لوگو بیزاَپ

مجله آنلاین و اینترنتی بیزاَپ، شامل جدیدترین مطالب روز از جمله: ترفندهای خانه‌داری، نظافت منزل، چیدمان و دکوراسیون، آشپزی، تکنولوژی، زیبایی و حتی پزشکی و سلامتی است.

دریافت لینک دانلود
آیکون

برای دریافت اپلیکیشن بیزاَپ ، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت مستقیم اپلیکیشن
تصویر بلاگ

غذاهایی که نباید به گربه خود بدهید!

تاریخ انتشار : 1400/09/24نویسنده: زهرا خرم زادهزمان مطالعه: 3 دقیقهنظر: 0بازدید: 506

بعضی از گربه‌ها، وقتی ببینند شما در حال غذا خوردن هستید، با نگاهی ملتمس به سمت شما می‌آیند تا کمی از غذای شما را بخورند. دادن غذای انسان به گربه یک عمل خطرناک است که به دلایل مختلفی نباید تشویق شود. اولین دلیل این است که گربه‌ها به مواد مغذی مشخصی نیاز دارند که به طور خاص برای آنها در غذاهای مخصوص گربه فراهم شده است و هر چیز "اضافی" که آنها مصرف کنند اشتهای آنها را برای مصرف مواد غذایی مورد نیاز خود از بین می‌برد. یک تکه گوشت بوقلمون یا مرغ از بشقاب شما مطمئناً گربه‌تان را نمی‌کشد، اما با این کار باعث می‌شوید عادت‌های بدی در گربه ایجاد شود.


مصرف غذاهای انسانی برای گربه‌ها ضروری نیست!


غذاهای مضر برای گربه

علت اصلی جلوگیری از تغذیه گربه‌ها از غذای مردم این است که در برخی از این غذاها مواد سمی وجود دارد که باعث ایجاد بیماری در گربه‌ها می‌شود. اگرچه این غذاها برای انسان خوشمزه و بی ضرر هستند، اما وجود مقدار کمی مواد غذایی سمی که برای گربه مضر است، به سادگی زندگی گربه شما را به خطر می‌اندازد. اگر صاحب گربه هستید، مهم است که با غذاهای انسانی که می‌تواند برای گربه‌ها خطرناک و حتی کشنده باشد، آشنا شوید.

گوجه سبز و سیب‌زمینی سبز خام

این غذاها از خانواده گیاهان تاجریزی هستند که حاوی ماده‌ای کشنده است و نوعی آلکالوئید تلخ و سمی به نام سولانین است که می‌تواند باعث بروز مشکل در دستگاه گوارش شود. برگ‌ها و مخصوصاً ساقه‌های این دو گیاه سمی هستند. اگر می‌بینید که گوجه‌فرنگی در غذاهای آماده گربه‌ها وجود دارد، نگران نباشید. این غذاها با گوجه‌فرنگی رسیده درست می‌شوند و هیچ‌گونه بیماری ایجاد نمی‌کنند. همچنین مقدار بسیار کمی از آن‌ها استفاده می‌شود.

شکلات

اگرچه اغلب گفته می‌شود که شکلات برای سگ‌ها خطرناک است، اما این ماده غذایی برای گربه‌ها نیز سمی است. تئوبرومین ماده‌ای در شکلات است که موجب بیماری و مسمومیت در گربه می‌شود. این ماده در بالاترین غلظت در شکلات تیره و تلخ وجود دارد.

گربه در حال بو کردن شیرینی

انگور و کشمش

سمی بودن این دو ماده غذایی بیشتر درمورد سگ‌ها صادق است؛ با این حال بسیاری از متخصصان حیوانات توصیه می‌کنند: "از آنجا که هنوز موارد ناشناخته زیادی در مورد پتانسیل سمی انگور و کشمش وجود دارد، هیچ میزانی از انگور یا کشمش به حیوانات خانگی ندهید." با این که هنوز اثبات نشده است که انگور و کشمش برای گربه مضر است، اما بهتر است ریسک نکنید و این مواد غذایی را به گربه‌ها ندهید.

آووکادو

در حالی که آووکادو برای انسان بسیار مفید است، اما برای گربه‌ها تا حدودی سمی و مضر است. برگ، دانه، پوست درخت و خود میوه حاوی پرسین است که باعث استفراغ و اسهال در گربه‌ها می‌شود.

پیاز، سیر، و سبزیجات ریشه‌ای مشابه

پیاز حاوی ماده‌ای به نام پروپیل دی سولفید است که با از بین بردن گلبول‌های قرمز خون در گربه، نوعی کم‌خونی ایجاد می‌کند. سیر نیز حاوی ماده مشابهی در مقدار کمتری است. به احتمال زیاد مقدار کمی سیر یا پیاز پخته شده برای گربه شما مشکلی ایجاد نمی‌کند. مصرف یک حبه سیر کامل یا هر قطعه بزرگ پیاز خام برای آنها خطرناک است و احتمالاً باعث ناراحتی معده می‌شود.

غذاهای دیگری که باید از دادن آنها به گربه اجتناب کنید

تعدادی از غذاها وجود دارند که برای گربه‌ها سمی نیستند، اما باید از مصرف آنها خودداری شود. به عنوان مثال تخم‌مرغ خام و نوشیدنی‌های کافئین‌دار نباید توسط گربه‌های خانگی مصرف شود. اگرچه شیر برای گربه‌ها سمی نیست، اما ممکن است اثرات منفی داشته باشد. در این مورد حتماً با یک پزشک مشورت کنید. گربه‌های بالغ که از رژیم غذایی مغذی استفاده می‌کنند نیازی به شیر ندارند. همچنین، بسیاری از گربه‌ها امکان هضم لاکتوز را ندارند؛ به این معنی که لاکتوز موجود در شیر و فرآورده‌های شیر باعث ناراحتی معده، دل‌درد و نفخ می‌شود. اگر گربه شما شیر را دوست دارد، دو یا دو سه بار در هفته مقدار کمی خامه به او بدهید (هرچه چربی موجود در شیر بیشتر باشد، مقدار لاکتوز آن کمتر است).

بیشتر بخوانید:نباید این بیماری‌ها را با گربه خود شریک شوید!


 

برای پیدا کردن بهترین دامپزشک اطراف خودت به بیزاَپ سر بزن!


 

نظرات
شما اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این بلاگ وارد می نمایید!
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بیتا زراندیش پارس(بیزاپ)است