفتاری در کالج پزشکی و سلامت دانشگاه اکستر، می‌گوید: "تفاوت‌های نامرئی بزرگی بین ما در توانایی تجسم وجود دارد و این تفاوت‌ها با تفاوت در روش‌های کار مغز ما مرتبط است."

او که زمان سرپرستی تیمی از محققان دانشگاه اکستر در انگلستان را بر عهده داشت به بررسی این موضوع پرداخت که چرا حدود 1 تا 3 درصد از مردم توانایی تجسم ندارند.

او همچنین از افرادی که مهارت‌های تصویرسازی بصری بسیار توسعه یافته‌ای دارند به عنوان "هایپرفانتزی" یاد می‌کند.

برای درک تفاوت بین دو گروه، زمن و تیمش اولین مطالعه‌ی سیستماتیک عصبی روانشناختی و تصویربرداری مغزی را روی افراد مبتلا به آفانتازی و هیپرفانتازی انجام دادند.

آن‌ها اسکن‌های تصویربرداری را روی 24 شرکت‌کننده مبتلا به آفانتزی، 25 نفر مبتلا به هایپرفانتزی و 20 به عنوان گروه شاهد برای کنترل شواهد به دست آمده، انجام دادند.

علاوه بر داده‌های تصویربرداری، محققان آزمون‌های شناختی و شخصیتی دقیق را نیز ارزیابی کردند.

درک فانتزی و هایپرفانتزی

بر اساس اسکن‌های انجام شده در حالی که شرکت‌کنندگان در حال استراحت، بدون فکر و عدم تمرکز بر روی چیز خاصی بودند، محققان مشاهده کردند که هیپرفانتزیک‌ها ارتباط قوی‌تری بین بخش‌های مغز مربوط به بینایی و نواحی جلویی مرتبط با تصمیم‌گیری و توجه دارند.

در حالی که همه‌ی گروه‌ها نمرات مشابهی را در آزمون‌های حافظه‌ی استاندارد نشان دادند، افراد مبتلا به هیپرفانتزی توصیف‌های غنی‌تری از سناریوهای تصوری نسبت به گروه کنترل ارائه کردند و توانایی قوی‌تری برای به خاطر سپردن رویدادهایی که در زندگی‌شان رخ داده بود داشتند. علاوه بر این، آفانتزیک‌ها قادر به تشخیص چهره‌ها به خوبی هایپرفانتزیک نبودند.


بیشتر بخوانید: اضطراب مبهم یا اضطراب بی‌ دلیل چیست؟


آرامش در طبیعت

آدام زمان شرح می‌دهد: تفاوت‌های نامرئی بزرگی بین ما در توانایی تجسم وجود دارد که با تفاوت‌هایی که در روش‌های کارکرد مغز ما وجود دارد مرتبط است.

بر اساس تست‌های شخصیتی که شرکت‌کنندگان انجام دادند، آفانتزیک‌ها بیشتر درون گرا بودند در حالی که هایپرفانتزیک‌ها برون گراتر بودند..

مزایای تجسم قوی

سرانی می‌گوید که تحقیقات زمن به نشان دادن اهمیت تصاویر بصری کمک می‌کند.

او اشاره می‌کند که: افرادی که در تجسم کردن مشتاق هستند به خوبی در روان درمانی شرکت می‌کنند.

 دبورا سرانی (DEBORAH SERANI) خاطر نشان می‌کند: "هر چه علم بیشتر درباره‌ی نحوه‌ی عملکرد ذهن ما، کارهایی که هر ساختار مغزی انجام می‌دهد و این که چگونه مسیرهای عصبی خاصی را می‌توان فعال یا دوباره بازیابی کرد، مطالعه کند، امیدواری بیشتری به ما در شناخت تفاوت های افراد می‌دهد."

توانایی به یاد آوردن، حضور ذهن یا به خاطر سپردن لحظات، خاطرات یا آسیب‌های خاص به بهبودی کمک می‌کند.

توانایی ذهن

در حالی که افراد هایپرفانتزی ممکن است در یادآوری گذشته شخصی خود و پیش بینی سناریوهای آینده بهتر باشند و همچنین بیشتر مستعد کار در صنایع "خلاق" هستند، زمن تاکید می‌کند: "احتمالاً مواردی نیز وجود دارد که آزارشان می‌دهد، مثلا شاید بیشتر در معرض احساسات نامطلوب ناشی از گذشته قرار گیرند."

سرانی موافق است و اشاره می‌کند که: "برخی افراد مبتلا به هایپرفانتزی ممکن است غرق در افکار، احساسات و در پی یافتن اسرار زندگی باشند..

او یادآور می‌شود: "ما راه‌های زیادی برای فکر کردن به چیزها در غیاب آن‌ها داریم که تصویرسازی بصری تنها یکی از این راه‌ها است و فقدان توانایی تجسم به معنای فقدان تخیل نیست."

سرانی اضافه می‌کند که: "مهارت‌های تجسم از فردی به فرد دیگر متفاوت است".

او ادامه می‌دهد: "در حالی که این تحقیق  به بررسی افرادی با قدرت‌های فوق‌العاده برای تجسم می‌پردازد، اما بسیاری از افرادی که قوه‌ی تجسم کمتری دارند می‌توانند به‌تدریج مهارت‌های تجسم خود را با نکات و تکنیک‌هایی که به صورت آنلاین، در کتاب‌ها و در کلاس‌های یوگا، ذهن‌آگاهی، و مدیتیشن یافت می‌شوند، تقویت کنند."

موفقیت


نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است